Software om uit te proberen

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

hansbolwerk
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 jan 2011 15:09

Software om uit te proberen

Bericht door hansbolwerk »

Hallo allemaal,

Ik zoek al een tijdje rond op het internet naar software voor een kleine draaibank, die ik zelf omgebouwd heb met stappenmotoren. Ik heb een aantal dingen geprobeerd, maar ik vond nog niet meteen de juiste. Daarbij heb ik trubocnc en mach3 bekenen. Voor mij was het dat net niet. (overigens denk ik dat het goede software is).
Mijn insteek was een beetje anders, en ik wilde eenvoudig iets automatich afdraaien of draadsnijden. Maar dan zonder de vervelende (gedateerde) G-codes.
Dus ben ik zelf maar in de pen gekropen, en heb een eigen cnc-programma geschreven.
Het werkt alleen onder DOS met de LPT1-poort en is (vooralsnog) alleen geschikt voor een draaibank.
Het is nu voor een groot deel klaar, en kan en wordt door mij al vaak gebruikt.
Ik vroeg mij af of er meer mensen zijn die naar dit soort software (gratis) op zoek zijn.
In dat geval wil ik graag mijn programma en kennis delen. Misschien willen andere mensen mijn programma gebruiken en testen. Mij wijzen op fouten of tekortkomingen. Alles is mogelijk. Het is immers een forum, nietwaar?
Dus laat maar weten of er intresse is.
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Software om uit te proberen

Bericht door Leeuwinga »

Daar ben ik altijd geintresseerd in, je kunt mij wel een PB sturen
Cees
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Software om uit te proberen

Bericht door Sven »

G-code gedateerd, dus schrijven voor dos op de lpt poort? Ik kan het niet helemaal volgen...
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Software om uit te proberen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja... want de LPT is ook heel modern.. Iemand nog een Betamax Videorecorder?.. :lol:

Met alle respect voor je programmeerwerk, maar wat heeft't voor zin?
Probeer over een paar jaar nog maar eens een PC te vinden met zo'n poort..
Heeft jouw programma ook RadiusCompensatie?, een Tool tabel?
als je programma op zich goed in elkaar steekt, dan is het mogelijk te "vertalen" naar een stuk software dat WEL werkt met moderne hardware..

Dedicated Draai-software is er nog niet echt veel tenslotte
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Software om uit te proberen

Bericht door Leeuwinga »

Turnmaster Pro van Microkinetics!
Cees
hansbolwerk
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 jan 2011 15:09

Re: Software om uit te proberen

Bericht door hansbolwerk »

Leeuwinga schreef:Daar ben ik altijd geintresseerd in, je kunt mij wel een PB sturen
Cees
Hallo Leeuwinga,

ik zie uit de antwoorden dat er relatief weinig intresse is voor deze software.
Dat is ook niet erg. Ik wilde eerst weten of er mensen waren die intresse hadden, voor ik een (uitgebreide) handleiding ga maken, waarin alle functies precies beschreven staan. Jij bent de enige die positief gereageerd hebt.
Om een idee te geven wat het programma kan voeg ik een document toe waarin een paar schermen staan afgebeeld. Ik wil hier ook in het kort wat vertellen over het programma.
Voor mijn doel wil ik meestal een stukje materiaal afdraaien op een zuivere radius. Later daar mogelijk draad op snijden. Ik heb niet veel geld dus mijn hele ombouw van de machine heeft niet veel meer dan 100 euro gekost. De software was het sluitstuk.
In grote lijnen komt het hierop neer:
- Setup. Hiermee stel je de inputs en output-pins in van de stappenmotoren, de spindel detector, en de spindelspeed module die de snelheid van de spindel regelt. Een paar testschermen zijn voorhanden.
Tevens kun je hier je tools aanmaken met hun offsets.
Tenslotte kun je hier ook (automatische) je speedmap laten bepalen, zodat het programma later de snelheid van de spindel dynamisch in kan stellen bij het draaien.

