UsbCNC crashed na inladen Gcode

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: UsbCNC crashed na inladen Gcode

Bericht door audiomanics »

Je hebt er natuurlijk een tekening van? dan weet je ook de afstanden van stukken op de randen tot x=0 en y=0, toch.
Dan zet je de frees waarmee je dat gefreesd hebt op die punten net tegen de snijkant, en dan voer je voor de X en later voor de Y de waarde die je in de tekening afgelezen hebt PLUS de halve freesdiameter. Eventueel doe je daar nog een paar tiende millimeter af, want het materiaal en zelfs de frees+machine kan wat "flexen".. Op mijn machine is dat voor MDF, dat ik per pass 6mm diep steek ongeveer 0,12mm. Bij Aluminium zit ik gemiddeld 0,0075mm binnen of buiten (afhankelijk van of het een binnen of buitencontour is) een contour. Wel prettig om te weten als je lagerpassingen en dergelijke wil frezen.
Dit geldt voor meelopend (climb) frezen. Bij tegenlopend frezen kan het de andere kant op zijn.
Dit geldt natuurlijk alleen als je het werkstuk in de tussentijd niet los gehad hebt.. Of je moet heel goed kunnen uitlijnen.. Maar ik denk dat je het materiaal gewoon op je bed gekwakt hebt en ongeveer recht...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: UsbCNC crashed na inladen Gcode

Bericht door Toxiq »

dat klopt (ongeveer) ik heb een aanslag waar het tegenaan ligt
Het materiaal heb ik echter niet van het bed afgehaald, dus als het beginpunt klopt, dan zou alles moeten kloppen
er zijn niet echt meer randen, al het materiaal er omheen is weggefreesd, de contouren die er nog staan moeten dus als referentie dienen
vandaar dat ik dacht, als ik het infinity teken neem en daar de laatste baan tegen de voorzijde, daar zou de frees dan net/net niet moeten raken (en dat kan ik herhalen aan zijkant)

Het gaat niet om het stukkie hout, maar dit is wel leerzaam om te zien of het lukt :-)
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: UsbCNC crashed na inladen Gcode

Bericht door Toxiq »

Gisterenavond was het uur van de waarheid, op de audiomanics methode heb ik de boel uitgelijnd
Gelukkig besefte ik mij dat eerder geposte plaatjes niet klopte, na het frezen van en raster volgde er nog een 'last pass' die had ik aangezien voor het werkstuk maar dat was dus nog een freesgang
Op die laatste pass heb ik uitgelijnd, gevoelsmatig denk ik dat het vrij goed zat, hier en daar zat er iets is, maar dat was niet meer dan een haartje
Omdat een pocket met een allowance van 0.15mm word gefreesd (hout/anders past het niet) denk ik het nu met minder te doen (0.10) ik ga nog wel even een proef stukje maken om te passen

Al met al ben ik niet ontevreden en denk ik dat het wel goed komt
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Plaats reactie