Ombouw ISEL CMP4030 met Eding CNC en Triple Beast

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
philippe_007
Berichten: 24
Lid geworden op: 02 dec 2013 22:34
Locatie: Puurs - Belgie
Contacteer:

Ombouw ISEL CMP4030 met Eding CNC en Triple Beast

Bericht door philippe_007 »

Hey Allen,

ik ben aan het kijken (of beter heb beslist) om mijn ISEL CPM 4030 besturing te vervangen door een Eding CNC.
Nu is mijn oog gevallen op een Triple Beast driver.
Deze zou probleemloos werken met Eding CNC en mijn stappenmotoren kan ik recupereren.

Heeft er iemand ervaring met de "Triple Beast" driver?

Alvast bedankt voor de info.
Laatst gewijzigd door philippe_007 op 22 dec 2017 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Eding CNC en Triple Beast

Bericht door assink »

Dan zou ik zoeken bij onze oosterburen op cncecke.de
De triple beast is een duitse vinding en daar ook veel gebruikt, eventueel contact leggen met Benezan en/of Eding.

Echter is een triplebeast een breakoutboard met geïntegreerde drivers als ik het goed heb.
Zou zelf liever voor afzonderlijke drivers gaan, mocht ooit eens een driver het begeven.
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Eding CNC en Triple Beast

Bericht door mjeuring »

Waarom?
3 stuks DM556 rechtstreeks op je Edingboardje aansluiten en je bent klaar. En nog eens veel goedkoper uit.
Neem dan wel meteen het CPU5A Breakout Board er bij, maakt het aansluiten en stuk makkelijker.
Zoals assink al zegt, een Triple Beast is een BOB voor Mach3 met ingebouwde drivers.
philippe_007
Berichten: 24
Lid geworden op: 02 dec 2013 22:34
Locatie: Puurs - Belgie
Contacteer:

Re: Eding CNC en Triple Beast

Bericht door philippe_007 »

Ondertussen beslist en de stukken gekocht en aan het inbouwen.

Het is de Eding CNC 3 assen (USB) geworden in combinatie met de TripleBeast en 2 voedingen (48V/6.3A en 24V/5A).
Waarom de TripleBeast, eigenlijk heel simpel, deze was goedkoper dan 3 afzonderlijke DM556 Drivers en alle connectoren zijn reeds aanwezig, inclusief de kabel om de Eding CNC te verbinden.
Montage is dan voor een leek simpel.
Ah je, de TripleBeast heb ik 220€+BTW betaald, een pak goedkoper dan wat in verschillende winkels te vinden is. Dit heeft ook de keuze wat beïnvloed natuurlijk.

De besturing heb ik ondertussen al een plaatsje gegeven in de Isel CPM 4030.
De X en Y-assen zijn opnieuw gemonteerd en aangesloten, noodstop , powerknop zijn in orde en ik heb de eerste test gedraaid om te zien of alles werkt zoals het hoort.
Bij de eerste test had ik een probleem, het aansluiten van enkele ledstrips op de 12V uitgang van de TripleBeast zorgde voor een overbelasting waardoor de CNC steeds standby doorgaf aan de Edingen besturing.
Blijkbaar had ik een hoger verbruik dan 0.3A :-(
Nadien werkte alles naar behoren, of toch bijna.
De motoren draaien in omgekeerde richting, hopelijk kan ik dit aanpassen met behulp van wat parameters in de besturing. Even de handleiding doornemen dus.

hier enkele foto's:

Test voor het inbouwen, de stappenmotoren zijn recup uit de Isel
https://www.youtube.com/watch?v=ZcoV7tAx5LE

Afbeelding

Test van X en Y-as na inbouw
https://youtu.be/cnKJaKi8FRQ
philippe_007
Berichten: 24
Lid geworden op: 02 dec 2013 22:34
Locatie: Puurs - Belgie
Contacteer:

Re: Ombouw ISEL CMP4030 met Eding CNC en Triple Beast

Bericht door philippe_007 »

Vandaag wat zitten spelen met de parameters,
De OpenGL error dat ik kreeg had ik hier even opgezocht op het forum, dus vinkje afgezet bij de instellingen.
En de X en Y richting aangepast.
Dat zit er nu al allemaal veel beter uit.

Hopelijk kan ik morgen de Z-as terug inbouwen en nog een testje doen.

Had nog een vraagje, ik heb gezien dat er enkel een home-switch kan aangesloten worden per as,
is het niet mogelijk om ook een end-switch te gebruiken? (heb ik nog niet terug gevonden in de manual, moet ook eerlijk zijn dat ik hem nog niet volledig heb gelezen, maar enkel doorbladerd)
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Ombouw ISEL CMP4030 met Eding CNC en Triple Beast

Bericht door Breaker »

Zoek maar even naar 'HomeIsEstop' in de handleiding. Dan kan de switch als home en limit switch gebruikt worden. Om het volledig te maken komen er dan aan de andere kant van de as nog drie bij. Die kan je in serie aan het estop circuit hangen als normally closed.

Maar het wordt voornamelijk een grote kluwen draden met weinig voordelen. In 99% van de gevallen bereik je hetzelfde met veel minder moeite door softlimits in te stellen.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
philippe_007
Berichten: 24
Lid geworden op: 02 dec 2013 22:34
Locatie: Puurs - Belgie
Contacteer:

Re: Ombouw ISEL CMP4030 met Eding CNC en Triple Beast

Bericht door philippe_007 »

Breaker, bedankt voor de info,

De bekabeling van 4 end-swithces (X-Y) liggen reeds,
Z-as moet ik nog plaatsen/aansluiten, maar de kabel en connectors zijn ook reeds gesoldeerd.

Zoveel bekabeling is het ook weer niet voor 6 switches, 12 stuks in totaal, het is een kwestie van alles te labelen zodat ik later alles makkelijk terug kan vinden.

De software limiet zal ik ook wel instellen (enkele stappen voor de switch).

Onderstaande connectors heb ik gebruikt in combinatie met 8-ardige SVV-kabel (8x 0.8mm)
De groene connectoren zijn deze voor op de TripleBeast.

Afbeelding

Afbeelding

Kabelboom voor Z-as
Afbeelding
Plaats reactie