Nauwkeurig klein gat draaien

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

DirkSchipper
Berichten: 546
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Nauwkeurig klein gat draaien

Bericht door DirkSchipper » 12 apr 2018 11:57

Met een boor werkt vaak toch niet echt goed.
Ik heb hier al eens de suggestie 'ruimer' zien langskomen.
Daar bestaan (minstens) 2 versies van:
- rechte ruimer
- spriaalruimer

Welke heeft de voorkeur, en evt. waarvoor de een of de ander kiezen?

hfjbuis
Berichten: 164
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Nauwkeurig klein gat draaien

Bericht door hfjbuis » 12 apr 2018 12:47

Ik weet het antwoord op de vraag niet, maar mogelijk dat de spiraal ruimer, net als bij een machine tap, bedoeld is voor machinaal (draaibank) gebruik. Behalve de spiraal zijn ze dan ook wat minder flexibel waardoor ze sneller breken bij gebruik met de hand.
Als je een ruimer gebruikt in de losse kop, dan moet die natuurlijk perfect uitgelijnd zijn. Die van mij is dat niet (Chinese kwaliteit) daarom draai ik kleine gaten na met een dunne beitel gemaakt uit rond HSS. Ik heb ze vanaf 4 mm. Dat gaat super. Ik gebruik rond HSS tool bits, de punt slijp ik over een lengte van 2mm half af en vervolgens de voorkant onder een kleine hoek (6°) voor de clearance. Dat gaat op de slijpsteen, uit de hand in een paar minuten is het gebeurd. Voor elk gebruik één keer de punt bijslijpen (doe ik op de dremel) en klaar. Bij gebruik een paar graden scheef inspannen in de toolpost voor de "clearance" en met 0.01 mm of minder per keer "ruimen". Geen HSS in de goede maat, gebruik een oude boor.
Wil je het leven gemakkelijk maken, met een scherpe HSS frees (2 snijder), ingespannen onder een kleine hoek, gaat het ook, maar dan ben je wat beperkt met de lengte. Maar als je er dan een houder voor maakt, kun je al je HSS freezen in die maat (6 mm) gebruiken.
Huub
Laatst gewijzigd door hfjbuis op 12 apr 2018 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Ballegooijen
Donateur
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nauwkeurig klein gat draaien

Bericht door Ballegooijen » 12 apr 2018 17:30

daarom draai ik kleine gaten na met een dunne beitel gemaakt uit rond HSS
Wil je daar eens een fotootje van plaatsen?
Kennis vermenigvuldigd zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl

Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1612
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Nauwkeurig klein gat draaien

Bericht door Breaker » 12 apr 2018 18:13

Deze werken ook goed als het niet te diep hoeft:
https://www.borenexpress.nl/e1-mini-draaigereedschap
Geduld is een schone zaak, frezen niet...

DirkSchipper
Berichten: 546
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nauwkeurig klein gat draaien

Bericht door DirkSchipper » 12 apr 2018 19:41

Tja, bij veel van mijn draaiwerk zal het gat ergens tussen de 3 en 6 mm diameter liggen.
Dan zijn zelfs deze nog te groot.

Maar nu weet ik nog niet wat beter is, c.q. waarom ik een spiraal of rechte ruimer zou kiezen ... :cry:

robvos
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 jul 2011 22:51

Re: Nauwkeurig klein gat draaien

Bericht door robvos » 12 apr 2018 19:52

Hier staat het uitgelegd:

https://www.bmtechniek.nl/ruimers

Een rechte is voor blinde gaten.

hfjbuis
Berichten: 164
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Nauwkeurig klein gat draaien

Bericht door hfjbuis » 12 apr 2018 19:58

Ballegooijen schreef:
12 apr 2018 17:30
daarom draai ik kleine gaten na met een dunne beitel gemaakt uit rond HSS
Wil je daar eens een fotootje van plaatsen?
Hier twee foto's van de beitel gemonteerd in de houder.


Gallerij Link

Gallerij Link
Laatst gewijzigd door hfjbuis op 19 mei 2018 19:59, 7 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1612
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Nauwkeurig klein gat draaien

Bericht door Breaker » 12 apr 2018 19:58

Of de oude vertrouwde wikipedia:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Ruimer
Geduld is een schone zaak, frezen niet...

Ballegooijen
Donateur
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nauwkeurig klein gat draaien

Bericht door Ballegooijen » 12 apr 2018 20:02

Hier twee foto's van de beitel gemonteerd in de houder.
Ziet er redelijk eenvoudig uit. Bedankt!
Kennis vermenigvuldigd zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 7783
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Nauwkeurig klein gat draaien

Bericht door DaBit » 12 apr 2018 20:09

Gewoon een freesje inspannen is nog simpeler als je die toch al hebt ;-)

Ballegooijen
Donateur
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nauwkeurig klein gat draaien

Bericht door Ballegooijen » 12 apr 2018 20:12

Tja, dat is ook weer zo.
Kennis vermenigvuldigd zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl

hfjbuis
Berichten: 164
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Nauwkeurig klein gat draaien

Bericht door hfjbuis » 12 apr 2018 20:33

DaBit schreef:
12 apr 2018 20:09
Gewoon een freesje inspannen is nog simpeler als je die toch al hebt ;-)
Maar dan moet je wel die maat hebben. Nu kan ik "elke" maat draaien.

staandeklok
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: Nauwkeurig klein gat draaien

Bericht door staandeklok » 12 apr 2018 21:00

Ik weet dat het geen antwoord is op je vraag, maar voor de flexibiliteit zou ik kiezen voor een Supermini van Horn. Volledig hardmetaal en verkrijgbaar in zeer kleine diameters. Met de bijbehorende houder is snel wisselen mogelijk en indien je hiermee eens gewerkt hebt, wil je niets anders meer.
Ik heb de beiteltjes in allerlei soorten en maten en een van de houders in een snelwisselhouder zitten zodat ik snel en eenvoudig kan wisselen.
Hierbij voor het gemak de link van de site; https://www.phorn.de

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Berichten: 8915
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nauwkeurig klein gat draaien

Bericht door Arie Kabaalstra » 15 mei 2018 13:32

Als je een slijpmachine hebt met een diamant of CBN schijf, dan kun je uit rond VHM zelf kleine beiteltjes slijpen, ik heb ze van ø4, geslepen uit de schacht van een afgebroken freesje.. houdertje is ook zo gemaakt..

Plaats reactie