Inmiddels ben ik toch wel een tijdje bezig met deze machine en langzaam begint het ergens op te lijken, ik heb gekozen voor een aanpak die het basisontwerp heeft gelaten wat het was, maar toch heb ik geprobeerd om de zwakke punten in ieder geval dusdanig te verbeteren dat Tony zijn gebruiksdoel er goed mee te realiseren is, nl. het frezen van eenvoudige groeven en uitsparingen in een soort plaatmateriaal wat aan beide kanten een glad wit oppervlak heeft en inwendig een zachte kunststof is, ik weet ook niet wat het precies is en hoe het heet.Re: mach
Bericht door benkr » 16 okt 2017 19:14
Hey, ik wil je een aanbod doen waar ik heel waarschijnlijk spijt van ga krijgen, maar aan de andere kant kan ik het niet aanzien dat een hele boel goed spul zo ongebruikt de hoek in gaat.
Zorg dat de machine bij mij komt en ik ga hem opbouwen en werkend maken voor je.
Dat zal niet in een paar dagen of zelfs een paar weken klaar zijn, maar het wordt een werkende machine, zeker weten. (mits alle componenten die daar voor nodig zijn er ook zijn natuurlijk)
Ik heb wel plek om de machine neer te zetten, echter die ruimte is niet verwarmd, dat betekend dat wanneer het echt koud gaat worden alles stil ligt.
Je moet wel zelf zorgen dat de machine bij mij komt, daar kan ik niet veel in betekenen met mijn Pandaatje.
Ja, nu vraag je je natuurlijk af wat dat je gaat kosten, in principe helemaal niets, ik werk er aan als ik daar zin in heb, geen zin, dan duurt het wat langer. Het kan dus best wel voorjaar zijn voordat de machine af is, maar ik wil het niet als een spoedeisende verplichting voelen, vandaar.
Het is voor mij niet de eerste keer dat ik aan een dergelijke klus begin, zie dit topic:
viewtopic.php?f= ... lit=roland
Omhoog
Ik weet wel heel zeker dat het voor een frees geen grote belasting is om hier wat vormen in te frezen, dus ook aan de machine hoef ik geen al te hoge eisen te vragen.
In het oorspronkelijke topic, dit dus: viewtopic.php?f=2&t=14903&start=28 heb ik wat foto's geplaatst van hoe het was toen ik er aan begon, ik wil hier verder gaan met wat ik er van aan het maken ben.
Inmiddels heb ik de meest essentiële dingen gewijzigd / verbeterd en ben ik de machine langzaam aan weer aan het opbouwen.
De belangrijkste wijzigingen zijn:
- De ondersteunde ronde lineaire geleidingen heb ik anders geplaatst zodat ze (later) goed afgeschermd van stof en spanen hun functie kunnen vervullen, ze zaten zo gemonteerd dat ze echt al het geproduceerde stof en zo binnen kregen wat de werking geen goed deed.
= Ik heb het ontwerp zodanig aangepast dat werkstukken nu van voor naar achteren kunnen worden doorgeschoven, dat betekent dat met wat truukjes er eigenlijk onbeperkte lengtes kunnen worden bewerkt.
Alle bevestigingen van de tandriemen heb / ga ik maken op een degelijke manier zodat de riemen goed gespannen kunnen worden en dat het geheel er stabiel van wordt en blijft.
- De elektronica wordt ondergebracht in een aparte behuizing, en niet zoals het was een los zwervend printje wat eigenlijk overal verkeerd ligt.
- Vooral de Z-as, maar ook de Y-as heb ik constructief flink verbeterd binnen de mogelijkheden van de bestaande constructie, die is zeker niet ideaal maar wel ruimschoots voldoende voor het beoogde gebruiksdoel.
Ja, door hier mijn vorderingen met jullie te delen zal ik best wel flink wat commentaar over me heen krijgen, maar daar zit ik niet zo mee, mijn doel is er voor te zorgen dat Tony kan gaan frezen en dat gaat gebeuren, zeker weten.
Bijkomend resultaat is dat ik mijn BF25 eindelijk echt gebruik, daar had ik geen enkele reden voor tot ik met dit project begon, toen moest er gefreesd worden en wel met de BF25 want die was er klaar voor, alleen ikzelf eigenlijk nog niet maar dat komt nu dus vanzelf verandering in.
Als eerste wil ik met jullie delen hoe ik de behuizing voor de elektronica heb gemaakt, er zit nu nog niets in, maar de buitenkant heb ik vandaag afgemaakt.
In de behuizing komt de VFD, de Leafboy 77 kaart en de voeding.
De stappenmotoren hebben ingebouwde drivers dus die hoeven niet te worden ingebouwd.
Verder hier nog een plaatje van de opnieuw opgebouwde Z-as die bijna klaar is, alleen de meenemer voor de tandriem moet er nog op komen.
En natuurlijk moet de riem die de hele Z-as beweegt, de Y-as er ook nog op, maar dat komt nog.
Voor de Z-as moeten er nog een paar tandwieltjes binnenkomen en dan kan ook die afgemaakt worden, al met al begint er nu echt schot in te komen.