Hoge kwaliteit "meetinstrumenten"
Moderator: Moderators
- stef stuntpiloot
Hoge kwaliteit "meetinstrumenten"
Om gelijk maar met het probleem te beginnen: ik ben mijn huidige schuifmaat zat. Dit is zo'n goedkoop
dingetje van een 10tje en de afstanden die hij meet zijn onregelmatig. Ik ben dus nu opzoek naar onderandere
een goede schuifmaat, maar ook andere meetinstrumenten die je zowel bij het CNC als handmatig bewerken
van materialen nodig hebt.
Nu vraag ik me af, wat zijn nou de echte toppers als het gaat om merken? Wat zijn de ferrari, lambourghini
en porsche van de meetinstrumenten? Ik heb begrepen dat Mitutoyo een goed merk is, om die reden had ik ook
al een schuifmaat van hun waar ik interesse in heb:
http://onwede.goecart.net/images/produc ... 197-20.jpg
http://www.amazon.com/Mitutoyo-ABSOLUTE ... B001C0ZPSY
Ik ben dus benieuwd naar jullie meningen en adviezen. Hopelijk kan iemand me hiermee verder helpen!
dingetje van een 10tje en de afstanden die hij meet zijn onregelmatig. Ik ben dus nu opzoek naar onderandere
een goede schuifmaat, maar ook andere meetinstrumenten die je zowel bij het CNC als handmatig bewerken
van materialen nodig hebt.
Nu vraag ik me af, wat zijn nou de echte toppers als het gaat om merken? Wat zijn de ferrari, lambourghini
en porsche van de meetinstrumenten? Ik heb begrepen dat Mitutoyo een goed merk is, om die reden had ik ook
al een schuifmaat van hun waar ik interesse in heb:
http://onwede.goecart.net/images/produc ... 197-20.jpg
http://www.amazon.com/Mitutoyo-ABSOLUTE ... B001C0ZPSY
Ik ben dus benieuwd naar jullie meningen en adviezen. Hopelijk kan iemand me hiermee verder helpen!
Re: Hoge kwaliteit "meetinstrumenten"
Mitutoyo, Tesa, Mahr, Sylvac, Bowers. Dit zijn wel de wat betere merken denk ik toch. Daar is ook meteen de prijs naar, dat is de keerzijde dan weer.
- stef stuntpiloot
Prijs maakt me ( als het niet heel extreem wordt) niet heel erg uit. Ik wil vooral goed. Ik ga er vanuit dat
het dan ook lang mee gaat. En je hebt het genot van goede resultaten natuurlijk! Ik ken van die 5 2 merken,
mitutoyo dus, en Sylvac ook, heb hier een digitale probe met DIU staan voor het uitlijnen van mijn freesbank.
Kort samengevat zou ik dus in beide gevallen geen fout maken door er wat van te kopen begrijp ik. Ik ga wel
even kijken dan voor welk merk ik zal gaan en welk product.
het dan ook lang mee gaat. En je hebt het genot van goede resultaten natuurlijk! Ik ken van die 5 2 merken,
mitutoyo dus, en Sylvac ook, heb hier een digitale probe met DIU staan voor het uitlijnen van mijn freesbank.
Kort samengevat zou ik dus in beide gevallen geen fout maken door er wat van te kopen begrijp ik. Ik ga wel
even kijken dan voor welk merk ik zal gaan en welk product.
-
deckel515
- Contacteer:
Ik heb van de bekende merken dure schuifmaten , zoals de tesa 150mm ip67 , waterdicht digitaal ..
Fijn ding , ook heb ik een mitutoyo 150 mm ip67, ook goed spul , dam heb ik nog een aantal van deze merken , en ook nog klokschuifmaten enz.
Allemaal nieuw gekocht , nooitngevallen en allemaal ongeveer 2 jaar aud
Maar al met al werk ik t nauwkeurigste met mijn mitutoyo gewoone analoge schuifmaat met nonius , met deze schuifmaat lees ik op 0.02 mm af altijd met 110 pct zekerheid ..
Hoop dat je wat aan mijn ervring hebt
Fijn ding , ook heb ik een mitutoyo 150 mm ip67, ook goed spul , dam heb ik nog een aantal van deze merken , en ook nog klokschuifmaten enz.
Allemaal nieuw gekocht , nooitngevallen en allemaal ongeveer 2 jaar aud
Maar al met al werk ik t nauwkeurigste met mijn mitutoyo gewoone analoge schuifmaat met nonius , met deze schuifmaat lees ik op 0.02 mm af altijd met 110 pct zekerheid ..
Hoop dat je wat aan mijn ervring hebt
- stef stuntpiloot
Hallo Deckel,
Bedankt voor het delen van je ervaringen, dat is precies de reden waarom ik deze vraag hier geplaatst heb, om meningen en ervaringen te krijgen. Als ik het goed begrijp dus krijg je een preciezere meting op het oog met
een analoge schuifmaat? Of bedoel je een analoge met een meetklokje er op? Hoe kan het dan dat die digitale
minder accuraat zijn voor je?
Bedankt voor het delen van je ervaringen, dat is precies de reden waarom ik deze vraag hier geplaatst heb, om meningen en ervaringen te krijgen. Als ik het goed begrijp dus krijg je een preciezere meting op het oog met
een analoge schuifmaat? Of bedoel je een analoge met een meetklokje er op? Hoe kan het dan dat die digitale
minder accuraat zijn voor je?
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Digitaal staat voor veel mensen synoniem aan nauwkeurig, maar het is gewoon een getalletje. Een digitale schuifmaat is +/- 0.03, met een beetje ervaring kun je dat op een goede analoge schuifmaat ook. Maar jij niet, niet lullig bedoelt, maar dat lukt je pas als je er echt veel ervaring mee hebt, en je je schuifmaat 'kent', weet hoe te meten, enz. (en dan had je die vraag niet gesteld) Er zit ook onderscheid in binnen of buitenbekken.
Ik gebruik liever geen schuifmaat die autom. uitgaat, dan heb je hem even ingesteld op een maat ( aftekenen of zo ) ben je aan het volgende productje toe, display uit. Hij staat dan nog wel op die maat, maar ik zie dat toch liever.
En verder, een goede schuifmaat gaat ook lang met de batterij. Die zwitsers zijn dan misschien wel fijnmechanisch, maar niet electronisch hoog begaafd. Mij bevalt die japanse toch het best.
Ik gebruik liever geen schuifmaat die autom. uitgaat, dan heb je hem even ingesteld op een maat ( aftekenen of zo ) ben je aan het volgende productje toe, display uit. Hij staat dan nog wel op die maat, maar ik zie dat toch liever.
En verder, een goede schuifmaat gaat ook lang met de batterij. Die zwitsers zijn dan misschien wel fijnmechanisch, maar niet electronisch hoog begaafd. Mij bevalt die japanse toch het best.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Met een goedkopere electronische schuifmaat kun je ook redelijk zuiver meten.
Als je de afwijking maar weet. (Testen met een eindmaten setje)
Verder is het belangrijk dat je hem niet te snel beweegt.
En altijd met dezelfde kracht aan drukt.(dit is moeilijk daar moet je gevoel voor krijgen)
Uiteraard is een duurdere merk schuifmaat beter maar om er zuiver mee te meten zal je het toch moeten leren.
Dat is gewoon een kwestie van doen. Een eindmaten set heeft een test rapport met de afwijkingen bij een bepaalde temperatuur.
Dus gewoon veel meten en proberen of je de maat/afwijking telkens kan reproduceren.
Ik ben ook maar een hobbyist maar kan wel reproduceerbare metingen doen met de apparatuur die ik heb.
Als je de afwijking maar weet. (Testen met een eindmaten setje)
Verder is het belangrijk dat je hem niet te snel beweegt.
En altijd met dezelfde kracht aan drukt.(dit is moeilijk daar moet je gevoel voor krijgen)
Uiteraard is een duurdere merk schuifmaat beter maar om er zuiver mee te meten zal je het toch moeten leren.
Dat is gewoon een kwestie van doen. Een eindmaten set heeft een test rapport met de afwijkingen bij een bepaalde temperatuur.
Dus gewoon veel meten en proberen of je de maat/afwijking telkens kan reproduceren.
Ik ben ook maar een hobbyist maar kan wel reproduceerbare metingen doen met de apparatuur die ik heb.
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
@Hugo: de digitale Mitutoyo's zijn er in 2 uitvoeringen.. de Absolute is degene die jij zou moeten hebben. die hebben namelijk een ( te kalibreren )absoluut nulpunt.. kun je gewoon uit laten gaan.. zet je em weer aan.. staat ie op dezelfde stand..
tja.. de beste merken.. Tesa, Mahr, Mitutoyo, dat zijn in elk geval de maten die meteen bij me boven komen.. als je echt zuiver wilt kunnen meten.. dan zou ik zeggen.. gooi er ook nog een doosje eindmaten tegenaan.. die van Buitelaar bevallen mij goed.. (kun je makkelijk checken.. bouw 2 keer de zelfde maat op, met verschillende eind maten.. en vergelijk de meetresultaten)
Bedenk bij het meten dat een schuifmaat (ongeacht de uitlezing ) eigenlijk bedoeld is om tienden af te lezen.. een geoefend gebruiker kan met een Digitale, of analoge met Klok op 0.01 mm meten..
