Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Die tandwielbak ga ik buiten bedrijf stellen, heb ik niet nodig en maakt alleen maar lawaai.

Eergisteren bij JVE in Eindhoven 2 KO spindels gekocht, eentje was een 14mm NSK spindel met C3 nauwkeurigheid en volgens specificatie "0" speling, ruim 600mm lang en ook nog voorzien van 2 stuk 7201 lagers en een prachtige opsluitmoer met een heel mooie borging, zoals je dat bij een dergelijke spindel zou verwachten.
De andere was een 8mm spindeltje bedoeld voor de dwarsslede, daar ga ik heel waarschijnlijk een aangedreven moer op bedenken, dat betekent dat ik die KO moer niet in de slede hoef te verstoppen met alle problemen van dien maar deze gewoon buiten de slede kan positioneren. De spindel zelf hoeft dan opeens niet meer te draaien en kan dan dus heel eenvoudig worden vastgemaakt aan de slede door een soort van klemstuk.
Het idee is er al, nu nog even in 3D uitwerken maar dat komt wel goed.

De grote spindel was 50 Euro, het kleintje 25 Euro, dat bedoel ik nu, kijk je op de website van hem dan staat er eigenlijk niets op, kom je daar dan moet je heel erg je best doen om niet van alles wat je niet nodig hebt ook nog mee te nemen.

Heb er overigens voor een ander medeforumlid een prachtige Delta voeding gekocht voor eveneens een heel redelijke prijs.
Die voeding was een special en miste daardoor de potmeters voor het instellen van de spanning en de stroom.
Vandaag met Delta Elektronika uit Zierikzee gebeld en de betreffende potmeters worden helemaal gratis opgestuurd, dit omdat ik met deze voeding voor hun een klant en gebruiker ben, en klanten moeten tevreden zijn.
Ja, dat is echt een topbedrijf en hun producten zijn eveneens top maar dat wist ik al, heb zelf ook een Delta voeding en op mijn werk hebben we er tientallen, vele al 40 jaar oud maar eigenlijk nooit eentje kapot.
keesk
Donateur
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 aug 2008 18:44
Locatie: Weerdinge (bij MM)

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door keesk »

Ben, kun je wat meer zeggen over hoe je de aangedreven moer wil toepassen?
Ik zit zelf met het zelfde probleem, geen plaats voor de kogelomloopmoer!
Kees
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

In Jip en Janneke taal:

Als je een (meestal 2 hoekcontact) lager pakt en dat met de buitenring verbindt aan een vast punt dan kun je in de binnenring een bus maken waaraan je de KO moer vast kunt schroeven.
Daarbij kun je er voor kiezen de KO moer in het lager te laten schuiven, maar die kan er ook buiten zitten en tegen een bus worden aangeschroefd die in dat lager zit.
Als je nu die bus vast verbindt met die binnering dan kan die binnenring (met daar aan vast de KO moer) vrij en als je het goed doet spelingsvrij ronddraaien in dat lager (vandaar die hoekcontactlagers)
Wanneer je nu aan die zelfde bus die in dat lager zit ook nog een tandwiel maakt voor in mijn geval een tandriem, dan kun je met die tandriem de KO moer laten ronddraaien en kan de KO spindel zelf gewoon vast aan het te bewegen deel worden gemaakt.
Ik hoop dat je begrijpt wat ik probeer te zeggen, het principe is heel eenvoudig, vooral het in de binnenring van het lager fixeren is een beetje moeilijk, maar zeker maakbaar, mij is het ook gelukt.
Ik heb ze voor mijn portaal wat ik nog steeds af moet maken al een keer gemaakt en die werken perfect. omdat de spindel zelf stilstaat en dus geen last heeft van slingeringen om maar iets te noemen, kan de snelheid van de KO moer veel hoger zijn dan bij een ronddraaiende spindel.

Vorig jaar had ik deze aangedreven meor meegenomen naar de CNC zone dag, ik wil dat dit jaar best weer doen als je interesse hebt en daar ook naar toe komt.

Ik heb toevallig vandaag hierover nog een stukje gelezen in ik geloof documentatie van Steimeyer waar ze waarschuwen voor smeerproblemen, door de middelpunt vliedende kracht kan het zijn dat de olie uit de kogelbanen wordt verdreven naar buiten (en dus weglekt) waardoor de kogeltje niet meer gesmeerd worden en de KO moeren zelfs kunnen vastlopen. Ik denk niet dat dit bij de toepassing zoals ik die voor ogen heb direct een probleem zal gaan worden, maar het is zeker een punt van aandacht en een reden om met regelmaat te smeren en dus ook de smeerpunten goed bereikbaar te hebben.

