Jullie verhaal achter zelfstandigheid

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Jullie verhaal achter zelfstandigheid

Bericht door ruudpg »

Laro schreef: 26 jun 2018 21:39 .... Het liefst vind ik een werkgever die me dagelijks weet uit te dagen, ....
Ik ben bang dat dit toch een utopie is waar velen naar zoeken.
Naar mijn idee bestaat er geen werk dat elke dag uitdagend kan zijn en waar geen herhaling in voor komt, ook niet als zelfstandige, je moet toch altijd weer je administratie bijwerken, belastingaangifte doen, opruimen, rekeningen betalen, achter je klanten aan zitten om ze vriendelijk doch dringend te verzoeken toch eindelijk die rekening is te betalen, etc, etc....
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Jullie verhaal achter zelfstandigheid

Bericht door Arie Kabaalstra »

ik ken ook mensen die fluitend naar hun werk gaan met veel plezier,
Ja.. zo'n periode heb ik ook gehad.. maar als ik er eenmaal was.. dan was de lol er wel af :lol:

Even zonder gekheid.. ik zeg altijd "ik heb van mijn werk mijn hobby gemaakt", als je zelf heel goed weet wat je wilt, en je kunt een baan vinden die daarop aansluit.. dan ben je een gelukkig mens.
k ben bang dat dit toch een utopie is waar velen naar zoeken.
Utopie?.. Nee.. Zeldzaam?.. Jazeker!..Mijn ervaring is dat de meeste werkgevers je niet Uit willen dagen, maar je per minuut vertellen wat je moet doen.. "MicroManagement" dus..
Ik heb ooit bij een sollicitatie het verwijt gekregen dat ik te veel dacht als een zelfstandig ondernemer.. ik heb die man toen ook gezegd.. of ik begrijp het niet.. of u begrijpt het niet.. maar als Directeur wil je toch maar één ding?.. je haalt een order binnen.. loopt de werkplaats in.. en zegt tegen je medewerkers "Maak dit'.. zij gaan aan de slag.. verder geen omkijken naar..

Eerlijk gezegd nam ik die opmerking dan ook als Compliment.. als hij als zelfstandig ondernemer al vond dat ik me als ondernemer opstelde.. dan was ik er blijkbaar echt aan toe om ook echt zelfstandig ondernemer te worden...
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Jullie verhaal achter zelfstandigheid

Bericht door Ballegooijen »

. ik zeg altijd "ik heb van mijn werk mijn hobby gemaakt",
Ook daar moet je mee oppassen! Als je van je werk je hobby maakt dan heb heb je geen hobby meer. Denk daar wel aan!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Jullie verhaal achter zelfstandigheid

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nee.. als je van j werk je hobby maakt.. hoef je nooit meer te werken!.. en je wordt betaald om te hobbyen..

Toen ik in 1996 gereedschapmaker werd, voelde het niet meer als werk.. uitdagende onderdelen, uitdagende precisie, CNC machines, kortom.. ik heb in die functie heel veel geleerd.. , ik bouwde mijn CNC Machine (de Beagle VMC 2814) voor de hobby.. en gisteren heb ik nog even een leuk hobbyprojectje gedaan
een plaatje perspex met kamertjes ingefreesd.. van 1.9x1.9x1.9 mm, 726 stuks.. waarvoor?.. Geen idee.. iets voor de Pharmaceutica.. iets met poeders. 'k ben geen medicijnman.. mijn opdrachtgever wel..

't was alleen jammer dat de klus 5 uur duurde, en ik maar 1 freesbank heb.. :lol:
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Jullie verhaal achter zelfstandigheid

Bericht door Sven »

Ik ben het met ballegooijen eens.
Je kan je hobby echt kwijt raken en dan weet je na een tijdje opeens niet meer wat je ter ontspanning moet doen.

Dan kan het nog steeds heel leuk werk blijken, maar het is makkelijk echt geen hobby meer.

Dat geldt blijkbaar niet voor iedereen maar klakkeloos van je hobby je beroep maken?
Neueu, er komt te veel bij kijken waar je vooraf niet bij stil staat, dat onvermijdelijk blijkt en tegelijk heeeel belangrijk is.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Jullie verhaal achter zelfstandigheid

Bericht door willy wonka »

Van je hobby je werk maken kan. Maar is inderdaad redelijk zeldzaam.
Bij mij was het eerst hobby, dat loopt langzaam de spuigaten uit, je huurt ergens een fatsoenlijke ruimte i.p.v. de garage thuis, vervolgens gaan de hobby freesmachines langzaam de deur uit, en zo heb je opeens een splinternieuwe staan. En hopelijk is relatief snel de draaibank ook aan de beurt.
Nog nooit ben ik met tegenzin naar het werk gegaan.
Uiteraard zitten er ook minder leuke dingen aan zoals o.a. administratie en randzaken. En in het begin kopzorgen als je bv hoge kosten heb gehad.

Het klinkt allemaal rozengeur en maneschijn, van je hobby je beroep maken. En als mensen hier binnen lopen is het van "soooow".
Maar ik begin inmiddels langzaam kalend en grijs te worden van de opstartfase :lol: Die nu gelukkig ver voorbij is.

Nu is het draai- en freeswerk niet mijn hobby. Maar ik vind het leuk om te doen en het is noodzakelijk voor onze hoofdactiviteit.
Omdat het werk uitbesteden te duur was, en vaak niet volgens onze wensen.

Maar ik kan iedereen aanraden om goed na te denken of je van je hobby wel je werk wil maken.
Als ik naar mijzelf kijk dan ben ik er de hele dag mee bezig. Of ik heb een idee, of een andere aanpak, of een nieuw ontwerp, of wat moet ik nog allemaal doen. Ik kan mij voorstellen dat sommige daar niet meer overweg kunnen (heb ik zelf ook aan moeten wennen).
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Jullie verhaal achter zelfstandigheid

Bericht door Kjelt »

Twee weken terug een stukje gelezen over burn-out en een van de dingen die ze daar afraden is om thuis als hobby hetzelfde te doen als overdag op je werk. Je wilt juist iets anders doen om te kunnen ontspannen, schijnt te maken te hebben hoe je hersenen werken. Misschien een valkuil voor degenen die een enkele grote passie hebben. Ik heb teveel hobbies, geen tijd meer om ze allemaal uit te oefenen dus gaat met fases.
Robbie
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: Jullie verhaal achter zelfstandigheid

Bericht door Robbie »

Hallo Laro,

Interessant om de bijdragen van de mede forummers te lezen en te zien wat ons beweegt en wat de achtergronden zijn, het past ook goed in het forum, onderstaand probeer ik mijn idee te schetsen.
Uitdaging in je werk zal je zelf moeten vinden, de werkgevers adverteren er wel mee, maar zo gauw je in dienst bent vergeten ze de kreet weer.
Het is een romantisch idee om dat te verwachten, de werkgever wil maar twee dingen en dat is zijn tent runnen zoals hij denkt dat het moet en winst maken.
Je uitdaging zal eruit moeten bestaan daaraan zo goed mogelijk bij te dragen, en dat kan ook ten voordele van jezelf zijn.
Ik heb bij mijn 1e werkgever soms dagen stomme gaatjes staan boren, maar op een moment bedenk je dat het met een simpel malletje en aanslagen veel beter en sneller kan (ik had toen -40 jaar geleden- nog nooit van (C)NC gehoord).
Als je laat zien dat hij veel aan je heeft, zal de werkgever steeds meer aan je overlaten en kan je je goed ontwikkelen. Zo werd ik van bankwerker in de loop der tijd service monteur over de hele wereld.
Later bleek dat het niets mag kosten, waarmee ik het niet eens was en ging ik op zoek naar een andere werkgever.
Bij de nieuwe begon ik via een uitzendbureau als frezer aan een oude Heckert en eindigde als CNC programmeur, na 6 maanden mocht ik in vaste dienst.
Bij mijn 1e werkgever had ik al wel kennis gemaakt met frezen en draaien en daar wilde ik wel verder mee, vandaar die stap van service monteur (met alle rompslomp eromheen) naar verspaning.
En zo ben ik via project engineer en productie groepschef met een aantal CNC machines uiteindelijk calculator geworden wat ik 15 jaar met wisselend plezier heb gedaan en sinds kort ben ik met pensioen.
Mijn ervaring: Je mag blij zijn als de werkgever een professionele organisatie heeft (erg belangrijk) waar je op een prettige manier kan werken en waar je het gevoel hebt dat je kan bijdragen.
Ik heb geen moment het gevoel gehad dat ik als zelfstandige beter uit zou zijn of met meer plezier zou werken.

Succes met de zoektocht

.
Plaats reactie