hoe cnc frees financieren?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

bschiett
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 sep 2010 21:03

hoe cnc frees financieren?

Bericht door bschiett »

Hallo,

Ik heb een kleine onderneming en ben geinteresseerd om bvb. een haas minimill aan te schaffen of een andere kleine cnc frees, voor wat aluminium freeswerk.

ik heb rondgekeken om het uit te besteden maar hier in Belgie is het echt onbetaalbaar om een of andere reden. daarom overweeg ik om zelf een machine aan te schaffen.

wat zijn de manieren om een cnc frees te financieren? zo'n ding kost immers al gauw 25.000 euro.

alvast bedankt
B
Leeuwinga
Berichten: 2983
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: hoe cnc frees financieren?

Bericht door Leeuwinga »

Goed plan maken en financiering bij bestaande bank aanvragen ?
bschiett
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 sep 2010 21:03

Re: hoe cnc frees financieren?

Bericht door bschiett »

ik vrees dat dat tegenwoordig niet meer werkt :-) alleszinds niet in Belgie... in nederland misschien wel, daar zijn ze iets minder pessimistisch? :-)

in mijn ervaring vraagt de bank meestal waarborgen en een waarborg op de machine zelf is niet voldoende (ze gaan er van uit dat de machine niet meer kan verkocht worden)

in de US hebben ze blijkbaar speciale programma's voor het financieren van CNC frezen. Haas heeft daar zelf ook zoiets dacht ik .. maar in onze lage landen zal dat niet bestaan?
Laatst gewijzigd door Erik op 02 sep 2010 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd, gebruik de reageer-knop
Leeuwinga
Berichten: 2983
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: hoe cnc frees financieren?

Bericht door Leeuwinga »

Machine leasen?
Met leverancier van de een betalingsregeling voorstellen over langere periode.
bschiett
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 sep 2010 21:03

Re: hoe cnc frees financieren?

Bericht door bschiett »

tja.. leasen betekent in feite het financieren met een leasing
je kan de frees dus niet zomaar teruggeven, het is geen huur...
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: hoe cnc frees financieren?

Bericht door Damocles »

Een tweedehandsmachine? Of eventueel een conventionele ombouwen?
Misschien dat dit een belachelijk idee is, maar wij weten natuurlijk niet wat juist de bedoeling is om met de machine te doen. Als het is om af en toe een stukje te maken kan dit nog wel werken.

Ik denk persoonlijk dat de aanschaf van een nieuwe machine incl. service en dergelijke enkel zal renderen indien de machine elke dag meerdere uren staat te produceren.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: hoe cnc frees financieren?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kijk eens goed rond op de 2De hands markt.. grote kans dat je voor de helft van de prijs al een machine vind die 2 keer zo groot is..

een machine ombouwen kan ook een goede optie zijn..
Leeuwinga
Berichten: 2983
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: hoe cnc frees financieren?

Bericht door Leeuwinga »

Als je als bedrijf geen financiering rond kunt krijgen voor een dergelijke investering
dan is een eigenbouw of ombouw van een machine het laatste waar je aan moet denken!
Immers dat gaat allemaal van je "tijd"af. Welke je beter kunt besteden aan de
verkoop en aanmaak van je produkten.
Je kunt beter in m.i. deze produkten uitbesteden.
Als dat niet in Belgie kan dat ga dan met je uit te besteden onderdelen naar Nederland
of wellicht naar China.

Je houdt zelf de regie over de uitvoering, prijs etc. en weet dan ook exact wat je
winst kan zijn. (zonder varrassingen achteraf).

Cees
Gebruikersavatar
hessel_swart
Berichten: 175
Lid geworden op: 27 mei 2010 23:39
Locatie: Wormerveer
Contacteer:

Re: hoe cnc frees financieren?

Bericht door hessel_swart »

wat wil je er mee frezen ?
ga je serie producten maken ?
plannen voor de toekomst ? ( 4de as etc )
Nauwkeurigheid van je producten ?

d'r komt laatste tijd heel veel "leuk" spul uit Taiwan en zo, miss niet de nauuwkeurig maar wel leuk geprijst.
bschiett
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 sep 2010 21:03

Re: hoe cnc frees financieren?

Bericht door bschiett »

bedankt voor de reacties! een 2e hands kopen heb ik wat schrik voor, als er dan iets aan scheelt zit ik ermee. ik heb niet genoeg kennis om die machine zelf te gaan repareren, etc. hetzelfde geldt een beetje voor de machines van chinese makelij. een machine ombouwen is ook niet haalbaar omwille van dezelfde reden.

de bedoeling is om aluminium stukken te frezen, het gaat dan vooral over "bakjes", in feite behuizingen voor electronica. de aluminium wordt nadien geanodiseerd en met de laser gegraveerd. Voor het anodizeren en graveren hebben we een leverancier, dus dat is geen probleem. het is vooral het freeswerk dat echt wel veel te duur is, en daarbovenop het gebrek aan flexibiliteit en medewerking van metaalbewerkers die we tot hiertoe benaderd hebben.

daarom zijn we beginnen kijken naar een kleine frees zoals een haas minimill, of zelfs kleinere routers zoals van BZT. de machine zal zowieso niet uren aan een stuk staan draaien om te produceren. het is ons meer te doen over de mogelijkheden en flexibiliteit.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: hoe cnc frees financieren?

Bericht door Damocles »

Als ik het goed begrijp zijn het dus vooral freeswerkzaamheden in aluminium plaatmateriaal.
Ik denk dat zo een Haas Minimill dan wat overkill is, en je dus met een veel kleiner budget al iets leuk kan kopen.

Iets wat degelijk portaalmachine met een behoorlijke Z-slag zal de klus wel kunnen klaren denk ik. Het moeilijkste zal zijn om een machine te vinden die een groot genoeg werkbereik heeft (Z-as). Ik kan zo ook niet meteen op iets opkomen.

Wat is trouwens het minimum gewenste werkbereik?
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: hoe cnc frees financieren?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Als ik het goed lees, gaat het meer om Bakjes uit Massief materiaal..

dan is zo'n Haas geen gekke machine.. een Deckeltje zou ook nog kunnen.. die komen nog wel eens 2de hands beschikbaar..moet je'm alleen nog "even" (laten) ombouwen..

een Style Edumill zou ook wel geschikt zijn.. weet alleen niet wat ie kost..
Sjonge
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 dec 2009 22:30
Locatie: etten-leur

Re: hoe cnc frees financieren?

Bericht door Sjonge »

Ik ben zelf ook begonnen met een 2de hands machine en die was 35000 euro uiteindelijk heb ik er 4 jaar mee gewerkt en met heel veel plezier. na 4 jaar heb ik hem vervangen voor een grotere en modernere machine waar ik meer capiciteit op heb. de eerste was van 1997 en de 2 de van 2008 en de volgende zal wellicht een nieuwe zijn. ik wil hier alleen maar aangeven dat een 2de handse ook goed kan zijn maar koop hem dan wel via een vakhandelaar.

gr remko
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: hoe cnc frees financieren?

Bericht door Damocles »

Misschien kan je hier al wel eens rondkijken:

http://www.mondiale.be/nl/default.asp
http://www.aptint.com/nl/home
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gesloten