Tips/hulp gevraagd voor draadsnijden
Moderator: Moderators
Tips/hulp gevraagd voor draadsnijden
Onlangs heb ik een Emcomat 8.4 draaibank gekocht. Al wat leuke dingen gemaakt, maar nu wil ik buitendraads schroefdraad maken en daar kom ik niet uit. Niet echt CNC specifiek, maar hopelijk kunnen jullie mij toch op weg helpen.
De enige handleiding die ik kan vinden is in het Duits en mijn Duits is nogal roestig en ik begrijp niet wat ik nu precies moet doen.
Dit is wat er staat:
Nu wil ik metrisch draad met spoed 1,5
Dus in de tabel is dat:
En vertaalt dat dan als volgt op mijn machine?
Met daarbij de vragen "Wat is H in de tabel?" en "Moet Z1 nou 70 of 80?"
De enige handleiding die ik kan vinden is in het Duits en mijn Duits is nogal roestig en ik begrijp niet wat ik nu precies moet doen.
Dit is wat er staat:
Nu wil ik metrisch draad met spoed 1,5
Dus in de tabel is dat:
En vertaalt dat dan als volgt op mijn machine?
Met daarbij de vragen "Wat is H in de tabel?" en "Moet Z1 nou 70 of 80?"
- Breaker
- Donateur
- Berichten: 1961
- Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
- Locatie: Nabij Antwerpen
- Contacteer:
Re: Tips/hulp gevraagd voor draadsnijden
H is een soort onderdeel, in het plaatje staat H = en dan een tekening van het onderdeel, dit neemt de plaats in van een tandwiel. Zie het als een afstandhouder zodat het tandwiel niet over de as gaat schuiven.
Z1 moet 70 èn 80 zijn. Deze tandwielen komen samen op één as. Tandwiel 70 staat in lijn met tandwiel W. Tandwiel 80 staat in lijn met tandwiel Z2. In de tabel staan deze ook recht onder elkaar en je ziet een verbindingslijn. Zowel bij 35 en 70 als eentje van 80 naar 30 en dan 40.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Re: Tips/hulp gevraagd voor draadsnijden
Dank voor je reactie! Dat werp al wat licht op de zaak, maar kom er nog niet helemaal uit.
Ik heb wat vragen in bijgevoegd plaatje gezet.
Hopelijk kunnen jullie nog wat nadere aanwijzingen geven.
Dit zou toch moeten kunnen? Of ontbreken er onderdelen?
Ik heb bijvoorbeeld twee van die afstandhouders, is dat genoeg?
Ik heb wat vragen in bijgevoegd plaatje gezet.
Hopelijk kunnen jullie nog wat nadere aanwijzingen geven.
Dit zou toch moeten kunnen? Of ontbreken er onderdelen?
Ik heb bijvoorbeeld twee van die afstandhouders, is dat genoeg?
Re: Tips/hulp gevraagd voor draadsnijden
Ik heb dat Duitse tekstje even vertaald.
De in de rechtse rij staande tandwielen of afstandsbussen dienen altijd als eerste, dus voor de linkse rij te worden geplaatst.
De dwarslijnen in de verticale rijen in de tabel tonen de met elkaar in ingrijping staande tandwielen.
Waar in de tabel de rij Z met een dwarslijn is overbrugd ontbreekt de tweede breekbout.[zonder het ding voor mijn neus te hebben is mij dit niet geheel duidelijk. Het wood breekbout kan ik niet helemaal plaatsen]
De krachtoverbrenging naar de voedingsspindel vindt dan plaats via het hart van tussenwiel Z.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
De in de rechtse rij staande tandwielen of afstandsbussen dienen altijd als eerste, dus voor de linkse rij te worden geplaatst.
De dwarslijnen in de verticale rijen in de tabel tonen de met elkaar in ingrijping staande tandwielen.
