Riem aandrijving

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
gerard
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 apr 2010 12:52

Riem aandrijving

Bericht door gerard »

Hallo, ik heb een Simplex 14 draaibank, de aandrijving van de spil gebeurt door middel van een platte riem.
Nu is deze riem niet helemaal plat maar is er een stuk wat iets dikker is, ik vermoed dat het de las van de riem is.
Door deze verdikking ontstaat er een lichte resonantie.
Is dit normaal of zou ik er een andere riem op moeten plaatsen. Waar kun je dit soort riemen kopen cq laten maken ??

Gerard

Oops is dus een Simplex....
Laatst gewijzigd door gerard op 05 apr 2010 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ger
Berichten: 400
Lid geworden op: 17 jan 2010 19:54

Re: Riem aandrijving

Bericht door ger »

Dat moet al een oudje zijn vermoed ik ;) ,wij hadden vroeger een Mondiale draaibank in het werkplaatsje thuis, en dat is waarschijnlijk dezelfde draaibank.
Ook hier een platte riem, die zat verbonden met een soort krammen waar een "kattepees" door ging ( tenminste dat noemde ze zo , of het echt een kattepees was weet ik niet)
Iedere keer dat die stalen krammen over de riemschijf ging gaf dat een tik natuurlijk, maar toch werd er stevig op gedraaid, de aangedreven riemschijf hing als het ware in de platte riem, zodat de klap niet op de riem kwam , maar dat de schijf een beetje kon veren.
Ik denk dat als je een riem met een las hebt dat je daar niet helemaal aan ontkomt ;)
Gebruikersavatar
scyllatech
Berichten: 310
Lid geworden op: 29 sep 2007 16:51
Locatie: Haringhuizen
Contacteer:

Re: Riem aandrijving

Bericht door scyllatech »

Ik weet, dat skiffy drijfriemen op maat maakte van een zeer sterke kunststof. Deze heb ik regelmatig van ze gebruikt en ze zijn onverslijtbaar. Of ze het tegenwoordig nog doen weet ik niet, maar zoniet, dan kunnen ze je zeker verder helpen.

http://www.skiffy.com
Techniek is de dienstmaagd van de creativiteit.
gerard
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 apr 2010 12:52

Re: Riem aandrijving

Bericht door gerard »

JA het is een oudje, maar heeft weinig afwijkingen of speling. De riem heeft geen krammen die over een schijf lopen.
Ik zit er ook aan te denken of ik er geen platte getande snaar op kan leggen.
Gebruikersavatar
johan jorez
Berichten: 391
Lid geworden op: 22 jan 2010 20:26
Locatie: waregem (belgie)
Contacteer:

Re: Riem aandrijving

Bericht door johan jorez »

2875
ik denk dat je zo een riem hebt een hasbasit
One machine can do the work of fifty ordinary men. No machine can do the work of one extraordinary man.
gerard
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 apr 2010 12:52

Re: Riem aandrijving

Bericht door gerard »

HAbasit had ik inmiddels ook al gevonden en benaderd, ik heb inmiddels van hen een dealer adres in de regio gekregen welke ik ga benaderen.
Plaats reactie