Maar eigenlijk zijn die toleranties en of nauwkeurigheden het terrein van de schroefmaat.. ( dat hoeft niet eens een dure te zijn.. als je'm instelt met eindmaten.. )
Zelf ben ik heel tevreden met mijn Mitutoyo Klokschuifmaat.. ik heb em al 15 jaar.. en het is echt een "verlengstukje" van mezelf.. 0.01 mm aflezing, en 200 mm lang.. daar kun je wat mee..
een vlakplaat met statief en meetklok, kan in combinatie met een eindmaten set ook gebruikt worden om nauwkeurig dikten te meten.
tja.. de beste merken.. Tesa, Mahr, Mitutoyo, dat zijn in elk geval de maten die meteen bij me boven komen.. als je echt zuiver wilt kunnen meten.. dan zou ik zeggen.. gooi er ook nog een doosje eindmaten tegenaan.. die van Buitelaar bevallen mij goed.. (kun je makkelijk checken.. bouw 2 keer de zelfde maat op, met verschillende eind maten.. en vergelijk de meetresultaten)
Bedenk bij het meten dat een schuifmaat (ongeacht de uitlezing ) eigenlijk bedoeld is om tienden af te lezen.. een geoefend gebruiker kan met een Digitale, of analoge met Klok op 0.01 mm meten..
Maar eigenlijk zijn die toleranties en of nauwkeurigheden het terrein van de schroefmaat.. ( dat hoeft niet eens een dure te zijn.. als je'm instelt met eindmaten.. )
Zelf ben ik heel tevreden met mijn Mitutoyo Klokschuifmaat.. ik heb em al 15 jaar.. en het is echt een "verlengstukje" van mezelf.. 0.01 mm aflezing, en 200 mm lang.. daar kun je wat mee..
een vlakplaat met statief en meetklok, kan in combinatie met een eindmaten set ook gebruikt worden om nauwkeurig dikten te meten.
Ik vind die Chinese dingetjes het eigenlijk ook nog niet zo slecht doen. Dat digitale HBM-ding van me wijkt redelijk structureel 0,03 naar boven af. Op een afstand van slechts een paar millimeter, dat moet ik er wel eerlijk bij zeggen (mijn 'referentiemaat' is een klepstelplaatje). Ze zuipen alleen batterijen, dus ik gebruik meestal de analoge schuifmaat.
Maar de volgende word toch ook iets van een 'echt merk'. Dat zo'n freesmachien afwijkt is niet zo heel erg, als ik die afwijking maar kan meten.
Maar de volgende word toch ook iets van een 'echt merk'. Dat zo'n freesmachien afwijkt is niet zo heel erg, als ik die afwijking maar kan meten.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
- stef stuntpiloot
@ Hugo, Ik vat het niet op als een aanval/belediging. Ik moet wel zeggen: Ik weet hoe ik een analoge moet aflezen maar er zal inderdaad nog wel wat ervaring bij komen kijken om hem heel accuraat af te kijken.
@ Robertus, Bedankt voor je reactie. dat klinkt inderdaad wel logisch, zoiets had ik al in gedachten.
@ dabit, Ik denk dat ik gewoon ook pech had met die van mij. Hij is eigenlijk puur om een indicatie te krijgen, hij heeft een afwijking van tussen de 0.04 en 0.2 mm wisselend. Als ik 10x het zelfde ding meet dan krijg ik 10 keer
een andere waarde.
Ik heb een paar week geleden een mitutoyo geprobeerd en was wel erg te spreken over hoe het in de hand lag, hoe soepel maar ook strak het bewoog. Vergeleken met dat voelen de chinadingetjes als afval.
@ Robertus, Bedankt voor je reactie. dat klinkt inderdaad wel logisch, zoiets had ik al in gedachten.
@ dabit, Ik denk dat ik gewoon ook pech had met die van mij. Hij is eigenlijk puur om een indicatie te krijgen, hij heeft een afwijking van tussen de 0.04 en 0.2 mm wisselend. Als ik 10x het zelfde ding meet dan krijg ik 10 keer
een andere waarde.
