Eding CPU5A4 usb >> miskoop?

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

WWJD
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 mar 2016 12:47
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Eding CPU5A4 usb >> miskoop?

Bericht door WWJD »

de z-as zat los...
pardon?

Met grote schande moet ik zeggen dat de z-as los zat... Toen ik de boel loshaalde, wat even een klusje is zag ik dat de koppeling los zat... Ik kan mezelf wel voor m'n kop slaan. Maar ik ben wel dolgelukkig dat het zo duidelijk is nu.

Ga nu maar veel testjes doen want de x-as verschuiving is nog niet verklaard.

Ik beweeg me voortaan maar incognito hier... :oops:

Excuses voor het verpesten van jullie tijd, maar wel heel erg bedankt voor zoveel reacties en hulp!!
Dit draadje kan dicht.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Eding CPU5A4 usb >> miskoop?

Bericht door Ballegooijen »

De X as verschuiving is misschien ook wel verklaarbaar als je bedenkt dat op enig moment de Z as beneden blijft hangen terwijl de X een beweging maakte.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Eding CPU5A4 usb >> miskoop?

Bericht door andrefc101 »

Zo zie je maar dat zomaar een (goed) product afbranden (in dit geval EdingCNC), niet altijd even handig is.....
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Eding CPU5A4 usb >> miskoop?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Het zijn altijd de minst begrepen onderdelen die de twijfelachtige eer krijgen "wel voor het probleem te zullen zorgen".
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Eding CPU5A4 usb >> miskoop?

Bericht door andrefc101 »

hugo stoutjesdijk schreef: 13 mei 2018 18:38 Het zijn altijd de minst begrepen onderdelen die de twijfelachtige eer krijgen "wel voor het probleem te zullen zorgen".
Inderdaad, Hugo. Jammer......
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Eding CPU5A4 usb >> miskoop?

Bericht door Kjelt »

Het is in ieder geval opgelost en chapeau dat je het open hebt verteld.
We maken allemaal wel eens fouten en daar leer je en anderen het meeste van.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Eding CPU5A4 usb >> miskoop?

Bericht door Breaker »

WWJD schreef: 13 mei 2018 17:48 Ik beweeg me voortaan maar incognito hier... :oops:
Da’s niet nodig hoor, vind het erg netjes dat je het meld, dat zou vaker moeten gebeuren...
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Eding CPU5A4 usb >> miskoop?

Bericht door audiomanics »

Ik zou mijn naam meteen veranderen in WWJD2... Dat heeft niemand door dan... :lol:
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Eding CPU5A4 usb >> miskoop?

Bericht door Tonybryden »

Van fouten leert men zou ik zeggen.
Toegeven is soms wel eens moeilijk.
Ik vind het knap van je om je fout te delen.
WWJD
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 mar 2016 12:47
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Eding CPU5A4 usb >> miskoop?

Bericht door WWJD »

Tja, ik schaamde me kapot maar na zoveel hulp gekregen te hebben kon ik niet anders dan de fout toegeven, vooral ook zodat anderen daarvan leren.

De machine had maar 3 weken gewerkt dus het leek me onmogelijk dat er iets los zou zitten.
Wat voor andere bouwers wellicht handig is: trek alles bouten etc. even na, na een paar weken!

andrefc101 schreef: 13 mei 2018 18:26 Zo zie je maar dat zomaar een (goed) product afbranden (in dit geval EdingCNC), niet altijd even handig is.....
Volgens mij heb ik Eding niet echt afgebrand. Maar ik ging wel erg twijfelen aan de USB versie ook nadat ik van DamenCNC hoorde dat ze die versie nooit gebruiken ivm de vele problemen. Ook een video op youtube laat niets heel van de usb versie in een echte cnc omgeving. terecht of onterecht, geef wat meer uit om problemen te voorkomen. Enfin, ik baalde dus als een stekker dat ik die gekocht had om 100 euro te sparen. Ik vroeg me dus gewoon af of het een miskoop was geweest? Het is een geweldig product alleen die usb optie...
Ballegooijen schreef: 13 mei 2018 17:52 De X as verschuiving is misschien ook wel verklaarbaar als je bedenkt dat op enig moment de Z as beneden blijft hangen terwijl de X een beweging maakte.
Nou dat was nou juist niet het geval, de z-as zakte wel, soms 1mm, soms dus 8mm en ging daarna vrolijk weer omhoog. Ik kon 30 minuten frezen zonder probleem en dan opeens een afwijking. dan weer en job met problemen na 10 minuten. Geen touw aan vast te knopen... Omdat ook de voeding defect was inmiddels maar wel 'werkte' werd alles echt verwarrend.

Niet om het goed te praten, dat wil ik niet eens, maar het leek een moeras van symptomen zonder logica.


