Myford Super 7

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Cas
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 okt 2010 19:21

Myford Super 7

Bericht door Cas »

Beste heren,

Mijn opa is in het bezit van een Myford Super 7 draaibank uit de jaren 50. Wegens gezondheidsklachten kan hij er echter steeds minder mee doen. In zijn 50 jarige carrière als draaier heeft hij de Myford altijd voor hobby gebruikt. Ik heb begrepen dat een Myford een beste speciale machine is, en machines in goede staat gewild zijn. Nu vindt mijn opa het tijd zijn draaibank te verkopen.

Zelf ben ik een leek als het op draaibanken aan komt. Mijn kennis is te klein om een goede inschatting te maken over wat deze machine waard is. Kunnen jullie me op weg helpen door een indicatie te geven van de waarde? Ik begrijp dat dit enigszins afhankelijk zal zijn van de staat, bijgevoegd vinden jullie een foto. De foto staat in een word bestandje, dat is even het gemakkelijks. De draaibank is wat vies, de werkplaats wat rommelig.. de omgeving van een meester zal ik maar zeggen;)


Alvast hartelijk dank voor de informatie!

Met vriendelijke groet,

Cas
Bijlagen
Myford foto.doc
Myford super 7
(332.5 KiB) 1073 keer gedownload
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Myford Super 7

Bericht door Leeuwinga »

De prijs is afhankelijk van de Myford toebehoren die er
waarschijnlijk bijzitten.
Deze banken worden in deze staat (foto) verkocht in de UK
voor ca 2500 UK pounds.

Aan de andere kant zou ik mij kunnen voorstellen dat je zelf intresse hebt
Alles is te leren, draaien ook, je kunt er zoveel mooie dingen mee maken.
Model treinen, auto,s, klokken en noem maar op.
Voor modelbouwers is dit echt "de draaibank"!!!

Succes
Cees
Cas
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 okt 2010 19:21

Re: Myford Super 7

Bericht door Cas »

Beste Cees,

Bedankt voor je snelle reactie! Ik vind het een super mooie machine, en kan hem zelfs zo van hem over nemen. Ik heb echter de tijd niet om het vak echt te kunnen leren. Toch twijfel ik om een of andere reden wel een beetje..

Groet Cas.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Myford Super 7

Bericht door Mcgyver »

Ik zeg..

Niet twijfelen... verkopen kan altijd nog... Het is inderdaad een mooie bank.. en zo op de foto ziet deze er zeer netjes uit! zekr voor een machine van ruim 60 jaar oud!

Wat de prijs betreft... inderdaad wat Cees zegt .. wat zit erbij.. dan kan je beter een prijs bepalen...

Als je de kans hebt.. stort je er eerst zelf eens in... zal je opa waarschijnlijk ook leuk vinden...
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Jeroenvw
Berichten: 86
Lid geworden op: 12 jun 2007 13:42
Locatie: Alphen ad Rijn
Contacteer:

Re: Myford Super 7

Bericht door Jeroenvw »

Mooie bank!
Vraag me alleen af af deze bank wel zo oud is, hij ziet er namelijk uit als een recenter model.
Als ik me niet vergis heeft deze ook de power cross feed (komt een stuk minder vaak voor).

Wat de prijs betreft, ik heb zelf ongeveer een half jaar geleden een Myford Super 7 gekocht.
Deze heeft wel de extra Norton bak, en ook de power cross feed. Er zat ook een originele kast bij waar
de draaibank mooi op past. Voor het geheel heb ik 1500 euro betaald. Er zaten verder geen accesoires bij.
3469

3470

3471

Ik zou voor de Myford van opa, inclusief werkbank/tafel maar zonder verdere accesoires 1500 a 2000 euro geven denk ik.
DIY CNC Freesbank - MyFord Super 7 - Makerbot 3D Printer -Reprap Mendel 3D Printer- Filamentum
didado
Berichten: 304
Lid geworden op: 03 apr 2008 08:25
Contacteer:

Re: Myford Super 7

Bericht door didado »

Ik heb zelf ook een Super 7 met crossfeed die van net voor 1977 of zo stamt. Die van je opa is nieuwer. Dat zie ik aan het de topslide die gevlakt is en de kleur. Vanaf 1977 werden ze in groen geleverd daarvoor grijs. Je kan het serie nummer opzoeken en de datum opvragen bij myford.com. Die bank van je opa is best nogal wat waard. Nieuw kosten ze zo'n 8000 euro zonder enige extra's. Kijk maar eens bij myford.com onder hun tweedehands wat zij er voor vragen. die zijn overigens wel vaak helemaal gereviseerd etc.
...
In February 1975 from machine No. SK 120965 swing head oilite bushes were ground on the outside diameter.
In June 1975 from machine No. SK 122657 the bronze cross slide feed nut on power cross feed models was changed to hardened steel unit.
In December 1975 from machine No. SK 126004 the power cross slide feedscrew was modified requiring a larger counter bore in the corresponding micrometer dial.
In November 1977 from machine No. SK 136311 the power cross feed apron was redesigned incorporating an adjustable cam for the leadscrew half nuts.
In April 1977 from machine No. SK 142981 the colour of machines was changed from grey to green.
Today over 40 years after it was first launched we are continuing to improve the Super 7. Apart from those items previously stated we can supply almost every spare part for these lathes.
Jeroenvw
Berichten: 86
Lid geworden op: 12 jun 2007 13:42
Locatie: Alphen ad Rijn
Contacteer:

Re: Myford Super 7

Bericht door Jeroenvw »

De prijzen op Myford.com zijn inderdaad vaak volledig gereviseerde banken.
Dat verklaard ook de (zeer)hoge prijs.
Als je veiling sites zoals marktplaats en ebay in de gaten houd, zul je zien dat een 2de hands bank voor veel minder van de hand gaat.
Hoe dan ook, het blijft een zeer mooi strak bankje die ik zeker niet weg zou doen als ik jou was!!
DIY CNC Freesbank - MyFord Super 7 - Makerbot 3D Printer -Reprap Mendel 3D Printer- Filamentum
Plaats reactie