Ombouw Emco Compact 5

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5

Bericht door Breaker »

Helemaal mee eens: Ook ik heb de gibs vervangen, eerst uit nylon gemaakt maar bleef problemen houden, later uit brons en dat heeft de stabiliteit verbetert.
https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=44&t ... 75#p163875

javanree heeft een tekening gemaakt met de maatvoering:
https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=44&t ... 42#p138572
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ombouw Emco Compact 5

Bericht door hfjbuis »

Die van mij (HBM) zien er hetzelfde uit. Echter ik heb die trekboutjes weg gelaten. Nu draai ik de plaatjes muur vast met 3 boutjes. Dan heb je een stijve constructie. Maar het moet nog wel glijden, het sleufje is daarom precies op diepte gefreesd. Ik gebruik het nu zo'n 2 jaar en elk jaar als ik de machine uit elkaar haal, frees ik de glijders weer op maat (moeten er een paar 0.001 van af). Speling verminderen door de bovenkant te frezen en als ik dat wat te enthousiast gedaan heb weer van het sleufje. Even met een zwarte stift de glijders zwart maken, monteren, schuiven, los maken en kijken waar nog wat weg moet, tot dat het zaakje keurig glijd met de moeren muur vast. Minimale speling en maximale stijfheid. Dat na stellen is in een uurtje gefixed.
Ik leg de plaatjes op spacers (6 mm band staal) die ik van te voren op gelijke hoogte frees en markeer welke spacer waar moet. Daarna frees ik pas de gelijders. Afwijkingen in het bed van de freesmachine worden zo gecorrigeerd. Dit heb ik uiteraard ook gedaan voordat ik de gelijders gevlakt heb! Omdat mijn digitale hoogte uitlezing maar op 0.01 mm werkt, gebruik ik voor aanpassen van de hoogte de aflezing op de knop. Fractie verdraaien, frezen en weer proberen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5

Bericht door Arie Kabaalstra »

Eerlijk.. 'k heb nog nooit naar die onderkant van de Hoofdslede gekeken, ik weet dat er verschillende personen zijn die evenzoveel verschillende oplossingen voor het spelingsprobleem hebben bedacht en gebouwd..

Ik heb er nog nooit naar gekeken.. Ook de backlash van mijn kogelomloopjes.. geen idee..

en desondanks sta ik met grote regelmaat onderdelen op ±0.01 "uit te spugen"

Ben ik dan zo'n mazzelaar?.. of zijn mijn meetmiddelen niet goed?.. :lol: toch wel grappig..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ombouw Emco Compact 5

Bericht door DaBit »

Ik vind +/- 0,01mm op een draaibank nog geen grote ramp om te halen zolang ik zaken als doorbuigen van het werkstuk kan negeren. Draaibanken zijn in de basis simpele apparaten die behoorlijk consistent 1 richting op belast worden dus dat is vrij makkelijk goed herhalend te krijgen. Zeker als zoals bij jou je onderdeeltjes maar een millimeter lang zijn en je materiaalafnamesnelheid in de ordegrootte Helmonder-met-botte-vijl zit.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ombouw Emco Compact 5

Bericht door hfjbuis »

Arie Kabaalstra schreef: 09 mei 2018 13:08 Eerlijk.. 'k heb nog nooit naar die onderkant van de Hoofdslede gekeken, ik weet dat er verschillende personen zijn die evenzoveel verschillende oplossingen voor het spelingsprobleem hebben bedacht en gebouwd..

Ik heb er nog nooit naar gekeken.. Ook de backlash van mijn kogelomloopjes.. geen idee..

en desondanks sta ik met grote regelmaat onderdelen op ±0.01 "uit te spugen"

Ben ik dan zo'n mazzelaar?.. of zijn mijn meetmiddelen niet goed?.. :lol: toch wel grappig..
Nee, bij conventioneel draaien heb je weinig tot geen last van speling en backlash. Maar als je zonder na stellen met verschillende aanzetten toch op de juiste dikte wilt uitkomen, dan moet je de flex minimaliseren.
Draai maar eens met 0.25 mm aanzet en daarna me 0.01 mm. Als de beitel dan het werkstuk niet raakt, zie je het gevolg van flex. Of dat een probleem is, hangt af hoe je daarmee omgaat. Maar voor een goede finish bij de hardere materialen, is flex een "show stopper". Op mijn draaibank gebruik ik de originele spindels. Op de X 0.14 mm back lash en , op de Z 1.86 mm. Toch heb ik er geen last van omdat ik back lash compensatie gebruik en "conventioneel" draai op mijn CNC bankje.

Hier proberen we de oorzaak van de dikte afwijking te vinden. En omdat we niet weten waar het vandaan komt, moeten we mogelijke oorzaken uitsluiten waaronder flex en speling!
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5

Bericht door Tonybryden »

Ik ben al blij als ik het op maat gedraaid krijg zoals ik het wil 😊
Maar ik begrijp het probleem wel, je wilt gewoon weten waar het aan kan liggen.
Maar vergeet niet de volhouder wint.
Leuk topic om te volgen.
Mitch803
Berichten: 86
Lid geworden op: 11 apr 2010 23:12
Locatie: Den Hout
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5

Bericht door Mitch803 »

Zo een dag niet gekeken en zoveel nieuwe reacties :shock: Dank aan iedereen voor het advies, @hfjbuis bedankt voor de link, maar ik kan helaas de bestanden niet openen :oops:

