Geja draaibank hoofdas uitbouwen

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

ralph_
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 aug 2017 23:38

Geja draaibank hoofdas uitbouwen

Bericht door ralph_ »

Na een tijd hier meegelezen te hebben, is het tijd om ook maar eens wat actiever te worden :mrgreen:

Vorig jaar heb ik een oude maar bijna ongebruikte Geja type A draaibank op de kop getikt. Ik heb nu eindelijk tijd om deze eens goed schoon te maken en te ontdekken wat voor moois je hier allemaal mee kunt doen. Omdat alles onder een dikke laag ingedroogde olie en zaagsel :roll: zit, wil ik hem eerst helemaal te strippen, per onderdeel schoonmaken en olieën, om hem dan weer te monteren en af te stellen.

Ik probeer de hoofdas uit te bouwen, temeer omdat ik de v-snaar wil vervangen. Die is mij wat te lang en ook al aardig uitgedroogd. Ik krijg de hoofdas echter niet los.

Zoals op de onderstaande foto's te zien, is het voorste lager een bronzen glijlager. Het gietstuk van de vaste kop is aan een kant ingezaagd. Met de inbusbout door deze inkeping kan het glijlager strakker worden aangeklemd. Van het achterste lager kan ik niet vaststellen wat dit is. De groene ring rond de hoofdas lijkt van een soort kunststof. Er zit in het achterlager ook geen oliekanaal. Het achterste tandwiel van het dubbelwerk zit vast op de as (ik vermoed met een spie), de andere vormt een geheel met de poelies, die met een borgschroef op de as kunnen worden vastgezet.

Ik heb tot nu toe geprobeerd om de as vanaf de achterzijde voorzichtig los te tikken (flink blok hout ertussen en zachtjes kloppen), maar er is geen beweging in te krijgen. Ik durf eigenlijk niet zo goed harder te slaan, ik wil geen barsten in het gietstuk van de vaste kop, vooral niet als blijkt dat ik iets over het hoofd zie of het helemaal anders moet doen.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Wat kan ik nog meer proberen?

17298
17299
17300
motormuis
Berichten: 836
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Geja draaibank hoofdas uitbouwen

Bericht door motormuis »

ik denk dat ie toch van achter uit geperst geklopt moet worden kop er afhalen plat leggen en dan van achter eruit kloppen/persen
het kan zijn dat door gebruik in al die jaren de spie waarmee de poelie en tandwielen fixeert zijn wat geleden heeft en nu tegen de zijkant klemmt
Gebruikersavatar
vanE
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 sep 2015 22:02
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Geja draaibank hoofdas uitbouwen

Bericht door vanE »

Dan ben ik niet de enige met slepende projecten :lol:

Bij de mijne zit er een wormschroef in de poeli. Die zie ik bij jou ook zitten. Die moet er eerst uit. Onder het laatste tandwiel zit een spie of pinnetje om het te fixeren op de as. In de binnenkant van de poelie zit een spiebaan waar de spie of pinnentje doorheen kan lopen.
Ik heb van achter eerst op de as geslagen, met kunstof hamer, tot er een beetje beweging in zat. Dan kun je de poelie nog draaien en proberen de spiebaan te vinden doordat je verschil in weerstand voelt. Als de spie of pin de spiebaan gevonden heeft kun je de as er helemaal uittikken.
De moer die de bronzen bu klemt moet ook los maar dat spreekt denk ik voor zich.

Mocht je een verangende bronzen bus hebben gevonden, houd ik me ook aanbevolen voor een exemplaar. De mijne is uitgelopen.

Ik zag deze week op MP weer een exemplaar opduiken. Ze bestaan dus nog. Al was dit een uitvoering zonder top slide.

Mocht je nog iets willen weten hoor ik het graag. De mijne moet binnenkort ook uit elkaar omdat ik de vorige keer de spie gesloopt heb. Die moet vernieuwd worden.
ralph_
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 aug 2017 23:38

Re: Geja draaibank hoofdas uitbouwen

Bericht door ralph_ »

Bedankt voor de info. Met wormschroef bedoel je denk ik het stelboutje in de middelste poelie, die de poelies en tandwiel op de as fixeren in het geval je het dubbel werk niet gebruikt? Die is er inderdaad al uit (ook op de foto, maar dat is niet te zien.)

Ik heb vandaag voorzichtig geprobeerd om achter op de as te kloppen, waarbij ik telkens de poelie met het kleine tandwiel een stukje heb verdraaid. Zo hoopte ik op gevoel de spiebaan te kunnen vinden. Er komt echter allemaal geen beweging in. Het lijkt vooral dat het achterste tandwiel moervast op de as zit. Ik heb er nu maar flink wd40 ip gesprayed en laat het maar eens een nachtje rusten.

Heb je wellicht foto's gemaakt toen je bij de jouwe de hoofdas had gedemonteerd? Misschien zijn er ergens merktekens die de positie van de spiebaan verraden die ik tot nu toe over het hoofd heb gezien. Ik vond hier nog een interessante manier om m.b.v. een draadeind zelf een soort poelietrekker te maken. Als je de uitlijning dan verkeerd doet, maak je wel flink wat kapot; dus ik weet nog niet of ik die methode nu direct wil proberen.

