Spantangen voor de draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

JanSr
Berichten: 582
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Spantangen voor de draaibank

Bericht door JanSr »

Praktisch is het overbepaald, niet alleen theoretisch.
De conus moet het doen, het vlak mag hooguit een beetje aanliggen.
Ik zou het ding al hebben afgedraaid.
En daar zullen we het wel niet over eens worden. ;-)
De wijze van opspannen is daarbij uiteraard wel iets om over na te denken.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Spantangen voor de draaibank

Bericht door Kars-cnc »

Die conus is alleen bedoeld als centrering. Bij veel draaibanken is dat gewoon een rechte uitsparing, wel zo gemakkelijk maar op zo'n stukje conus kun je preciezer centreren. Wel moet een en ander dan ook uiterst precies bewerkt zijn. Ik heb zelf een tussen-flens voor mijn vierklauw gemaakt. Als ik die met de hand op de conus duw blijft er een paar honderdste vrij tussen de pasvlakken. Dat kan ik er gemakkelijk met de bouten uittrekken. Deze passing is dus in feite ideaal! Ik zou natuurlijk willen zeggen dat dat mijn vakmanschap is maar het was vooral geluk :mrgreen: Na de zoveelste keer de conus weer iets ruimer draaien had ik dit en heb dat maar zo gelaten. Je bent toch bang dat je anders door zult schieten. En dan te bedenken dat een beetje radiale slingering voor een vierklauw helemaal niets uitmaakt...

Ik ben op zich niet bang dat er iets mis zal gaan bij het af laten slijpen van het pasvlak, een firma met een goede vlakslijper zal dat best goed kunnen. Echter wil ik mijn opties nog even openhouden. Ik kan nu de speling tot enkele duizenden (minimum wat nog te zien is op een taster) eruit trimmen. Na afslijpen zit ik vast aan de restant speling die de conus toch nog had.

Verder zijn die spantangen zelf ook niet 100% centrisch. Afhankelijk van de maat en van de manier van inspannen meet ik dan toch weer tot 2 honderdste afwijking. Ik moet hier eerst nog wat meer ervaring mee op doen voor ik definitieve uitspraken kan doen. Maar het zou nog wel eens nuttig kunnen blijken om de speling op de conus te gebruiken om het werkstuk met spantanghouder en al nog na te kunnen trimmen.
JanSr
Berichten: 582
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Spantangen voor de draaibank

Bericht door JanSr »

Je zou het zo kunnen proberen:
Maak een conus die in je hoofdspil past en trek die vast met een draadeind.
Draai het uit-stekende deel tot de grootste spantangmaat.
Als het goed is slingert die niet.
Klem je spantang adapter daar op vast.
Kijk nu wat je meetklok zegt van het pasvlak. Als die in rust is, kan je je er rustig wat afdraaien.

Als die meetklok een slingering aangeeft wordt het zoeken naar de oorzaak.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Spantangen voor de draaibank

Bericht door Kars-cnc »

Ja, dat lijkt mij inderdaad wel een heel goed idee. De conus van de spantanghouder is dan de referentie en dat is wat je uiteindelijk wil. Moet ik nog wel even checken of mijn 20mm spantang voldoende nauwkeurig is voor deze actie.

Ik hou dit even in gedachten. Zoals al gezegd, ik wil eerst wat meer ervaring opdoen met het draaien in een spantang voor ik dit verder aanpak. Uiteindelijk is de 0.02mm slingering die ik nu (worstcase) heb goed zat voor 98% van mijn draaiwerkjes! Maar ja ik ben een perfectionist, als ik weet dat het beter kan wil ik dat ook, zelf als het niets oplevert... Hobby zullen we maar zeggen :lol:
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Spantangen voor de draaibank

Bericht door hfjbuis »

[quote=Kars-cnc post_id=174313 time=1522044808 user_id=10953]
Ja, dat lijkt mij inderdaad wel een heel goed idee. De conus van de spantanghouder is dan de referentie en dat is wat je uiteindelijk wil. Moet ik nog wel even checken of mijn 20mm spantang voldoende nauwkeurig is voor deze actie.

Ik hou dit even in gedachten. Zoals al gezegd, ik wil eerst wat meer ervaring opdoen met het draaien in een spantang voor ik dit verder aanpak. Uiteindelijk is de 0.02mm slingering die ik nu (worstcase) heb goed zat voor 98% van mijn draaiwerkjes! Maar ja ik ben een perfectionist, als ik weet dat het beter kan wil ik dat ook, zelf als het niets oplevert... Hobby zullen we maar zeggen :lol:
[/quote]

Je eerdere idee met lijm is toch goed uitvoerbaar. Ik gebruik veel 2 componenten (heldere) epoxy lijm voor het lijmen van metaal op metaal. Die kun je "makkelijk" lossen door het metaal te verwarmen op een inductie plaat. Dit wordt dan zacht en de resten laten zich gemakkelijk verwijderen met een koperen krabber en wasbenzine.
Maak de houder schoon met wasbenzine en spuit de draaibank kant in met silicone spray. Dan hecht de lijm alleen op de houder. Niet te veel lijm gebruiken, uit klokken en laten uitharden.
Daar de conus alleen alleen als centering dient, zullen die paar druppels epoxy wel een paar jaar houden. Als je niet tevreden bent over het resultaat, kun je de originele staat ook weer herstellen!
Plaats reactie