Tips/hulp gevraagd voor draadsnijden

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
oudevolvo
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 aug 2018 14:27
Locatie: nabij Deventer/Apeldoorn

Tips/hulp gevraagd voor draadsnijden

Bericht door oudevolvo »

Onlangs heb ik een Emcomat 8.4 draaibank gekocht. Al wat leuke dingen gemaakt, maar nu wil ik buitendraads schroefdraad maken en daar kom ik niet uit. Niet echt CNC specifiek, maar hopelijk kunnen jullie mij toch op weg helpen.
De enige handleiding die ik kan vinden is in het Duits en mijn Duits is nogal roestig en ik begrijp niet wat ik nu precies moet doen.
Dit is wat er staat:
Afbeelding
Nu wil ik metrisch draad met spoed 1,5
Dus in de tabel is dat:
Afbeelding
En vertaalt dat dan als volgt op mijn machine?
Afbeelding
Met daarbij de vragen "Wat is H in de tabel?" en "Moet Z1 nou 70 of 80?"
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Tips/hulp gevraagd voor draadsnijden

Bericht door Breaker »

oudevolvo schreef: 19 sep 2018 23:14 Met daarbij de vragen "Wat is H in de tabel?"
H is een soort onderdeel, in het plaatje staat H = en dan een tekening van het onderdeel, dit neemt de plaats in van een tandwiel. Zie het als een afstandhouder zodat het tandwiel niet over de as gaat schuiven.
oudevolvo schreef: 19 sep 2018 23:14 ... en "Moet Z1 nou 70 of 80?"
Z1 moet 70 èn 80 zijn. Deze tandwielen komen samen op één as. Tandwiel 70 staat in lijn met tandwiel W. Tandwiel 80 staat in lijn met tandwiel Z2. In de tabel staan deze ook recht onder elkaar en je ziet een verbindingslijn. Zowel bij 35 en 70 als eentje van 80 naar 30 en dan 40.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
oudevolvo
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 aug 2018 14:27
Locatie: nabij Deventer/Apeldoorn

Re: Tips/hulp gevraagd voor draadsnijden

Bericht door oudevolvo »

Dank voor je reactie! Dat werp al wat licht op de zaak, maar kom er nog niet helemaal uit.
Ik heb wat vragen in bijgevoegd plaatje gezet.
Afbeelding
Hopelijk kunnen jullie nog wat nadere aanwijzingen geven.
Dit zou toch moeten kunnen? Of ontbreken er onderdelen?
Ik heb bijvoorbeeld twee van die afstandhouders, is dat genoeg?
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Tips/hulp gevraagd voor draadsnijden

Bericht door JanSr »

Ik heb dat Duitse tekstje even vertaald.

De in de rechtse rij staande tandwielen of afstandsbussen dienen altijd als eerste, dus voor de linkse rij te worden geplaatst.
De dwarslijnen in de verticale rijen in de tabel tonen de met elkaar in ingrijping staande tandwielen.
Waar in de tabel de rij Z met een dwarslijn is overbrugd ontbreekt de tweede breekbout.[zonder het ding voor mijn neus te hebben is mij dit niet geheel duidelijk. Het wood breekbout kan ik niet helemaal plaatsen]
De krachtoverbrenging naar de voedingsspindel vindt dan plaats via het hart van tussenwiel Z.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Tips/hulp gevraagd voor draadsnijden

Bericht door motormuis »

Jansr dit heb je keurig vertaald

wat betreft breekbout dit is geen breekbout maar de ben waar de tandwielen opgemonterd worden
H is de bus die je nodig heb om het tandwiel in een lijn te houden met het vorige of vlogende
(er staat) als de verbindingslijn dwars staat dan is een motagebout niet nodig

dan staan de wielen in een lijn
het wendeherz is de voorrichting voor het omschakelen van de voeding (Dan draait de spindel anders om dus de slee gaat na de kop toe of ervan af)
de tandwielen zoals ze op de laatste foto staan moeten goed zijn
misschien moet je kijken of een ander montage bout is waar de tandwielen wel op passen
oudevolvo
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 aug 2018 14:27
Locatie: nabij Deventer/Apeldoorn

Re: Tips/hulp gevraagd voor draadsnijden

Bericht door oudevolvo »

Dank! Er staat nog een stuk in de handleiding en met jouw vertaling begrijp ik daar al iets meer van.
Afbeelding
Dat is een voorbeeld van de spoed van 2mm
Toch lukt het me niet om die tabellen te interpreteren.
Ze hebben erover dat het 'Wendeherzrad z=35" altijd op de machine blijft.
Die staat bij het voorbeeld met 2mm er helemaal niet op en staat links in de kolom een 60.
Houdt dat dan in dat er in feite in de rechterdeel van die kolom de 35 had moeten staan?
Dus dat er in geval van de spoed van 1,5 geen enkel tandwiel bij de hoofdaandrijfas moet?

