Spantangen voor de draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Spantangen voor de draaibank

Bericht door Kars-cnc »

Ik had me even vergist, ik bedoelde de link van Leeuwinga... Die gaat naar "verspaningonline.eu". Daar kost een set ER25 spantangen € 343,07 (wel 0.005mm)
Bij CTC-Tools is dat € 32,02 (0.015mm). Dat valt inderdaad heel erg mee! Ik kende CTC-Tools nog niet maar ga dat toch eens beter bekijken.

Ook de diverse links naar spantanghouders ga ik nog eens beter bekijken. Ik zag al ergens een houder met flens opname geschikt voor de Emco Compact-8 voor een redelijke prijs. Daarmee ben ik in een keer klaar en zou ik ook langere werkstukken kunnnen opspannen.

Allemaal erg bedankt voor jullie hulp!

Kars
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Spantangen voor de draaibank

Bericht door Breaker »

Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Spantangen voor de draaibank

Bericht door DaBit »

En als je nou zo'n ESX colletding koopt, loopt die dan perfect rond? Of heeft die stelmogelijkheden?
Ik vind het ook wel interessant. ER32 zou nog interessanter zijn; dat gaat tot 20mm en volgens mij past dat nog net door de hoofdas. 18mm zeker.

Aan de andere kant is het met een CNC-draaibank geen heel lastig klusje om zo'n ding gewoon op de plek maken uit een stukje staal. Dan weet ik zeker dat-ie mooi rond loopt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 147
Lid geworden op: 14 mar 2009 15:07
Locatie: Schagen
Contacteer:

Re: Spantangen voor de draaibank

Bericht door Mr.Q »

Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Spantangen voor de draaibank

Bericht door javanree »

Die laatste paar passen zeker niet op de spilneus van een Emco Compact 8... Emco heeft een conische spilneus dus er valt weinig aan te stellen, hooguit dat je bij montage voor je alles vast draait er iets van 0.01 uit kunt 'tikken'
Bij die van Breaker weet je iig 100% zeker dat het past op een Emco 8.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Spantangen voor de draaibank

Bericht door Kars-cnc »

Wat is overigens het verschil tussen ER25 en ESX25?

Kars
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Spantangen voor de draaibank

Bericht door javanree »

Geen.... ik heb een ESX25 houder op mijn Emco Compact 5 en gebruik daar normale ER25 spantangen in.
Ik zie ESX ook nergens behalve bij Emco en ik vermoed dat men die benaming heeft gekozen om zo mensen te verleiden alleen de eigen (extreem dure) spantangen te kopen in plaats van generieke ER modellen.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Spantangen voor de draaibank

Bericht door Breaker »

DaBit schreef: 21 feb 2018 16:22 ER32 zou nog interessanter zijn; dat gaat tot 20mm en volgens mij past dat nog net door de hoofdas. 18mm zeker.
Er zijn ook oversized ER25 spantangen tot 20mm. Hetzelfde als bij hele kleine spantangen is het bereik wat minder maar verder werkt het goed.

https://www.benl.ebay.be/itm/141890135657
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Spantangen voor de draaibank

Bericht door DaBit »

Ja, maar die worden echt wel heel dunnetjes. ER32 is dan imho toch de betere keuze voor het bereik van grofweg 8-20mm. Een los setje collets voor de draaibank is ook nooit verkeerd; gewoon iedere machine z'n eigen setje.

Ik heb er toch wel oren naar. Niet eens zozeer om de betere rondloop (drieklauw doet ook 0,03mm en als het nauw komt heb ik een onafhankelijke vierklauw), wel om de betere klemming. Die drieklauw laat in zachtere materialen toch nog wel eens een afdrukje achter bij omspannen, dat zal met een spantang minder gauw gebeuren.
Zou die rc-machines.com ER32 houder die Mr. Q aanhaalt voor de Compact 8E passen? Eigenlijk geen idee of een 8E en 8 verschillen kwa spindelneus.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Spantangen voor de draaibank

Bericht door javanree »

DaBit schreef: 22 feb 2018 13:39 Ja, maar die worden echt wel heel dunnetjes. ER32 is dan imho toch de betere keuze voor het bereik van grofweg 8-20mm. Een los setje collets voor de draaibank is ook nooit verkeerd; gewoon iedere machine z'n eigen setje.

Ik heb er toch wel oren naar. Niet eens zozeer om de betere rondloop (drieklauw doet ook 0,03mm en als het nauw komt heb ik een onafhankelijke vierklauw), wel om de betere klemming. Die drieklauw laat in zachtere materialen toch nog wel eens een afdrukje achter bij omspannen, dat zal met een spantang minder gauw gebeuren.
Zou die rc-machines.com ER32 houder die Mr. Q aanhaalt voor de Compact 8E passen? Eigenlijk geen idee of een 8E en 8 verschillen kwa spindelneus.
Die dingen van Mr.Q hebben een rechte kamer, geen conische neus.
Tekeningen van een gewone Emco Compact 8 spilneus heb ik thuis, maar grootste diameter van de neus is 42mm, taper is 7 graden 30 minuten.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Spantangen voor de draaibank

Bericht door DaBit »

Deze ook?

Ze schrijven:
für Emco Compact 8E, RC480A, MJ480, Opti 480

Kurzkegel 41 mm auf 42 mm auf eine Tiefe von 10 mm
Lochkreis 63 mm
Achtung: die Toleranzen der Hauptspindelnase kann abweichend sein, so dass der Flansch auf der Spindelseite etwas plan abgedreht werden muß, damit der Flansch nur auf dem Kegel aufliegt
Doet me toch denken dat er in ieder geval een kegel in zit. Al is 1mm diameterverandering over 10mm afstand 1:20, oftewel nog geen 3 graden. Zou die spindelneus verschillend zijn tussen de 8E en de 8? Die 7 graden en 30 minuten van jou lijkt wel aardig DIN55021, zou de 8E ook moeten hebben.
Misschien maar eens een mailtje sturen. Als ik het zelf moet maken kost het me geen 100 euro maar dan word het in ieder geval geen leuk stukje 42CrMo4 maar gewoon bouwstaal.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Spantangen voor de draaibank

Bericht door Kars-cnc »

1mm over 10mm is 1:10, dus ca. 6 graden. Nog steeds geen 7.5 graden, maar het komt dichterbij :mrgreen:
Plaats reactie