Paramotor Drone

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1286
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Paramotor Drone

Bericht door stef stuntpiloot » 17 mei 2018 11:16

Nee die ribbons zijn niet prepreg, die worden mee geharst met de toplaag.

Hoe bedoel je de onderkant, de trailing edge van het vleugelprofiel? in dit geval knip ik hem op maat voordat hij hard is en werk hem af met schuur papier als hij uitgehard is. Bij de echte versie neem ik stukjes stof die precies op maat zijn (ik heb knip templates gemaakt met solidworks vanuit de modellen)

DirkSchipper
Berichten: 505
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Paramotor Drone

Bericht door DirkSchipper » 17 mei 2018 11:46

Hoe ga je het definitieve laminaat persen? Vacuüm? Lukt dat?
Vacuüm heeft als grote voordeel: de grote druk, torsie-vrij, de mogelijkheid met heel weinig epoxy te werken (gewicht).

Je proefstukje bekleedt je 'tot in de buurt van de naad'. Voor de definitieve versie lijkt het mij essentieel dat het laminaat juist over die naden heen loopt. De naden zijn immers het zwakste punt, de carbon-vezels juist de sterkste ...

Hoeveel grams carbon-doek gebruik je/ga je gebruiken? Het doek uit het proefstukje lijkt me wel erg dik en zwaar en (dus) veel te sterk.

Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1286
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Paramotor Drone

Bericht door stef stuntpiloot » 17 mei 2018 12:46

Ik ga het niet persen, is niet mogelijk in deze constructie (en heb er de middelen niet voor). Het kan dus ook omschreven worden als "skinnen" in plaats van echt lamineren. Ondanks dat voegt het genoeg sterkte toe.

Het lint is 80 gram per m2
Carbon doek 200 gram per m2, inderdaad erg dik en daarom experimenteren we. (heb besloten dat niet over de ring zelf te doen maar alleen de armen)
Glasvezel doek 80 gram per m2

ik heb nog gekeken naar lichtere carbon doeken maar die zijn nogal kostbaar (>75 euro per meter)

Bij de definitieve versie zal ik het zeker door laten lopen!

Dus zoals het er nu naar uit ziet ga ik gebruik maken van:

Carbon spread tow ribbon 15mm (80g/m2)
Carbon spread tow ribbon 25mm (80g/m2)
Glasvezel (keper) (80g/m2)

XCR Black Epoxy Basecoat
IN2 Epoxy

Hmm misschien dat ik toch dat dunnere lichtere carbon doek aanschaf. Ik ga er even over nadenken (huidige is 200g/m2, het alternatief is 90g/m2)

DirkSchipper
Berichten: 505
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Paramotor Drone

Bericht door DirkSchipper » 17 mei 2018 12:56

https://shop.hp-textiles.com/shop/en/60 ... B060C.html

En ze hebben nog meer ...
Ik zou dat lint weglaten, en alleen zoiets gebruiken (45x45 graden, in stukken overlappend). Meer dan sterk zat.

Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1286
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Paramotor Drone

Bericht door stef stuntpiloot » 17 mei 2018 13:04

Bedankt voor de link (staat nu in de bookmarks) , ik heb intussen al doek besteld krijg ik overmorgen thuis.

Wat betreft het lint, als je dat in de ID en OD van de ring doet, dan is dat een hele eenvoudige versteviging die veel toevoegt, denk je niet?

Ik heb helaas met het ontwerp geen rekening gehouden met meerdere lagen composiet en ben bang dat de propeller kan aanlopen als ik er meer dan 1 overheen doe.

Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1286
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Paramotor Drone

Bericht door stef stuntpiloot » 17 mei 2018 16:25

Bedankt voor de tip overigens nog, ik twijfelde al een beetje maar jouw suggestie heeft mij over de streep geholpen 8)

DirkSchipper
Berichten: 505
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Paramotor Drone

Bericht door DirkSchipper » 17 mei 2018 17:00

stef stuntpiloot schreef:
17 mei 2018 13:04
Wat betreft het lint, als je dat in de ID en OD van de ring doet, dan is dat een hele eenvoudige versteviging die veel toevoegt, denk je niet?
Mijn persoonlijke mening: Dat doek heb je helemaal niet nodig.
1 band UD eromheen, en evt. nog een band aan de binnenkant is naar mijn idee ruim voldoende.
Je moet 'vliegend tuig' niet bouwen om een crash te kunnen weerstaan. Daardoor worden ze zwaarder (crash wordt harder), de vliegsnelheid wordt hoger (crash-energie^2). Dat gaat nooit lukken.

Ik heb nog wel wat liggen thuis (volgens mij woon jij in de buurt) ... Stuur maar eens een PB-tje
Eerst de boel aan elkaar lijmen met epoxy met glass-bubbles (je moet het kunnen hanteren), als het eenmaal hard is (de volgende dag) die carbon UD-band eromheen, en de dag erop die aan de binnekant.

Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1286
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Paramotor Drone

Bericht door stef stuntpiloot » 17 mei 2018 17:21

Mee eens! Paramotors (RC specifiek) krijgen alleen wel aardig wat te voorduren tijdens de landingen, is wel iets om
rekening mee te houden (het ding weegt ook 12 tot 15 kg dus heeft ook wel wat massa). De propeller kooi heeft niet
heel veel ruimte voor de propeller (dit vanuit een efficiëntie oogpunt) dus hij moet stijf genoeg zijn dat met een wat
stevigere landing de kooi niet vervormt en de propeller raakt/beschadigd.

Specifiek daarvoor heb ik die linten in gedachten, de rest voorzien van carbon is minder nodig. Ik heb nog wel extra
versteviging nodig bij de overgangspunten tussen de hub/armen en armen/ringdelen en gezien de rondingen kan dat
niet met die UD band gedaan worden. om het geheel er dan nog een beetje mooi uit te laten zien (en niet maar op
een paar plekken koolstof toe te passen) kan de rest ook een laagje krijgen. In dat geval is het dus hoofdzakelijk
cosmetisch.

Ik heb je PB overigens beantwoord.

Plaats reactie