Waar in de tabel de rij Z met een dwarslijn is overbrugd ontbreekt de tweede breekbout.[zonder het ding voor mijn neus te hebben is mij dit niet geheel duidelijk. Het wood breekbout kan ik niet helemaal plaatsen]
De krachtoverbrenging naar de voedingsspindel vindt dan plaats via het hart van tussenwiel Z.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Re: Tips/hulp gevraagd voor draadsnijden
Jansr dit heb je keurig vertaald
wat betreft breekbout dit is geen breekbout maar de ben waar de tandwielen opgemonterd worden
H is de bus die je nodig heb om het tandwiel in een lijn te houden met het vorige of vlogende
(er staat) als de verbindingslijn dwars staat dan is een motagebout niet nodig
dan staan de wielen in een lijn
het wendeherz is de voorrichting voor het omschakelen van de voeding (Dan draait de spindel anders om dus de slee gaat na de kop toe of ervan af)
de tandwielen zoals ze op de laatste foto staan moeten goed zijn
misschien moet je kijken of een ander montage bout is waar de tandwielen wel op passen
wat betreft breekbout dit is geen breekbout maar de ben waar de tandwielen opgemonterd worden
H is de bus die je nodig heb om het tandwiel in een lijn te houden met het vorige of vlogende
(er staat) als de verbindingslijn dwars staat dan is een motagebout niet nodig
dan staan de wielen in een lijn
het wendeherz is de voorrichting voor het omschakelen van de voeding (Dan draait de spindel anders om dus de slee gaat na de kop toe of ervan af)
de tandwielen zoals ze op de laatste foto staan moeten goed zijn
misschien moet je kijken of een ander montage bout is waar de tandwielen wel op passen
Re: Tips/hulp gevraagd voor draadsnijden
Dank! Er staat nog een stuk in de handleiding en met jouw vertaling begrijp ik daar al iets meer van.
Dat is een voorbeeld van de spoed van 2mm
Toch lukt het me niet om die tabellen te interpreteren.
Ze hebben erover dat het 'Wendeherzrad z=35" altijd op de machine blijft.
Die staat bij het voorbeeld met 2mm er helemaal niet op en staat links in de kolom een 60.
Houdt dat dan in dat er in feite in de rechterdeel van die kolom de 35 had moeten staan?
Dus dat er in geval van de spoed van 1,5 geen enkel tandwiel bij de hoofdaandrijfas moet?
Het is me wel gelukt om dat voorbeeld met die 2mm na te maken dus met verwijdering van de 'Vorschubeinheit' (wat dat dan ook moge zijn).
Wellicht heb ik die helemaal niet nodig?
Uitgetrokken = Schlichtarbeiten
Ingedrukt = Schrupparbeiten
Wat bedoelen ze daarmee?
Maar mocht die niet nodig zijn, kon het inderdaad wel eens zijn dat ik gewoon een extra 'breekbout' / montagepen nodig heb en misschien nog wat van die afstandhouders.
Dat is een voorbeeld van de spoed van 2mm
Toch lukt het me niet om die tabellen te interpreteren.
Ze hebben erover dat het 'Wendeherzrad z=35" altijd op de machine blijft.
Die staat bij het voorbeeld met 2mm er helemaal niet op en staat links in de kolom een 60.
Houdt dat dan in dat er in feite in de rechterdeel van die kolom de 35 had moeten staan?
Dus dat er in geval van de spoed van 1,5 geen enkel tandwiel bij de hoofdaandrijfas moet?
Het is me wel gelukt om dat voorbeeld met die 2mm na te maken dus met verwijdering van de 'Vorschubeinheit' (wat dat dan ook moge zijn).
Wellicht heb ik die helemaal niet nodig?
Uitgetrokken = Schlichtarbeiten
Ingedrukt = Schrupparbeiten
Wat bedoelen ze daarmee?
Maar mocht die niet nodig zijn, kon het inderdaad wel eens zijn dat ik gewoon een extra 'breekbout' / montagepen nodig heb en misschien nog wat van die afstandhouders.
Re: Tips/hulp gevraagd voor draadsnijden
Je kan nu zien voor spoed 2 mm heb je maar een tussenwiel nodig
alle tandwielen staan in een lijn
Vorschubeinheid is het tweede tussenwielstuk zijn er dus altijd twee wielen met een bus ertussen
tandwiel 35 blijft altijd op de machine ( of het is nodig bvb voor stoet 1,5 of het wordt gebruikt om het achterliggende tandwiel vast te houden)
op de linker afbelding zie je het tandwiel als opvulling
op de afbelding staat een kop
kan je die na rechts en links bewegen zo ja denk ik dat er twee versnellingen erop zitten voor de voeding met normaal draaiwerk
schrupen is voordraaien grotere voeding
schlichten nadraaien
ander vraag waar woon je
alle tandwielen staan in een lijn
Vorschubeinheid is het tweede tussenwielstuk zijn er dus altijd twee wielen met een bus ertussen
tandwiel 35 blijft altijd op de machine ( of het is nodig bvb voor stoet 1,5 of het wordt gebruikt om het achterliggende tandwiel vast te houden)
op de linker afbelding zie je het tandwiel als opvulling
op de afbelding staat een kop
kan je die na rechts en links bewegen zo ja denk ik dat er twee versnellingen erop zitten voor de voeding met normaal draaiwerk
schrupen is voordraaien grotere voeding
schlichten nadraaien
ander vraag waar woon je
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 12045
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: Tips/hulp gevraagd voor draadsnijden
scherbolzen >
dat onderdeel waar de tussen wielen op vast gezet worden, noemen we de schaar.