Ik wil best mijn ontwerp (als het klaar is natuurlijk) hier laten zien, het enige probleem voor mij is dan om het hier zichtbaar te maken, dat heb ik nog nooit gedaan.
Je kan ook een keer bij mij langskomen, maar dan moet je wel in de buurt wonen anders is dat geen optie. Oh, ik zie net dat je niet in de buurt woont dus die optie valt af.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door hfjbuis »

Dat is een goed idee, als je de ruimte hebt voor de spindel die in en uitgedraaid word. Het laat in ieder geval een dikkere spindel toe. Ik zie wel een probleem als het om een langere spindel gaat, maar voor de X-as van de draaibank bij mij een oplossing!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Je hebt gelijk, bij een draaibankje als het mijne gaat het om hooguit 150mm verplaatsing, origineel was het maar 120 mm zelfs.
Bij mijn portaal zitten de moeren vast aan de Y-as wagen en zitten de motoren op de Y-as dus daar is het geen probleem.
Het grote voordeel ook daar is dat de spindels zelf stil staan en daarom ook stevig gemonteerd kunnen worden, eventueel flink voorgespannen als dat wenselijk is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door DaBit »

Als je die constructie achterop kunt maken heb je er relatief weinig last van, maar aan de voorkant lijkt het uitstekende stuk spindel (wat nog eens bovenop de roterende-moer constructie komt) me toch maar vervelend.

Maargoed, zoals het op mijn Emco in elkaar zit is het ook niet erg optimaal, en al met al denk ik wel dat dit de betere oplossing is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door hfjbuis »

Ik zie nog wel een optie voor de montage van een KO.

Als ik de moer achterop de slede plaats, en de spindle laat draaien, dan heb ik toch meer ruimte voor de spindle en behoud ik mijn handbediening.
Als ik de moer laat draaien, dan kan ik de stepper aan de zijkant monteren i.p.v. aan het uiteinde van de spindle.
Wel vangt de spindel, in beide gevallen, meer spanen als hij uitsteekt, niet iets waar ik blij van wordt.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Een soort van kap of zoiets over het geheel zal de meeste spanen wel weghouden.(hoop ik)
De meest kritische plaats waar je eigenlijk geen spanen wilt hebben is in de tanden van het tandwiel, door die spanen varieert de diameter van het geheel en daardoor het toerental en dus de verplaatsing en die wil je toch zo nauwkeurig mogelijk hebben. Bovendien worden die spanen er door de tandriem stevig ingedrukt en komen ze ook niet zo makkelijk vanzelf meer los, het effect is dus cumulatief.
Dus die kap zal deel uitmaken van het ontwerp, anders moet dat achteraf en dat is altijd lapwerk.

Aan de andere kant, op mijn BF25 heb ik dezelfde constructie, ook daar is het de bedoeling om er een kap overheen te maken, maar omdat het toch niet echt tot problemen leidt zal die kap er misschien wel nooit komen mezelf kennende.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door DaBit »

Jaaaa, die kappen moeten er bij mijn Emco ook nog steeds op....
Van spanen in de tandriem heb ik trouwens exact nul last.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Ik op de BF25 ook niet, vandaar dat de prio zo laag staat, eigenlijk gewoon op nul dus.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Ik ben bezig om de aangedreven moer op de machine te tekenen, in feite is dat stuk klaar, maar nu kom ik bij precies zo'n zelfde spanen verzamelbakje als bij de BF25. Zonder de originele delen van het draaibankje te modificeren kom ik hier niet omheen.
Maar die een klein beetje freeswerk kan ik wel ruimte maken om een afdekplaatje voor deze gleuf te kunnen plaatsen, probleem is de bevestiging van de KO spindel aan de slede, dat blokje verhinderd het plaatsen van dat plaatje.
Wanneer ik dat bevestigingsblokje een stuk opschuif is dat probleem weg, maar dan moet de frees dus in een deel van de bestaande constructie.
Mijn vraag en probleem is nu dus, is dit toelaatbaar of ga ik daar de stabiliteit grof geweld aan doen? Ikzelf denk dat het wel mee zal vallen, er komt immers nog een stevig blok vlak onder het weg te frezen deel om de lange KO spindel aan de slede vast te maken.

17341
Het ontwerp tot nu toe

17342
Het deel zonder freeswerk, dus origineel

17343
Hetzelfde deel met freeswerk

Ook vraag ik me af of het veel uit zou maken als ik de dwarsslede 180 graden zou draaien, het grote gat zit nu eigenlijk op de plek waar ik in de nieuwe situatie het blokje zou willen plaatsen om de KO spindel vast te maken aan die slede.
Ik denk niet dat het voor de passing en stabiliteit veel uitmaakt, dus waarom niet?
Maar misschien kijk ik er wel helemaal verkeer tegenaan.

Let wel, ik ben nog volop bezig om een en ander te bedenken dus de tekeningen zijn zeker nog niet af, maar dit probleempje vraagt wel om een oplossing, vandaar hier de vraag.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door hfjbuis »

Dat blok metaal dat daar nog onder komt is ruim voldoende om de stevigheid in stand te houden. De krachten die er op komen zijn "bescheiden" gezien het formaat van de bank. De andere kant moet het ook doen zonder versteviging!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Precies wat ik ook dacht, en die gleuf vol spanen vind ik niet aantrekkelijk, dus dat afdekplaatje gaat er komen.

Blijft nog de vraag over het 180 graden draaien van de slede, ook daar zie ik niet veel negatiefs in.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door spinningwheels »

Zijn beide zijnde van de slede wel exact gelijk ? aan een kant zit toch de stelmogelijkheid ?
In theorie kan ik praktisch alles
Plaats reactie