Ombouw Emco Compact 5

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Mitch803
Berichten: 86
Lid geworden op: 11 apr 2010 23:12
Locatie: Den Hout
Contacteer:

Re: Emco Compact 5 onderdelen

Bericht door Mitch803 »

Zojuist een mailtje gedaan over die 270 euro, binnen 5 minuten reactie dat het inderdaad een fout is, het kost € 29,- dus ik heb gereageerd of ik 'm dan via de mail kan bestellen met de juiste verzendkosten.

Wat de motor betreft, ik heb het typenummer van de motor van de ebay link in google opgezocht daar kwam ik bij JS-Technik in Duitsland uit de motor kost via hun site € 49 excl verzendkosten dus ik denk dat ik maar voor dit setje ga dan is dat weer een dilemma minder :P
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Emco Compact 5 onderdelen

Bericht door mjeuring »

Let op dat je een B14 met kleine flens koopt. Je hebt ook een B14 met grote flens. Frame maat is 63. STC voor de boutverbinding is 75mm.

http://www1.universalrewind.com/Upload/ ... nsions.pdf
Mitch803
Berichten: 86
Lid geworden op: 11 apr 2010 23:12
Locatie: Den Hout
Contacteer:

Re: Emco Compact 5 onderdelen

Bericht door Mitch803 »

Heb zojuist de datasheet van de motor nog even gecheckt het is idd een kleine B14 met de boutgaten op 75mm, vervolgens deze ook besteld dus het eerste setje is al onderweg :mrgreen:
Mitch803
Berichten: 86
Lid geworden op: 11 apr 2010 23:12
Locatie: Den Hout
Contacteer:

Re: Emco Compact 5 onderdelen

Bericht door Mitch803 »

Inmiddels zijn de 3 fase motor, frequentieregelaar en de complete X-as met kogelomloop binnen :mrgreen: zojuist wat spullen besteld bij cncshop.cz bijna net zo goedkoop als in china alleen geen invoerrechten 8)
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Emco Compact 5 onderdelen

Bericht door mjeuring »

Damic schreef:@mjeuring; Mag ik dat op grabcad dumpen? Ingepakt is het 2.7MB en forum lust dit niet :(
Intussen staat het hele 3d model van mijn Emco Compact 5 CNC (met tool turret) op Grabcad:
https://grabcad.com/library/emco-compact-5-cnc-1 en ook bij files sectie van de Yahoo groep: https://groups.yahoo.com/neo/groups/Emc ... sers/files
Mitch803
Berichten: 86
Lid geworden op: 11 apr 2010 23:12
Locatie: Den Hout
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5

Bericht door Mitch803 »

Het is erg lang geleden, maar na veel gezondheidsproblemen en allerlei andere dingen ben ik nu toch eindelijk verder gegaan met mijn Emco projectje :mrgreen:

Ik heb deze week een turret kunnen kopen, als het goed is komt die morgen binnen. Ik zag dat Arie Kabaalstra daar al een mooie oplossing voor heeft met een Nema17 motortje dus die ga ik nog even bestellen 8)

Verder draait het bankje prima op dit moment, heb alleen nog een probleempje met de tolerantie op de X-as, de grootste diameter is te klein (zou 15,1mm moeten zijn en is 14,99) en de kleinste diameter is te groot (moet 3mm zijn en is 3,01mm) heb de backlash al meerdere keren veranderd maar op zich veranderd er dan niet veel. Eerst stond de beitel iets uit het center, dat is nu veranderd en de tolerantie is al veel beter maar nog steeds heb ik de afwijking die ik hier boven heb geschreven. Ik ga vandaag nog een keer alles nalopen maar verder zou alles goed moeten zijn :?:

Dit is in ieder geval de collectie met verkeerde diameters :mrgreen:
Afbeelding
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5

Bericht door skillalot »

Tolerantie van je spindels?
In mach3 kun je screwmapping toevoegen, ik weet niet of eding ook zoiets heeft?
Mitch803
Berichten: 86
Lid geworden op: 11 apr 2010 23:12
Locatie: Den Hout
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5

Bericht door Mitch803 »

skillalot schreef: 27 apr 2018 11:37 Tolerantie van je spindels?
In mach3 kun je screwmapping toevoegen, ik weet niet of eding ook zoiets heeft?
Dat weet ik ook niet om eerlijk te zijn, heb het net even gemeten en je hebt inderdaad gelijk op 10mm wijkt ie 0,06mm af. Ik heb dit een beetje aangepast met een paar extra stappen per omwenteling en nu zit het binnen 0,01mm op die afstand dus ik ga nu weer een test stukje draaien en eens kijken hoe dat gaat :mrgreen:

Update:
Het begint dichterbij te komen, de grootste diameter is 0,08 te klein, die middelste maten zijn 0,05 en 0,04 te groot, en de kleinste diameter is 0,02 te groot, daar zat eerst zo'n 0,2mm verschil in dus hoop doet leven.. :|
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5

Bericht door Arie Kabaalstra »

Je kunt de moeren voorspannen.. Ik draai over het algemeen ±0.025 mm in Titanium.. 't zou kunnen dat er nog ergens wat Backlash inzit, maar ik draai alles in dezelfde richting, zodat dat geen invloed heeft op mijn nauwkeurigheid.. dus buitendraaiwerk van buiten naar binnen, en binnendraaiwerk van binnen naar buiten.. altijd.. aaneengesloten contouren doe ik eigenlijk nooit, omdat ik elke stap in een aparte cyclus programmeer.. Bramen heb ik geen last van, omdat ik voor en na draai.. ik ga eerst de diepste features doen, en dan terug naar voren. en dan vanaf de voorkant naar achteren alles nadraaien.

