Emco compact 5 voor een beginner.

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door DaBit »

Ik zou de handwielen op de steppers toch liever vervangen door elektronische. Op Ebay kost zo'n 'MPG' de wereld niet.
Dan weet de besturing ervan, je 1mm/0.1mm/0.01mm/0.001mm knopje doet het ook, en je hoeft niet door je steppers heen te draaien en die dingen bekrachtigen/vrijgeven.

Ik heb verder ook nog een simpel joystickje met 4 schakelaars. Erg praktisch om met constante snelheid te joggen, euh, voeden.

Uiteindelijk draai ik ook het meeste gewoon handmatig met de CNC als hulpje voor herhalende taken zoals een stuk rondstaf afschillen of een draad snijden. En ik mis 'echte handwielen' niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ballegooijen schreef: 25 jun 2018 23:05
hoe had je dat in gedachten?.. als je met een handwiel op je Stepper gaat draaien. weet je draaibank niet meer waar je uithangt met je slede.
Ik heb 2 opties in gedachten Arie.
1. Om de X op nul te zetten zou dit handmatig kunnen. Nadat de punt exact op het center staat nullen en de machine weet waar hij is.
2. Soms kan het handig zijn om de draaibank handmatig te gebruiken. Mijn idee was dan ook om zowel de X als de Z met een handwiel uit te rusten. (helaas heb ik voor de Y een verkeerde motor besteld)
1: hoe heb je dat nou echt in gedachte?.. als je een handwiel op je motor zet.. weet de machine niet waar je beitel staat.. als je een Electronisch handwiel hebt.. dan weet je dat wel.. elke beitel, elke boor, elke ruimer heeft een X en een Z offset..
Een X-offset van het Coordinatensysteem gebruik je niet op een CNC Draaibank, want dan schuift alles op in de X.. alle tools.. en zo staat er niets meer op maat..

Zodra je een CNC machine met de hand gaat bedienen, en je gaat je coordinaten handmatig gaat veranderen.. dan ben je alles kwijt
Kan het soms handig zijn om de draaibank handmatig te gebruiken?.. kwestie van gewenning.. ik gebruik mijn draaibank NOOIT handmatig.. 'k heb er niets voor niets een CNC besturing aan hangen.. een Macrootje voor vlak-en langsdraaien is zo geschreven, en als het complexer wordt dan dat.. dan ga je toch met CNC aan de slag..
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door Ballegooijen »

Mmmm, het was de gedachtegang van een leek. Het zou dus heel goed mogelijk zijn dat jullie helemaal gelijk hebben en ik het verkeerde pad ben ingeslagen. Gelukkig is een handwiel met 1 schroefje er op of er af dus niet getreurd. De tijd zal het (mij) leren.
In ieder geval jullie bedankt voor de uitleg en de tips!!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door Ballegooijen »

Ik ben nog altijd bezig met de ombouw van mijn draaibankje. Ik loop hierbij tegen het volgende probleem aan: Een melding op het scherm die volgens mij iets zegt over Tandemhomen??? Dit komt wellicht uit de Macro die geladen wordt. Mijn vraag: Kan/moet ik een andere macro laden i.p.v. de standaard Macro, en zo ja moeten hier dan ook specifieke dingen instaan?

17165
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja.. Tandemhoming staat in de Macro...

je hebt dus gewoon de verkeerde macro geladen.. welke geladen wordt, kun je instellen in de Setup, maar ik begrijp dat je de machine aan het opbouwen bent?.. dan moet je de boel eigenlijk "opbouwen" vanuit de Setup met het instellen van alles..
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door Ballegooijen »

je hebt dus gewoon de verkeerde macro geladen
Is er een aparte macro voor een draaibank, of heb jij er een beschikbaar?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door Arie Kabaalstra »

een draaibankmacro is niet wezenlijk anders dan een freesbankmacro.. da's niet zo spannend.. als je begint met een schone installatie, dan begin je met een basismacro, je kunt dan zelf de home-sequence aanpassen, en andere dingen doen.

de Setup, en daarmee de CNC.INI bepaald in grotere mate hoe je machine zich gedracht.. X in Diameter of Radius.. (diameter is default), en of je beitelhouder voor of achter de centerlijn staat..
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door Ballegooijen »

Oke, bedankt zover Arie. Dan ga ik de macro eens kopiëren en een andere naam geven.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb nu een PP die redelijk lijkt te werken maar ik krijg steeds een P11 in de file. Geen idee wat die betekend maar als ik die weghaal dan werkt hij goed. Iemand een idee?

Code: Selecteer alles

%
;1001 (AFSTEEKBEITEL)
G98 G18
G21
G50 S6000
G0 X#5161 Z#5163
G0 Z100.
;(GROOVE2)
M9
M6 T11
G54
M8
G99
G96 S106.68 M3 P11
G0 X61. Z5.
G0 Z-8.
X45.
G1 X40.999981 F508.
X33. F538.
X44.999981
G0 Z-8.5
G1 X40.999981 F508.
X33. F538.
X40.999981
Z-8.01404
X36.880123
X33. Z-8.5 F508.
Z-8. F538.
X31.
Z-8.5 F230.
X34.880123 Z-8.01404 F508.
X35. F538.
G0 X61.
Z5.
M9
G0 X#5161 Z#5163
G0 Z100.
M30
%
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door carlo »

goeiemorgen

in de post staat volgende code (regel 425 en volgende)

Code: Selecteer alles

  if (currentSection.getTool().getSpindleMode() == SPINDLE_CONSTANT_SURFACE_SPEED) {
    writeBlock(gSpindleModeModal.format(96), sOutput.format(tool.surfaceSpeed * (1/1000)), mFormat.format(mSpindle), pOutput.format(SpindleCode));
	pOutput.reset(); 
maak daar eens van

Code: Selecteer alles

  if (currentSection.getTool().getSpindleMode() == SPINDLE_CONSTANT_SURFACE_SPEED) {
    //writeBlock(gSpindleModeModal.format(96), sOutput.format(tool.surfaceSpeed * (1/1000)), mFormat.format(mSpindle), pOutput.format(SpindleCode));
    writeBlock(gSpindleModeModal.format(96), sOutput.format(tool.surfaceSpeed * (1/1000)), mFormat.format(mSpindle));
	pOutput.reset(); 
dan komt die p er niet meer

mvg
carlo
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door Ballegooijen »

maak daar eens van
Dat werkt Carlo !!! Bedankt!!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ballegooijen schreef: 06 jul 2018 19:36 Oke, bedankt zover Arie. Dan ga ik de macro eens kopiëren en een andere naam geven.
Zoals je waarschijnlijk al weet, en mogelijk ook al gezien hebt.. er zij 2 macro's.. behandel ze ook als 2 aparte macro's.. de ene.. de "Machine Macro" daar zet je de machine gerelateerde zaken in.. zoals het Homen, en als je een wisselaar hebt.. de code voor de wisselaar.. je kunt vanuit de ene macro ook subs uit de andere aanroepen, dus dat is geen probleem..

Mijn machine macro bevat alleen maar de code voor het homen, en de gereedschapswissel..

Eigenlijk zou ik het kalibreren van mijn gereedschappen daar ook nog bij moeten zetten..

als je een Toolsetter gebruikt.. zet je die Macro ook het beste in de "Machine Macro"

Je gebruikers macro kun je dan "Vosltorten" met dingen die je zelf verzint..
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door Ballegooijen »

Vanavond mijn 1e "werkstukje" gemaakt op mijn, naar CNC omgebouwde Emco Compact 5.
Ik ben maar begonnen met een stukje POM dan blijft misschien de schade beperkt als het mis gaat. Maar het ging niet mis. Het bankje voerde precies uit zoals het bedacht was. :roll:
Nu maar veel oefenen en ik zal ongetwijfeld nog de nodige problemen tegen gaan komen. Maar met dit stukje ben ik al heel blij :lol:

17188
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dat ziet er mooi uit,
enige puntje, dat beitelpuntje zit wel erg ver van het moederblok van de beitelhouder. Als dat een keertje hapt oid is de kans op schade (klembout krom of erger) aanzienlijk.
Ik zou proberen de boel wat wat dichterbij, oftewel de beitel in de beitelhouder, niet de houder in de houder.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie