gereedschaps lengte macro

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: gereedschaps lengte macro

Bericht door keesfrees »

goedemorgen Hugo, ook lekker aan het typen op deze zondagmorgen, wat moet je anders doen :-)

Maarreuh, ik bedoelde iets anders dan wat je er in leest.
( zal ik het nogmaals uitleggen, of lees je het nog een keer :-> )
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: gereedschaps lengte macro

Bericht door hugo stoutjesdijk »

keesfrees schreef: 09 sep 2018 09:40 goedemorgen Hugo, ook lekker aan het typen op deze zondagmorgen, wat moet je anders doen :-)
Er zijn hier in het dorp die weten wel iets anders te verzinnen ;-)
Maarreuh, ik bedoelde iets anders dan wat je er in leest.
( zal ik het nogmaals uitleggen, of lees je het nog een keer :-> )
Maar ik antwoord toch helemaal niet op jouw stukje, maar meer op het gebruik van een vloeitje als je geen toolsetter hebt.
En dat er een berichtje verdwenen was, die indruk had ik ook al.
Maar probeer ook niet alles te precies te volgen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
kris blancke
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 jun 2017 18:21

Re: gereedschaps lengte macro

Bericht door kris blancke »

vandaag 2 experimentjes gedaan voor een 0,3 freesje.

freesje losjes in de spantang gezet , dan genulled. uiteraard schoof het freesje wat dieper in de spantang, dat was de bedoeling.
freesje vastgeklemd , testje gedaan 0,11 diep. prima resultaat.

test 2, X/Y genulled ( of is het genullet of nulled :) ) dan de drives losgekoppeld in edingcnc, dan met de hand Z bijgedraaid tot net op het materiaal. Reset gedaan en testje 0,11 diep. resultaat was prima.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: gereedschaps lengte macro

Bericht door Arie Kabaalstra »

kris blancke schreef: 09 sep 2018 02:05 pfff, ik heb mijn conclusies getrokken. Ik geef het op.Het hele tool setter "SEMI " automatisch gedoe is niet aan mij besteed.
ik moet maximaal 3 tool wissels doen en het hele semi automatisch tool wissel gebeuren is voor mij meer een PITA dan het een voordeel zou kunnen zijn.
Tja mss. voor massa productie, maar geef me maar een goed oog , vloeitje , spiegeltje, etc. voor het nullen.
En ja, ik heb me al scheel gezocht hier op het forum naar de evt. voordelen qua precisie en snelheid., niks dat me kan overhalen na een aantal gebroken freesjes en enkele leuke piercings op mijn probe.

Graag had ik enkele succesvolle productieve reacties gehoord.
Mischien komt het wat bot over.. maar dan heb je er dus niets van begrepen..

Tuurlijk.. vloeitje, blokje metaal met een bekende dikte, of een oud freesje of paspennetje met een bekende diameter.. 't werkt allemaal.. en ook best zuiver..
Maar!.. als je een Toolsetter hebt.. dan is het na een toolwissel gewoon een kwestie van de lengte "ongeveer" ingeven in de dialoog.. en op start drukken.. de freeslengte wordt automagisch gemeten, en de machine gaat gewoon door.. je kunt dus 1 programma maken, met meerdere frezen er in.. want.. de machine stopt als er een Toolchange gedaan moet worden.. je wisselt de frees, geeft de lengte in.. en drukt op "ok". frees wordt gemeten.. en de machine gaat verder waar ie gebleven was..
'k heb in het verleden wel eens wat "Seriewerk" gedaan, met 3 tools per onderdeeltje.. en dat ging gewoon op de hierboven beschreven wijze..
kris blancke schreef: 10 sep 2018 01:47 vandaag 2 experimentjes gedaan voor een 0,3 freesje.

freesje losjes in de spantang gezet , dan genulled. uiteraard schoof het freesje wat dieper in de spantang, dat was de bedoeling.
freesje vastgeklemd , testje gedaan 0,11 diep. prima resultaat.

test 2, X/Y genulled ( of is het genullet of nulled :) ) dan de drives losgekoppeld in edingcnc, dan met de hand Z bijgedraaid tot net op het materiaal. Reset gedaan en testje 0,11 diep. resultaat was prima.
0.11 Diep?.. met een op 0 gezette frees?.. 0.11 is een te grote afwijking.. dat kan ik in mijn werk niet hebben.. de zijkanten van een horlogekast hebben 0.2 mm overmaat.. maar als ik met een dergelijke onnauwkeurigheid mijn frezen in stel.. dan staat ie dus 0.11 per kant te veel eraf te snijden, en wordt mijn horlogekast 0.22 mm te smal.. niet goed genoeg..

Met een juist ingestelde toolsetter krijg je het gewoon makkelijk binnen 0.05 mm (afhankelijk van de nauwkeurigheid van de machine
hugo stoutjesdijk schreef: 09 sep 2018 09:14
andrefc101 schreef: 09 sep 2018 08:40 Het is mijn inziens ook de meest gebruikte methode om de te gebruiken frezen voor de klus in te meten en in de tooldatabase op te slaan.
Dat werkt natuurlijk niet bij mensen die de freesjes in de spantang wisselen. (of je moet binnenin een aanslag hebben zitten waar je ze tegenaan drukt)
zo'n aanslag is ook niet zaligmakend natuurlijk.. maar er zijn houders die voor dunne freesjes gebruikt worden, zodat je niet elke keer je spantang moet wisselen.. en die kun je wel opslaan in je tooltabel..

Ik heb een aantal frezen die helemaal tot achter in de spil doorgeschoven worden.. die kan ik in de tabel opslaan.. maar dan hoef je ze eigenlijk niet eens meer te meten..
de Macro slaat de waarde altijd op in de tooltabel.. omdat ie die waarde ook moet weten, hij haalt em bij de Toolcall (na het meten roept de macro de tool opnieuw op, met de gemeten waarde) uit de tabel.. daar is de tabel voor..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: gereedschaps lengte macro

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie ze hebben jouw vroeger ook alleen maar gezegd dat je het fout deed, nooit hoe je het goed moest doen ?

Kris, het is volgens mij: genuld ( nullen , ik nul, jij nult, wij nullen, ik heb genuld :lol: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: gereedschaps lengte macro

Bericht door Arie Kabaalstra »

Hugo.. ze hebben mij nooit wat gezegd.. mijn collega nam van de ene op de ander dag ontslag.. k kreeg een Manual in mijn poten gedrukt met de medeling.. "de machine is vanaf nu jouw verantwoording.. "
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: gereedschaps lengte macro

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 10 sep 2018 23:39 Hugo.. ze hebben mij nooit wat gezegd.. mijn collega nam van de ene op de ander dag ontslag.. k kreeg een Manual in mijn poten gedrukt met de medeling.. "de machine is vanaf nu jouw verantwoording.. "
Nog geluk dat er een maual bij zat, ik heb zat machines zien staan waarvan niemand wist waar een maual zou zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: gereedschaps lengte macro

Bericht door Kjelt »

Nu is het wachten op het verhaal van degene die een manual kreeg maar niemand wist waar de machine stond .............. :lol:
kris blancke
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 jun 2017 18:21

Re: gereedschaps lengte macro

Bericht door kris blancke »

Arie Kabaalstra schreef: 10 sep 2018 16:28
kris blancke schreef: 09 sep 2018 02:05 pfff, ik heb mijn conclusies getrokken. Ik geef het op.Het hele tool setter "SEMI " automatisch gedoe is niet aan mij besteed.
ik moet maximaal 3 tool wissels doen en het hele semi automatisch tool wissel gebeuren is voor mij meer een PITA dan het een voordeel zou kunnen zijn.
Tja mss. voor massa productie, maar geef me maar een goed oog , vloeitje , spiegeltje, etc. voor het nullen.
En ja, ik heb me al scheel gezocht hier op het forum naar de evt. voordelen qua precisie en snelheid., niks dat me kan overhalen na een aantal gebroken freesjes en enkele leuke piercings op mijn probe.

Graag had ik enkele succesvolle productieve reacties gehoord.
Mischien komt het wat bot over.. maar dan heb je er dus niets van begrepen..

