Beitel loopt toch naar home positie

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Beitel loopt toch naar home positie

Bericht door andrefc101 »

Wanneer je in EdingCNC G28 wilt gebruiken, kan je deze bij het tabblad VARIABELEN per offset ingeven voor je homepositie.
Daar gaat het commando G28 in je bestand dan naar toe.
De variabelen die in je bestand bij G28 staan, worden door de PP (welke, EdingCNC,Fanuc?) gebruikt.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Beitel loopt toch naar home positie

Bericht door Ballegooijen »

andrefc101 schreef: 06 sep 2018 09:45 Wanneer je in EdingCNC G28 wilt gebruiken, kan je deze bij het tabblad VARIABELEN per offset ingeven voor je homepositie.
Daar gaat het commando G28 in je bestand dan naar toe.
De variabelen die in je bestand bij G28 staan, worden door de PP (welke, EdingCNC,Fanuc?) gebruikt.
Ja, zo had ik het ook in gedachte. Dat doet hij dus ook. Als een job klaar is gaat de machine naar de opgegeven G28 coordinaten, stopt daar heel even, gaat dan naar het home punt en keert dan weer terug naar de G28 coordinaten. Daar stopt hij om te wachten op de volgende job. Ik snap dus alleen niet waarom hij toch naar zijn home positie gaat en weer terug naar G28
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Beitel loopt toch naar home positie

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dus je hebt nog steeds

Code: Selecteer alles

G0 X23.
Z4.
M9
G28 X#5161 Z#5163
G28 Z5.
M30
%
aan het eind staan ?
Maak eens een programma met alleen de regels

Code: Selecteer alles

G0X0 y0 (jouw programma nulpunt)
G28
M30
in en kijk wat dat voor effect heeft.
Vervolgens zet je achter die G28 die beruchte #xxxx #yyyy en kijkt vervolgens nog eens.
Als je iets niet helemaal begrijpt moet je het gewoon isoleren en kijken of je kunt ontdekken waarom het iets anders doet dan jij denkt. En meestal is het achteraf heel logisch.
Als je de manual er even bij pakt, staat het er gewoon.
Two home positions are defined (by parameters 5161-5166 for G28 and parameters
5181-5186 for G30). The parameter values are in terms of the absolute coordinate system, but are in unspecified length units.
To return to home position by way of the programmed position, program G28 X… Y… Z… A… (or use G30). All axis words are optional. The path is made by a traverse move from the current position to the programmed position, followed by a traverse move to the home position. If no axis words are programmed, the intermediate point is the current point, so only one move is made. The order of Z depends on its position, if the end position is higher as the current Z position Z will move first, otherwise Z will move last, this is to prevent collision.
Die #5161 #5162 moet je niet achter de G28 zetten, die moet je gewoon invullen in de parameter tabel.
Nu gaat ie naar een machine coördinaat wat 2x#5161 is. (en dat ga ik nu even niet uitleggen ;-) )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Beitel loopt toch naar home positie

Bericht door Ballegooijen »

Nou, ik had die #xxxx en #zzzz al weggehaald maar dat maakte geen verschil. Ik ga nu je andere optie proberen en stap voor stap proberen verder te komen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Beitel loopt toch naar home positie

Bericht door Breaker »

G28 en G30 zijn onafhankelijk van de werkstukcoordinaten. Ze kunnen gebruikt worden als voorkeursposities, het voordeel boven G0 is dat de beweging niet in rechte lijn gebeurd, maar de Z-as wordt als eerste of laatste gedaan. Ik gebruik G28 om de spindel naar een vaste positie te brengen waar ik gemakkelijk bij kan om de tool te wisselen, en G30 gebruik ik om de spindel naar een positie te brengen zo ver mogelijk uit de weg zodat ik goed bij het werkstuk kan.

De positie (in machinecoördinaten) kan worden ingesteld onder de variabelen:
17395

Wanneer G28/G30 wordt gebruikt met aanvullende coördinaten, zal de machine dat zien als tussenpositie. Het loopt dan eerst naar die positie en dan direct door naar de eindpositie (het blijft dus niet stilstaan op de opgegeven positie).

Verder kan je nog kijken of G28/G30 niet aangevinkt is in het operatiescherm:
17396

Deze kunnen gebruikt worden als er geen G28/G30 in de g-code staat, maar je er wel gebruik van wilt maken, normaal gesproken staan deze dus uitgevinkt. Staan ze wel aan dan kan dat onbedoelde effecten geven.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie