aluminium lassen met elektrode

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

aluminium lassen met elektrode

Bericht door kitman »

Ik heb laatst op tv gezien, allu lassen met elektrode.
tot hier toe heb ik kunnen vinden dat dit een DC inverter moet zijn.
Weet iemand of er nog voorwaarden zijn om dit te doen?
Ik had een vrij goedkoop DC apparaat gevonden maar volgens de verkoper gaat het daar niet mee.
Hij prijst een veel duurder apparaat aan.
Kent hij het niet of......
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: aluminium lassen met elektrode

Bericht door Linki »

Op de laatste pagina een stukje over aluminium elektrode lassen. (onder het kopje Minder geschikte lasprocessen)

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... u0aGOcv4Cg

Hier elektroden te koop http://webshop.multiweld.com/Voor-het-l ... -C157.aspx
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: aluminium lassen met elektrode

Bericht door kitman »

Tja, eigenlijk is het de bedoeling om alles vast te punten en dan ergens anders gaan tig lassen.
Ik heb dat zo weinig nodig dat een tig installatie te duur is voor die paar keer, ook huur gasfles.
Er staat ook niet welk soort inverter ik nodig heb.
Toch bedankt voor het artikel, zeer interessant.
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: aluminium lassen met elektrode

Bericht door Leeuwinga »

Je kunt aluminium ook solderen.
Je bent er speciaal materiaal voor nodig
wordt genoemd ALUTITE , ze hebben ook een site
http://www.alutite.nl
Cees
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: aluminium lassen met elektrode

Bericht door kitman »

Ik heb dat spul, maar zo eenvoudig is dat niet, vooral de oxidatie breken valt niet mee want allu plaat koelt snel af.
Daarom wil ik voor elektrodes gaan, puntje lassen en OK.
wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: aluminium lassen met elektrode

Bericht door wilfred1970 »

bij ons op t werk lassen ze ook MIG/MAG met alu draad; is dat niks voor je?
En TIG kan ook, maar dan moet je weer een fatsoenlijk apparaat hebben EN bv ALUMAXX (c) gasmix.
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: aluminium lassen met elektrode

Bericht door kitman »

voor mig/mag moet je ook een push/pull apparaat hebben om de draad te voeden.
Ik weet wel zo niet of je ook ander gas moet hebben dan voor staal te lassen.
Ik zou ook voor elektrode inverter kiezen omdat je daar ook staal elektroden mee kan lassen.
Dat wordt hier ook soms gebruikt bij herstellingen.
Eerst deed ik dat lijmen, maar soms is dat lastig opspannen, zeker bij grote platen en moet je 24 uur wachten.
Ook gaat die lijm er moeilijk af als dat achteraf met TIG moet gelast worden.
Als het gas hetzelfde is misschien toch ook eens kijken voor een push/pull en dan MIG.
Als ik daar apart Argon voor moet kopen wordt het te duur, zeker met de huur van de fles.
Anders wordt het weer lijmen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: aluminium lassen met elektrode

Bericht door DaBit »

Aluminium MIG-lassen moet je met argon doen geloof ik. Gaat niet met standaard menggas.

Aluminium lassen met elektroden: ik heb het een vriend van me ooit zien proberen, en dat viel niet mee zo te horen aan de minder beschaafde taal die eruit kwam. Je moet nogal de gang erin houden en de fluxcoating is knap agressief en lastig te verwijderen (ik heb die flux los als poeder). Het is niks voor dun materiaal in ieder geval.

Dat aluminium 'hard'-soldeer (Alutite/Durafix/etc) werkt opzich prima, maar het gaat bepaald niet vanzelf. Goed schoonmaken met RVS borstel, staaf ook goed schoonmaken, verhitten, en dan de staaf op het aluminium rammen/krassen zodat het ook op het alu smelt. Dan schiet het spul onder de oxidelaag door en kun je je verbinding dicht-'boteren'. Nooit vlam en staaf tegelijkertijd op hetzelfde stukje aluminium. Vereist enige oefening.

Overigens kun je het daarna niet meer TIG-lassen. Zo gauw die TIG-boog dat Durafix spul raakt ontploft het zaakje recht in je gezicht en heb je een groot gat in je materiaal en een plakkaat aluminium op de grond. Zal wel komen omdat dat spul vrijwel zonder uitzondering een zink/alu legering is, en dat zink verdampt gewoon.

Zuurstof/acetyleen en de juiste flux schijnt ook te werken. Ik heb de flux wel, maar geen zuurstof/acetyleen. Die flux gebruikte ik om met een DC TIG-apparaat toch alu te kunnen lassen. Ging opzich niet onaardig, was alleen een gedoe.

Als je helemaal niks aan kunt komen: is popnagelen en daarna laten aflassen geen optie? Kun je eventueel de popnagels wegboren en vullen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: aluminium lassen met elektrode

Bericht door rkr »

voorheen ook wel met die durafix gewerkt, ook een paar hele mooie verbingen mee kunnen maken, maar wel goed oppassen, het is meer solderen dan lassen, ik moest een "groot dik ding" verwerken, met het gasbrandertje kon ik er niet genoeg warmte in krijgen, dus even op het gasfornuis gezet, werkte prima

echter smelt aluminium bij 660 graden en de oxide huid pas bij 2800 graden ofzo.... dus mooi vloeibaar aluminium in een vaste buitenschil, even de schil doorboren en de vloeibare aluminium kwam eruitzetten

maar voor dun plaatwerk soms wel een mooie oplossing, aangezien AC TIG ook niet meevalt
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: aluminium lassen met elektrode

Bericht door kitman »

Ben gisteren in kontakt geweest met iemand die Mig/Mag verkoopt.
Hij raad mij aan om een teflon draadgeleider te plaatsen in mijn toorts, 10 Euro, die dan max 3 meter is en dan maken dat dit goed recht loopt. Dan moet ik geen push/pull toorts hebben.
Draad van 0,8 mm.
Het is ook alleen maar om te punten.
Hij verkoopt ook kleine wegwerp flesjes Argon van 600gr., 30 Euro.
Dit zal misschien geen perfekte las geven, maar dan kan je achteraf ook gemakkelijk Tig lassen.
Pop revet heb ik ook al geprobeerd, maar dat is niet zo handig want alles is nog rond van vorm.
Alleszins bedankt voor de voorstellen en het meedenken.
Ik post achteraf nog even hoe het meevalt.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: aluminium lassen met elektrode

Bericht door DaBit »

MIG/MAG apparaatje heb je? Dan zou ik het inderdaad daarmee proberen. Er is ook nog wat met de aandrijfrolletjes die verschillend zijn tussen aludraad en staaldraad, maar daar moet iemand anders maar wat zinnigs over zeggen.

Die kleine flesjes argon: daar ga je heel hard van terugkomen. Daar kun je nog geen 10 minuten mee lassen. Is zelfs voor vastpunten eigenlijk nog niet eens een optie. Voordat je door hebt hoe je met jouw apparaat 2 stukken alu aan elkaar kunt maken ben je al 2 flesjes verder. Dan is een gewone fles ergens huren voor de minimale contractperiode al makkelijker en goedkoper. Informeer eens bij de lokale laswinkel?

Als je trouwens ergens 'kennisjes' hebt: ik heb nog een 10-liter argonfles staan waar de keuring van verlopen is en hij komt van een bedrijf af dat allang niet meer bestaat. Daarmee kun je echt nergens terecht, dus die fles is gewoon waardeloos ondanks dat-ie technisch nog gewoon goed is. Tenzij je een vriendje met een vul-slangetje hebt....
Als je d'r wat aan hebt: kom maar halen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13518
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: aluminium lassen met elektrode

Bericht door Arie Kabaalstra »

Met een Teflon Binnenslang zou je tot 3 meter prima met Alu kunnen werken zonder pushpull.. bedenk ook dat de draad getrokken is.. dus verstevigd..

Ik denk dat een paar kleine flesjes argon nog wel opwegen tegen de kosten van een grote cilinder, zeker als het alleen maar voor het hechten is..
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: aluminium lassen met elektrode

Bericht door kitman »

Ik had nog een kleinere defekte Mig staan, die heb ik nu weggebracht ter herstelling.
Beetje overbelast.
Volgens die man zou ik best draad van minstens 1,2mm nemen.
Maakt niet veel verschil om te lassen denk ik, Hij zou me trouwens eens laten proberen als hij klaar is.
Plaats reactie