Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Ja, zoals in mijn andere topic al aangekondigd ga ik hier de ombouw van mijn Swisstec ST210 x 400 bankje een beetje beschrijven.

Bij het uit elkaar halen en verwijderen van al het overtollige spul kom ik een prachtige tandwielkast tegen, hiermee kon het spindeltoerental worden omgeschakeld in een hoog en een laag toerental.
Globaal doet het tandwielkastje bijna 1:1 en 2:1.
Wat is nu wijsheid, tandwielkastje laten zitten en blijven gebruiken of buiten gebruik stellen en de spindel direct aandrijven?
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door spinningwheels »

Omschakelen met handeltje ?
Dan heel zeker laten zitten,
Maar over dat toerental , net even gekeken maar een HBM ding van 80 mm mag al 4K toeren draaien.
Een merkding dus waarschijnlijk nog wel veel meer .
En de lagers in de draaibank, zijn die evt eenvoudig te vervangen? Aan de andere kant zullen ze toch wel niet zo snel stuk lopen, als ze geen uren achter elkaar op het dubbele van het aangegeven toerental draaien?
Bij dun werk wil je echt snelheid , of beter moet je echt toeren draaien, VHM heeft een bepaalde minimale snelheid nodig om mooi glad te draaien
In theorie kan ik praktisch alles
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door willy wonka »

Bison (stalen) klauwplaatje erop, nieuwe lagertjes erin en je kan 6400rpm draaien :lol:
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Ja, laten zitten, en wat brengt dat?
Het dubbele koppel? ik heb al 8Nm, wat moet ik met zo veel geweld op zo'n speelgoed ding?
En het maakt denk ik ook nog eens een hoop extra lawaai die tandwielkast.
Laatst gewijzigd door benkr op 16 aug 2018 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Kan ik dan niet beter die hoge snelheid reserveren voor gebruik met een spantanghouder, b.v. een ER32 houder i.p.v. de klauwplaat?
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door willy wonka »

Ik zou niet weten wat de huidige lagers mogen (moet ik bij mijn eigen ook nog kijken).
En wat nieuwe zouden kosten die de hogere RPM aankunnen.
Bison of Rohm 100mm klauwtje mag iets meer dan 6000RPM (afhankelijk van het model).
Zelf draai ik alleen <25mm materiaal. Dus ik ga waarschijnlijk ook voor een spantang.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Ik heb vandaag de machine verder ontmanteld en heb de lagers zichtbaar gemaakt, op de spindel zitten 30206 kegellagers. Ik vind voor deze lagers een max. toerental van 11.900 rpm dus dat kan nooit een probleem worden.
Ik moet nog verder uitzoeken welke smering ik het beste kan gebruiken, bij een toerental tot zo rond 6000 rpm.

Als ik de snelheid van de spindelmotor met een verhouding van 1:2 verdubbel naar 6000 rpm dan houd ik 4 Nm aan koppel over, zou dat voldoende zijn, ook hier heb ik niet echt een idee, maar ik denk dat dit in vergelijking met de oude motor van iets van 600 Watt nog altijd meer is dan het was.

Voor de X-as heb ik een klein 8mm KO spindeltje gevonden (heb ik al ooit eerder gebruikt vandaar) de moer daar van is rond 16 mm, die past probleemloos in de beschikbare ruimte dus dat is perfect te maken.
Nu heeft dat spindeltje een statische en dynamische kracht van 2 kN, zou dit voldoende zijn, ik denk van wel maar ik heb geen enkel referentiepunt om te vergelijken, graag wat hulp hier bij.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

De motor heeft een asdiameter van 19 mm, de spindel heeft een diameter van 28 mm, wat voor soort riem zouden jullie hier voor gebruiken?
Ik denk dat een platte multiriem hier het beste op zijn plaats is, met een breedte van 15 a 20 mm, maar denk ik in de goede richting of juist helemaal verkeerd?

