Lasergraveren in plexiglas.

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

Lasergraveren in plexiglas.

Bericht door twentetwente »

Hoi allemaal.

Ik heb wat vraagjes over het lasergraveren van transparant plexiglas.

Moet je met zo'n blauwe laser (zoiets als van banggood) het plexiglas eerst bijv. Zwart spuiten? Gebeurt er helemaal niks als je dat niet doet? En moet dat bij een co2 laser of fiber laser ook?

Bedankt alvast.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Lasergraveren in plexiglas.

Bericht door audiomanics »

Ik heb een 60W (of wat daar nog van over is na 3 jaar..) CO2 laser en brand met enige regelmaat foto's in acryl (gegoten kwaliteit).
Truuk is om de grijswaarden naar 1bit bitmap te ditheren. Het contrast is vrij belangrijk, maar ook de resolutie. Het vermogen is ook redelijk kritisch voor een goed resultaat: te veel, en dan dampen de resten weer neer op het acryl, waardoor er een witte waas net boven het gelaserde komt, te weinig en de foto wordt te "donker"en details zullen wegvallen.. Gelukkig is dat voor ieder stuk acryl en leeftijd van de buis anders.. Deze is dus een fractie te licht..
Evelien Matijs.zip
Kees
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

Re: Lasergraveren in plexiglas.

Bericht door twentetwente »

Dank voor je reactie. Jij hoeft dus het plexiglas niet donker te maken met zwarte verf ofzo?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Lasergraveren in plexiglas.

Bericht door audiomanics »

Bij een CO2 laser in ieder geval niet.. Een fiberlaser waarschijnlijk ook niet maar die vallen sowieso buiten het budget. Ik meen dat zo'n blauwe banggood laser ook rechtstreeks in het acryl kan werken, maar dat weet ik niet, geen ervaring mee en ook eigenlijk nog niet gezien..
Voor snijden laat ik de beschermfolie er altijd opzitten, maar voor graveren moet die er af. Dus laser ik altijd eerst de contour uit, laat het restmateriaal keurig liggen op het bed. Neem het uitgelaserde stuk er uit, verwijder de folie en leg het weer terug om vervolgens de foto te laseren.
Ook laser ik eigenlijk altijd in spiegelbeeld aan de achterzijde. dat geeft het mooiste resultaat.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

Re: Lasergraveren in plexiglas.

Bericht door twentetwente »

Oke dankje. Wat je veel op internet ziet bij die goedkope blauwe lasers is dat ze het plexiglas afplakken of donker spuiten. Vandaar dat ik me afvroeg of het ook nodig is.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Lasergraveren in plexiglas.

Bericht door Kjelt »

Ik ben geen expert en ik zit op een ipad dus kan geen plaatjes posten maar Zie deze grafieken:

http://www.plasticgenius.com/2011/05/in ... ssion.html

Je ziet dat plexiglass voor blauw licht (460-490nm) 90% doorlaat.
Oftewel minder dan 10% van je energie komt in het materiaal terecht.
Als je een 50W blauwe laser hebt zou je 5W in het materiaal komen dat zou voldoende kunnen zijn. Maar als je een 5W hebt hou je een 0,5W over, dat is niks.
Als je er een zwarte coating opzet wordt de volledige energie door de coating geabsorbeerd en als warmte doorgegeven aan de onderlaag.

Voor CO2 lasers met een golflengte van 10000nm dat is pure infrarood (warmte) zie je dat plexiglass boven de 2000nm bijna niets doorlaat oftewel vrijwel alle energie vd CO2 laser wordt geabsorbeerd.
Kees Moret

Re: Lasergraveren in plexiglas.

Bericht door Kees Moret »

Ik lees even mee..
Gebruikersavatar
Storm100210
Berichten: 78
Lid geworden op: 29 mar 2013 16:55
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Lasergraveren in plexiglas.

Bericht door Storm100210 »

Ik heb een 2.5 Watt UV laser 450nM en die gaat dwars door plexiglas dus zelfs geen krasje te zien. wel op de houten plaat waar het plexiglas op ligt.

Hoofdzakelijk donkere kleuren absorberen dit licht, dus voor zwart plexi kan ik me er nog iets bij voorstellen.
twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

Re: Lasergraveren in plexiglas.

Bericht door twentetwente »

Aha, kort gezegd komt het er dus op neer dat je een ir-laser moet hebben om in lichtdoorlatend materiaal te laseren.
nijsinkgj
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 okt 2007 11:29
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Lasergraveren in plexiglas.

Bericht door nijsinkgj »

Ik heb ook een CO2 laser staan, (80watt )het grote verschil is dat deze geen zichtbaar licht producere, maar een gebundelde straal hitte.
Dit word door spiegels op zn plek gebracht word en in de Laserkop gefocust tot een héél dunne straal, het plexiglas word hier dus eigenlijk verdampt waardoor je kunt snijden of graveren,
Een blauwe laser heeft in mijn beleving een heel andere werking en niet echt geschikt op dit soort werk mee te doen.

Just mijn twee centjes ;-)

Groet Gertjan
Kees Moret

Re: Lasergraveren in plexiglas.

Bericht door Kees Moret »

Storm100210 schreef: 18 mar 2018 14:26 Ik heb een 2.5 Watt UV laser 450nM en die gaat dwars door plexiglas dus zelfs geen krasje te zien. wel op de houten plaat waar het plexiglas op ligt.

Hoofdzakelijk donkere kleuren absorberen dit licht, dus voor zwart plexi kan ik me er nog iets bij voorstellen.
Interessant..
Hoe stuur jij je laser aan, en de rest van de machine?
Wil ook met laser gaan beginnen maar er zijn nogal wat mogelijkheden, maar de besturing blijft voor mij een beetje vaag..

Ben benieuwd..
Groeten, Kees Moret.
Gebruikersavatar
Storm100210
Berichten: 78
Lid geworden op: 29 mar 2013 16:55
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Lasergraveren in plexiglas.

Bericht door Storm100210 »

Ik heb alleen maar wat geëxperimenteerd op mijn CNC machine. Ik had een stukje elektronica gemaakt die naar de stappen van de Z motor keek en met een vast ingestelde grens aan of uit ging. Ik was er al snel achter dat ik met die diode niet dat kon doen wat ik graag wilde, onder anderen plexiglas graveren en snijden. Dus heb ik een Chinese 40 Watt CO2 laser (K40) gekocht en na wat aanpassingen doet die het heel redelijk.
twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

Re: Lasergraveren in plexiglas.

Bericht door twentetwente »

Maar die Chinese laser, is die compleet? Dus buis+snijkop?
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Lasergraveren in plexiglas.

Bericht door Swets »

Storm100210 schreef: 18 mar 2018 14:26 Ik heb een 2.5 Watt UV laser 450nM en die gaat dwars door plexiglas dus zelfs geen krasje te zien. wel op de houten plaat waar het plexiglas op ligt.

Hoofdzakelijk donkere kleuren absorberen dit licht, dus voor zwart plexi kan ik me er nog iets bij voorstellen.
heb je ook iets van een link naar zo'n laser?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Plaats reactie