Softwarematig homen in usbcnc

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Budgen30
Berichten: 103
Lid geworden op: 13 jun 2011 18:29
Locatie: Delft
Contacteer:

Softwarematig homen in usbcnc

Bericht door Budgen30 »

Hallo,

Ik loop tegen een probleem aan.
Wanneer ik home, gaat de machine gewoon voorbij het home-punt dat ik heb ingesteld volgens de handleiding.
Ik heb nog geen sensoren erop dus moet het nog even softwarematig regelen.

Hij stopt (tijdens homing) niet op de softwarematig ingesteld machineeinden.
Dit doet hij wel wanneer ik handmatig jog.

Heeft iemand een suggestie?
Ik draai nu versie 4 (de laatse versie)
Echter was dit ook bij de eerdere versie aan de hand.

Wie suggesties heeft, graag!
Groet, johan
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Softwarematig homen in usbcnc

Bericht door Arie Kabaalstra »

zolang je nog geen sensoren hebt , moet je handmatig homen.

Ik heb zelf ook nog (Steeds) geen sensoren, en wat ik doe is het volgende..
Mijn nulpunt ligt op de linkeronderhoek van de tafel, met de Z-as op maximale hoogte.
Ik home door een pennetje van 6 mm in de spantang te zetten, en daarmee de hoek van mijn tafel aan te lopen..( die extra beweging heb ik wel), dan zet ik de Z-as op maximale hoogte (als mijn stepper een paar stapjes mist is dit geen ramp ), dan ga ik naar het Jog-menu, en jog de X-en Y-as 3 mm naar de + richting, en de Z-as 1 mm naar beneden.. op die positie home ik de assen.

zet in je setup de homevelocity wel op 0 anders gaat je machine bewegen, en dat wil je niet zolang je geen sensors hebt..

als ik klaar ben met frezen, dan zet ik de machine terug op het nulpunt (G00G53 X0Y0Z0)
de volgende keer hoef ik alleen maar F2-F3-F11 te drukken ( ja.. ik werk nog met een wat oudere versie op de machine )
Gebruikersavatar
Budgen30
Berichten: 103
Lid geworden op: 13 jun 2011 18:29
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Softwarematig homen in usbcnc

Bericht door Budgen30 »

Ik heb dat in feite ook gedaan, zoals je beschrijft. Is ongeveer gelijk aan de handleiding.
Handleiding zegt eigenlijk z-as tegen de tafel aan nullen, maar dat is volgens mij niet werkbaar.
Ik heb hem hoog gehomed. Z150.
En bv x100 y50

Maar juist daarna ga het mis, tenzij ik het verkeerd begrijp.

Wanneer ik vanuit een willekeurige positie wil gaan homen, dan gaat de machine op iedere as oneindig door.
Hierbij werken de softwarebegrensing ook niet.
Homen dmv de home x, y, z, a knoppen.

Wat jij doet is via handmatige bediening de gcode invoeren om naar home te gaan. Is dit niet werken in werkstukcoordinaten?
Dit is wel een soort van homen, maar eigenlijk heeft usbcnc daar toch juist iets moois voor bedacht? De home-knopjes..en die wil ik dan ook kunnen gebruiken zoals het hoort en het werkt makkelijker en sneller.

In de handleiding kan ik niet vinden dat de home knoppen alleen met sensoren werken.
Zoals het beschreven staat lijkt het juist geschikt voor softwarematige homen.
Theoretisch leek me dat ook een prima oplossing, homen met snelheid op NUL gaat immers wel.
Zodra snelheid >NUL dan werkt het niet. Raar.

Voorlopig zal ik ook even zo werken als je beschrijft, maar dit moet met de huidige stand van usbcnc techniek toch anders kunnen.

PS ik zoek nog een mooie plaats voor mijn sensoren. Is het goed de sensoren te positioneren als eindsensor, wat tevens de homesensor is? Of is er een betere aanpak? Bijvoorbeeld een willekeurige goed homepositie en softwarematige begrenzing?
Gebruikersavatar
Arendjan1959
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 okt 2007 20:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Softwarematig homen in usbcnc

Bericht door Arendjan1959 »

Hallo,

Ga er van uit dat homen altijd met schakelaar's diend te gebeuren. Allen voor de gene die geen (nog geen) home schakelaar op een as gemonteerd heeft kun je de home snelheid op 0 zetten. Je gaat dan eenvoudig met de pijltoetsen of met het jogscherm naar het home punt. Als je nog niet gehomed heb zul je ook zien dat je in MDI geen G0 opdrachten in kunt geven. Je machine weet zijn beperkingen nog niet.

Op mijn machine's zijn 3 schakelaar's per as gemonteerd 2 stuks als eindschakelaar en 1 als home

Groet
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Softwarematig homen in usbcnc

Bericht door Arie Kabaalstra »

Arie Kabaalstra schreef:...
zet in je setup de homevelocity wel op 0 anders gaat je machine bewegen, en dat wil je niet zolang je geen sensors hebt..
...
Gebruikersavatar
Budgen30
Berichten: 103
Lid geworden op: 13 jun 2011 18:29
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Softwarematig homen in usbcnc

Bericht door Budgen30 »

Arie ik begrijp de reden van je quote niet. Wel begrijp ik wat er staat.
Wat mij betreft geen reden, dat het niet kan wat ik zou willen.
Ik heb Eding CnC gevraagd of het een fout is danwel gevraagd deze functionaliteit toe te voegen.
Ik ben benieuwd.

Voorlopig ga ik het als volgt doen. Zojuist geprobeert en werkt ook goed en vooral makkelijk.
Ik ben benieuwd wat de nadelen zullen zijn. We zullen het zien.

In de Macro.cnc de Homing per axis aangepast, zodat het werkt met de knoppen, echter in combinatie met de G28 welke de home coodinaten heeft gekregen.
Voor de liefhebbers de code:

-----------------
;Homing per axis
Sub home_x
G00 G53 x#5161
Endsub

Sub home_y
G00 G53 y#5162
Endsub

Sub home_z
G00 G53 z#5163
Endsub

Sub home_a
G00 G53 a#5164
Endsub
---------------

Bedankt voor de reacties!
Groet


Oh ja als iemand de parameters (#nummer) van de home_x, y z, a weet dan kan je die invulling in plaats van de G28 parameters. Kunnen deze parameters dan op dit forum erbij worden gezet?
Gebruikersavatar
Budgen30
Berichten: 103
Lid geworden op: 13 jun 2011 18:29
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Softwarematig homen in usbcnc

Bericht door Budgen30 »

Hallo,

Toch loop ik nog tegen problemen aan om lekker "makkelijk" te werken met usbcnc.
Zodra ik usbcnc herstart zonder de computer te herstarten, onthoud usbcnc de laatste positie danwel de opgeslagen HOME.
Maar wanneer ik de computer uit heb gezet en weer usbcnc opstart, maakt usbcnc er de 0,0,0,0 (xyza) van.

Dit is wel aardig vervelend, want wanneer ik de machine eerder heb gehomed op deze positie met (andere) coordinaten en deze heb opgeslagen, kan ik weer opnieuw beginnen. Het een en ander zoals de handleiding aangeeft.

Dit kan niet de bedoeling zijn. hebben jullie dit ook?

Een tweede probleem is:
Wanneer tijdens het frezen b v je frees breekt of vervangen moet worden, moet je ingrijpen.
Wat is de beste manier?
Nu druk ik op esc. Maar dan moet ik reset (F1) en verplicht homen, maar dan ben ik mijn maat kwijt. Deze staat immers op softwarematig homen met snelheid nul. Nb: Machine blijft staan, maar de maat gaat naar de ingestelde home positie.
Beetje omslachtig om dan het nulpunt van je werkstuk nogmaals in te moeten meten, met het noodzakelijk wisselen van gereedschappen tot gevolg.
De programma's die ik ga draaien duren minimaal 4 uur. Dus dit gaat niet goedkomen.

Ik ben echt benieuwd hoe jullie dit aanpakken en of dat jullie tegen hetzelfde probleem aanlopen.
Groet, johan
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Softwarematig homen in usbcnc

Bericht door Mcgyver »

het verplicht homen is in elk geval uit te schakelen ... in elk geval een probleem minder!

home switches plaatsen is ook geen overbodige luxe.. het kan wel zonder... maar met is makkelijker.. zo duur zijn switches ook weer niet
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Budgen30
Berichten: 103
Lid geworden op: 13 jun 2011 18:29
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Softwarematig homen in usbcnc

Bericht door Budgen30 »

De sensoren heb ik al wel liggen, maar moet eerst een projectje afmaken, voordat ik weer een nieuwe begin.
Echter zou ik verwachten dat deze problemen er niet in hoeven te zitten. Tenzij ik iets verkeerd doe.
In iedergeval zou het makkelijker moeten kunnen en beter ook zonder sensoren.

Ik vraag me af wat de ervaringen zijn van andere gebruikers(zonder sensoren)

Wat er dan nog overblijft (ben ik bang voor), dat ook met sensoren usbcnc de home instelling kwijtraakt na het uitzetten van de PC. Dan ben ik nog steeds aan het prutsen, waar ik vanaf wil.
Heb jij dit ook, of is mijn pc te oud? Pentium 2....
Zolang ik de pc niet uitzet gaat het goed, maar die kan niet eeuwig aanstaan.
Gebruikersavatar
Arendjan1959
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 okt 2007 20:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Softwarematig homen in usbcnc

Bericht door Arendjan1959 »

Hallo,

Ik heb op bijde machine's redelijk zuivere sensoren, ik bedoel te zeggen mijn coordinaten na div. home opdrachten binnen een paar honderste gelijk zijn. Wanneer ik het nulpunt van mijn werkstuk gevonden heb schrijf ik de machine coordinaten op een briefje.

Als er dan iets verkeerd gaat met de machine hoef ik alleen maar te homen en terug te gaan naar de machine coordinaten.

Daarna nullen in werkstuk en ik ben weer gereed voor verdere bewerking. Dez aktie voor ik ook uit als USBCNC en de computer opnieuw zijn gestart.

We moeten ons als gebruikers realiseren dat we niet met een softwarepakket van duizende euro's te maken hebben, overigens vindt ik dat Bert aardig aan de weg timmert met zijn software.

Wat me wel bevreemd in je verhaal, waarom gebruik je de home toetsen als je de machine naar 0/0/0 wilt laten gaan en niet gewoon de MDI box. Ik begrijp dat deze knopjes erg handig zijn maar ze zijn eigenlijk bedoeld om de machine te ijken aan de hand van een vast punt.
Gebruikersavatar
Budgen30
Berichten: 103
Lid geworden op: 13 jun 2011 18:29
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Softwarematig homen in usbcnc

Bericht door Budgen30 »

Dag ardjan,

Bedankt voor je reactie. Dat geeft meer inzicht in hoe anderen werken.

Het is niet dat ik de machine naar 0,0,0 wil laten gaan, maar usbcnc maakt er zelf 0,0,0 van.
Waarom niet gewoon de laatste positie?
Dit gebeurt alleen wanneer ik de computer PC geheel heb uitgezet en weer opstart.

Als ik naar een bepaald coordinaat wil gebruik ik de MDI box.
Alles wat ik kan automatiseren, of eenvoudiger in gebruik kan regelen, wil ik natuurlijk zo instellen.

Ik begrijp dat ik dan tegen de grenzen aanloop van usbcnc en de machine.
Groet, johan
Plaats reactie