Gisteren eerst eens wat andere dingen gefixt, heb een home-switch op de X-as gezet, zodat ik in ieder geval een vast nulpunt heb misschien dat het dan ook al een stukl beter gaat met wat correcties... Ook een adapter gemaakt voor de turret zodat de Nema17 motor er op past, vandaag alles aansluiten en dan nog eens proberen :mrgreen:

to be continued... 8)
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ombouw Emco Compact 5

Bericht door hfjbuis »

@Mitch ik heb je een PB gestuurd met de bestanden.
Ik kan alle linken openen, getest met firefox en edge, ook met een gast account!
Nog meer mensen die de link niet kunnen openen?
Huub
Mitch803
Berichten: 86
Lid geworden op: 11 apr 2010 23:12
Locatie: Den Hout
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5

Bericht door Mitch803 »

@hjfbuis Heb ook geen PB gehad :shock:

Heb het allemaal even laten rusten, homeswitch werkt prima maar het wil nog niet lukken, de pitch correction in usbcnc doet nu ook niets meer compenseren dus ik laat het even voor wat het is want ben er wel een beetje klaar mee :P begin langzamerhand iets anders te overwegen :oops:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5

Bericht door Arie Kabaalstra »

hfjbuis schreef: 09 mei 2018 15:25
Arie Kabaalstra schreef: 09 mei 2018 13:08 Eerlijk.. 'k heb nog nooit naar die onderkant van de Hoofdslede gekeken, ik weet dat er verschillende personen zijn die evenzoveel verschillende oplossingen voor het spelingsprobleem hebben bedacht en gebouwd..

Ik heb er nog nooit naar gekeken.. Ook de backlash van mijn kogelomloopjes.. geen idee..

en desondanks sta ik met grote regelmaat onderdelen op ±0.01 "uit te spugen"

Ben ik dan zo'n mazzelaar?.. of zijn mijn meetmiddelen niet goed?.. :lol: toch wel grappig..
Nee, bij conventioneel draaien heb je weinig tot geen last van speling en backlash. Maar als je zonder na stellen met verschillende aanzetten toch op de juiste dikte wilt uitkomen, dan moet je de flex minimaliseren.
Draai maar eens met 0.25 mm aanzet en daarna me 0.01 mm. Als de beitel dan het werkstuk niet raakt, zie je het gevolg van flex. Of dat een probleem is, hangt af hoe je daarmee omgaat. Maar voor een goede finish bij de hardere materialen, is flex een "show stopper". Op mijn draaibank gebruik ik de originele spindels. Op de X 0.14 mm back lash en , op de Z 1.86 mm. Toch heb ik er geen last van omdat ik back lash compensatie gebruik en "conventioneel" draai op mijn CNC bankje.

Hier proberen we de oorzaak van de dikte afwijking te vinden. En omdat we niet weten waar het vandaan komt, moeten we mogelijke oorzaken uitsluiten waaronder flex en speling!

Ik draai niet conventioneel op mijn machine, en zelfs flex zal niet te veel invloed hebben op mijn resultaten.. How come?.. Simpel eigenlijk.. ik gebruik per bewerking doorgaans 2 beitels, één voor het voordraaien, en één voor het nadraaien.

omdat ik hoofdzakelijk Titanium verspaan, is mijn snedediepte beperkt tot 0.1 mm, Ik bewerk voor met 0.1 mm snedediepte tot een overmaat van 0.2 mm, en dan wissel ik de beitel, om met sneden van 0.05 mm diepte na te bewerken, met gereduceerde voeding.
Slijtage van mijn voordraaibeitel zal alleen betekenen dat de nadraaibeitel iets meer voor de kiezen krijgt bij de eerste snede, maar door de gereduceerde voeding is dat geen probleem,

dit is de meest beproefde en toegepaste methode om precies (Serie) werk te doen..
een groot deel van de nauwkeurigheid komt denk ik zelf ook uit de manier waarop de bewerkingen geprogrammeerd zijn, gedacht vanuit conventioneel verspanen, ik snij zo veel mogelijk in dezelfde richtignen, zodat ik eventuele backlash altijd aan de zelfde kant heb, de herhalingsnauwkeurigheid van een Emco Compact 5 CNC is blijkbaar goed genoeg.
ik slaag er tenslotte zonder al te veel gedoe in om seriewerk te doen met tolerantievelden van 0.02mm en soms nog kleiner.

Flex is eigenlijk niet aan de orde bij draaibanken, dat wil zeggen.. flex bepaalt in hoeverre je je machine kan belasten, ga je daar overheen.. dan ga je afwijkingen krijgen, maar met Nadraaien kriebel je er alleen de laatste paar honderdsten af, en dan heb je zelfs op een horlogemakersdraaibankje geen last van Flex
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ombouw Emco Compact 5

Bericht door hfjbuis »

Arie Kabaalstra schreef: 14 mei 2018 13:17 een groot deel van de nauwkeurigheid komt denk ik zelf ook uit de manier waarop de bewerkingen geprogrammeerd zijn, gedacht vanuit conventioneel verspanen, ik snij zo veel mogelijk in dezelfde richtignen, zodat ik eventuele backlash altijd aan de zelfde kant heb, de herhalingsnauwkeurigheid van een Emco Compact 5 CNC is blijkbaar goed genoeg.
Arie
Dat bedoel ik met conventioneel draaien op een CNC machine. We werken beiden op dezelfde manier!
Huub
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ombouw Emco Compact 5

Bericht door hfjbuis »

Mitch803 schreef: 13 mei 2018 20:32 @hjfbuis Heb ook geen PB gehad :shock:
@Mitch,
Volgens mijn "profiel" is het bericht verstuurd "Sent: 13 May 2018 15:35", maar ik heb het nog een keer verstuurd. De aanhouder wint (meestal)
Huub
Plaats reactie