Emco compact 5 voor een beginner.

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door FSSF »

Een kloon van de Emco 8 zul je bedoelen ;-) De slede op de dwars support zoals bij de Huvema 450 is er voor om conische of schuine vlakken te kunnen draaien.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door javanree »

Ah sjips, gemist, op de Emco 5 van Ballegooijen ontbreekt ook de hele beitelslede, vervangen door een blok kunststof oid ? :shock:

Da's een heel groot gemis, kun je inderdaad ook geen conus meer draaien en maakt schroefdraad snijden iets lastiger in de toekomst.

Dat samen met de missende tandwielen... ik hoop niet dat je er meer dan 150-200 Euro voor hebt hoeven geven :roll:
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door Ballegooijen »

De slede op de dwars support zoals bij de Huvema 450 is er voor om conische of schuine vlakken te kunnen draaien
Oke, dat is duidelijk. Die heb ik dus voorlopig niet nodig. Eerst maar eens recht leren draaien. :lol:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door Ballegooijen »

Ah sjips, gemist, op de Emco 5 van Ballegooijen ontbreekt ook de hele beitelslede, vervangen door een blok kunststof oid ?
Nee, dat is een metalen blok waar de beitelhouder op zit. Ik heb er 345 voor betaald :roll: :oops:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je hem ombouwt naar cnc heb je die missende onderdelen niet nodig. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door Ballegooijen »

Als je hem ombouwt naar cnc heb je die missende onderdelen niet nodig
Dat heb ik ook overwogen maar dat gaat ook nog behoorlijk in de papieren lopen denk ik :roll:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door FSSF »

Staat een leuke Emco 5 CNC voor niet teveel op MP...
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door hfjbuis »

[quote=Ballegooijen post_id=174080 time=1521669153 user_id=11856]
[quote]Als je hem ombouwt naar cnc heb je die missende onderdelen niet nodig[/quote]
Dat heb ik ook overwogen maar dat gaat ook nog behoorlijk in de papieren lopen denk ik
[/quote]
Ik heb mijn HBM 300 omgebouwd naar CNC voor nog geen € 100,--. De stappenmotor op de spindle was het meeste werk, maar dat had ik achteraf veel eenvoudiger kunnen oplossen. Ik heb wel de beschikking over een Freesmachine, maar met wat geduld, kan het ook met de draaibank en een (kolom)boormachine.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb mijn HBM 300 omgebouwd naar CNC voor nog geen € 100,--.
Dit klinkt wel interessant! Heb je daar wat meer info over?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
JurgenR
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 dec 2016 13:55

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door JurgenR »

Hier ook een eigenaar van een Compact 5, erg blij mee. Zo te zien heb je een kale versie van de Compact 5. Langsvoeding gebruik ik toch regelmatig om een gelijkmatig en mooi oppervlak te krijgen. Lukt ook wel met handmatig voeden maar liever lui dan moe ;) Een snelwisselaar is wat mij betreft een must have, ik werd na 3x vulplaatjes gebruiken het al helemaal zat. Ik heb gelukkig een origineel snelwisselblok kunnen bemachtigen van Marktplaats, de houders kun je voor relatief weinig bij RC-machines.com kopen. Daar haal je er 5-6 voor hetzelfde geld je er bij Emco 3 voor hebt. Ik heb ook een Dixon van HBM geprobeerd, maar die is net iets te hoog voor de Emco 5. Die ligt nu op de plank stof te happen.

De beitelhouder lijkt me wel standaard, ik heb deze zelf er ook bij. Ik zou ook liever mijn snelwisselaar gebruiken zonder deze slede, maar dan heb je een vulblok nodig en een freesbank heb ik niet helaas. Mijn ervaring is dat het niet stabieler wordt met deze slede, maar wellicht zijn het ook mijn afstelkunsten.

Dat CNC maken van een draaibank voor 100 euro lijkt me ook wel wat, ben benieuwd hoe je dat gedaan hebt? Al kost het 2x/3x zoveel, dan valt dat nog reuze mee.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

JurgenR schreef: 22 mar 2018 09:19 Dat CNC maken van een draaibank voor 100 euro lijkt me ook wel wat, ben benieuwd hoe je dat gedaan hebt? Al kost het 2x/3x zoveel, dan valt dat nog reuze mee.
Als je verder niet te veel eisen stelt.
Nu werkt het met trapezium, jouw hand-aandrijving vervangen voor een stappenmotor moet dus ook kunnen.
Dan heb je 2x stappen motor, 2x versterker, 1x voeding. Zijn de 'dure' onderdelen.
Zelf natuurlijk wel de diverse beugeltjes frezen (figuurzagen)
Een BOB heb je voor een paar tientjes.
Oude PC vind je vast ook wel ergens.
En dan, durf het bijna niet te zeggen, ga je toch maar es een avondje stoeien met een demo versie (draait direct vanaf CD of USB stick) van linuxCNC, en ontdekt dat daar ook allerlei voorbeeld installaties in zitten, waar je dan alleen nog even jouw specifieke parameters moet invoeren. Maar je kunt ook kiezen voor een demo versie Mach3, moet je ook diezelfde parameters invullen, en met draaien kom je toch niet aan de max. regel beperking van de demo versie.
Als ik zo even terug lees, zit ik nog onder de €300.- (maar €500.- moet zeker kunnen)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door DaBit »

De ombouwkosten van mijn Emco Compact 8 waren ook maar iets van 200 euro en een hoop uren. Valt reuze mee, zeker als je al het een en ander hebt liggen (en dat heb jij volgens mij). Voor dat geld heb je niet de netste ombouw, maar ach, geheel buiten verwachting staat die Compact 8 er nog steeds en hij doet het ook nog.

Mij verbaast het overigens hoe vaak ik de draaibank gebruik. Veel en veel meer dan ik initieel gedacht had.

Zo'n Multifix snelwisselhouder loop je aardig op leeg, maar het is elke cent waard.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door hfjbuis »

[quote=JurgenR post_id=174095 time=1521706768 user_id=12070]
Dat CNC maken van een draaibank voor 100 euro lijkt me ook wel wat, ben benieuwd hoe je dat gedaan hebt? Al kost het 2x/3x zoveel, dan valt dat nog reuze mee.
[/quote]

Nou, tel even mee:
2 Nema17 stappenmotoren samen 30,--
1 Nema23 stappenmotor 21,--
1 voeding 23,--
3 TB6600 drivers 18,--
Arduino 6,-- als GRBL controller
ESP8266 module voor de draadloze aansturing 3,--
1 flexibel koppeling 1,--
Verder heb ik de tandwielen van de draaibank gebruikt omdat deze kunststof tandwielen stiller zijn dan mijn zelf gemaakt aluminium versies! Daarnaast nog een stukje stalen hoek profiel en een beetje rond aluminium. Ik heb gebruik gemaakt van de originele spindels omdat mijn software backlash compensatie heeft.

Alle onderdelen zijn gekocht op eBay en los besteld om invoerrechten en inklaringskosten te vermijden. Daarnaast gebruik ik een 7" tablet (€ 70,--) die heb ik niet mee gerekend. Maar het kan natuurlijk ook op een PC. Omdat de verbinding naar de Arduino GRBL controller draadloos is, kan ik ook vanaf mijn PC werken.
Momenteel werk ik aan een (snel) wissel houder die eind april klaar zal zijn.

Alle tekeningen, schema's en verdere info http://www.mwt.messageboard.nl/forum/vi ... p?f=6&t=15
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door Ballegooijen »

Ziet er goed uit. Wat ik alleen nog niet snap is hoe je dan inregeld om draad te snijden. Hierbij moet toch ook de snelheid van de hoofdmotor geregeld kunnen worden, tezamen met de snelheid van de langsvoeding? Naar mijn mening moet dan de motor vervangen worden door een 3 phase motor met een Frequentieregelaar?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie