tos/mas olie

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Henkb
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 dec 2017 21:36
Contacteer:

tos/mas olie

Bericht door Henkb »

Ik heb een oude TOS/MAS SN20A draaibank staan, kan daar 80w90 cardan olie in om de boel te smeren of is er betere olie?
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: tos/mas olie

Bericht door spinningwheels »

Als er een olie pomp inzit lijkt cardan olie mij veel te dik.
In theorie kan ik praktisch alles
Henkb
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 dec 2017 21:36
Contacteer:

Re: tos/mas olie

Bericht door Henkb »

Er zit een olie pomp op, welke olie is dan het beste te gebruiken?
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: tos/mas olie

Bericht door spinningwheels »

Niet iedereen zal het er mee eens zijn, maar gewoon een 15 W nog wat , Bank heeft heel wat minder te verduren dan een automotor. Geen hoge toerentallen geen sterke temperatuur wisselingen. Gewoon een olie van de lidl is goed zat.
Een dikke transmissie of cardan olie krijgt de olie pomp niet rond .
En ja er is natuurlijk speciale olie voor je draaibank, zal zeker ook in de beschrijving staan wat dat dan moet zijn, maar kom er maar eens aan in kleine hoeveelheid en zoveel scheelt het echt niet .
In theorie kan ik praktisch alles
staandeklok
Berichten: 141
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: tos/mas olie

Bericht door staandeklok »

Weet je of er in dit type bank glijlagers of kogellagers op de hoofdspil zitten. Indien glijlagers dan zeer dunne olie gebruiken anders kan inderdaad een motorolie 5 of 10 W gebruikt worden.
Ik kan eventueel wel de oliesoort opgeven, die in een ander type Tos bank gebruikt moet worden, maar stel eerst maar vast welke lagers er in de hoofdspil zitten.
Henkb
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 dec 2017 21:36
Contacteer:

Re: tos/mas olie

Bericht door Henkb »

staandeklok schreef: 14 jan 2018 18:50 Weet je of er in dit type bank glijlagers of kogellagers op de hoofdspil zitten. Indien glijlagers dan zeer dunne olie gebruiken anders kan inderdaad een motorolie 5 of 10 W gebruikt worden.
Ik kan eventueel wel de oliesoort opgeven, die in een ander type Tos bank gebruikt moet worden, maar stel eerst maar vast welke lagers er in de hoofdspil zitten.
In de hoofdspil zitten kogellagers, de olie komt ook niet bij het controleglaasje waar de olie moet komen als de pomp draaid.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: tos/mas olie

Bericht door spinningwheels »

de olie komt ook niet bij het controleglaasje waar de olie moet komen als de pomp draaid.

Loopt de motor dan wel de goede kant op? zit er wel olie in? Filter wel vrij?
In theorie kan ik praktisch alles
staandeklok
Berichten: 141
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: tos/mas olie

Bericht door staandeklok »

Tos geeft voor een ander type draaibank de volgende oliesoorten voor de hoofdspil: Shell Tellus no 11 of 202 ; BP Energol HP 1 ; Mobil Velocité no. 3;
Zoals reeds aangegeven is het wel belangrijk, dat olie zichtbaar wordt door het glaasje, anders kunnen er wel eens blauwe lagers ontstaan, hetgeen niet de bedoeling zal zijn.
Henkb
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 dec 2017 21:36
Contacteer:

Re: tos/mas olie

Bericht door Henkb »

spinningwheels schreef: 15 jan 2018 13:31 de olie komt ook niet bij het controleglaasje waar de olie moet komen als de pomp draaid.

Loopt de motor dan wel de goede kant op? zit er wel olie in? Filter wel vrij?
De motor liep de verkeerde kant op, ff een paar draadjes verwisseld en het probleem is opgelost
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: tos/mas olie

Bericht door spinningwheels »

Mooi dat dat in ieder geval opgelost is, Wat voor een olie zit er nu in? Je ziet al heel snel het verschil tussen een cardan olie, een 20 w nogwat of een 5 w nogwat
In theorie kan ik praktisch alles
Plaats reactie