takisawa ts-15

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

simon de beer
Berichten: 28
Lid geworden op: 02 feb 2015 21:25
Contacteer:

takisawa ts-15

Bericht door simon de beer »

hallo nou heb ik mij zelf een takisawa ts-15 draaibank gekocht maar ik heb nog wat probleemem met deze machine
op de hoofd spindel drive krijg ik de storing 88L

die staat voor :overcurrunt main engine cooling fan
en ik weet niet hoe ik dit moet op lossen als hier toevaling iemand ideen heeft of hand boeken van deze machine



hier nog een paar fotos van de machine

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

hier staat die dan in mijn ijgelijk te kleine schuur
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: takisawa ts-15

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zomaar een paar opmerkingen:
draaiveld de juiste richting.
1x alle automaten uit schakelen en weer aan. (door transport en trillen kunnen die wel eens halverwege hangen)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
simon de beer
Berichten: 28
Lid geworden op: 02 feb 2015 21:25
Contacteer:

Re: takisawa ts-15

Bericht door simon de beer »

hugo stoutjesdijk schreef:Zomaar een paar opmerkingen:
draaiveld de juiste richting.
1x alle automaten uit schakelen en weer aan. (door transport en trillen kunnen die wel eens halverwege hangen)

Hoi dankje voor de reactie
Dat was eerst ook het geval en toen ik ze had om gedraaid heeft de machine gewerkt behalve de hoofd spindel ik kon alle assen bewegen en de gereedschap wisselaar werkte ook gewoon toen heb ik de x ass tegen de onderste eindschakelaar aan laten lopen en van af dat moment kon ik geen assen meer bewegen en had ik de storing 401 Servo toen ik die storing had verholpen wat een kapotte zekering was kreeg ik de storingen 410/411 x Axis en daarna kwam deze storing er bij op die ik nu heb waardoor de machine niet verder opstart ik kan de bestuuring wel opstarten maar kan verder niks de zoemer van het alarm van de hoofd spindel gaat dan af en kan dan aleen in. De menu's kijken van de besturing maar verder niks geen dingen bewegen of de gereedschap wisselaar later draaien en verder ben ik. Nog niet
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: takisawa ts-15

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Is die tegen de eindschakelaar gelopen ? Of tegen z'n mechanische einde.
Is daar niets bij stuk gegaan.
( niet gehomed en alleen soft limits ?)
Staat ie nog steeds op die eindschakelaar? Kun je de boel spanningsloos van die eindschakelaar af draaien ?
Als er een zekering stuk gaat als je op een eindschakelaar loopt is er wel iets merkwaardigs gebeurt lijkt me.
Zou die eindschakelaar wel terug veren, misschien is de boel daar zo vervuild dat die nog ingedrukt staat.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
simon de beer
Berichten: 28
Lid geworden op: 02 feb 2015 21:25
Contacteer:

Re: takisawa ts-15

Bericht door simon de beer »

hugo stoutjesdijk schreef:Is die tegen de eindschakelaar gelopen ? Of tegen z'n mechanische einde.
Is daar niets bij stuk gegaan.
( niet gehomed en alleen soft limits ?)
Staat ie nog steeds op die eindschakelaar? Kun je de boel spanningsloos van die eindschakelaar af draaien ?
Als er een zekering stuk gaat als je op een eindschakelaar loopt is er wel iets merkwaardigs gebeurt lijkt me.
Zou die eindschakelaar wel terug veren, misschien is de boel daar zo vervuild dat die nog ingedrukt staat.

ik heb hem met hand trug gedraaid en naar mijn mening is die aleen tegen de schakelaar aan gegaan en niet tegen de mechaniche stop en de zekering daar heeft de vorige ijgenaar een auto zekering in gedaan dus ik denk dat het meer is als wat anders ik ben nu opzoek naar de zekeringen die daar in horen maar die heb ik aleen nog maar via ebay kunnen vinden en niet bij een zaak hier in de buurt dat ik ze gewoon kan op halen

maar de schakelaar stond niet vast heb ik wel naar gekeken wat ik ook heb gedaan is de borstels van de motoren na gekeken en schoon gemaakt maar ik denk dat ik de motor er even helemaal af moet halen en ook helemaal schoon maken
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: takisawa ts-15

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Is altijd heel lastig, als je niet beschikt over de volledige documentatie, hopelijk vind je nog een oorzaak.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: takisawa ts-15

Bericht door skillalot »

simon de beer schreef::overcurrunt main engine cooling fan
Letterlijk vertaald trekt de koelfan van de spilmotor dus te veel stroom.
Mogelijk loopt deze mechanisch zwaar of zit deze vast.
simon de beer
Berichten: 28
Lid geworden op: 02 feb 2015 21:25
Contacteer:

Re: takisawa ts-15

Bericht door simon de beer »

skillalot schreef:
simon de beer schreef::overcurrunt main engine cooling fan
Letterlijk vertaald trekt de koelfan van de spilmotor dus te veel stroom.
Mogelijk loopt deze mechanisch zwaar of zit deze vast.
Hoi ik had dat dit weekend ook gevonden maar naar wat verder onderzoek gaat het relay wat de koel fan aan moet zetten niet aan zodra ik hem met de hand inschakelen is de storing op de spindel drive ook weg maar dan vraag ik me nu af waarom het relay niet actieveerd
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: takisawa ts-15

Bericht door Lude »

Even met multimeter meten of je relais wel geactiveerd word (dus of hij stuurspanning krijgt). Vaak kun je ze makkelijk demonteren/losklikken en even apart testen door er spanning op te zetten.
Kan natuurlijk ook in het circuit ervoor zitten, dat is lastiger debuggen zonder schema's, ervaring, en in de machine duiken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: takisawa ts-15

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Noodstop circuit kan soms best complex in elkaar zitten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
simon de beer
Berichten: 28
Lid geworden op: 02 feb 2015 21:25
Contacteer:

Re: takisawa ts-15

Bericht door simon de beer »

het relais krijgt geen stroom ik heb net ook nog even alle zekering na gemeten de gene die ik zo kon zien in elk geval
het kan inderdaad noodstop systeem zijn maar dat lijkt me sterk sinds die in eens uit zichzelf met deze storing kwam zonder dat ik de machine aan raakte
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: takisawa ts-15

Bericht door Lude »

Het noodstop circuit zit meer op dan alleen de rode paddestoeltjes en de deur-schakelaars (zoals Hugo ook al aan geeft). Vaak doorloopt zo'n machine een hele reeks aan checks voordat het noodstop circuit sluit. Denk aan een smeerpomp die druk moet geven, motor drivers die een OK moet geven, eindschakelaars van de machine, versnellingsbak positie, goed opstarten van de software, etc, etc..
Deze elementen zijn vaak in serie geschakeld, als je een elektrisch schema hebt kun je per stuk gaan meten welk van deze onderdelen het noodstop circuit onderbreekt.
simon de beer
Berichten: 28
Lid geworden op: 02 feb 2015 21:25
Contacteer:

Re: takisawa ts-15

Bericht door simon de beer »

hallo de machine draait weer
het was inderdaad een fout in het noodstop circuit
ik kan nu gaan leeren programeeren in fanuc als iemand nog tips heeft daar in luister in graag


dankje voor de hulp die ik gekregen heb :)
Gebruikersavatar
alexbrem
Berichten: 101
Lid geworden op: 26 jun 2009 19:58
Locatie: gouda
Contacteer:

Re: takisawa ts-15

Bericht door alexbrem »

waar woon je?
Plaats reactie