Gebruik Lengte sensor

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Hillcnc
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 dec 2009 22:15
Locatie: Dongen
Contacteer:

Gebruik Lengte sensor

Bericht door Hillcnc »

Op een recent gekocht BZT freesmachine heb ik een lente sensor laten zetten voor het meten van mijn gereedschap als hij zou breken tijdens het frezen. Met de hoop dat ik hiermee de z-as niet opnieuw hoef in te stellen.

Maar wat ik me nu afvraag is op welke manier het beste hiermee kan worden gewerkt.

Moet ik eerst het z=0 waarde bepalen van mijn werkstuk? En daarna mijn gereedschap opmeten na breuk.
Of moet ik eerst het gereedschap meten, Z=0 bepalen, en dan frezen. En bij gereedschap breuk alleen lengte gereedschap meten en doorgaan?

Wie kan me hier een duidelijke uitleg over geven?

Ik gebruik EdingCNC in combinatie met een BZT PF-750 waarvan de toolsensor op een vaste positie staat gemonteerd.
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Gebruik Lengte sensor

Bericht door abs02 »

"Of moet ik eerst het gereedschap meten, Z=0 bepalen, en dan frezen. En bij gereedschap breuk alleen lengte gereedschap meten en doorgaan"

het meest logische ;-)
Na meting van nieuwe frees wordt de nieuwe lengte verrekent met het al eerder vastgelegd nulpunt.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Gebruik Lengte sensor

Bericht door audiomanics »

Er zijn twee manieren om je toollengte te meten: werkblad gerelateerd of bovenzijde werkstuk gerelateerd..
Omdat je toolsetter vast staat werk je dus werkblad gerelateerd.
Het triggermoment is altijd op dezelfde hoogte tov je werkblad, bijvoorbeeld 25,00mm
Als je een werkstuk van bijv 18mm op het werkblad hebt liggen komt die 25mm dus overeen met +7,00 tov de bovenzijde van je werkstuk..
In je ontwerpsoftware had je dus ingegeven dat je materiaal 18mm dik is en als je een gaatje door en door wil frezen ga je dus 18mm het materiaal in ofwel 25,00mm onder het triggerpunt.
Met een macro kun je eenvoudig naar je toolsetter toe gaan (vaste machine coordinaten), de toollengte meten en door handmatig via een DLGMSG je materiaaldikte in te voeren (18 dus in dit voorbeeld) wordt je tool automatisch zo ingesteld dat de Z=0 precies de bovenzijde van je materiaal is.
Mocht het nu zo zijn dat je materiaal per werkstuk een afwijking heeft en je freeswerk gerelateerd moet zijn aan de bovenkant.. (plexiglas van 18mm is zelden 18,00 mm bijvoorbeeld) dan zul je op een andere manier je toollengte moeten zetten (vloeitje, hardstalen asje of blokje) of een tweede losse toolsetter moeten gebruiken voor bovenop je materiaal..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Hillcnc
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 dec 2009 22:15
Locatie: Dongen
Contacteer:

Re: Gebruik Lengte sensor

Bericht door Hillcnc »

Hallo audiomanics,

Het bepalen van de materiaaldikte is me geheel duidelijk.

Het gaat er bij mij om welke methode er gebruikt word in het geval de tool breekt bij het frezen. En ik verder wil gaan met een nieuwe tool waarvan de lengte nog onduidelijk is. Maar wel op dezelfde diepte wil doorfrezen.

Methode 1
1. materiaal dikte bepalen (papier)
2. lengte tool meten
3. frezen

Of methode 2
1. Materiaal dikte bepalen (papier)
2. Frezen
bij breuk
3. lengte nieuwe tool meten
4. verder frezen

Waarbij ik ook twijfel om bij methode 1 punt 1 en 2 te wisselen. Dat is ook de reden waarom ik het hier vraag. En niet afwacht dat mijn tool breekt om de methodes te testen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Gebruik Lengte sensor

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Hillcnc schreef:Dat is ook de reden waarom ik het hier vraag. En niet afwacht dat mijn tool breekt om de methodes te testen.
Je kunt het ook uitproberen zonder een tool te breken. Gewoon simuleren. Eerst een stukje frezen. stoppen, tool iets dieper inspannen, en net doen of ie gebroken was. Meten en weer frezen met die zg. 2e frees. Stukje MDF er in. Van uitproberen leer je soms erg veel.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Gebruik Lengte sensor

Bericht door andrefc101 »

Als je tijdens een freessessie een tool moet vervangen die in de tool database staat, kun je die mijn inziens gewoon vervangen, op laten meten, opslaan in de database onder hetzelfde toolnummer, en vervolgens gewoon verder gaan met je freesklus. Ze zult alleen even moeten kijken op welke regel in de gcode je gebleven was, en van daar uit weer verder gaan….
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Gebruik Lengte sensor

Bericht door janplastiek »

bij mijn machine is het zoals Andre zegt, frees vervangen, terug starten op het onderbroken werk, de machine gaat terug inmeten en gaat verder
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Gebruik Lengte sensor

