roesttijd gegalvaniseerde boutjes in bakken

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

roesttijd gegalvaniseerde boutjes in bakken

Bericht door diepchess »

Ja ik was hier in een gereedschapswagentje wat boutjes en moertjes aan het inzetten.

Bijna alles is gegalvaniseerd 8.8.
Nu snap ik dat die niet zo snel roesten, daarvoor zijn ze juist gegalvaniseerd.

Als je dit in open bakjes gooit al die boutjes en moertjes - hoe lang kost het voor die gaan roesten?

Het betreft hier met name M2 - M6 waarbij nadruk ligt op M3,M4 en M5. Gros van de maten gebruik ik bijna nooit maar heb wel 100-1000 boutjes van, dus die liggen te verstoffen komende decennia. Die keer dat je net die maat nodig hebt, moet je gewoon dat in de kast hebben liggen. Zonde als die dan gaan roesten na jaar of 10.

Wat zijn de ervaringen hier, wanneer ontstaat er roest op standaard 8.8 gegalvaniseerd wat in een open bakje ligt?

Als ik zo bij fiks wat fabrieken langsga, die indrukwekkend veel boutjes en moertjes hebben, dan valt me wel op dat soms hele bakken verroest zijn - maar is me niet duidelijk hoe lang dat daar al lag op die manier, noch of dat "hergeverbruikte" boutjes zijn die uit met name (al dan niet heel erg sterk gebouwde) voertuigen komen.
ingoo
Berichten: 84
Lid geworden op: 24 jan 2007 21:25
Contacteer:

Re: roesttijd gegalvaniseerde boutjes in bakken

Bericht door ingoo »

Hier heb ik boutjes en moertjes van toch zeker 25 jaar. Zonder roest.
Wel droog bewaard.
In een vochtige schuur zullen ze het niet zo lang volhouden vermoed ik.
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: roesttijd gegalvaniseerde boutjes in bakken

Bericht door rkr »

nieuw of gebruikte bouten?

zijn ze ooit aan/losgedraaid met een waterpomp tang oid dan kun je ze wel meteen weggooien, deze gaan snel roesten en tasten zo ook omliggende onderdelen aan.

nieuw en ongebruikt? 1 x per jaar een beetje olie op spuiten en over 100 jaar zijn ze nog goed


natuurlijk wel binnen en droog
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: roesttijd gegalvaniseerde boutjes in bakken

Bericht door diepchess »

rkr schreef: 29 apr 2018 19:49 nieuw of gebruikte bouten?

zijn ze ooit aan/losgedraaid met een waterpomp tang oid dan kun je ze wel meteen weggooien, deze gaan snel roesten en tasten zo ook omliggende onderdelen aan.

nieuw en ongebruikt? 1 x per jaar een beetje olie op spuiten en over 100 jaar zijn ze nog goed


natuurlijk wel binnen en droog
Ja ik koop per 500-1000 in meeste. sommige verpakkingen zijn 200. Begin last er van te krijgen dat bepaalde maten soms niet op voorraad zijn. Vooral lengtes 6mm,8mm,10mm,12mm,14mm,16mm,20mm,25mm,30mm,40mm die moet ik van m2,m2.5,m3,m4,m5,m6 simpelweg op voorraad hebben.

En dan soms heb je er ineens ook heel zwik nodig. Enorme tijdverspilling om apart met auto naar groothandel te gaan, die dan te bestellen, weer minimaal werkdag te wachten, want onder M6 is bijna niks op voorraad, vooral niet verzinkt 8.8 binnenzeskant. Dus ik leg gewoon voorraad aan hier. En dan koop je er gelijk honderden tegelijk in natuurlijk per maat. Dus gros van die boutjes gaat liggen te verroesten hier als het kan roesten en dan praten we niet over paar jaar.

Allemaal nieuw dus.

Overigens paar constructiebouten ik gok 12.9 zwart die ik hier had M10-40, gekregen van een wijs man die ze al liever niet wilde gebruiken maar als nood had meegegeven, die zijn na half jaar al aan roesten. Lagen enkel en alleen bloot op tafel in kantoor net naast de computer hier. Waren nieuw.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: roesttijd gegalvaniseerde boutjes in bakken

Bericht door diepchess »

ingoo schreef: 29 apr 2018 19:18 Hier heb ik boutjes en moertjes van toch zeker 25 jaar. Zonder roest.
Wel droog bewaard.
In een vochtige schuur zullen ze het niet zo lang volhouden vermoed ik.
Kijk, dat is hier ook de bedoeling!

Had je er nog wat wd40 ofzo opgespoten of enkel droog?

Liggen ze in de open lucht of afgesloten in een kast en/of plastic of papieren bakjes die je dichtklikt/dichtvouwt?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: roesttijd gegalvaniseerde boutjes in bakken

Bericht door Kjelt »

Als je een vochtige omgeving hebt is het vragen om ellende.
Je wilt dan de bakken luchtdicht afsluiten.
Tussenoplossing zou zoiets kunnen zijn, m3 en m4 sla ik op in een koffer van Alit.
Verschillende maten bakjes en het schuim sluit het redelijk af.
Je zou ook je voorraad kunnen opsplitsen als je bv 200 boutjes hebt er 180 in zo'n afsluitbaar plastick zakje doen en de rest er bovenop. Worst case ben je 10% dan kwijt door roest.
16835
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: roesttijd gegalvaniseerde boutjes in bakken

Bericht door zeeschuim »

Geen pvc pijpjes in de brand steken in de nabijheid.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: roesttijd gegalvaniseerde boutjes in bakken

Bericht door zeeschuim »

Dit is ook waarom je geen pvc in je laser moet graveren of snijden http://www.brandschade-waterschade.nl/b ... cl-schade/
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: roesttijd gegalvaniseerde boutjes in bakken

Bericht door javanree »

Echt roest zie ik nooit op gegalvaniseerd spul dat ik in mijn schuurtje bewaar... wel die wittige uitslag van de galvanische laag. Maar dat poets je er snel af met een vette lap. Alles ligt dan per soort opgeborgen in van die metalen ladenkastjes met hard kunststof doorzichtige laatjes (Praxis/HEMA) Dus zeker niet luchtdicht en met relatief hoge luchtvochtigheid in de ruimte.

Als er ook andere soorten metaal tegen de gegalvaniseerde zaken liggen wordt het een ander verhaal, dan heb je soms na 1-2 jaar door galvanische corrosie al ellende is mijn ervaring.
ingoo
Berichten: 84
Lid geworden op: 24 jan 2007 21:25
Contacteer:

Re: roesttijd gegalvaniseerde boutjes in bakken

Bericht door ingoo »

Droog, in een vakkendoos. Niet echt heel erg luchtdicht dus
Plaats reactie