Ik heb een paar week geleden een mitutoyo geprobeerd en was wel erg te spreken over hoe het in de hand lag, hoe soepel maar ook strak het bewoog. Vergeleken met dat voelen de chinadingetjes als afval.
@stef stuntpiloot
Ik heb deze set eindmaten.
http://www.ebay.nl/itm/160704145611?ssP ... 1436.l2649
Verder heb ik in de loop der jaren van alles bij elkaar gesprokkeld.
Mitutoyo digitale schuifmaat marktplaats,
Vlakplaat van marktplaats,
magneet statief houders van ebay,
meetklokjes van ebay,(annaloog)
digitaal statief marktplaats,
Schroefmatenset van hbm
Natuurlijk ga ik ook het liefst voor een merk.
Maar voor hobby gebruik red ik me prima met deze spullen.
Eindmaten van een merk zijn voor mij een te dure investering.(als het zo precies moet dan laat ik het wel maken,
dan ben ik goedkoper uit)
Gewoon op je gemak je spullen verzamelen dan merk je er financieel bijna niks van.
Ik heb deze set eindmaten.
http://www.ebay.nl/itm/160704145611?ssP ... 1436.l2649
Verder heb ik in de loop der jaren van alles bij elkaar gesprokkeld.
Mitutoyo digitale schuifmaat marktplaats,
Vlakplaat van marktplaats,
magneet statief houders van ebay,
meetklokjes van ebay,(annaloog)
digitaal statief marktplaats,
Schroefmatenset van hbm
Natuurlijk ga ik ook het liefst voor een merk.
Maar voor hobby gebruik red ik me prima met deze spullen.
Eindmaten van een merk zijn voor mij een te dure investering.(als het zo precies moet dan laat ik het wel maken,
dan ben ik goedkoper uit)
Gewoon op je gemak je spullen verzamelen dan merk je er financieel bijna niks van.
Het absolute systeem van mitutoyo is magnifiek, en de batterij gaat 20.000 uur mee bij normaal gebruik(dat is dus veel intensiever als bij hobby, avond weekend gebruik). Ik wil niet naders meer. Ik test de schuifmaat wel eens (zowel voor binnen als buiten metingen) door het werkstuk ook met een micrometer op te meten de afwijking is dan hooguit 0,01. Zo heel duur zijn die mitutoyo nou ook weer niet, als je een beetje zoekt zijn ze rond de 70 euro
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
http://www.hoffmann-tools.com/index.php ... nC3r_mLJ8E
setje micrometers 0-100 €103.- kan eigenlijk niks aan mankeren.
( zelfde setje van MAHR is €317.- en die hebben de naam )
Ik kocht mijn eerste micrometer voor (denk ik ) hfl.30.- ( dus iets van €14.-) en dat bijna 40 jaar geleden, heeft het toch goed gedaan, ondanks dat het russisch was.
@Arie, dat weet ik, heb ook absoluut en waterdicht ( dat koelwater komt overal). Maar vind het niet prettig als ie steeds uit gaat. Trouwens volgens mij gaat die batterij er niet langer door mee, dus hij mag van mij aanblijven.
setje micrometers 0-100 €103.- kan eigenlijk niks aan mankeren.
( zelfde setje van MAHR is €317.- en die hebben de naam )
Ik kocht mijn eerste micrometer voor (denk ik ) hfl.30.- ( dus iets van €14.-) en dat bijna 40 jaar geleden, heeft het toch goed gedaan, ondanks dat het russisch was.
@Arie, dat weet ik, heb ook absoluut en waterdicht ( dat koelwater komt overal). Maar vind het niet prettig als ie steeds uit gaat. Trouwens volgens mij gaat die batterij er niet langer door mee, dus hij mag van mij aanblijven.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
- stef stuntpiloot
Bedankt voor die link naar Hoffmann. Ik hoef niet perse "merk producten" te
hebben als een stapje minder net zo goed is, maar je niet betaald voor het
naamplaatje. De tweede vraag is natuurlijk ook: MOET het zo accuraat zijn of
kan het ook met iets minder? (waarbij iets minder waarschijnlijk rond de 0.01 mm is ofzo)
Maar op het gebied van de schuifmaat is een mitutoyo absolute een goede keuze?
hebben als een stapje minder net zo goed is, maar je niet betaald voor het
naamplaatje. De tweede vraag is natuurlijk ook: MOET het zo accuraat zijn of
kan het ook met iets minder? (waarbij iets minder waarschijnlijk rond de 0.01 mm is ofzo)
Maar op het gebied van de schuifmaat is een mitutoyo absolute een goede keuze?