Glasvezel: field installable LC connectoren, ervaring?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Glasvezel: field installable LC connectoren, ervaring?

Bericht door DaBit »

Ik ben een deel van mijn thuisnetwerk aan het ombouwen naar 10Gbit Ethernet. Die G-code bestanden worden vandaag de dag ook steeds groter immers :lol: . Nee, dat is onzin, maar op sommige plekken is 1GBit inmiddels een bottleneck(je).

Nu de datacenter-wereld over aan het gaan is op 100-400Gbit kun je inmiddels op Ebay voor weinig geld 10/25Gbit ethernetkaartjes kopen en ook het bijbehorende spul kost minder dan een biertje in de kroeg. Een veel betere deal dan een Realtek 2,5Gbit kaartje voor hetzelfde geld of een Intel kaartje voor het dubbele. Zeker aan de server-kant zijn ze ook veel capabeler.
Dat heb ik dus gedaan; een paar Mellanox Connect-X4 Lx kaartjes, een paar Intel 10Gbase-SR transceivers, wat OM3 LC/UPC glasvezel patchkabel richting de werk-PC in de woonkamer en wat DAC-kabeltjes voor de korte afstanden. Ik weet dat het deel richting de werk-PC ook over koper kan, maar 10Gbase-T transceivers zijn duur, verstoken een hoop vermogen, worden daarmee ook vreselijk warm. Glas is een betere optie.

Nu probeerde ik gisteren 1 van die patchkabels door een (25mm) loze leiding richting woonkamer te trekken om van meterkast naar mijn PC te gaan, wat (door eigen domme schuld) fout ging. 1 van de vezels is net na de LC-connector gebroken. Die LC-connectoren zijn ook niet helemaal praktisch voor dat doel; ze zijn wel mooi smal maar het 'onbuigzame deel' is best lang en van vloer naar muur ontkwam ik destijds niet aan 90-graden bochten.

Nu kan ik best nog een kabel bestellen en weer een poging doen, maar het spul in de klauwtjes hebben zet een mens aan het denken. De PC staat in de aanbouw en daar lopen geen loze leidingen naartoe. Het laatste stukje moet ik dus alsnog een lilluk blauwgroen kabeltje weg zien te werken. Maar het is glas, en het is met mantel erbij 2mm dik. Glas bijt niet met electriciteit en 2x2mm diameter past met gemak ook nog door de pijpen waar ook de 230V bedrading doorheen loopt. Dan kom ik direct achter de PC uit, geen kabeltje of gootje in het zicht, dame blij.

Dan moet ik vervolgens wel zelf LC-connectoren aan die vezels zetten. Dat leek me een redelijk onmogelijke opgaaf, tot ik 'field installable' LC-connectoren tegen kwam. Dat klinkt als te doen. Hier een voorbeeld van het installatieproces: https://www.datop.nl/files/database/MANUAL-XFIT.pdf
Daar gebruiken ze alsnog een hoop speciaalgereedschap, maar als je er maar enkele hoeft te doen kan het ook wel met minder hoop ik. Glasvezel cleaven door 'm een licht krasje te geven en vervolgens te trekken/breken is me al eens eerder gelukt, al had ik toen wel meerdere pogingen nodig om dat goed te krijgen. De rest lijkt me ook wel te doen, en eventueel iets extra optisch verlies omdat het niet 100% netjes is lijkt met op stukjes van 25 meter ook geen ultiem drama.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met die field installable LC-connectoren die er een mening over hebben?

(en ik kan er natuurlijk ook iemand voor laten komen maar ik vind het eigenlijk niet prettig als ik spul heb waar ik zelf niks mee kan)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Glasvezel: field installable LC connectoren, ervaring?

Bericht door Kjelt »

Ik heb zelf al zeven jaar 10Gbit met glasvezel , nul issues.
Maar ik heb geen ervaring met deze connectoren en ik zou zelf eerst wat YT filmpjes kijken en op Tweakers een topic openen en zelf gewoon die twee tientjes uitgeven voor een nieuwe kabel.

Overigens de link die je poste, is voor 900um fiber, OM3 is dacht ik iets van 50um. Zeg het maar even voor de zekerheid.

Ik ben wel benieuwd of je dit gaat doen en het vervolg.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Glasvezel: field installable LC connectoren, ervaring?

Bericht door DaBit »

Ik geef die 2 tientjes ook uit, maar een extra stukje door de electrapijpen jassen klinkt nog steeds aanlokkelijk, evenals het repareren van mijn kapotte kabel.

Die 900um: het was ook een voorbeeld van een installatieproces. Je kunt die dingen ook voor andere diameters krijgen. Ze zijn wel aardig aan de prijs.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Glasvezel: field installable LC connectoren, ervaring?

Bericht door javanree »

Zeker als je niet naderhand ook de tools hebt om de fibers door te meten op demping zou ik er niet aan beginnen...
Verliezen zijn toch stiekum best belangrijk , want als je het goed wilt doen hebben je SFP's helemaal niet zulke grote marge's qua signaal niveaus. Ik denk dat ik nog wel een 25m LC-LC bosje heb liggen, maandag even checken.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Glasvezel: field installable LC connectoren, ervaring?

Bericht door DaBit »

javanree schreef: 22 mar 2024 19:00 Zeker als je niet naderhand ook de tools hebt om de fibers door te meten op demping zou ik er niet aan beginnen...
Ik kan hooguit licht erin schijnen met een lasertje en kijken of het intern in die connector reflecteert (ze hebben er allemaal een venstertje voor). Demping en (nog belangrijker) reflectie terug naar de bron meten kan ik inderdaad niet.

Blijft opzich wel grappig dat je het gewoon kan zien waar het euvel zit. Met een zaklampje:

Afbeelding

(dit is alleen de buffer, maar door de buitenste laag heen zie je het ook)
Fluxlight schreef: Power Budget: 5.1dB
TX Power Min/Max: -6.00 to -1.00
RX Power Min/Max: -11.1 to -1.00
Een goeie 5dB worst case. Dat valt inderdaad nog best tegen.
javanree schreef: 22 mar 2024 19:00 Ik denk dat ik nog wel een 25m LC-LC bosje heb liggen, maandag even checken.
Ik hou me aanbevolen. Alles van 15 meter of langer moet passen. Welk smaakje multimodefiber is niet zo spannend op die lengte; OM1 haalt ook nog 30 meter als ik de boekjes moet geloven.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Glasvezel: field installable LC connectoren, ervaring?

Bericht door hfjbuis »

Bij ons in de buurt is vorig jaar glas gelegd. De kabel is in de meterkast gelegd en daar door de monteur in een paar minuten tijd verbonden aan het kastje. Daarvoor heeft hij de kabel op lengte geknipt, 20 cm gestript en daarna de glasvezels zelf op maat "geknipt". De hele aansluiting was in een halfuurtje geregeld inclusief kastje ophangen en beugelen.

In de muziek wereld wordt kunststof "glasvezelkabel" gebruikt die je, als ik het goed begrepen heb, zelf op maat kunt knippen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Glasvezel: field installable LC connectoren, ervaring?

Bericht door MeMoRy »

hfjbuis schreef: 23 mar 2024 00:17 kunststof "glasvezelkabel"
Correcte term is idd "optische vezel". Maar dat bekt natuurlijk niet lekker ;-)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Glasvezel: field installable LC connectoren, ervaring?

Bericht door Kjelt »

Meetapparatuur is inmiddels ook goed te betalen, misschien wel nog een adapter naar lc benodigd.
https://nl.aliexpress.com/item/1005004693131751.html

Enigste wat ik me serieus zou afvragen is hoe ga je de vezel goed doorknippen?
De snede zal mooi zuiver dienen te zijn of zal dat niet veel uitmaken ?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Glasvezel: field installable LC connectoren, ervaring?

Bericht door hfjbuis »

Kjelt schreef: 23 mar 2024 09:22 Enigste wat ik me serieus zou afvragen is hoe ga je de vezel goed doorknippen?
De snede zal mooi zuiver dienen te zijn of zal dat niet veel uitmaken ?
De snede zal "recht" en "vlak" moeten zijn anders krijg je verstrooiing van het licht. Bij een kunststof kabel gaat dat prima met een scherp mesje. Ik dacht dat de monteur bij de glasvezel een kastje gebruikte ter grootte van een schoenendoos.

Google weet raad https://www.youtube.com/watch?v=d20roxFfU0A
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Glasvezel: field installable LC connectoren, ervaring?

Bericht door Kjelt »

hfjbuis schreef: 23 mar 2024 09:28
Kjelt schreef: 23 mar 2024 09:22 Enigste wat ik me serieus zou afvragen is hoe ga je de vezel goed doorknippen?
De snede zal mooi zuiver dienen te zijn of zal dat niet veel uitmaken ?
De snede zal "recht" en "vlak" moeten zijn anders krijg je verstrooiing van het licht. Bij een kunststof kabel gaat dat prima met een scherp mesje. Ik dacht dat de monteur bij de glasvezel een kastje gebruikte ter grootte van een schoenendoos.

Google weet raad https://www.youtube.com/watch?v=d20roxFfU0A
Wat ik me kan herinneren had onze monteur een handgroot metalen apparaatje zoiets als dit:
https://www.amazon.nl/Optische-Gereedsc ... B01FI2ER9O


Maar dan misschien wel met een diamanten of keramisch mesje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Glasvezel: field installable LC connectoren, ervaring?