Bericht door audiomanics »

Het principe is gelijk als dat je een frees opnieuw inspant. Ik kan me haast niet voorstellen dat je alles met een en dezelfde frees maakt.. Soms moet er een v-groef in, dan weer een bolkopje en dan weer een vingerfrees..
Iedere keer wil je weten waar de onderste punt staat tov. je werkblad (in jouw geval omdat je toolsetter vast staat)
Dus als je freesje breekt is dat hetzelfde als dat je een andere frees plaatst.. Of je moet natuurlijk een snelwisselaar hebben...
Je moet dan wel de goede macro draaien en je machine liefst ook nog gehomed hebben.
Sterker: je kunt zelfs een hele ander motor plaatsen, een veel korter freesje en dan op je toolsetter en gewoon verder gaan op je werkstuk dat er al een week ligt te wachten op je nieuwe motor..
Heb je die macro trouwens al??

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Gebruik Lengte sensor

Bericht door DaBit »

Ik meet eerst het gereedschap in en zet de lengtecompensatie aan. Dan pas bepaal ik mijn referentie in Z met papier, rond staafje, spleetje kijken, of gewoon weten hoe hoog boven de tafel wat staat.

Elk volgend gereedschap heeft een andere lengte, en dus ook een andere lengtecompensatie. Maar de punt van de frees blijft op dezelfde plek.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Gebruik Lengte sensor

Bericht door Arie Kabaalstra »

ehhhh?..

Ok.. Gereedschapmeting for dummies.. here goes!..

er is maar ÉÉN manier om het GOED te doen als je een Toolsetter hebt..

Punt 1.. dikte van je werk is totaal niet interessant..

Punt 2.. Z0 bepaal je met een "probe" of met een Tool met bekende lengte..
Heb je een (gekalibreerde) probe.. dan volstaat het om een Macrootje te verzinnen die na een meting het gewenste coordinaat instelt..
En dan is het niet meer dan probe in de spil, Toolnummer van de Probe oproepen, zodat de machine "weet" welke lengte de probe heeft.. ( heeft de Probe geen vaste lengte.. dan moet je een kalibratiemacrootje hebben waarmee je em op het bed(tafel) kan meten voor je je werkstuk gaat instellen..
Probe boven je werk.. Z- proben.. waarde ingeven.. ( meestal 0) Enter Heien.. klaar..

Nul je met een Tool.. dan ga je de lengte (indien niet bekend of reproduceerbaar) eerst meten op je toolsetter!
is de lengte WEL reproduceerbaar, en bekend in de tabel,

zorg er ALTIJD voor dat het juiste toolnummer opgeroepen is!..
daarna kun je:
- de frees op je werk zetten.. draaiend.. tot ie raakt (altijd een "beschadigingetje")
- de frees met een vloeitje op je werk laten raken ( geeft tot 0.03 mm afwijking.. de dikte van een vloeitje)
- paspennetje op je werk leggen.. en de frees handmatig naar beneden joggen tot het pennetje strak onder de frees doorgerold kan worden ( in mijn optiek de handigste, snelste en meest zuivere methode..)

bij de laatste methode kun je dan Z op +pendiameter zetten ( ik gebruik altijd oude HSS Freesjes die zijn ø6, dus geef ik +6 in..)

X, en Y bepalen.. programma laden.. grote groene knop heien..

Indien het misgaat.. nieuwe frees erin zetten.. lengte meten.. indien gewenst in het programma opzoeken waar je was gebleven, of enkele regels daarvoor, en opnieuw starten..

"that's basically all there is to it"

Dingen om op te letten.. Roep altijd het goede toolnummer op!.. zorg dat je Tooltabel klopt..
"de Tooltabel is als een Tempel Gods.. hou em rein en heilig.. en doe't licht uit als je weggaat"

Momenteel heb ik geen toolsetter.. komt binnenkort weer.. maar.. op de CNC meeting een paar jaar geleden heb ik al eens laten zien hoe het werkt.. ook omdat ik een macro.cnc heb waar ik mijn werkstukken mee kan programmeren.. , en tevens rekening houdt met de diameters van de tools, kan ik ook een andere diameter tool pakken.. gewoon een kwestie van oproepen.. meten.. en gaan met die banaan..

de gedachtegang achter de toolsetter is dat je NIET zoals velen bij elke frees je Z 0 moet wijzigen.. maar dat je de lengte van je tool meet.. en gewoon door kan gaan met frezen.. begin je met een frees van 8 mm, om voor te frezen.. frees meten.. werkstukje nullen ( haartje afvlakken kan ook , dan laat je em raken. en zet Z op 0.5.. dan beweeg je naar Z0, en frees je de boel vlak).. wissel je dan naar een Tooltje 3 om de boel na te frezen of kleinere details te frezen.. dan roep je em op.. je meet em.. en dan ga je gewoon verder..