Het is me wel gelukt om dat voorbeeld met die 2mm na te maken dus met verwijdering van de 'Vorschubeinheit' (wat dat dan ook moge zijn).
Wellicht heb ik die helemaal niet nodig?
Uitgetrokken = Schlichtarbeiten
Ingedrukt = Schrupparbeiten
Wat bedoelen ze daarmee?

Maar mocht die niet nodig zijn, kon het inderdaad wel eens zijn dat ik gewoon een extra 'breekbout' / montagepen nodig heb en misschien nog wat van die afstandhouders.
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Tips/hulp gevraagd voor draadsnijden

Bericht door motormuis »

Je kan nu zien voor spoed 2 mm heb je maar een tussenwiel nodig
alle tandwielen staan in een lijn
Vorschubeinheid is het tweede tussenwielstuk zijn er dus altijd twee wielen met een bus ertussen
tandwiel 35 blijft altijd op de machine ( of het is nodig bvb voor stoet 1,5 of het wordt gebruikt om het achterliggende tandwiel vast te houden)
op de linker afbelding zie je het tandwiel als opvulling
op de afbelding staat een kop
kan je die na rechts en links bewegen zo ja denk ik dat er twee versnellingen erop zitten voor de voeding met normaal draaiwerk
schrupen is voordraaien grotere voeding
schlichten nadraaien


ander vraag waar woon je
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tips/hulp gevraagd voor draadsnijden

Bericht door hugo stoutjesdijk »

scherbolzen >
dat onderdeel waar de tussen wielen op vast gezet worden, noemen we de schaar.
Scher is knippen, knippen is van elkaar halen, net zoiets als breken dus, dan ontstaat vanzelf de gedachte aan een breekbout.
Helaas nu even niet.
In deze toepassing bedoelen ze de bout die het tandwielsetje op de schaar vast zet.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
oudevolvo
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 aug 2018 14:27
Locatie: nabij Deventer/Apeldoorn

Re: Tips/hulp gevraagd voor draadsnijden

Bericht door oudevolvo »

Het begint me volgens mij een beetje te dagen (hoop ik).
Dus die "Vorschubeinheit" heeft niets te maken met schroefdraad draaien, maar is meer voor automatisch langsdraaien om grof of fijn af te werken.

Dan mis ik denk ik gewoon 'scherbolz' en wat bussen.
Klopt mijn conclusie dan voor het draaien van draad met spoed 1,5:
- Wendeherzrad = 35mm tandwiel helemaal tegen machine aan en dan opvullen met twee kleine tandwielen die niet in de weg zitten of afstandbus
- Op de plek van de 'vorschubeinheit' dan een scherbolz (=dan Z1) met als eerste tandwiel de 70 en die wordt dan aangedreven door de 35
- Op diezelfde scherbolz (Z1) voor het 70 tandwiel een 80 tandwiel plaatsen.
- Op de scherbolz linksonder op de schaar (Z2) eerst een bus en dan tandwiel 30 en die wordt aangedreven door tandwiel 80
- Op de leitspindel eerst een bus en dan tandwiel 40 en die wordt aangedreven door tandwiel 30
Hoe in de war kun je raken als je denkt dat je het met de onderdelen die je hebt moet kunnen maken....
Ik ga zo'n extra scherbolz op te kop proberen te tikken en dan verder proberen.
Dank voor de tips en suggesties!
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Tips/hulp gevraagd voor draadsnijden

Bericht door motormuis »

je heb het nu helemaal begrepen :P
Björn
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 jan 2020 18:17

Re: Tips/hulp gevraagd voor draadsnijden

Bericht door Björn »

Weet dat het een oud topic is, maar hoop te achterhalen waar de TS zijn onderdelen heeft gekocht. Ik heb een zelfde bankje en loop tegen precies het zelfde probleem aan...
oudevolvo
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 aug 2018 14:27
Locatie: nabij Deventer/Apeldoorn

Re: Tips/hulp gevraagd voor draadsnijden

Bericht door oudevolvo »

Uiteindelijk heb ik via emcoshop.at een set wisselwielen gekocht.
Artikelnummer 711000 – Set of change gears EMCOMAT 7/ 8.4/8.6
Na contact via e-mail (het is namelijk niet deze zo bleek bij navraag.
Björn
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 jan 2020 18:17

Re: Tips/hulp gevraagd voor draadsnijden

Bericht door Björn »

Heb je naast de wisselwielenset ook nog zo'n extra as gekocht? Ik kwam na lang zoeken erachter dat ze wel de losse "bushing" verkopen (pn B2A000310).

Zit bij jouw set wielen ook een met 45tanden. Ik zag dat je deze ook nodig hebt bij bepaalde spoed, ik mis hem maar zie nergens een dergelijk tandwiel in de webshop
Plaats reactie