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 23 mar 2024 09:22 Meetapparatuur is inmiddels ook goed te betalen
Ja, klopt. Maartoch; 60-70 euro voor een lichtbron+meter, 1-2 tientjes voor wat verloopjes, 25-40 voor een striptang, 150-200 euro voor een snij-apparaatje...
Als je de officiele route volgt worden het dure connectortjes. En als ik nou het idee had dat ik tenminste 1x per jaar dat gereedschap ging gebruiken dan kocht ik het wel, maar voorlopig is 1 glasvezel-lijntje van meterkast naar werk-PC wel genoeg.
Kjelt schreef: 23 mar 2024 09:22 De snede zal mooi zuiver dienen te zijn of zal dat niet veel uitmaken ?
Dat maakt heel veel uit, daar valt of staat het mee. Maar dat deel is relatief eenvoudig; als je aan de glasvezel trekt en vervolgens de glasvezel beschadigt om het begin van een breuklijn te hebben dan scheurt-ie kaarsrecht en haaks af. Eigenlijk hetzelfde als wat een gewone glassnijder op glasplaat doet.

De apparaatjes voor iemand die dagelijks fibers monteert doen dat trekken en inkerven in 1 handeling met de druk op een knop, maar met een 'fiber scribe', oftewel een VHM of robijn mesje lukt het ook.

Afbeelding

Ik heb dat meerdere malen gedaan; met een afbreekmes zelfs. Maar wel met veel dikkere fibers, en met net iets meer beschadiging van de cladding dan je eigenlijk zou willen. Maar het resultaat was destijds goed; mijn fibers deden het niks slechter dan de professioneel afgewerkte fibers.
Ik ben er redelijk zeker van dat een beitelhouder van de draaibank met een gepolijst plaatje (CCGT, VCGT, ...) erin ook wel wil werken als 'fiber scribe', en anders de snijkant van een VHM freesje wel.

Dat deel van het proces durf ik nog wel aan, eigenlijk.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Glasvezel: field installable LC connectoren, ervaring?

Bericht door benkr »

hfjbuis schreef: 23 mar 2024 09:28
Kjelt schreef: 23 mar 2024 09:22 Enigste wat ik me serieus zou afvragen is hoe ga je de vezel goed doorknippen?
De snede zal mooi zuiver dienen te zijn of zal dat niet veel uitmaken ?
De snede zal "recht" en "vlak" moeten zijn anders krijg je verstrooiing van het licht. Bij een kunststof kabel gaat dat prima met een scherp mesje. Ik dacht dat de monteur bij de glasvezel een kastje gebruikte ter grootte van een schoenendoos.

Google weet raad https://www.youtube.com/watch?v=d20roxFfU0A
Die schoenendoos is een zgn. fusie-las, daarmee worden de fibereinden perfect aan elkaar gelast, bij de duurdere modellen wordt voor de las al aangegeven wat de demping en reflectie zal zijn na het lassen. Hoe dat werkt, geen idee, maar de voorspelling klopt wel redelijk.
Ze lassen dan een stukje glasvezel met daar al een connector aan vast aan de fiber die ze net gelegd hebben, dat geeft in het veld een perfecte verbinding. Tegenwoordig wordt in het veld ook de connector er ter plaatse aan gemaakt, die techniek heeft wat dat betreft niet stil gestaan.

Ik heb in mijn arbeidsverleden een project gedaan met analoge glasvesel verbindingen, was echt high-tech, toen we er aan begonnen was de eerste stap een PATO opleiding aan de TU Twente van 2 of 3 weken, daarna samen met enkele bedrijven dat project tot een goed einde gebracht, wordt nog steeds gebruikt door de commando's voor communicatie van overal in de wereld met de thuisbasis.
Voor dat project hebben we o.a. speciale zgn. hemafrodiete 4 kanaals optische connectoren laten maken, destijds bij de fa. Stratos in de UK. Het ontwerp was gebaseerd op een zelfde soort en model optische connectoren voor data overdracht, maar de onze werkten met analoog licht, de lasers waren typen die destijds gebruikt werden voor de distributie van kabel TV signalen (van wijkkast naar wijkkast) welke door de fa. Dare al werden toegepast om in EMC testomgevingen echt volledig galvanisch gescheiden metingen te doen, er werd van licht weer voedingsspanning gemaakt om de remote elektronica te voeden, de meetdata gingen via een zelfde weg weer retour.
Stratos HMA connector.jpg
In ons project ging het antenne signaal van een HF ontvanger direct een glasvezel in van max. 3 km lang en werd aan de andere kant weer omgezet van licht naar antennesignaal en toegevoerd aan een daarvoor bedoelde ontvanger. Ons systeem was volledig transparant, de ontvanger "wist" niet dat wij deze truuk uithaalden. De eis was dat de volledige specificaties van de ontvanger niet aangetast mochten worden. De producent van de zend/ontvangers, de Fa. Harris riep keihard dat wat wij wilden en uiteindelijk ook deden beslist onmogelijk was. Pas nadat een volledige directie delegatie bij ons was komen kijken gaven ze toe dat het toch mogelijk was. Vlak daarna kwam er een software update voor die apparatuur waardoor ons concep niet meer werkte, maar ook dat hebben we weer op weten te lossen, gelukkig wel.