- Homing. Heel belangrijk om de zowel de X als de Z-as te te 'homen', zodat je (snel) precies weet waar je staat met je beitel.

- Kalibreren tool. Hiermee kun je (automatisch) de offsets bepalen van je (aanwezige) tool. Voortaan rekent het programma dus precies met de exacte positie van het puntje van de tool. Samen met de homing zorgen de offsets ervoor dat je later heel precies een stukje materiaal af kunt draaien. Het is mij gelukt om binnen 0.05 mm te draaien.

- Afdraaien materiaal. Hier is alles natuurlijk om te doen. Je geeft op vanaf welke diameter je wilt afdraaien (dit is het ruwe materiaal), en je geeft op wat de exacte diameter moet worden. Ook geef je aan van welke positie (z-as) naar welke positie je wilt afdraaien (de lengte). Dan zijn er parameters voor de snijsnelheid, de voeding, de insteek per keer, enz. Dan begint het afdraaien waarbij dynamisch het toerental van de spindel wordt aangepast samen met de voorzet, zodat je steeds met dezelfde snijsnelheid blijft werken.
na een paar keer nadraaien (instelbaar aantal, voeding en spindelspeed) is het afdraaien klaar.
Aan het einde van het afdraaien wordt de spindel weer afgezet en gaat de beitel weer terug naar een afgesproken (standoff-)positie die je instelt bij de setup.
Het afdraaien kan natuurlijk ook 'negatief' zijn, waarmee je dus van binnen naar buiten draait en daarmee een gat kunt ruimen.

- Draadsnijden. Dit komt ongeveer op hetzelfde neer als bij afdraaien, maar nu wordt er draad gesneden. Hier komen natuurlijk weer een heleboel parameters bij kijken. Bij het draaien wordt ook de x-as automatisch 'teruggetrokken' in de laatste windingen.
Je kunt kiezen uit standaard (metrische) draad, maar je kunt deze waarden ook allemaal overschrijven.

-Wisselen van tool en speedmap. Er kunnen maximaal 99 tools gebruikt worden. Er is voorzien in 2 speedmaps die electronische geregeld kunnen worden.

Alle ingevoerde gegevens worden direct opgeslagen, zodat je snel (bijvoorbeeld bij seriematig werken) een nieuw stukje materiaal kunt plaatsen en enkel dezelfde bewerking hoeft te kiezen.
In de toekomst moeten hier nog meer bewerkingen bij komen, maar voorlopig kan ik hier al veel mee doen.

Er zijn nog veel meer dingen te vertellen, maar hier laat ik het even bij.

Zie ook de bijlagen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door hansbolwerk op 10 mei 2011 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
hansbolwerk
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 jan 2011 15:09

Re: Software om uit te proberen

Bericht door hansbolwerk »

Sven schreef:G-code gedateerd, dus schrijven voor dos op de lpt poort? Ik kan het niet helemaal volgen...
Tja, mocht niks kosten, he.
Ik heb nog meerdere PC's met een LPT-poort die prima voor dit doel geschikt zijn. Eeen beetje zuinig zijn en ze gaan nog vele jaren mee.
cocodile
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 sep 2007 08:46
Contacteer:

Re: Software om uit te proberen

Bericht door cocodile »

Give the guy a break, hij biedt het PSVR gratis voor nix aan, niemand die je dwingt om het te gebruiken, toch :?:
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Software om uit te proberen

Bericht door Leeuwinga »

Juist, ik sta altijd open voor iedere eigen ontwikkeling.
Het hoeft niet altijd een Bert of Art of Carl te zijn, er zijn m.i
nog veel meer creatieve mensen.
Bedankt voor de info
Cees
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Software om uit te proberen

Bericht door Sven »

Mijn reactie was ook niet als kritiek bedoeld al kon die natuurlijk wel makkelijk zo opgevat worden.

Maar als het goedkoop moest, was emc dan geen optie? Zou iig sneller geweest zijn.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
lucas
Berichten: 158
Lid geworden op: 24 mar 2008 18:37
Contacteer:

Re: Software om uit te proberen

Bericht door lucas »

hansbolwerk schreef: ik zie uit de antwoorden dat er relatief weinig intresse is voor deze software.
Laat je AUB niet ontmoedigen door die enkele reacties, er zal best wel interesse zijn.
Er zijn veel meelezers die niet reageren maar wachten op commentaar van anderen.
Zelf heb ik nog geen cnc draaibank, staat wel op het lijstje en ben al onderdelen aan het verzamelen.

Ik blijf dit zeker volgen.
Arie Kabaalstra schreef: Iemand nog een Betamax Videorecorder?.. :lol:
Wie weet... Vinyl Lp's zijn weer "in" en dus veel vraag naar platenspelers. :lol:
hansbolwerk
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 jan 2011 15:09

Re: Software om uit te proberen

Bericht door hansbolwerk »

Dank je Lucas voor de ondersteunende woorden.

Ik vindt dat de software moet doen wat hem gevraagd wordt en voor mij hoeft dat niet per se een mooie omgeving te zijn met fantastische kleurtjes en muisbewegingen. Voor mij staat altijd het functionele voorop.
Daarnaast wilde ik iets zelf maken zoals ik vond dat de software voor een draaibank eruit moest zien, met de functies zoals ik die voor mij zag. Ik moet ook zeggen dat het maken van de software mij ook grote voldoening heeft gegeven en daarbij heb ik heel veel geleerd. Ook de problemen rondom de software en hardware van een cnc-draaibank. Ja zelfs de draaibank zelf heeft voor mij ook nieuwe dingen aan het licht gebracht die ik anders niet zou hebben gevonden.
Nogmaals, de software is nog in ontwikkeling en er kan nog een heleboel aan verbeterd worden. Zowat iedere avond wordt er nog aan 'geschroeft'. Maar het begint iets te worden.

Ik heb ook behoorlijk wat ervaring opgedaan met de bouw van de cnc-draaibank. Inclusief de hardware en de Electronica. Als je nog wat tips nodig hebt, dan kan ik je misschien wel helpen. Je hoeft dat het wiel niet opnieuw uit te vinden. In mijn vorige stukje schreef ik ook dat het verbouwen helemaal niet zo duur hoeft te zijn, met redelijke goede resulaten. Schroom niet om wat te vragen.
Laatst gewijzigd door Erik op 10 mei 2011 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd, gebruik de reageer-knop
lucas
Berichten: 158
Lid geworden op: 24 mar 2008 18:37
Contacteer:

Re: Software om uit te proberen

Bericht door lucas »

Ben het helemaal eens met jou filosofie: bepaal wat je wilt doen en als het kan onder Dos met LPT waarom dan moeilijkheden zoeken onder "Windhoos".
Pc's met LPT zijn nu nog in overvloed te vinden, gratis.
Ben zelf een liefhebber van simpele maar efficiente programma's die doen wat ervan verwacht wordt maar zonder onnodige toeters of bellen.

Het is gewoon geweldig dat je jouw software zomaar gratis ter beschikking stelt, niet iedereen doet dat.

Maar ik heb nog geen details bekeken en heb geen ervaring met CNC draaien, is het bv. compatibel met (hardware instelbaar zoals) andere LPT hardware?
Dit zal ik dan wel eens uitzoeken, het zou ideaal zijn als je het naast zowel Mach, EMC etc.. zou kunnen gebruiken.
Gewoon het programma gebruiken wat het meeste geschikt is voor de toepassing.

Op het eind van dit jaar zal ik zonder tegenslag een draaibank bouwen, pas dan zal ik tijd hebben om het verder te bekijken.

"Keep up the good work."
timmycnc
Berichten: 72
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:44
Locatie: Belgie ( Beveren-Waas)
Contacteer:

Re: Software om uit te proberen

Bericht door timmycnc »

Leuke software, bedankt dat je het wil delen.

Ken wel niet veel van draaien, maar dit ziet er goed uit. ( is zeer duidelijk)
Plaats reactie