Runout drieklauw waarde

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Runout drieklauw waarde

Bericht door willy wonka »

Ik ben bezig om een super simpel busje te draaien. Deze is voor de nieuwe encoder en pulley die ik op de draaibank ga monteren.
Hoe moeilijk kan het zijn toch?

Binnen dia moet 5mm zijn.
Tot mijn verbazing wordt het nooit netjes 5mm. Maar 5,1/5,2mm en dus niet bruikbaar omdat hij teveel speling heeft op het asje van de encoder.
Mijn inziens mag dit niet gebeuren? 5mm is 5mm met een ruimer
Maar ik ben een complete draaibanknoob, dus wellicht maak ik een fout. Of er zit ergens runout.

Dat laatste heb ik dus gecontroleerd.

Turret heb ik uitgelijnd.
Voorkant van de turret zit tussen 0,01 en 0,02mm nauwkeurig
Zijkant gemeten zit op minder dan 0,01mm

Ik heb zo''n taster die je rond kan draaien terwijl het aflees gedeelte gewoon blijft staan, ideaal. Ook handig om de center van je tools te meten.
Daar heb ik in een er25 houder gemeten (conus). Die zit op op minder dan 0,01mm runout.
5mm ruimererin, ook gemeten, idem. Runout te verwaarlozen dus.
Complete pocket heb ik ook nog in de lengte gemeten om te kijken of de pocket voor toolholder scheef staat, maar dit stond helemaal perfect.

Spindelneus gemeten, daar is de runout ook in orde (0,1mm)
Buitenkant drieklauw 0,05mm
Runout in de drieklauw waar ik een precisie staf in heb geklemd is 0,09mm
Axiaal gemeten om te kijken of de spindel recht staat t.o.v. de turret is in orde.

Dus mijn vraag:
- waar komt die 0,2mm vandaan?
Het moet wel de runout op de drieklauw zijn.
Zo ja, is hier nog iets aan te doen? Wat is een acceptabele waarde?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Runout drieklauw waarde

Bericht door hugo stoutjesdijk »

De runout van de drieklauw kun je vergeten, dan komt dat gaatje hooguit excentrisch te zitten, maar dat maakt niet uit voor de maatvoering.
Je boort een centergaatje, vervolgens boor je met een goede boor 4.8, en daarna de ruimer er doorheen.
Als dat gat dan groter is, zou het voorgeboorde gat ook al groter kunnen zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Runout drieklauw waarde

Bericht door hfjbuis »

De runout van een drieklauw is al snel 0.05 mm. Als je met een ruimer werkt en de assen zijn niet perfect uitgelijnd, heb je al snel problemen.
Probeer eens om handmatig te ruimen, dan heb je daar geen last van, of een 4 klauw.
Zelf gebruik ik om een dunne as "pas te maken" en binnendraai beitel gemaakt van een oud boortje of een HSS staafje dat 1 mm dunner is. De top half afslijpen en daarna de clearence. De toolpost een paar graden scheef zetten en met 0.005 mm per keer afdraaien, uitblazen en passen. De passing is dan zo eng dat hij, bij gebruik van een andere stepper, niet past / of te ruim is.

Is het gat aan beide kanten even ruim?

veel succes, huub
staandeklok
Berichten: 140
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: Runout drieklauw waarde

Bericht door staandeklok »

Het moet een uitlijn kwestie zijn, anders kan het probleem zich niet voordoen. Uitlijnen met een rond geslepen asje van een gelijke diameter als de opspanschacht van de ruimer. Je zult zien, dat er verschil zit dicht bij de turret gemeten en 150mm verder(beginpunt van de ruimer)
Om het gemakkelijker te maken een hartmetaal beiteltje van Horn inspannen en stapsgewijs naar de juiste diameter werken.
Onlangs een soortgelijk probleem gehad, waarbij later bleek, dat de ruimer, die nieuw uit de koker kwam niet recht bleek te zijn, terwijl het een ruimer van een bekend merk was en geen chinees.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Runout drieklauw waarde

Bericht door javanree »

