hobbymat 300mm TC ombouw naar CNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
wimmeltje
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 jan 2009 12:19

hobbymat 300mm TC ombouw naar CNC

Bericht door wimmeltje »

Hoi allemaal,

Ik ben me aan het oriënteren om mijn hobbymat (300mm tc) draaibank te gaan ombouwen naar een CNC machine. Er zullen twee stappenmoteren op moeten komen. Nu is alleen mijn vraag hoe ik de juiste stappenmotor uit kies om te monteren? Ik heb namelijk geen idee hoeveel koppel ik nodig heb om het handwiel te draaien. Dit gaat allemaal vrij soepel maar ik kan me geen voorstelling maken hoe ik hier uit ga komen. Wie kan mij een goede schop in de richting geven? Alvast bedankt!

Groetjes,
Wim
Laatst gewijzigd door wimmeltje op 07 nov 2012 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: honnymat 300mm TC ombouw naar CNC

Bericht door Leeuwinga »

Om de Z en Xas aan te drijven voor deze draaibank lijkt mij Nema23 voldoende
Voor X as zeg 2nM en Z as 2.5NM
Succes, Cees
CNC electronica en software -- http://www.leeuwinga.nl
Express your creativity in MOTION
chippie
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 feb 2010 21:02
Contacteer:

Re: hobbymat 300mm TC ombouw naar CNC

Bericht door chippie »

Hallo Wim,
Ik heb enkele jaren geleden mijn Hobbymat MD65 omgebouwd naar CNC. Op de X-as heb ik een Nema23, 51mm lang met 1NM koppel. Dit is net voldoende als je de zwaluwstaart geleidingen netjes afstelt zodat het mooi licht loopt. Hiermee haal ik 300mm/minuut. Deze motor wordt aangestuurd met een MSD-32-2.5 driver op 24V. De koppeling tussen motor en x-as loopt 1:1 via een tandriem en tandriemschijven. Met 1 inbusje kan ik de tandriemschijf vrij laten lopen op de x-as, waardoor ik ook makkelijk even wat met de hand kan draaien zonder dat ik een stappenmotor moet mee trekken. Met een 1.5NM of 2NM heb je wat meer power en kan het sneller.
Op de Z-as staat een hele oude Nema34 stappenmotor, lengte 66mm, die ik ooit eens uit een toen al oude printer heb gesloopt. Deze wordt gestuurd door een MSD-50-5.6 driver, ook op 24V. Dit haalt 125mm/minuut, en dat is irritant langzaam, zeker bij terugloop v.d. beitel. Ik heb zo mijn twijfels of deze motor nog goed is en wil hem eigenlijk een keer vervangen door een modern exemplaar. Verhogen v.d. spanning op de driver naar 48V kan ook een optie zijn, maar dan zit ik met 2 voedingen, want de MSD-32-2.5 kan maar tot 32V. Ook de Z-as is 1:1 gekoppeld via een tandriem met eenvoudig los te koppelen tandriemschijven.
De spindel voor de Z-as is standaard met een simpel stalen glijlager uitgevoerd, en dit begon na enige tijd speling te vertonen. Ik heb er toen een kogellager ingezet en dat draait al weer een jaar probleemloos.
De backlash op de Z-as is nu 0.25mm, en dat zit in de moer op de spindel.
Op de X-as heb ik een extra bronzen contramoer gemaakt die ik zo instel dat de meeste backlash eruit is. Er zit nu nog 0,13mm. Dat klinkt niet zo geweldig, maar in de praktijk valt er prima mee te werken. De meeste programmatuur heeft de mogelijkheid om backlash te compenseren. Als je er belang bij hebt wil ik wel proberen hier een paar foto's neer te zetten. Geen idee hoe dat moet, dus dat zou ik dan even moeten uitzoeken.
Alvast succes gewenst! Het is een leuk klusje om zo'n draaibankje om te bouwen.
M.v.g. Frank
hardy
Berichten: 27
Lid geworden op: 10 jul 2011 14:27

Re: hobbymat 300mm TC ombouw naar CNC

Bericht door hardy »

Hallo Frank

Omdat ik ook zo'n hobbymat md65 machientje heb, ben ik ook wel benieuwd hoe je dat gedaan hebt, want hier is weinig over te vinden, heb je in de X-as de schroefdraad vervangen door trapezium draad of heb je gewoon een nieuwe schroefdraad gebruikt met een extra moer?
En de z as, hoe heb je die soepel genoeg lopend gekregen met zo'n lange draad en dan zonder speling op het bed?
Zou je misschien de moeite willen nemen om wat foto's te plaatsen?

Alvast bedankt.
Hardy
chippie
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 feb 2010 21:02
Contacteer:

Re: hobbymat 300mm TC ombouw naar CNC

Bericht door chippie »

Hallo Hardy,

Ik heb even wat foto's gemaakt en in mijn album gezet. Even proberen of ik ze hier kan invoegen....6379
Dit is de X-as. De afmeting van de 1Nm motor laat het net toe om nog het volle bereik van de X-as te halen.

6380
Dit is de oplossing voor de Z-as. De draaibank staat op de rechter hoek van een werkbank, en ik wil niet dat er veel naar rechts uitsteekt. Daarom de motor maar achter de draaibank gehangen.

6381
Hier nog een close-up van de limit switches voor X, en Z-as.

6382
En nog een detail van de bevestiging van de plaat waaraan de X-as motor hangt. Hier zie je ook de extra bronzen moer om speling op de X-as te minimaliseren. Dit is gewoon M6 draad.

Beide spindels zijn de originele. Die zijn van prima kwaliteit. Als het moet kan ik CNC iets binnen een honderdste op maat draaien. De geleidingen voor beide assen kun je zo instellen dat ze licht genoeg lopen, maar het is wel een geduld werkje. Je bent zo een uurtje bezig om dit (bijna) perfect te krijgen. Helemaal zonder speling gaat niet, maar het is goed genoeg om nauwkeurig te kunnen werken.
Ik hoop dat het met de foto's zo gelukt is. Ik hoor het wel als er nog vragen zijn.
M.v.g.
Frank
hardy
Berichten: 27
Lid geworden op: 10 jul 2011 14:27

Re: hobbymat 300mm TC ombouw naar CNC

Bericht door hardy »

Hallo Frank !

Bedankt, dit stimuleert om er ook eens aan te beginnen, nu ik zie dat de spindels eigenlijk goed genoeg zijn.

Hardy
Plaats reactie