Scher is knippen, knippen is van elkaar halen, net zoiets als breken dus, dan ontstaat vanzelf de gedachte aan een breekbout.
Helaas nu even niet.
In deze toepassing bedoelen ze de bout die het tandwielsetje op de schaar vast zet.
dat onderdeel waar de tussen wielen op vast gezet worden, noemen we de schaar.
Scher is knippen, knippen is van elkaar halen, net zoiets als breken dus, dan ontstaat vanzelf de gedachte aan een breekbout.
Helaas nu even niet.
In deze toepassing bedoelen ze de bout die het tandwielsetje op de schaar vast zet.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Re: Tips/hulp gevraagd voor draadsnijden
Het begint me volgens mij een beetje te dagen (hoop ik).
Dus die "Vorschubeinheit" heeft niets te maken met schroefdraad draaien, maar is meer voor automatisch langsdraaien om grof of fijn af te werken.
Dan mis ik denk ik gewoon 'scherbolz' en wat bussen.
Klopt mijn conclusie dan voor het draaien van draad met spoed 1,5:
- Wendeherzrad = 35mm tandwiel helemaal tegen machine aan en dan opvullen met twee kleine tandwielen die niet in de weg zitten of afstandbus
- Op de plek van de 'vorschubeinheit' dan een scherbolz (=dan Z1) met als eerste tandwiel de 70 en die wordt dan aangedreven door de 35
- Op diezelfde scherbolz (Z1) voor het 70 tandwiel een 80 tandwiel plaatsen.
- Op de scherbolz linksonder op de schaar (Z2) eerst een bus en dan tandwiel 30 en die wordt aangedreven door tandwiel 80
- Op de leitspindel eerst een bus en dan tandwiel 40 en die wordt aangedreven door tandwiel 30
Hoe in de war kun je raken als je denkt dat je het met de onderdelen die je hebt moet kunnen maken....
Ik ga zo'n extra scherbolz op te kop proberen te tikken en dan verder proberen.
Dank voor de tips en suggesties!
Dus die "Vorschubeinheit" heeft niets te maken met schroefdraad draaien, maar is meer voor automatisch langsdraaien om grof of fijn af te werken.
Dan mis ik denk ik gewoon 'scherbolz' en wat bussen.
Klopt mijn conclusie dan voor het draaien van draad met spoed 1,5:
- Wendeherzrad = 35mm tandwiel helemaal tegen machine aan en dan opvullen met twee kleine tandwielen die niet in de weg zitten of afstandbus
- Op de plek van de 'vorschubeinheit' dan een scherbolz (=dan Z1) met als eerste tandwiel de 70 en die wordt dan aangedreven door de 35
- Op diezelfde scherbolz (Z1) voor het 70 tandwiel een 80 tandwiel plaatsen.
- Op de scherbolz linksonder op de schaar (Z2) eerst een bus en dan tandwiel 30 en die wordt aangedreven door tandwiel 80
- Op de leitspindel eerst een bus en dan tandwiel 40 en die wordt aangedreven door tandwiel 30
Hoe in de war kun je raken als je denkt dat je het met de onderdelen die je hebt moet kunnen maken....
Ik ga zo'n extra scherbolz op te kop proberen te tikken en dan verder proberen.
Dank voor de tips en suggesties!
Re: Tips/hulp gevraagd voor draadsnijden
je heb het nu helemaal begrepen
Re: Tips/hulp gevraagd voor draadsnijden
Weet dat het een oud topic is, maar hoop te achterhalen waar de TS zijn onderdelen heeft gekocht. Ik heb een zelfde bankje en loop tegen precies het zelfde probleem aan...
Re: Tips/hulp gevraagd voor draadsnijden
Uiteindelijk heb ik via emcoshop.at een set wisselwielen gekocht.
Artikelnummer 711000 – Set of change gears EMCOMAT 7/ 8.4/8.6
Na contact via e-mail (het is namelijk niet deze zo bleek bij navraag.
Artikelnummer 711000 – Set of change gears EMCOMAT 7/ 8.4/8.6
Na contact via e-mail (het is namelijk niet deze zo bleek bij navraag.
Re: Tips/hulp gevraagd voor draadsnijden
Heb je naast de wisselwielenset ook nog zo'n extra as gekocht? Ik kwam na lang zoeken erachter dat ze wel de losse "bushing" verkopen (pn B2A000310).
Zit bij jouw set wielen ook een met 45tanden. Ik zag dat je deze ook nodig hebt bij bepaalde spoed, ik mis hem maar zie nergens een dergelijk tandwiel in de webshop
Zit bij jouw set wielen ook een met 45tanden. Ik zag dat je deze ook nodig hebt bij bepaalde spoed, ik mis hem maar zie nergens een dergelijk tandwiel in de webshop