Is het gat wel zuiver rond?
Ik zou eens een paar nieuwe boortjes kopen, gewoon om dingen uit te sluiten. Boren met 4, opboren met 4.8 mm (liefst nog met een drielippenboor... dan is het gat zuiver rond, hoe beter de voorbewerking hoe beter de resultaten van het ruimen) De ruimer is ook (vrijwel) nieuw? Smeer je de ruimer ?
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Runout drieklauw waarde

Bericht door Breaker »

willy wonka schreef: 31 jan 2018 17:49 Hoe moeilijk kan het zijn toch?
Inderdaad :cry:
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Runout drieklauw waarde

Bericht door willy wonka »

javanree schreef: 31 jan 2018 20:24 Is het gat wel zuiver rond?
Ik zou eens een paar nieuwe boortjes kopen, gewoon om dingen uit te sluiten. Boren met 4, opboren met 4.8 mm (liefst nog met een drielippenboor... dan is het gat zuiver rond, hoe beter de voorbewerking hoe beter de resultaten van het ruimen) De ruimer is ook (vrijwel) nieuw? Smeer je de ruimer ?
Alles is nieuw en VHM.
Gat lijkt wel zuiver rond.

Voor de gein eens een 6mm VHM boortje op de draaibank geprobeerd. Dat wordt 0,2mm te groot.
Op de frees is hij op een honderdste nauwkeurig. Uiteraard te groot voor een fatsoenlijke passing.
Ik gebruik allemaal maar korte lengte boortjes (xD weet ik zo even niet meer, iets van 3 of 4x D). Dus lijkt mij niet dat het komt omdat het te ver uitsteekt t.o.v. de turret.
Ruimer steekt ook maar 5cm uit.

Ik heb voorgeboord met 5mm en toen heel voorzichtig met een 3mm VHM freesje de boel opgeboord. Dat ging op zich prima, totdat het freesje brak, er zat toch iets teveel trilling in. En dat was ook meteen de laatste in die lengte.
HSS heb ik hier niet liggen helaas, daar zou het wel perfect mee kunnen.
Dus uiteindelijk de zooi maar onder de frees gegooid en nu heb ik een perfect passend busje :lol:

Breaker schreef: 31 jan 2018 23:19
willy wonka schreef: 31 jan 2018 17:49 Hoe moeilijk kan het zijn toch?
Inderdaad :cry:
:lol: exact hetzelfde
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Runout drieklauw waarde

Bericht door javanree »

Klinkt alsof je losse kop toch niet goed uitgelijnd is, of dat er ergens te veel speling zit.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Runout drieklauw waarde

Bericht door hugo stoutjesdijk »

javanree schreef: 02 feb 2018 09:21 Klinkt alsof je losse kop toch niet goed uitgelijnd is, of dat er ergens te veel speling zit.
Volgens mij boort ie vanuit de turret, en dan zal die niet uitgelijnd zijn, maar daar begint het verhaal mee, dat dat allemaal klopt.
( maar is stilstaand uitgeklokt hetzelfde als in bedrijf ?)

Maar in mijn beleving moet zo'n gat dan toch meer conisch worden? Die boor wil bij een draaibank toch liever naar het midden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Runout drieklauw waarde

Bericht door willy wonka »

Ik moet eigenlijk een lang stuk precisiestaf hebben. Die ik in de turret inklem om zo het verloop over bv 20cm te meten.
Iemand idee waar ik zoiets kan krijgen?
Op de korte afstanden meet ik zo goed als geen verschil en lijkt alles uitgelijnd.
Al mijn boren/ruimers steken ook maar 5cm uit. Maar ik wil uitsluiten dat het toch niet helemaal goed staat.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Runout drieklauw waarde

Bericht door hfjbuis »

Heb je de uitlijning horizontaal en verticaal gecontroleerd?
Draai een center of een gat, niet boren, zet een tegencenter in de turret, maak de punt zwart met een marker en draai hem heel voorzichtig tegen het gat. Je ziet meteen of het uitgelijnd is.
Gebruik je een boorkop in de turret, gebruik die dan ook bij de controle van de uitlijning.
Groetjes Huub
Plaats reactie