Als laatste: hartelijk dank voor de positieve opmerkingen van diverse leden! Ik ben daar ook wel blij mee, had alleen boze reacties verwacht eigenlijk...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eding CPU5A4 usb >> miskoop?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Hoeveel Volt heb je op je drivers staan?..

3m/min met een 2Nm Stepper?.. Ja...het kan.. mijn machine loopt ook 3m/min, maar da's ijlgang.. daar verspaan ik niet mee.. acceleratie heb ik op 240mm/s², maar ik heb 2mm spoed op mijn spindels..

ik draai echter wel op 75Volt, en niet op 36..
Daar komt ook bij dat mijn machine geheel van staal is, geslepen, met hoog precisie Kogelomloop rails

EdingCNC en Miskoop zijn in mijn ogen 2 woorden die niet in 1 zin thuishoren.. ik werk al 11 jaar met EdingCNC, waarvan 6 jaar met de USB versie (CPU 3 en 4), sinds 2013 heb ik er een CPU 5 in met Etherpret aansluiting.

Desondanks heb ik nooit gelazer gehad met EMC of andere communicatie ellende.
en.. ik doe ook veel 3D werk..
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Eding CPU5A4 usb >> miskoop?

Bericht door Sven »

WWJD schreef: 14 mei 2018 22:14 maar het leek een moeras van symptomen zonder logica.
Dat is een mooie omschrijving.

Ik heb daar afgelopen weken ook veel tijd doorgebracht.
Ik ben een amateur die profi probeert te doen maar mis toch vaak de kennis en ervaring om te doorgronden wat er mis gaat.

In CNC moet ALLES samen werken om goed resultaat te krijgen.
Als leek zie je onthutsend makkelijk dingen over het hoofd die met wat ervaring er in een oogwenk uitgefilterd worden.

Daarom is het extra goed dat je anderen laat meegenieten van je blunders ;) Ga zo door!
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
WWJD
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 mar 2016 12:47
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Eding CPU5A4 usb >> miskoop?

Bericht door WWJD »

Arie Kabaalstra schreef: 17 mei 2018 18:26 Hoeveel Volt heb je op je drivers staan?..
...
EdingCNC en Miskoop zijn in mijn ogen 2 woorden die niet in 1 zin thuishoren.. ik werk al 11 jaar met EdingCNC, waarvan 6 jaar met de USB versie (CPU 3 en 4), sinds 2013 heb ik er een CPU 5 in met Etherpret aansluiting.
...
Ik heb nu 50 volt drivers, maar de voeding ingesteld op 44 volt...

Zoals gezegd liepen er 2 dingen door elkaar waardoor het een ondoorgrondelijke boel werd:
1. een kapotte voeding 2. losse z-as

Het is inmiddels wel duidelijk dat Eding niets te verwijten valt! Mijn cnc beginners onkunde, ook wat betreft de USB 'gevoeligheid' is nu wel duidelijk en dat is maar goed ook. Erg blij dat ook de USB versie gewoon goed werkt!

Het hele project is zo ontzettend leerzaam en leuk geweest, ondanks de vele uren foutzoeken...
Ik bedenk, programmeer en bouw ook elektronica en daar heb ik ook het meeste geleerd door *ontelbare* fouten te maken. Ik heb alleen lagere school dus moet alles dan maar door te lezen en te doen leren. Maar het lukt uiteindelijk wel mede door fora zoals deze al heb ik me 1 jaar geleden wel af laten schrikken door de open source machine. Alle andere leek machines leken waardeloos. Gelukkig heb ik dan toch maar de stap gewaagd en nooit spijt gehad.
:)
WWJD
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 mar 2016 12:47
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Eding CPU5A4 usb >> miskoop?

Bericht door WWJD »

Sven schreef: 18 mei 2018 09:27
WWJD schreef: 14 mei 2018 22:14 maar het leek een moeras van symptomen zonder logica.
Dat is een mooie omschrijving.

Ik heb daar afgelopen weken ook veel tijd doorgebracht.
Ik ben een amateur die profi probeert te doen maar mis toch vaak de kennis en ervaring om te doorgronden wat er mis gaat.

In CNC moet ALLES samen werken om goed resultaat te krijgen.
Als leek zie je onthutsend makkelijk dingen over het hoofd die met wat ervaring er in een oogwenk uitgefilterd worden.

Daarom is het extra goed dat je anderen laat meegenieten van je blunders ;) Ga zo door!
Haha, dankjewel... ik hoop alleen toch wel niet al te veel van dit soort blunders te begaan...

Goh, welkom in het moeras! ;) Voor mij was/ben je altijd al een zeer ervaren cnc-er net als zovelen in dit forum.

Ja als beginner komt er zoveel op je af! Vak-chinees waar in het begin geen touw aan vast te knopen is, div software pakketten leren, elektronica doorgronden, bouwen etc etc. maar wat is het leuk om te doen!!

Dus beginners: begin en geef niet op... :P
Plaats reactie