je Lengtecompensatie moet altijd aanstaan als je een toolsetter gebruikt.. omdat je gebruik maakt van de lengte in de tabel..
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Gebruik Lengte sensor

Bericht door keesfrees »

mijn samenvatting, in het kort

toolsetter op vast punt, waar en hoe hoog maakt niet uit als ie maar altijd op dezelfde hoogte=Z zit
die gebruik je om -wat ik noem- een verschil in lengte tabel te maken

dan kun je een 2e toolsetter ( of dezelfde, of welke methode dan ook ) gebruiken om de Z=0 van je werkstuk te bepalen met willekeurig welk gereedschapnummer
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Gebruik Lengte sensor

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef:Punt 2.. Z0 bepaal je met een "probe" of met een Tool met bekende lengte..
Kleine aanvulling: als je het eerste gereedschapje waar je mee gaat frezen of boren ingemeten hebt (en die moet je toch oproepen uit je tabel dus dat krijg je kado) dan is die lengte evenzogoed bekend en dus is dat gereedschapje je 'tool met bekende lengte'.

Je hebt er dus niet iets speciaals voor nodig.
je Lengtecompensatie moet altijd aanstaan als je een toolsetter gebruikt.. omdat je gebruik maakt van de lengte in de tabel..
Mjah, op de BF20 verschoof ik Z=0 met het verschil in lengte. Dus als het tweede gereedschapje 20mm langer was dan het eerste dan schoof ik Z=0 20mm omhoog. Was het derde weer 31mm korter, dan verschoof ik Z=0 31mm naar beneden.
Voordeel is geen 'oeps' omdat je even vergeten was dat lengtecompensatie na afloop programma ook gecanceld word (bij LinuxCNC tenminste) en dat je geen tooltabel op hoeft te zetten. Nadeel is dat je meetfouten accumuleren, maar daar is eventueel ook wel rondomheen te programmeren.

Al met al had ik een toolsetttertje op de BF20 en vond ik dat heel handig. Alleen te weinig plek op de tafel om 'm consistent te kunnen gebruiken dus kwam die ergens in een la terecht. Nu heb ik er weer eentje, en vraag ik me af waarom ik dat niet eerder gedaan heb. 't is toch een heel praktische uitbreiding op een CNC machine als je het met freesjes in spantangen moet doen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Gebruik Lengte sensor

Bericht door Arie Kabaalstra »

Zoals ik al schreef, als de lengte van het eerste tool al bekend is.. kun je rechtstreeks je Z 0 instellen..

als je een losse probe hebt, met een bekende hoogte.. dan kun je die ( met een tool met bekende lengte in de spil) ook gebruiken om je werk te nullen..

Met diezelfde probe zou je ook volgende werkstukken kunnen meten op je werk..

het verschuiven van de Z 0 bij tools met andere lengtes.. dat is wel de meest gebruikte methode door diegenen die geen toolsetter hebben.. maar dat is (eigenlijk) niet zoals het hoort.. je Z0 ligt vast.. boven op je werk(of het door jou gekozen referentievlak), en je tools veranderen van lengte..
Kleine aanvulling: als je het eerste gereedschapje waar je mee gaat frezen of boren ingemeten hebt (en die moet je toch oproepen uit je tabel dus dat krijg je kado) dan is die lengte evenzogoed bekend en dus is dat gereedschapje je 'tool met bekende lengte'.
Alleen indien die lengte reproduceerbaar is.. dus als je gereedschaphouders hebt die je kunt wisselen.. of als je tools dermate lang zijn.. dat de holte in de spil als aanslag kan dienen..
zo gebruikte ik indertijd een Paspen die ook tegen de "bodem" van de spil aanlag, en ± 20 mm uit de spilmoer stak als "kalibratie gereedschap" de lengte in de tabel was 20 mm.. het stuk wat ie uit de spantang stak..

't is inderdaad een bijzonder handig ding om te hebben zo'n toolsetter.. als je nu denkt.. Hee.. maar als ik em nou zo maak dat ik em zo uit een houder op mijn werk kan zetten?.. ja.. dat is mogelijk.. je zult dan wel wat macrootjes moeten bouwen.. maar dat is ook de lol van het CNC-en .. voor mij dan in elk geval.. :lol:
alfredb
Berichten: 96
Lid geworden op: 19 mei 2009 17:30
Locatie: Breskens
Contacteer:

Re: Gebruik Lengte sensor

Bericht door alfredb »

De toolsetter voor lengte of voor Z 0 op je werkstuk,ik snap hier niets van al diverse dingen gelezen etc.diverse dingen gedaan.Wat doe ik nu je start altijd links in de hoek met hoeveel freesjes je werstuk ook maakt deze stopt altijd links in hoek,wissel een frees raak nooit Y en X toets aan doe alleen de Z as op en wissel een frees.
Zelf heb ik nu een plaatje van 0,5 mm dik nu laat ik hier mijn frees op komen tot dat................... en dan doe ik er nog 0,5mm bij. Misschien is dit fout of of niet het werkt.
Plaats reactie