USBCNC CPU5 - review en testresultaten

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: USBCNC CPU5 - review en testresultaten

Bericht door andrefc101 »

Oke Robin ;-)

Weer een printje erbij dus...mmm
Maar in Mach3 gebruik ik de kaart van Cees Leeuwinga, waar deze dus op zit.
Hoe regel je in Usbcnc dan de cw en ccw? Ook heb ik een spindelindexschijf met een fotocel op mijn kolomfrees die netjes in Mach3 de true-spindlespeed terugkoppelt (en ook dus bijregelt), kan dit ook in Usbcnc?
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: USBCNC CPU5 - review en testresultaten

Bericht door Mcgyver »

Yep..

voor CW en CCW heb je relaitjes nodig.... een solid state relais zou je direct op de desbetreffende outputs kunnen prikken maar dit werkt niet lekker om de freq regelaar aan te sturen...

Gewone relaitjes gebruiken dus ...Om gewone relaitjes te gebruiken zou je een optocoupler bordje kunnen gebruiken i.c.m 12V of 24V relaitjes... of iets dergelijks... deze optocoupler bordjes heeft kevin ook standaard liggen...

Je kan ook een spindle index sensor monteren voor de toerental registratie... is een aparte ingang voor...

Ik weet niet of deze de snelheid van de spindle ook aanpast maar het word wel gemeten....

In mach word ook niet direct het toerental aangepast... maar bij draaien word wel de voedingssnelheid aangepast als je bijvoorbeeld aan het draadsnijden bent zodat de juiste spoed word gecreeerd...
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
zeeschuim

Re: USBCNC CPU5 - review en testresultaten

Bericht door zeeschuim »

Mach3 is zooo fijn! Ondanks de lpt poort en de kreukels die windows met zich meebrengt. Kun je omdat er zo'n wereldwijde gebruikersgroep aan sleuteld en schaafd er alles mee doen wat je wilt. Nog even wachten en het handen en armen mach3 is volledig opnieuw geschreven, en kan dan zeker de concurrentie aan met welke professionele machine besturing dan ook. Wil je een MPG neem de shuttlepro, wil je een analoge servodriver uit het jaar kruik aansturen? neem de Kflop, wil je niet alleen acceleratie en speed maar ook S-curve motion, het kan gewoon. Hiermee wil ik niet de inspanningen vand usbcnc ontwikkelaars teniet doen, maar wil ik oproepen aan degene die daarmee bezig zijn, werk samen! Ga weg bij de Nederlandse spruitjeslucht en bekijk het een ruime blik.
WERK SAMEN!
dit was het stichtelijk woord van zondag 3 Oktober desnamiddags.
gr, Cees
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: USBCNC CPU5 - review en testresultaten

Bericht door skillalot »

Volgens mij ben jij echt een gevalletje "prettig gestoord" :mrgreen:
zeeschuim

Re: USBCNC CPU5 - review en testresultaten

Bericht door zeeschuim »

Houd er wel rekening mee, dat het ondanks de prettig gestoorde ondertoon wel een drive heeft, waar men in onze ingeslapen maatschappij misschien iets van kan overnemen.
verder wens ik u een lekker etensmaal met spekjes ofzo
gr, Cees
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: USBCNC CPU5 - review en testresultaten

Bericht door Mcgyver »

Mannen with respect.. graagweer even ontopic.. het gaat hier in dit topic over de cpu V5 en niet over mach3
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
zeeschuim

Re: USBCNC CPU5 - review en testresultaten

Bericht door zeeschuim »

Mcgyver schreef:. over de cpu V5 en niet over mach3
Waar ik de aandacht op wil vestigen, Mach3 is wereldwijd een instituut en USBCNC hier in Nederland en misschien ver daar buiten. Mijn opmerking gaat alleen over het feit dat men bij USBCNC opnieuw het wiel gaat uitvinden wat al bestaat, en daarom vraag ( smeek) ga er niet tegen in, maar probeer samen tot een beter resultaat te komen.
Ik hoef toch niet te melden dat ik de pulse stream van de USBCNC prefereer boven het karrespoor van de lpt poort.
Maar daarbij zie ik alle mogelijkheden en opties van een grote gemeenschap van Mach3 absoluut niet over het hoofd. Waar het om gaat, er zijn dingen die niet werken bij Usbcnc en wel bij mach, dus " combineer"
gr, Cees
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: USBCNC CPU5 - review en testresultaten

Bericht door Mcgyver »

Ik snap je punt maar wil je iets delen of vertellen over mach. open een nieuw topic en deel je mening...Daar is dit niet de plek voor.