Tuurlijk.. vloeitje, blokje metaal met een bekende dikte, of een oud freesje of paspennetje met een bekende diameter.. 't werkt allemaal.. en ook best zuiver..
Maar!.. als je een Toolsetter hebt.. dan is het na een toolwissel gewoon een kwestie van de lengte "ongeveer" ingeven in de dialoog.. en op start drukken.. de freeslengte wordt automagisch gemeten, en de machine gaat gewoon door.. je kunt dus 1 programma maken, met meerdere frezen er in.. want.. de machine stopt als er een Toolchange gedaan moet worden.. je wisselt de frees, geeft de lengte in.. en drukt op "ok". frees wordt gemeten.. en de machine gaat verder waar ie gebleven was..
'k heb in het verleden wel eens wat "Seriewerk" gedaan, met 3 tools per onderdeeltje.. en dat ging gewoon op de hierboven beschreven wijze..
kris blancke schreef: 10 sep 2018 01:47 vandaag 2 experimentjes gedaan voor een 0,3 freesje.

freesje losjes in de spantang gezet , dan genulled. uiteraard schoof het freesje wat dieper in de spantang, dat was de bedoeling.
freesje vastgeklemd , testje gedaan 0,11 diep. prima resultaat.

test 2, X/Y genulled ( of is het genullet of nulled :) ) dan de drives losgekoppeld in edingcnc, dan met de hand Z bijgedraaid tot net op het materiaal. Reset gedaan en testje 0,11 diep. resultaat was prima.
0.11 Diep?.. met een op 0 gezette frees?.. 0.11 is een te grote afwijking.. dat kan ik in mijn werk niet hebben.. de zijkanten van een horlogekast hebben 0.2 mm overmaat.. maar als ik met een dergelijke onnauwkeurigheid mijn frezen in stel.. dan staat ie dus 0.11 per kant te veel eraf te snijden, en wordt mijn horlogekast 0.22 mm te smal.. niet goed genoeg..

Met een juist ingestelde toolsetter krijg je het gewoon makkelijk binnen 0.05 mm (afhankelijk van de nauwkeurigheid van de machine
hugo stoutjesdijk schreef: 09 sep 2018 09:14
andrefc101 schreef: 09 sep 2018 08:40 Het is mijn inziens ook de meest gebruikte methode om de te gebruiken frezen voor de klus in te meten en in de tooldatabase op te slaan.
Dat werkt natuurlijk niet bij mensen die de freesjes in de spantang wisselen. (of je moet binnenin een aanslag hebben zitten waar je ze tegenaan drukt)
zo'n aanslag is ook niet zaligmakend natuurlijk.. maar er zijn houders die voor dunne freesjes gebruikt worden, zodat je niet elke keer je spantang moet wisselen.. en die kun je wel opslaan in je tooltabel..

Ik heb een aantal frezen die helemaal tot achter in de spil doorgeschoven worden.. die kan ik in de tabel opslaan.. maar dan hoef je ze eigenlijk niet eens meer te meten..
de Macro slaat de waarde altijd op in de tooltabel.. omdat ie die waarde ook moet weten, hij haalt em bij de Toolcall (na het meten roept de macro de tool opnieuw op, met de gemeten waarde) uit de tabel.. daar is de tabel voor..
Hey Arie, Ik wil me best wel laten overtuigen door jou hoor maar dan had ik graag de volledige/ gedetailleerde procedure van jou gehad te beginnen met het calibreren van de toolsetter, de tool database ( gebruiken of niet ), etc.
Dan pas zal ik me nog eens wagen. Begrijp me niet verkeerd hé , we reizen om te leren. mss heb ik iets over het hoofd gezien.
Vele groenten uit Belgié
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: gereedschaps lengte macro

Bericht door Arie Kabaalstra »

de grap is.. de hele procedure staat in de manual, en.. je vraag je misschien af hoe het kan dat het precies zo werkt als ik het wilde hebben?.. dat kan ik je heel eenvoudig uitleggen.. : Omdat ik degene ben die die macro geschreven heeft.. omdat ik de eerste EdingCNC gebruiker was die met lengtecompensatie van zijn gereedschappen werkte, en de eerste was die een werkende toolsetter op zijn machine had staan..

Tevens heb ik toendertijd (2008) ook ontdekt dat er een joekel van een bug in de gereedschapslengte compensatie in EdingCNC zat.. omdat mijn Code gekke dingen deed als ik die compensatie aanzette..

Die bug is overigens voor mijn ogen verholpen door Bert Eding.. toen ik bij hem mijn code liet zien, en hij zag wat er gebeurde... 't kostte em 5 minuutjes.

Even uit het hoofd.. als je een taster hebt.. dan monteer je em.. sluit em aan.. test em even.. dan stel je de coordinaten in ( ik meen me te herinneren dat daar een kant en klaar macrootje voor in EdingCNC staat).. als je dat gedaan hebt.. dan kun je gewoon je tools meten.

Kort gezegd.. je begint een freesklus met het meten van je eerste tool.. dan zet je die op het werkstuk, om het coordinaat van het bovenvlak in te stellen.. (meestal Z0)..
Meten doe je eerst om de lengte van je tool te bepalen.. dan pas je werk nullen..

Ga je dan een andere frees gebruiken.. dan meet je die ook op.. (roep de meetmacro gewoon op uit je toolchange macro.. ik weet even niet uit mijn hoofd of dit standaard is)
Na het meten "weet" de machine hoe lang ie is.. en kun je em zonder botsingen naar je werk bewegen..

een aantal jaar geleden.. toen mijn "Beagle" nog achter in de auto pastte.. had ik mijn toolsetter op mijn machine staan.. en gaf ik een demootje daarmee..stukkie werk op de machin.. tooltje in de spil, meten, coordinaten vastleggen, stukkie frezen.. ander freesje erin.. meten.. en toen liet ik de machine in ijlgang tot 0.1 mm boven het werk lopen.. met de voeding op 100%.. en dan gaat het best rap.. de meesten schrokken zich wild.. ik niet.. ik weet wat ik aan het doen ben..en ik vertrouw mijn machine..

het kan zijn dat je hier en daar nog wat dingetjes in de Macro moet aanpassen. maar da's geen rocket-science..
kris blancke
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 jun 2017 18:21

Re: gereedschaps lengte macro

Bericht door kris blancke »

Hey Arie, die macro ken ik zowat uit het hoofd maar kan je me uitleggen wat de tooldatabase hier komt meespelen,
behalve tool 99 standard dan.

Ik ga er van uit dat telkens je freesje verwisselt, je telkens tool n°1 mag invullen aangezien we hier geen ATC hebben.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: gereedschaps lengte macro

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nee. . Want de diameters zijn wel verschillend.. en het is wel zo handig als ie die uit tabel haalt. .al Is het alleen voor het nullen van je werkstukje...

Bovendien en volgens mij... is het zeker van belang om de diameters in de tabel te hebben als je zelf nog wel eens wat code induimt met radius compensatie.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: gereedschaps lengte macro

Bericht door keesfrees »

Arie Kabaalstra schreef: 13 sep 2018 15:25code induimt
Arie Kabaalstra schreef: 13 sep 2018 15:25radius compensatie
Wah-is-tah ?
Nog nooit gebruikt.
( ik snap het wel maar ik doe soms graag een beetje onnozel )

Ik bedoel maar, alle gebruik is persoonlijk en per toepassing verschillend.
Maar een tool wisselaar met lengte tabel zou ik niet willen missen.

En daar bij heb ik van een paar veel gebruikte freesjes meerdere sets (houder met frees) op gelijke lengte ingespannen, dan kan ik wisselen (evt) "tijdens" het frezen.
Boortjes heb ik ook op gelijke lengte ingespannen.
A ja, alles in weldonhouders (uiteraard ! :-) )
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: gereedschaps lengte macro

Bericht door Ballegooijen »

Maar een tool wisselaar met lengte tabel zou ik niet willen missen.
Dat is allemaal heel mooi (en zou ik ook wel willen hebben) maar heel veel gebruikers (ook ik) hebben alleen maar een ER opname. Een tooltabel is volgens mij dan redelijk zinloos. Ik wissel een freesje, papiertje er tussen, nullen en door. Kost op zich weinig tijd en toch ook redelijk nauwkeurig.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie