south bend model? nieuwe gebruiker.

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
van Stolk
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 okt 2016 07:42
Contacteer:

south bend model? nieuwe gebruiker.

Bericht door van Stolk »

Laat ik mij eerst even voorstellen,

Mijn naam is Harm Jan en sta op meerdere fora bekend onder de naam van of von Stolk. En reeds een paar jaar in bezit van een south bend draaibank.

Een paar jaar geleden kwam er via een collega een aanbieding om een draaibank te kopen van een hobbie draaier die helaas door zijn hoge leeftijd afscheid moest nemen van zijn hobbie. In die tijd was ik nog veel aan het rommelen met metaal en was ik van mening dat het best een leuke aanvulling op mijn werkplaats zou zijn. Dus deze machine overgenomen voor de heb.

De motor was echter niet best, een oud motortje omgebouwd naar 1~ met een paar condensatoren er aan. Dus heb ik een via mijn werk een wat sterkere 3~ motor geregeld. Alles een jaar in voorraad gezet.
Hierna eerst een nieuwe poelie aangezien deze ook niet meer past. Gelukkig werkt er een kennis in een machine-fabriek dus die was ook gratis geregeld.
Uiteindelijk heeft deze draaibank bij mij zo een 5 jaar door de schuur gezwerft (en een jaar in een zeecontainer) voor ik hem twee weken geleden in elkaar gezet heb.

Op een paar kleine stukken gereedschap heb ik hem aardig compleet over kunnen nemen. Het enige wat ik tot nu toe mis is een afsteekbeitel en een spie. (En alles wat ik nog niet mis).

Nu weet ik er eigenlijk verder niet heel veel van, en zoek dus eigenlijk een soort onderhoudshandleiding. Alleen welk model heb ik nu precies?
ik denk de meeste olie punten wel gevonden te hebben maar wat voor olie moet je dan gebruiken?

Afbeelding

Verder ben ik mij op het ogenblik aan het inlezen op van alles en nog wat wat met het gebruik van deze machine te maken heeft. Zo heb ik ook dit forum gevonden.

Ik hoop hier dan ook nog veel antwoorden te vinden.

groet, Harm Jan.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: south bend model? nieuwe gebruiker.

Bericht door Breaker »

Op plaatjes afgaand een South Bend 9-inch:
http://www.lathes.co.uk/southbend9-inch/

Maar dan zonder draadsnij-inrichting. En de aandrijfas lijkt verkeerd om te staan. Bovenin ook nog een link voor accessoires, dat zou je allemaal nog kunnen gaan missen... ;-)
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: south bend model? nieuwe gebruiker.

Bericht door ruudpg »

Mijn eerste draaibankje was ook een South bend, een erg leuk draaibankje zeker gezien de leeftijd.
Als ik het goed zie op de foto lijkt het wel of je achterste tussen-as, die door de motor wordt aangedreven, voorzien is van v-snaar schijven, terwijl de hoofdas waar de klauwplaat aan vast zit, voorzien is van drijfriemschijven, die van mij had een drijfriem en geen v-snaar voor de aandrijving. Ook is een nadeel de lagering van de hoofdas, dit zijn een vorm van glijlagers die (heel beperkt) nastelbaar zijn, maar daarna moeilijk te vervangen (lees niet te krijgen).
van Stolk
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 okt 2016 07:42
Contacteer:

Re: south bend model? nieuwe gebruiker.

Bericht door van Stolk »

Dat de tussen-as "verkeerd" staat dat is mij ook opgevallen. Ergens op het internet heb ik ook een afbeelding gevonden waar hij net anders gemonteerd opstaat. Waar ik hem echter vandaan heb was hij ook zo opgebouwd vandaar dat hij bij mij nu ook zo staat.

Ik wil nog wel eens kijken of hij op orginele wijze ook past. Dan komt de span bedienig van de v snaar ook wat mooier
Gebruikersavatar
johan jorez
Berichten: 391
Lid geworden op: 22 jan 2010 20:26
Locatie: waregem (belgie)
Contacteer:

Re: south bend model? nieuwe gebruiker.

Bericht door johan jorez »

One machine can do the work of fifty ordinary men. No machine can do the work of one extraordinary man.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: south bend model? nieuwe gebruiker.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik wordt altijd zo vrolijk van dit soort gebruiksaanwijzingen. :P
( hoe krijg je het gevonden ?)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
van Stolk
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 okt 2016 07:42
Contacteer:

Re: south bend model? nieuwe gebruiker.

Bericht door van Stolk »

Inderdaad heel mooie handleiding. Ik ben er blij mee.
Gebruikersavatar
johan jorez
Berichten: 391
Lid geworden op: 22 jan 2010 20:26
Locatie: waregem (belgie)
Contacteer:

Re: south bend model? nieuwe gebruiker.

Bericht door johan jorez »

google is mijn beste vriend , soms maar heel soms liggen we dwars en krijg ik er niets van gedaan :)
One machine can do the work of fifty ordinary men. No machine can do the work of one extraordinary man.
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: south bend model? nieuwe gebruiker.

Bericht door harry321 »

mrpete22 geeft toevallig over deze draaibank een drieluik met alle ins and outs; https://www.youtube.com/watch?v=6gSbQtCTlHw
.
nieuw was die 521,45 us dollars :lol: , kijk op 6.53 minuut op de volgende link; https://www.youtube.com/watch?v=6gSbQtCTlHw
.
tevens op het zelfde kanaal heel veel en zeer leerzaam over south bend draaibanken; https://www.youtube.com/user/mrpete222/ ... =southbend
Plaats reactie