Alle verdere off topic reply's zullen hier verwijderd worden...
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
beding
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 aug 2010 15:32

Re: USBCNC CPU5 - review en testresultaten

Bericht door beding »

Hallo Allemaal,

Ik heb nog een nieuwtje voor jullie. Naast de hier besproken CPU5B komt er nog een Low Cost variant van deze CPU, de 5A versie.
Deze Low cost versie heeft een 25 polige D connector die MACH3 compatible is.
Mensen met MACH3 electronica kunnen daardoor nog eenvoudiger omschakelen naar USBCNC.
Naast de 25 Polige D connector is er nog een 9 polige connector om wat extra zaken op aan te sluiten
(Run/Pause, handwiel etc). De maximale step frequentie van deze CPU is hetzelfde als die van de 5B, 125Khz.
Deze CPU komt er in diverse varianten, de goedkoopste heeft 3 assen en gaat voor de eindklant 199,= Euro kosten (EX BTW), een extra break-out of PWM naar 0..10V converter is allemaal niet nodig, deze CPU heeft het allemaal.
De duurste 5A versie heeft 4 assen en Ethernet. Het voordeel van Ethernet t.o.v. USB is dat je er 100 meter kabel aan kunt hangen en dat Ethernet van nature galvanisch gescheiden is en daardoor veel minder storings gevoelig dan USB.

Ik lees allerlei kletskoek over vergelijkingen met MACH3.
Er is echter maar 1 echte vergeljking wat mij betreft en die heb ik hier nog niet gelezen.
Neem een willekeurig complex 3D werkstuk, frees dit met MACH3 en met USBCNC.
Stel in beide situaties de F (feed) in op dezelfde waarde, beide G64 met acceptabele P-Waarde, b.v. G64P0.1.
Stel de max acceleratie en snelheid voor de assen in op dezelfde waarde.
Maak het werkstuk, luister naar het machine gedrag. Meet de tijd waarin het werkstuk klaar is.
Dit is wat voor mij de keuze zou bepalen. Meer mensen, groter bedrijf ??, USBCNC en MACH3 zijn beide door 1 persoon ontwikkeld. Wie heeft de meeste motion kennis? Ik zou zeggen zoek de persoon op op b.v. linked-in en je ziet zijn ervaring.

Groeten,
Bert
(Eding CNC)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: USBCNC CPU5 - review en testresultaten

Bericht door Arie Kabaalstra »

Met andere Woorden Bert,

Je hebt Jouw CPU tussen USB en LPT geschoven?.. USB in, LPT uit..?..

Kun je de CPU op die manier gewoon monteren in een standaard Chassis met de LPT op een standaard Slotplaatje?..

Ik heb zelf een LPT connector op een printje voor mijn Pendant.. die steekt ook gewoon in een slot in het standaard PC chassis..
zeeschuim

Re: USBCNC CPU5 - review en testresultaten

Bericht door zeeschuim »

beding schreef:Hallo Allemaal,

Ik lees allerlei kletskoek over vergelijkingen met MACH3.
Groeten,
Bert
(Eding CNC)
Nogal kort door de bocht, over de kletskoek bedoel ik.
Ik heb niet de LPT poort de hemel in geschreven, ik heb niet de maker van Mach de hemel in geschreven. Het enige wat ik vertel is dat Mach3 een zodanige wereldwijde community is, dat als gevolg van deze grote bekendheid er allerlei mensen hun steentje eraan bijdragen.
Zodat er nu USB aansluitingen zijn, ( Smoothstepper, en de door mij gebruikte KFLOP, die dus mijn analoge drives uit het jaar kruik kan aansturen), ethernet aansluitingen als daar zijn de : DSPMC/IP Motion Controller, en de Galil DMC Series controller.
Dus het gaat mij er niet om een persoon of Mach op een schild te plaatsen, maar een poging om mensen met elkaar samen te brengen.
Waarom?.............. Gedeelde kennis is beter, en uit respect voor al die mensen die dat allemaal mogelijk maken.

Gr, Cees
veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: USBCNC CPU5 - review en testresultaten

Bericht door veteq »

Hee die Bert en de rest,

Respect dat je hier reageerd en uitleg geeft over je producten, dat zie je niet vaak.
Techneuten waarderen dit erg, blijft toch een battlefield voor een producent met alle verschillende pluimage op een forum...dingen worden vaak verkeerd opgevat.

Hoe gaat dat met die mach3 koppeling?
Doet mach 3 dan het rekenwerk en buffert jouw kaart voor een mooie pulstrein?

Zou je aan ons in simpele taal willen uitleggen waarom jou kaart beter is (CPU SERIE), vind ik interessant om te weten.
Mach doet alles in de pc, de kflop bijna alles op de kaart, hoe doe jij dat?

Succes en begin je spullen steeds mooier te vinden, was een beetje blijven hangen met mijn mindset bij CPU3,
Geef toe dat ik het weleens onderschatte, al was het alleen maar om Arie een beetje te pesten.... ;-)
(ja, Arie, de laatste alinea lees je goed.... :shock: )
beding
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 aug 2010 15:32

Re: USBCNC CPU5 - review en testresultaten

Bericht door beding »

De CPU5A heeft een DB25 connector met de signalen op dezelfde plekken als standaard bij MACH3.
De signalen hoeven echter niet meer gebufferd te worden want dat zijn ze al, je kunt de drivers er rechtstreeks op aansluiten. Het heeft niets te maken met USB naar parallel poort converter. De CPU is een intelligente module
die als belangrijkste taak het verzorgen van de real-time fine interpolatie heeft.

MACH3 gebruikt zolang als het bestaat de NIST (EMC1) traject generator en deze is beroerd.
Ik als modelbouwer wilde een CNC machine maken voor het snijden van vleugels uit piepschuim.
Daarvoor heb je een vloeiende beweging nodig omdat als je even te lang stillstaat een gleuf in je schuim hebt.
Omdat MACH3 het zo slecht deed is in feite USBCNC geboren, dat kan ik beter dacht ik en het is ook gelukt.

MACH3 mag dan een gelikte UI hebben (althans dat vinden velen), maar het heeft beslist geen gelikt motion gedrag.
En wat je er ook vor mooie hardware aankopppelt smoothstepper etc, het zal nooit wat worden, bagger in = bagger uit. De CPU verzorgt slechts de fine interpolatie.

USBCNC heeft een totaal andere traject-generator die ik LAF (Look Ahead Feed) noem.
Deze LAF is mijn eigen implementatie van een project wat rond '90 op de Technische Universiteit van Eindhoven liep in samenwerking met Philips CFT en Philips Numerical Control (Nu Heidenhain).
Er hebben 2 jaar lang een man of 8 aan gewerkt, inclusief ikzelf, ik werkte toen bij Philips NC.
Het project is destijds gestopt omdat het met een 80386 PC niet snel genoeg uit te rekenen was.
Nu de PC's een keer of 1000 sneller zijn geworden is het rekenen geen probleem meer.
Het lijkt mij erg sterk dat MACH3, ook als zijn software word herschreven ooit een algoritme als LAF voor elkaar krijgt.
Dit soort algoritmes vind je alleen op professionele besturingen.
Zelfs EMC2 dat een stuk voorop ligt in vergelijking met MACH3, krijgt het niet voor elkaar om zijn traject generator te verbeteren.

Samenwerking? Ik zie niet hoe, we zijn immers concurrenten.
Open source? Heb ik ook aan gedacht, maar ik zie niet hoe ik dan aan het vereiste ontwikkelbudget kom.

Bert
(Eding CNC)
veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: USBCNC CPU5 - review en testresultaten

Bericht door veteq »

Kijk, dat is nou de info die we kunnen gebruiken.
Had hier totaal geen weet van, mach geeft hier op geen enkel forum of op hun website uitleg over.
Ook de Kflop wil hierover geen duidelijkheid geven...

Natuurijk gaat het alleen om de output en dus de beweging die een controller geeft.
Zo`n Ui die makkelijk te veranderen is erg cool, maar zeker geen argument om een product op te hemelen of af te branden in vergelijk met de motion.
Denk dat deze uitleg veel mensen van gedachten gaat veranderen, heeft in ieder geval bij mij erg geholpen.

Zo`n verhaal zou een stickie moeten zijn of voorop je website moeten staan.
Plaats reactie