Wat voor soort lagering zit er aan de achterkant? Aan de buitenkant is alleen een kunststof ring te zien? Dekt dat iets af?
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Geja draaibank hoofdas uitbouwen

Bericht door Kars-cnc »

Als het alleen om een nieuwe V-snaar gaat kun je ook een schakel V-snaar overwegen.
ralph_
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 aug 2017 23:38

Re: Geja draaibank hoofdas uitbouwen

Bericht door ralph_ »

Dat had ik ook overwogen, maar de as loopt sowieso niet heel soepel. De draaibank heeft een jaar of veertig stil gestaan en zit onder een combinatie van zaagsel en ingedroogde olie. Ik denk dat dat ook de lagering geen goed heeft gedaan. Als ik de aanklembout van het voorlager (bronzen glijklager) losdraai en uitbundig van olie voorzie, dan staat de as na een flinke zwieper in minder dan een kwart omwenteling weer stil.

Het groene plastic is een afdekkapje, nu dat eraf is zie je een dubbelrijig kogellager. Mijn vermoeden is dat de binnenring zo vast om de hoofdas zit dat deze niet te beweging is. Ik heb de vaste kop inmiddels gedemonteerd, zodat ik gerichter (maar beheerst) kan proberen of er beweging in komt door erop te slaan. Er zit totaal geen beweging in, zelfs geenhonderste mm. Ik zie een paar hele lichte beschadigingen op het uitstekende stukje as zitten, ik vermoed dat het lager er met geweld opgeperst is (mss is dat ook de reden dat het niet helemaal lekker vrij draait).

17303

Heeft iemand van jullie ervaring met het verwijderen van een onwelwillend lager en nog een gouden tip? Op practicalmachinist staat dat kortstondig verhitten een optie is. Daar wordt steeds aangeraden om een oxy-acetyleen setje te gebruiken, maar dat heb ik niet. Ik heb alleen zo een klein propaanbrandertje (Campinggaz). Is verwarmen echt de weg voorwaarts? Marineren in WD40 heb ik al geprobeerd :lol:
motormuis
Berichten: 836
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Geja draaibank hoofdas uitbouwen

Bericht door motormuis »

Ralf waar woon je ik heb een lasbrander
ralph_
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 aug 2017 23:38

Re: Geja draaibank hoofdas uitbouwen

Bericht door ralph_ »

Dank motormuis, ik heb je een PB gestuurd.
ralph_
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 aug 2017 23:38

Re: Geja draaibank hoofdas uitbouwen

Bericht door ralph_ »

Inmiddels is de as eruit, met hulp van een vriendelijk forumlid, veel WD-40, verwarmen en heel wat geduld. Het lijkt erop dat de passing voor het achterste lager licht beschadigd was, en dat dit daarom zo klem zat.

Hieronder een foto van de interne opbouw. Het is net iets anders dan vanE hierboven zegt. De spie hoeft bij mij niet in een groef door de poelie heen getrokken. De borgpin van het grote tandwiel zit vast in het tandwiel. Misschien zijn er verschillende constructies toegepast.

17368
Frans Dielissen
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 okt 2019 23:06

Re: Geja draaibank hoofdas uitbouwen

Bericht door Frans Dielissen »

Kan er inmiddels veel over vertellen.Afbeelding
eef7260
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 jan 2023 21:07

Re: Geja draaibank hoofdas uitbouwen

Bericht door eef7260 »

Ik weet dat dit bericht inmiddels 5 jaar oud is maar ben wel benieuwd hoe het verder gegaan is met je Geja.
Ben ook met 1 bezig , ook de hoofdspil er uit gehad en achterlager vervangen door een dubbel RS variant.
Voorlager was zo mooi dat ik die heb laten zitten.
Is nog lang niet klaar maar gaat wel wat worden denk ik , ik vind het een erg leuk bankje.
Bijlagen
IMG_20230210_101010.jpg
JanSr
Berichten: 562
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Geja draaibank hoofdas uitbouwen

Bericht door JanSr »

vanE schreef: 18 aug 2018 08:40 Mocht je een verangende bronzen bus hebben gevonden, houd ik me ook aanbevolen voor een exemplaar. De mijne is uitgelopen.
Als je maten geeft kan ik er wel een draaien. En ik schat nog een paar handenvol leden hier. :roll:
Tinik
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 sep 2023 15:47

Re: Geja draaibank hoofdas uitbouwen

Bericht door Tinik »

Ik ben nu ook een nieuwe eigenaar van een Geja bankje, maar de vertragingsbak brengt me toch in de war.
Er is dus de hendel aan de achterkant om de 1:5 vertraging in te schakelen. Maar als je die niet gebruikt zie ik geen manier om de poelie die om de hoofdas zit, weer vast te maken. Met andere bankjes kan je nog wel ergens een pen in schuiven (of iets vergelijkbaars) om het allemaal weer een geheel te maken, maar dat kan ik bij de Geja nergens spotten. Daar moet toch een manier voor zijn, of ben ik gewoon blind?
eef7260
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 jan 2023 21:07

Re: Geja draaibank hoofdas uitbouwen

Bericht door eef7260 »

Nee niet blind maar je moet je moet het even weten.
Middelste polieschijf zit een inbus stel schroef.
Die moet je lossen om dubbel werk te gebruiken en vast zetten om enkel werk te gebruiken.
( Hoort trouwens wel een bronzen propje onder te zitten om schade aan de as te voorkomen ).

Eerste foto hier zie gat zitten van de inbus.
laatste foto hier zie inbus en bronzen propje liggen als je goed kijkt.

Leuk trouwens om een andere geja eigenaar te zien hier , paar foto's misschien ? , altijd leuk.

Gr Eef
Plaats reactie