Visloodmal maken

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Visloodmal maken

Bericht door benkr »

@ Ballegooijen --> een kind scannen en dan daar een 3D print van krijgen, dat allemaal voor 40 Euro, kan op diverse plaatsen, o.a. bij mij in Tilburg. Helaas kan een dergelijke scanner niet overweg met van die kleine objecten, anders was het al gepiept.

Nogmaals, het gaat niet specifiek over dat visloodje, dat is alleen een aanleiding tot het gaan zoeken naar wat er mogelijk is. Ik heb inderdaad al één van de twee loodjes getekend in Inventor, dat is dus het probleem niet, maar ik heb ook op mijn werk zo nu en dan behoefte aan een makkelijke manier van inscannen van wat kleinere objecten, vandaar dat het visloodje nu een testcase is. Op mijn werk gaat het b.v. om een klein batterijpack waar een behuizing omheen moet of een printje waar geen CAD data van voorhanden is, maar waar wel een behuizing omheen moet komen, inscannen is dan een heel handige optie.

En zoals al eerder gezegd, binnenkort hebben we de beschikking over een nieuwe en heel nauwkeurige (en ook heel dure) 3D laserscanner van Faro met de daarbij behorende software om puntenwolken te kunnen bewerken en daarna direct in Inventor te importeren en die vervolgens daarna te kunnen bewerken en gebruiken.

Maar daarnaast een manier of tool om ook op een simpele en snelle manier kleine dingen te kunnen scannen zou toch fijn zijn. Het eerste idee was een kleine handscanner van 3D Systems die bij Conrad net iets meer dan 400 Euro kost, maar ook die schijnt niet echt met kleine dingen overweg te kunnen, ik kan in ieder geval hier niet zo heel veel over vinden.
Ik ga volgende week toch nog eens aan de slag met een draaitafel om op die manier een serie foto's te maken.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Visloodmal maken

Bericht door Swets »

ik ben toen wel eens bezig geweest met 123Dcatch...

met deze foto's
Afbeelding

stl van gemaakt... en die zag er toen zo uit in visualcam:

Afbeelding

vond het resultaat wel aardig met een paar foto's...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Alex.hobby
Berichten: 89
Lid geworden op: 07 nov 2009 15:29
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Visloodmal maken

Bericht door Alex.hobby »

Ballegooijen schreef:Alex, Ik wil een borstbeeldje van m'n kleinzoon maken. Kun je hem ook scannen?
Helaas niet. Daar zijn mijn scanners niet geschikt voor. Dan zou hij te lang stil moeten zitten en dat kan niemand, tenzij buiten westen.
Alex, professioneel hobbyist
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Visloodmal maken

Bericht door Guvner »

Alex.hobby schreef:
Ballegooijen schreef:Alex, Ik wil een borstbeeldje van m'n kleinzoon maken. Kun je hem ook scannen?
Helaas niet. Daar zijn mijn scanners niet geschikt voor. Dan zou hij te lang stil moeten zitten en dat kan niemand, tenzij buiten westen.
Ik zie het probleem niet :mrgreen:
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Visloodmal maken

Bericht door Swets »

https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f= ... it=scanner

zij wel vaker topics over geweest....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Visloodmal maken

Bericht door benkr »

Ik heb inmiddels van alles geprobeerd, maar ik kom er steeds achter dat relatief grote dingen lukt maar die loodjes van zeg 14 mm doorsnede van geen kanten, die puntenwolken zijn eerder donderwolken dan iets wat lijkt op het oorspronkelijke model, ik ben er maar mee gestopt.
Inmiddels is er (door een andere collega) wel een mal voor 6 verschillende loodjes getekend in Inventor en is de volgende stap dit model omzetten naar G-code en vervolgens frezen.

Nu had ik gehoopt inmiddels weer een (bijna) werkende machine te hebben, net zoals die was met de Leafboy77 kaart als sturing, maar niets is minder waar, Pokeys57CNC blijft dwarsliggen, niet erg, komt best wel goed, maar het betekent wel dat ik mijn collega heb beloofd zijn mal te frezen en dat niet waar kan maken, en dat ik geen enkel idee heb wanneer mijn machine eindelijk wel weer draait.

Dus daarom hier de vraag wie dit klusje voor mij zou willen doen. Ik heb dus de mal in Inventor getekend beschikbaar en kan deze dus in b.v. STEP format (of elk ander format) aanleveren. Ik zou het wel op prijs stellen om de verdere conversie van STEP naar G-code (liefste in Fusion 360 of Inventor) zelf mee te maken omdat dit eigenlijk mijn eerste echte freesklusje zou worden, ik heb dus geen enkele ervaring op dit gebied, en mezelf kennende met software zal dat dus ook wel niet zonder de nodige strijd gaan verlopen.

De mal bestaat uit 2 delen en is iets van 60 x 200 x 40 mm groot (deze maten zijn nog niet helemaal definitief)
Ik heb zelf wel materiaal dus dat is het probleem niet.

Ik zelf woon in Tilburg, dus iemand die niet helemaal aan de andere kant van het land woont heeft wel mijn voorkeur, maar het hoeft ook niet echt vlakbij te zijn.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Visloodmal maken

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb pas .stp files ingeladen in F360 en de toolpaden gemaakt. Dat ging prima en is redelijk eenvoudig. Maar ik weet niet of ik nu degene ben die het jou zou moeten leren aangezien ikzelf ook nog een beginner ben. Maar je bent wel welkom hoor.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Visloodmal maken

Bericht door benkr »

Het gaat niet om het leren, hoewel ik best wel zal leren, zeker weten, maar het gaat vooral om het frezen van de mal.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Visloodmal maken

Bericht door andrefc101 »

benkr schreef:Het gaat niet om het leren, hoewel ik best wel zal leren, zeker weten, maar het gaat vooral om het frezen van de mal.
U mag altijd langskomen hè.......
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Visloodmal maken

Bericht door Ballegooijen »

Ben, ik ben vanmiddag eens even bezig geweest maar het is nog een hele uitdaging voor mij! Inmiddels heb ik al 15Mb aan toolpaden, en dat is voor 1 helft!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Visloodmal maken

Bericht door benkr »

Ik heb de bestanden, zowel de STP files als tekeningen in 2 en 3D PDF maar ik heb geen enkel idee hoe ik die hier ga toevoegen.Ik heb al wat geprobeerd, maar dat lukte niet. Alles bij elkaar is het zo'n 8Mb.
Mocht iemand ze willen bekijken laat me dat dan even weten, dan stuur ik ze meteen naar je toe. Ik heb dan denk ik wel een normaal mailadres nodig.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Visloodmal maken

Bericht door Ballegooijen »

Ben,
de 1e helft is klaar (op het graveren na). Ik heb een filmpje gemaakt dan kan je collega het ook zien:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Visloodmal maken

Bericht door andrefc101 »

Waar is het filmpje nu?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Visloodmal maken

Bericht door Ballegooijen »

Werkt de link niet bij jou Andre?
Probeer dan deze link eens https://www.youtube.com/watch?v=xBtaPyJFxCk
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie