multifix voor Emco Compact 8

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: multifix voor Emco Compact 8

Bericht door Blazer »

DHL , is dikke kl.... duurt veel te lang
de beste zijn DPD en GLS , post Nl is hier bij ons ook nogal oké .
nog even geduld
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: multifix voor Emco Compact 8

Bericht door benkr »

Vandaag toch het pakketje via DHL ontvangen. Was perfect verpakt en ziet er perfect uit, helemaal toppie.
Toen de houder op zowel de Emco als de SwissTec gepast, bij beiden is het eigenlijk zo dat ze te hoog staan.
De Emco had ik al stevig onder handen gehad, ik had al 6 mm van de dwarsslede afgehaald, ik heb de frees er nog een keer op losgelaten en er nog 3mm meer vanaf gehaald op de plaatsen vaar de beitelhouder zit zodat de beitelhouder nog 3 mm extra kan zakken. Nu kom ik met een 12mm beitel in ieder geval 3 mm onder centerhoogte, of dat voor alle beitels voldoende is moet ik nog achter komen, maar ik hoop van wel.

Dit betekent wel dat ik blij ben dat ik niet voor de A maat heb gekozen, daar was ik nog hoger uitgekomen en had het zeker niet passend gekregen.

Ik heb intussen ook besloten om de Emco conventioneel te laten, en de SwissTec te gaan ombouwen naar CNC.
Voor ik daar aan ga beginnen ga ik we eerst de Emco een flinke opknapbeurt geven, zo ongeveer alles uit elkaar, opnieuw smeren en afstellen en dan pas ga ik aan de SwissTec beginnen.

De voornaamste reden dat ik toch voor de SwissTec heb gekozen om te CNCen is het feit dat daar de huidige motor van kapot is, ook is de Emco niet echt van mijzelf, ik heb die in permanent bruikleen.
Ik ga er meteen meteen een 1,9kW servomotor op bouwen, die heb ik nog een paar liggen, compleet met regelaar.

Mocht blijken dat de houder op de Emco toch te hoog blijft uitkomen voor andere typen beitels dan kan ik altijd nog switchen met CNC ombouwen, maar eerst de houder er goed degelijk op maken, dan verder.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: multifix voor Emco Compact 8

Bericht door Ballegooijen »

Mocht blijken dat de houder op de Emco toch te hoog blijft uitkomen voor andere typen beitels
Je kan natuurlijk op de Emco ook nog gebruik maken van 10mm beitels. Dan win je ook weer hoogte. Ik weet dat je nu gaat zeggen dat die minder stevig zijn maar voor het kleinere werk gaat dit prima denk.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: multifix voor Emco Compact 8

Bericht door Blazer »

Ik zou ook voor AB willen gaan , met mijn originele beitelhouder kan ik mijn beitels van 12 mm ( met wisselplaat ) er gewoon in plaatsen en ze staan mooi op center , hoef niets op te vullen .
dus ik hoop dat de AB dan niet te hoog gaat komen .
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: multifix voor Emco Compact 8

Bericht door benkr »

Op de site van Paulimot staat bij de snelwisselaars een tabel (die ik in mijn openingspost ook heb meegestuurd als afbeelding) waain je de hoogte maat af kunt lezen. Houd er wel rekening mee dat sommige beitels hoger zijn dan de bovenkant van de (vierkante) houder. Vooral een afsteekmes is vaak wat hoger.
Ik ben over een tijdje van plan om nog een setje bij te bestellen voor mijn andere draaibankje, dus als het toch niet blijkt te passen komen wij daar samen ook wel uit.
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: multifix voor Emco Compact 8

Bericht door Blazer »

heb gisteren mijn originele blok even goed gemeten en dan vergeleken met de tabel van Paulimot en bij mij zou de AB super moeten passen
toch zeker wat de hoogte van de beitel betreft , een aanpassing aan de bout of de borst zal ik wel moeten doen .

zoals ik al vermelde passen de 12mm beitels super in mijn originele blok ik hoeft niets op te vullen , kan gewoon niet beter , dus kan ik al de vraag stellen of ik nog veel nut ga halen bij een snelwissel systeem .

we zien wel , als ik nog wat centjes over heb :lol:
Plaats reactie