En hoe kan ik die snaarwielen het beste op de assen monteren? Ik denk aan taperlock, of is dat overdreven?
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Vooral gisteren zitten tekenen, ik heb de slede nu in 3D getekend, makkelijk, dan kan ik virtueel passen en meten.
Ik heb vooral zitten denken hoe ik er het beste een klein KO spindeltje op kan fabrieken, steeds kom ik uit op de KO moer die ik niet goed kwijt kan, maar er begint een idee met een aangedreven moer te groeien wat wel zou kunnen, maar dat moet nog even rijpen.

Omdat ik de slede van de machine heb gehaald kom ik er ook achter dat de smeernippeltjes die er ingeperst zitten kapot zijn, toen ik de slede er af haalde viel er ook het een en ander uit, wist op dat moment niet wat hetwas, maar later miste ik van een paar smeernippeltjes de kogeltjes, die waren het dus.
Nu is natuurlijk het juiste moment om die dingen te vervangen, maar waar haal ik ze? Ik heb er een paar gevonden, maar die zijn groter, deze zijn 6 mm als ik ze zo opmeet, en hoe ze er verder uitzien weet ik nog niet.
Maar ik kan dus niets vinden wat past in een 6 mm gaatje, ze zitten er volledig verzonken in.
Wie weet waar ik zoiets zou kunnen vinden?

17304
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door Ballegooijen »

Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Ja, inderdaad zoiets, maar daar hebben ze alleen maar grotere modellen.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Ik heb ze inmiddels op Aliexpress gevonden, ga ik helemaal failliet aan, 1,68 Euro voor 20 stuks en dan ook nog gratis verzending.

https://www.aliexpress.com/item/High-qu ... 4c4d2dAPG0
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Als ik de snelheid van de spindelmotor met een verhouding van 1:2 verdubbel naar 6000 rpm dan houd ik 4 Nm aan koppel over, zou dat voldoende zijn, ook hier heb ik niet echt een idee, maar ik denk dat dit in vergelijking met de oude motor van iets van 600 Watt nog altijd meer is dan het was.

Voor de X-as heb ik een klein 8mm KO spindeltje gevonden (heb ik al ooit eerder gebruikt vandaar) de moer daar van is rond 16 mm, die past probleemloos in de beschikbare ruimte dus dat is perfect te maken.
Nu heeft dat spindeltje een statische en dynamische kracht van 2 kN, zou dit voldoende zijn, ik denk van wel maar ik heb geen enkel referentiepunt om te vergelijken, graag wat hulp hier bij.
De motor heeft een asdiameter van 19 mm, de spindel heeft een diameter van 28 mm, wat voor soort riem zouden jullie hier voor gebruiken?
Ik denk dat een platte multiriem hier het beste op zijn plaats is, met een breedte van 15 a 20 mm, maar denk ik in de goede richting of juist helemaal verkeerd?

En hoe kan ik die snaarwielen het beste op de assen monteren? Ik denk aan taperlock, of is dat overdreven?
Ik hoop eigenlijk toch wel iets van jullie te horen als antwoord op deze vragen.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door spinningwheels »

Hoe zat het allemaal ook al weer.
Je hebt een motor die 3 k toeren doet.
De tandwiel kast heeft 1-1 en 2-1
bedoel je met die 2-1 dat de hoofdas met de helft vertraagd word ?
Dan ga je dus motorpoulie dubbele maat van de ingaande as gebruiken en voor lagere toeren het zogenaamde dubbelwerk gebruiken.
Je houd dan idd maar de helft van je Nm over op de snelle stand, Maar bij 6K toeren heb je het over asjes van hooguit 10 mm wat betreft snijsnelheid.
Die dunne dingen ga je toch niet 2 mm per pass afnemen. dat zal dus wel goed gaan lijkt mij.

Taperlock is wel lekker makkelijk in gebruik, en zo veel extra kost dat nu ook niet weer.
In theorie kan ik praktisch alles
Plaats reactie