Shopfloor programmer v0.2

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kevertje
Donateur
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 okt 2008 18:13
Locatie: Bussum

Re: Shopfloor programmer v0.2

Bericht door kevertje »

Niels,

Gedownload maar moet eerst mijn EdingCNC versie updaten (ik werk nog met versie 4.0.1) dat heeft dan weer gevolgen voor de macro's die ik zelf gemaakt heb voor mijn 3D taster. "Even proberen" was dus meer werk dan gedacht en daar ben ik er nog niet aan toe gekomen. Het idee is erg mooi, ga het zeker proberen en laat het weten.

(Nu moet ik elk gaatje, vlakje of pocket eerst tekenen, cammen (Cambam+ of Fusion360) en dan frezen. Dit werkt, is heel voorspelbaar (toolpaden op het scherm voor je begint) maar erg tijdrovend.)

Dank voor je moeite en het delen!

Hans.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Shopfloor programmer v0.2

Bericht door hugo stoutjesdijk »

9. Ik vermoed dat er maar een enkeling iets buiten een CAM omgeving doet, gezien de vele vragen over meest simpele zaken als eerste regel aanpassen zodat de tool / toerental / nulpunt of wat dan ook klopt.
Misschien is dit wel een mogelijkheid om dat wel te gaan doen, maar waarschijnlijk is die drempel een beetje hoog, dus punt 1 en 7 denk ik.
UItleg filmpjes misschien of een workshopje organiseren ?
Dan blijft van dat select groepje maar een beetje over, en misschien hebben degene daarvan die EdingCNC hebben allemaal al gereageert. :mrgreen:

Evengoed mooi dat je het deelt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arendjan1959
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 okt 2007 20:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Shopfloor programmer v0.2

Bericht door Arendjan1959 »

Hallo Niels,
Ik heb het gedownload en het op een laptop geinstaleerd. En ben er mee aan het spelen. Nog niet aan de freesbank want daar draaid nog een oude versie op, en heb er een beetje schrik van omdat te vernieuwen.

Dus om antwoord op je vraag te geven, ben er zeker in geintereseerd en niet om dat het gratis is. Veel zaken die je voorheen eerst in tekening moest zetten en daarna door Cambam naar g-code moest om zetten kan je nu rechtstreeks in geven.

Ik heb niet de kennis om dit soort zaken zo in elkaar te draaien, dus ga zeker door. En als ik de werkplaats computer ga updaten ga ik het zeker instaleren en er in het eggie mee aan de gang.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Shopfloor programmer v0.2

Bericht door Arie Kabaalstra »

9: gedownload, en er even mee gespeeld.. ga ik het op mjin machine zetten?.. waarschijnlijk niet.. waarom niet?. simpel.. ik heb al een dergelijk systeem.. nog gebouwd op een externe programmeer applicatie..

Qua werking doet dit hetzelfde als wat ik al heb.. maar.. ik werp mezelf op als Beta-tester..

tegenwoordig wordt iedereen verteld dat je je programma's moet maken met een stuk Cam software.. "wie zegt dat?".. ik heb jaren lang gewerkt achter een Bridgeport met Heidenhain besturing..programmeerde ALLES aan de machine tot 3D werk aan toe..

toen ik mijn Beagle operationeel had.. ben ik aan mijn macro's gaan werken.. dat was zelfs nog voor dat EdingCNC een macrofile had..

een systeem zoals Niels dat gemaakt heeft.. draait al anderhalf jaar op mijn draaibank.. tot volle tevredenheid.. ik draai een tekeningetje uit.. ga de werkplaats in.. klop wat maten en parameters in een dialoogje.. druk op de grote groene knop.. en als ik onderdeel 1 klaar heb.. .dan heb ik meteen het programma voor de volgende 24.. part wisselen.. groene knop een dreun geven.. koffie!..

Veel werkstukken zijn toch opgebouwd uit "eenvoudige" vormpjes.. dus.. als je voor elk vormpje een macrootje hebt.. even de gegevens induimen.. groene knop heien.. volgende.. in de tijd dat je staat te proggen.. zou je em ook kunnen Cammen.. nou.. ik heb die uitdaging eens op me genomen.. toen mijn collega eindelijk klaar was met het maken van het programma.. draaide de freesbank al.. aan de freesbank hoef je minder parameters in te geven dan in een Cam Pakket.. en.. het daar gebruikte Cam Pakket.. werkte niet met radiuscompensatie.. de freesbank wel..

Dat laatste.. geeft met Niel's macro ook de mogelijkheid om een vormpje nog even na te kriebelen.. met een iets gewijzigde offset.. je hoeft dus niet opnieuw je Cam programma aan te trappen om ergens nog een tiende uit te poetsen..
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Shopfloor programmer v0.2

Bericht door skillalot »

Arie Kabaalstra schreef:toen mijn collega eindelijk klaar was met het maken van het programma.. draaide de freesbank al..
Alleen tegenwoordig met al die slimme HSM paden is een paar minuten langer achter je cam pakket zitten een stuk minder machinetijd :lol:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Shopfloor programmer v0.2

Bericht door Arie Kabaalstra »

voorzover die HSM paden ook niet in de besturing zitten.. :)..

Ik ben er nog niet helemaal uit.. maar 't moet ook mogelijk zijn om Trochoidale paden in een macrootje te genereren.. :)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Shopfloor programmer v0.2

Bericht door DaBit »

Voor simpele cases wel. Voor de ingewikkeldere zaken is G-code wat te simplistisch; geen structures, geen arrays, geen dynamisch geheugenmanagement, etc.