Ik heb o.a. de ontwikkeling van deze connector voor die toepassing intensief begeleid en ben daar destijds verschillende keren voor naar de UK geweest, ook voor de uiteindelijke afname testen. Eén van de eisen was dat de reflectie demping beter moest zijn dan 45 dB, dat was een erg kritische parameter in het hele concept. Toen ik daar was voor die afname testen wilde ik de reflectiedemping dus gemeten hebben, oh, die meten wij eigenlijk nooit meer, die is altijd goed dus waarom dan nog meten? Toen dus de meetopstelling opgebouwd en gemeten, bleek dat de boel toch niet voldeed. Paniek, ik heb de bewuste techneut, was de persoon die daar het project runde, toen 2 hele dagen niet gezien, niemand wilde me iets zeggen en ik moest maar wachten en wachten en wachten. Uiteindelijk bleek dat de coating van interne glasbolletjes (die werden gebruikt om de 9 um lichtstraal te expanderen naar 2,5 mm was gewijzigd) zorgde voor die reflectie. Weken of maanden later hebben we toen uiteindelijk de nu wel goed werkende en aan de specificaties voldoende kabelsets afgenomen, ze worden tot op heden nog steeds gebruikt, het project liep ergens eind 90er jaren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Glasvezel: field installable LC connectoren, ervaring?

Bericht door DaBit »

Met dank aan javanree voor het kabeltje. :P

Toen ik eenmaal nog een klont stucwerk uit de loze pijp had gewurmd (hoe komen die erin? Die pijpen waren afgedopt tijdens het stucken..) was het glasvezelkabeltje trekken een fluitje van een cent. Gewoon in 1x 'zip' er doorheen, met LC duplex connector en al.

Voor nu nog even zo; ik moet nog eens een LC-stekkerdoosdingus zien te vinden die in dat Gira spul past. De kabel die de wandplaat uit komt is wel een extra kabel, niet de kabel die door de pijp loopt (in de doos zit een koppelstukje). Ik ken mijn familie...

Afbeelding

Maar het ziet er niet uit, dat lichtblauwe spul. Dat wordt zeker een kabelgootje, maar die vind ik ook al lilluk.
Zou toch mooi zijn als ik de 230V pijp in kan en via de centraaldozen naar de WCD pal achter de computer. Ik denk dat ik toch eens bij Ali een paar van die field installable connectoren bestel. Ik wil wel eens meemaken of dat wel of niet te doen is en een kapotte kabel heb ik al.

Maar voor nu:

Yay!

Afbeelding

Joepie!

Afbeelding

Gaaf!

Afbeelding
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Glasvezel: field installable LC connectoren, ervaring?

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 26 mar 2024 13:57 Maar het ziet er niet uit, dat lichtblauwe spul.
Toch een goede functie, de kleur geeft het type kabel weer.
Heeft hier op het werk al heel wat uren bespaard omdat sommige sukkels de oude oranje OM2 kabels hadden geplaatst ipv de nieuwe aqua OM3
Dat wordt zeker een kabelgootje, maar die vind ik ook al lilluk.
Is toch een must zoals je het nu hebt. Eerste beste stofzuigerbeurt waar ze erachter haken kun je weer opnieuw een kabel bestellen :mrgreen:

Hoeveel apparaten heb je nu in huis die de 10Gb aan kunnen ?
Ik zelf heb PC, drie switches, 3 NASsen die ieder 10Gb aan kunnen en met de SSD NAS haal ik sustained 800MB/s transfer rate wat veel tijd scheelt.

Wat ik nog zoek is een goede laptop met 10Gb interface maar ze zijn er uberhaupt maar lastig met NIC te vinden. Het wordt allemaal Wifi :cry:
USB-C naar 2.5Gb of 5Gb interface krijg ik nog wel gevonden maar de echte goede 10Gb weet ik niet te vinden. Wel die het claimen maar in de testen allemaal bij 6Gb afhaken. Komt allemaal wel, op dit moment zijn de 10Gb switches veel duurder dan paar jaar terug, omgekeerde wereld alles wordt duurder maar niet groter/sneller.
Plaats reactie