Bewerkingsvolgorde is belangrijk, zeker bij precisiewerk
Mitch803
Berichten: 86
Lid geworden op: 11 apr 2010 23:12
Locatie: Den Hout
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5

Bericht door Mitch803 »

Arie Kabaalstra schreef: 27 apr 2018 18:07 Je kunt de moeren voorspannen.. Ik draai over het algemeen ±0.025 mm in Titanium.. 't zou kunnen dat er nog ergens wat Backlash inzit, maar ik draai alles in dezelfde richting, zodat dat geen invloed heeft op mijn nauwkeurigheid.. dus buitendraaiwerk van buiten naar binnen, en binnendraaiwerk van binnen naar buiten.. altijd.. aaneengesloten contouren doe ik eigenlijk nooit, omdat ik elke stap in een aparte cyclus programmeer.. Bramen heb ik geen last van, omdat ik voor en na draai.. ik ga eerst de diepste features doen, en dan terug naar voren. en dan vanaf de voorkant naar achteren alles nadraaien.

Bewerkingsvolgorde is belangrijk, zeker bij precisiewerk
Alles in dezelfde richting, bedoel je dat je dan ook geen retract heb als je weer terug naar Z0 gaat en een stap dieper gaat? Heb er net de spindel ff uit gehaald en de moer wat strakker gezet, kan ik die gewoon aan blijven draaien tot er geen speling meer op zit? Heb weinig ervaring met kogelomloop dus kan beter even vragen voor ik het sloop :lol:

Update:
Tijdens het verwijderen van de X-kogelomloop zag ik dat m'n tandwiel nét een klein beetje uit het midden loopt :oops:
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5

Bericht door Breaker »

De moer zou homogeen moeten draaien over het gehele bereik, bovendien zijn kogelomloopspindels niet zelfremmend, dus met een flinke zwieper zou de moer zo naar begin en eind moeten rollen. Wanneer de moer niet zelf wil rollen staat die te strak.

Gebruik je de originele Emco 5 CNC kogelomloopspindels? Daar zijn, als ik goed herinner, acht posities om de moer op spanning te kunnen zetten, bij proberen is er vanzelf eentje het beste.
Mitch803 schreef: 27 apr 2018 19:08 Alles in dezelfde richting, bedoel je dat je dan ook geen retract heb als je weer terug naar Z0 gaat en een stap dieper gaat?
Het gaat om de arbeidsslag, dus wanneer de beitel daadwerkelijk het materiaal snijdt. Als er backlash op zit wordt die er uitgedrukt wanneer de beitel kracht moet gaan leveren op het werkstuk. Als dit altijd in dezelfde richting is dan doet de backlash op de terugweg, wanneer de beitel teruggehaald wordt zonder materiaal te verwijderen, er niet toe.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5

Bericht door Arie Kabaalstra »

Het gaat om de arbeidsslag, dus wanneer de beitel daadwerkelijk het materiaal snijdt.
Precies..

voor gewoon recht draaiwerk, al zou er een millimeter backlash opzitten.. dan is er nog niets aan de hand.. maar als je schuine kanten of radii hebt.. dan ga je bij het nabewerken van die schuine vlakken, of radii net in een andere richting , zoals van binnen naar buiten, en dan zie je dat terug bij de aansluiting van een radius aan een cilindrisch deel, of je schuine kanten zijn niet op maat..
Mitch803
Berichten: 86
Lid geworden op: 11 apr 2010 23:12
Locatie: Den Hout
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5

Bericht door Mitch803 »

Arie Kabaalstra schreef: 28 apr 2018 21:40
Het gaat om de arbeidsslag, dus wanneer de beitel daadwerkelijk het materiaal snijdt.
Precies..

voor gewoon recht draaiwerk, al zou er een millimeter backlash opzitten.. dan is er nog niets aan de hand.. maar als je schuine kanten of radii hebt.. dan ga je bij het nabewerken van die schuine vlakken, of radii net in een andere richting , zoals van binnen naar buiten, en dan zie je dat terug bij de aansluiting van een radius aan een cilindrisch deel, of je schuine kanten zijn niet op maat..
Snap het helemaal :mrgreen: met de finish pass heb ik daar geen rekening mee gehouden :oops: en dat is ook aan de metingen te zien: het eerste stuk is 3,01mm alles wat daarna komt is 0,07mm te klein. Ondertussen de spindel er nog een keer uit gehad, alles netjes schoongemaakt en de spanmoer ietsje anders gezet, het lijkt nu minder backlash te hebben dus vanmiddag nog eens proberen :mrgreen:

Update:
Nog eens geprobeerd zodat de finish pass in de arbeidsslag zit en dat ziet er al een heel stuk beter uit: (rood is de draaimaat, groen is wat het moet zijn)
Afbeelding
Heb nog ff met het meetklokje gekeken, hoe dichter de beitel bij het center staat hoe minder backlash. Als ik hem in het center instel dan heb ik 10mm uit het center +/- 0.02mm meer backlash, is dit te stellen met de spanmoer?
Mitch803
Berichten: 86
Lid geworden op: 11 apr 2010 23:12
Locatie: Den Hout
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5

Bericht door Mitch803 »

Nog een update, heb de spindel er nog een keer uit gehad, goed schoongemaakt en opnieuw ingevet loopt allemaal lekker soepel nu :) Maar begin goed te geloven wat skillalot zij, de tolerantie van de spindel zelf.. heb vanalles geprobeerd meer & minder stappen per mm, de backlash, en nu heel het weekend bezig geweest met de pitch correction in usbcnc, dan komt ie aardig in de buurt maar bij het volgende werkstuk klopt er weer niks van :cry:

Ik ga het even laten bezinken, want op dit moment gooi ik het liever bij het oud ijzer :P
Plaats reactie