Voorbeeld: een rond gat maken is simpel. Met een helix naar beneden, spiraalvormig naar buiten, contour een keertje nafrezen, klaar. Een veelhoek is al iets lastiger maar nog wel in centraal gat spiraalvormig uitkameren plus de overgebleven hoeken met een trochoide te doen.

Een willekeurige contour is lastiger. Dan wil je bijvoorbeeld een slot clear in het midden met een trochoide doen, en dan bijvoorbeeld met een morphende spiraal van de ellips die het slot omvat naar de contour toe. Die trochoide lukt nog wel, maar om bij die morphende spiraal de belasting op de snijkant constant te houden (want daar gaat het om) zul je toch een hele hoop informatie bij moeten gaan houden, veel meer dan je met #<arrayresult> = #[1000+#<index>] voor elkaar kunt krijgen. En vanaf daar word het al heel rap complexer. Plaats maar eens een eiland in die contour...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Shopfloor programmer v0.2

Bericht door Arie Kabaalstra »

Heidenhain is daar al een heel eind mee.. Dynamic efficiency noemen ze het..

http://www.klartext-portal.com/uploads/ ... 471e1c.mp4

Eilanden in contouren?.. Ha!.. Makkie.. Heidenhain heeft de "SL-Cycli" Heidenhain programmeurs hier weten wat ik bedoel.. meerdere contouren proggen in labels (onderprogramma's of subs in Heidenhain taal) de radiuscomp bepaalt aan welke kant je bewerkt.. en het startpunt bepaalt of je alles, of de intersection van de contouren bewerkt..

'k heb dat heel veel gebruikt.. al was Trochoidaal verspanen met de TNC 410 nog niet aan de orde..

Ik ben met je eens.. zoiets even " even.. ja.. riiiiiight" aan je EdingCNC of Linux CNC machientje inkloppen.. al is het alleen maar het uitbaggeren van een contourtje zonder eilanden.. .. Succes!.. :lol:
Ik breek er al tijden mijn hoofd over hoe dat te doen.. ik heb er wel een idee over.. maar de fysieke uitvoering?.. in de vorm van hoe ga ik de bewegingen genereren?.. nog geen flauwe notie..

Voor pockets en slots moet het wel te doen zijn om een trochiodaal pad te genereren.. Ik ga daar nog wel een keer mee "Spelen".. ik heb met tests al gemerkt.. dat als je een pad maakt wat er al een beetje op lijkt.. dan gaat het al behoorlijk veel sneller dan met "conventionele paden".. en Titanium is taaie zooi
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Shopfloor programmer v0.2

Bericht door Niels »

En weer on-topic! 8)


Bugs tot zover ontdekt:

Flatten module: startpunt op de Y as is te ver vanaf het werkstuk door een dubbele compensatie

Ronde pockets: stepover word niet geschreven in de files en daardoor werkt de teach-in niet goed (waarde valt weg en gaat met de laatst bekende waarde als stepover aan de gang.

Stepover: is nu in units en word veranderd naar het percentage van de freesdiameter.

Iemand anders nog iets ontdekt?

Feature request:
Tapping module.

Allen die meegedacht hebben en getest: bedankt! De volgende update zal deze problemen niet meer hebben.
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Shopfloor programmer v0.2

Bericht door Niels »

Kleine update maar wel belangrijke!

Toolcompensatie is altijd verkeerd berekend geweest! :oops:
In plaats van de variabele te lezen uit de tabel is het toolnummer gebruikt voor de compensatie.

Ik zal de versie met nieuwe features en bugfixes dit weekend online zetten.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Shopfloor programmer v0.2

Bericht door Arie Kabaalstra »

Goed dat je daar achter komt.. onontdekte bugs zijn de gevaarlijkste..

Edsger Wiebe Dijkstra zei niet voor niets "Debugging kan alleen de aanwezigheid van Bugs aantonen, niet de afwezigheid ervan".

in 2008 (jee.. alweer 8 jaar geleden ) ontdekte ik dat de lengtecompensatie van EdingCNC niet naar behoren werkte, tot dan toe geen probleem.. er was nog niemand die het gebruikt had op zijn machine.. ik was toen doende om mijn freesmacro te bouwen, en ik was ook de eerste die een toolsetter gebruikte..
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Shopfloor programmer v0.2

Bericht door Niels »

Versie 0.2.1 staat online: http://www.saarloos.net/cnc-projects/ed ... ammer.html

Bugfixes en features in v0.2.1:

Bug: Tooldiameter was gelezen van de tooltable.
Bug: Flatten macro begon niet op de gewenste plaats.
Bug: Stepover gewijzigd van units naar percentage freesdiameter.
Bug: Circular drilling start positie veranderd van Y naar X as.
Feature: Rigid tapping.
Feature: Machine warm up.

Wederom een waarschuwing dat het in bèta fase is en fouten kan bevatten!
Als er bugs zijn of feature requests, dan hoor ik dat graag.
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Shopfloor programmer v0.2

Bericht door Niels »

Ik heb deze avond een aantal tests uitgevoerd met vlakken, buiten contour, ronde en vierkante kamers en een slob gat.

11949

De software werkt goed en de machine is ook binnen enkele 100en nauwkeurig in de opgegeven maten.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Shopfloor programmer v0.2

Bericht door DaBit »

Gheheh, stukjes aluminium met een soortgelijk gatenpatroon erin heb ik ook nog liggen :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie