Nieuw huis met nieuwe werkplaats! Wie heeft hier ervaring mee?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Peter Bijlholt
Berichten: 145
Lid geworden op: 21 mei 2007 13:32
Locatie: Ezinge GR.

Re: Nieuw huis met nieuwe werkplaats! Wie heeft hier ervaring mee?

Bericht door Peter Bijlholt »

Een water aansluiting is handig voor het schoonmaken van o.m. je handen.
Ook mijn gevelkacheltje ( gasaansluiting ! ) kan het in korte tijd behagelijk maken. Op de spaarstand vriest het nooit binnen.
Op de vloer heb ik een industrie parket. Je zult maar iets laten vallen waar je 10 uur aan hebt gewerkt. ( ervaring ).
Zit het aan het huis vast met een overkapping of zo, want bij het door de regen rennen komt het wel goed met je conditie.
Succes, Peter
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Nieuw huis met nieuwe werkplaats! Wie heeft hier ervaring mee?

Bericht door stef stuntpiloot »

Dank je!

Water staat op de lijst, is een goed idee
Gas kan niet, dichtsbijzijne gas leidingen zijn 8km verderop (nieuwbouwwijk met zogenaamde duurzame energie zooi)
Het bouwwerk komt aan de andere kant van de tuin, is qua indeling niet handig om er tegenaan te bouwen.
Het is de bedoeling om de werkplaats het hele jaar door aangenaam te houden. In korte tijd warm maken is dus minder belangrijk dan duurzaam en energie efficient op temperatuur houden.
De bekleding van de vloer heb ik nog niet aan gedacht, mijn eerste gedachten gingen richting PU of Epoxy maar industrieparket zou ook kunnen, staat genoteerd!
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Nieuw huis met nieuwe werkplaats! Wie heeft hier ervaring mee?

Bericht door stekkestim »

Is de hoogte een maximaal bepaalde maat door de gemeente? Anders zou ik nog 50cm hoger proberen gaan.
Zorg dat je met je bovenloopkraan makkelijk over (plaat) materiaal van 2,5m heen kan.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Nieuw huis met nieuwe werkplaats! Wie heeft hier ervaring mee?

Bericht door stef stuntpiloot »

Yep is door de gemeente bepaald, ik doe hem zo hoog als dat kan. Zoals je ziet in het ontwerp (schets kan ik het beter noemen) heb ik hem ook zo ver als dat mogelijk is naar boven. voor eventuele groei/krimp van de materialen een paar cm ruimte maar meer ook niet.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Nieuw huis met nieuwe werkplaats! Wie heeft hier ervaring mee?

Bericht door skillalot »

Foto's genoeg in mijn album:

http://cnczone.nl/app.php/gallery/album ... ?sk=t&sd=d

Het is niet echt helemaal een zelfdragende constructie, maar heel veel ondersteuning zit er ook weer niet onder. De wanden zelf bestaan puur uit panelen en dragen het dak. Het dak is dan weer wel ondersteund met houten balken.
Kijk de foto's maar eens, dan zie je hoe ik het bedoel.

Wat betreft de rand op de grond:
Bekisting met piketpaaltjes en planken rondom, en een balkje/lat plat er tegenaan aan de binnenkant.
7396

Hier zie je dus dat de beton onder die balk/lat doorloopt, dus je krijgt daar een randje rondom wat 2cm dieper ligt als de rest van de vloer.
7397

In die rand ligt een gezet U-profiel, zelfde zetwerk/plaat als waar de rest mee afgewerkt wordt, is gewoon dun materiaal met plastisol er op.
Het staat dus ook niet in de grond verder ofzo, hele betonplaat steekt een stukje boven de rest van de tuin uit, ik heb niet heel veel weggegraven. Scheelt een hoop zwaar werk ook :lol:
7575
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Nieuw huis met nieuwe werkplaats! Wie heeft hier ervaring mee?

Bericht door skillalot »

Ik heb de hoek achterin als eerste gezet. Een paneel doorgezaagd, hoekstukken er op geschroeft in de goede hoek. En toen dat hoekstuk in een keer achterin in dat u-profiel gezet en met een paar zelftappertjes vastgeschroeft.
Daarna is het paneel voor paneel er tegenaan schroeven. Verticaal onderling steeds 5 parkertjes er in, en 3 parkertjes onderin in het u-profiel.
Als je de panelen net als ik gewoon rechtop zet is dat sterk genoeg op die manier, en kun je de buitenkant vrij houden van lelijke schroeven.

Jij zou de betonplaat gewoon hetzelfde kunnen doen, en dan de staalconstructie een paar centimeter naar binnen zetten, binnen die rand.
Bovenin zou je houten balken kunnen maken aan de buitenkant, net als bij mij. Dan schroef je de panelen van de binnenkant aan die balken vast. En waar de kolommen zitten schroef je die balken weer van buitenaf in de kolom vast.

Ik heb verder geen vloerisolatie, maar gewoon zo op zand gestort. Wel dubbel wapeningsnet er in gelegd, en 12cm dik. Toplaag heb ik quartspoeder in gestrooid tijdens het vlinderen, daar wordt de vloer keihard van! Kun je m daarna mooi afwerken met betonverf of een coating.
Stoken doe ik maar weinig, meestal staat de kachel in de winter op de allerlaagste stand aan, en ik heb geen thermometer hangen ofzo, maar ik heb niet het idee dat het kouder dan 15 graden wordt daar, en de kachel springt er maar heel af en toe aan. Als ik hem even een paar minuten laat stoken en dan weer terug zet, blijft het uren echt goed warm.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nieuw huis met nieuwe werkplaats! Wie heeft hier ervaring mee?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

ipv. parket zou je chipwood (OSB platen) kunnen leggen. Is wat zachter en na 10 jaar intensief ga je echt slijtplekken zien. Maar is volgens mij veel goedkoper.
Ik ben tegen platte daken, zou proberen gelijk de schuinte van de zonnepanelen te bouwen, dan hoef je daar niet extra beugels voor te monteren, maar als dat gemeente technisch niet kan is het jammer.
En de ligging moet ntuurlijk ook goed uitkomen.
En gewoon 200mm eps onder de vloerplaat, daar kom je achteraf niet meer bij.

Ze gaan bij mij zo'n vloer er uit slopen, dus als je hem wilt hebben. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
@lex
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 mar 2013 21:16
Locatie: De Kempen
Contacteer:

Re: Nieuw huis met nieuwe werkplaats! Wie heeft hier ervaring mee?

Bericht door @lex »

stef stuntpiloot schreef: 18 apr 2018 11:38

@assink
Vloerverwarming is niet echt handig in deze situatie aangezien we een laagtemperatuur verwarming systeem hebben in de woning (geen gasaansluiting in de woning/wijk)
Juist bij laagtemperatuur verwarming is vloerverwarming toch ideaal? Wel even zorgen dat de aanvoer/retour vanaf de woning goed geïsoleerd is.
stef stuntpiloot schreef: 18 apr 2018 11:38 Het idee was om het frame daaraan te bevestigen met chemische ankers, je kan bouten laten mee gieten maar de kans dat de uitlijning net niet klopt is behoorlijk aanwezig vandaar de chemische ankers.
Als je malplaten maakt waaraan de ankerstangen bevestigd zitten, kun je deze perfect vooraf uitlijnen. Je hebt dan een verankering die goed mee ingegoten zit.

Water en riolering zou ik zeker mee aanleggen, niet over twijfelen. Je hoeft er niet direct iets mee te doen maar als het er zit is het later makkelijk aan te sluiten.
Ik zou ook een extra wachtbuis plaatsen. Mocht je later nog iets van de woning naar de werkplaats willen, dan is dat makkelijk te realiseren zonder graaf en breekwerk. (direct een touwtje mee in de wachtbuis leggen, anders zit je misschien nog te klooien als er later iets doorheen moet ;-) )
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Nieuw huis met nieuwe werkplaats! Wie heeft hier ervaring mee?

Bericht door stef stuntpiloot »

Top! nogmaals bedankt allemaal voor de hulp en skillalot voor de foto's. Ik weet voor nu even genoeg, we gaan verder met het regelen van de boel en als ik updates/vragen heb zal ik hier zeker delen.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Nieuw huis met nieuwe werkplaats! Wie heeft hier ervaring mee?

Bericht door stef stuntpiloot »

Tijd voor een update! Contracten zijn getekend, huis is gekocht en fundering voor de werkplaats wordt direct gemaakt door de aannemer. De fundering bestaat uit 6 heipalen met 600x400 ringbalken en een 200mm dikke dubbel gewapende vloer met isolatie er onder.

De opbouw bestaat zoals eerder al vermeld uit een stalen koker frame. 3 wanden zijn helemaal dicht en de voorste (die richting het huis staat) is helemaal glas.
De werkplaats krijgt de volgende aansluitingen: Water, riolering, 230v, 400v en 2 loze leidingen voor internet en dergelijke.

Vooraanzicht:
Afbeelding

Binnen:
Afbeelding

Bovenaanzicht (zonnepanelen zichtbaar):
Afbeelding

Plaats op het perceel:
Afbeelding

De afwerking binnen die je ziet is een combinatie van steenstrips tegen de muur en keramisch parket op de vloer, dit is een idee en staat nog niet vast. Niet ingetekend maar wel belangrijk extratje: de garage die tegen de woning aan zit krijgt een tweede sectionaaldeur aan de achterkant.
benkr
Donateur
Berichten: 7726
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Nieuw huis met nieuwe werkplaats! Wie heeft hier ervaring mee?

Bericht door benkr »

Links is toch je schuur en rechts je nieuwe huis toch?
Heel mooi.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Nieuw huis met nieuwe werkplaats! Wie heeft hier ervaring mee?

Bericht door stef stuntpiloot »

haha zou je bijna zeggen he? Nee dat zou niet zo praktisch zijn met al die muren ;-)
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Nieuw huis met nieuwe werkplaats! Wie heeft hier ervaring mee?

Bericht door stef stuntpiloot »

Dit is afbeelding van de woning zoals aangeleverd door de makelaar
Afbeelding
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: Nieuw huis met nieuwe werkplaats! Wie heeft hier ervaring mee?

Bericht door lordprimoz »

ziet er strak uit, maar is het met die grote ramen en zwarte tuintegels niet heel erg warm met zomers zoals deze?
Plaats reactie