Aansturing CNC (algemeen)

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Jozef
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 feb 2009 23:25

Aansturing CNC (algemeen)

Bericht door Jozef »

Hallo beste forumleden,

Als eindproject voor mijn opleiding mechatronica heb ik na veel ideeën zoeken besloten om een CNC freesmachine te gaan maken. Helaas moet ik voor het einde van de week een bestellijst inleveren van alle onderdelen die ik nodig heb, dus ik moet weten wat er bij een CNC besturing komt kijken!
Ik lees al even mee op dit forum en ik heb veel nuttige stukjes hier en daar gevonden. Maar ik heb nog geen totaalplaatje helaas.

Ik wil een zogenaamd 'portaal' freesmachine maken. Het mechanische gedeelte is allemaal goed te doen en daar kom ik wel uit (spindels, lagers, etc.). Maar nu wilde ik het apparaat CNC aansturen, en ik heb eigenlijk totaal niet zoveel verstand van stappenmotoren en electro in het algemeen.

Ik heb dingen gelezen over drivers, intefrace prints, voedingen etc, maar ik weet nog steeds niet wat ik concreet gezien echt nodig heb om een machine CNC aan te sturen. Ook natuurlijk dit voor zo min mogelijk geld (school betaald, het belangrijkste is dat het functioneert) :P .

Ikzelf denk te hebben gelezen dat ik een Softwarepakket nodig heb (bijvoorbeeld mach3, deskcnc of usbcnc), deze sluit je aan op een interfaceprint met een printerkabel? Verder weet ik dat de stappenmotoren bestuurd worden door drivers. Maar wat mij nog steeds onduidelijk is, is hoe de voeding aangesloten wordt. En ook hoe de driver aangesloten wordt op de interface.

bijv: Software -> Interface -> driver -> voeding -> stappenmotor ?
Oftewel, welke onderdelen heb ik nodig en welk onderdeel sluit ik waarop aan?

Ik zou het ontzettend fijn vinden als iemand hier duidelijkheid in kan scheppen voor mij, als beginnend electro-er.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Aansturing CNC (algemeen)

Bericht door Arie Kabaalstra »

als je het zo goedkoop mogelijk wilt houden zou je je machine onder dos aan kunnen sturen met bijvoorbeeld ZeusCNC
(http://www.cnczeus.com/)
Hardware: PC ( mag een oude bak zijn, als er maar dos opstaat )
Voeding voor je drivers , afhankelijk van je drivers.
de MSD-32-2.5 van http://www.stappenmotor.nl. kan al draaien op 12V, neem je ringkerntrafo voor je voeding van 15V AC sec. heb je na gelijkrichten 21 V
gelijkrichter ( zelf bouwen )
Drivers (MSD-32-2.5 had ik al genoemd )
Printerkabel ( zelf maken /ombouwen)
Stappenmotoren
aansluitmeuk, kabel, schroefklemmen..

mijn machine heeft in eerste instantie met deze artikelen gedraaid.
Zeus is wel wat achterhaald, maar het is in feite een dos-versie van een professionele besturing.

er zijn natuurlijk meer besturingsprogramma's die op de LPT poort werken.

Momenteel heb ik USBCNC op mijn machine, dus in één kast heb ik :
een PC(Mini-itx)
4 Drivers
een voeding
een USBCNC interface-(printje)
USB kabel van PC naar USBCNC
2 Solidstate relais, om vanuit USBCNC de spil te kunnen starten.

qua aansluiting:
Printerpoort: in de besturingssoftware zit een beschrijving van welke pin welke functie heeft je programma geeft signalen aan de poort,
de pinnen voor je assen ( step en dir ) sluit je aan op de ingangen van je drivers ( de meesten hebben tegenwoordig optocouplers ( optische overdracht, dus electrisch gescheiden)
de voeding sluit je aan op de voedingsingangen van je drivers, die zorgen voor de stroom voor de motoren, de signalen die uit de LPT komen, bepalen welke spoel van de motor stroom krijgt, en dus welke kant ie opdraait en hoe snel.
de uitgangen van je drivers sluit je dus op de motoren aan.
( op stappenmotor.nl vind je wel een PDF je met een tekening/schema)

Voor USBCNC geld ongeveer hetzelfde, alleen heb je hier een interfacekaart die de besturingskant van de PC overneemt, de signalen komen via de USB kabel, de signalen voor de drivers komen vanuit de connectors van de interface.
Ook hier sluit je de voeding aan op de drivers.

ik heb er zelf een verloopprintje tussen zitten, de connectors op de USBCNC interface zijn 10-pins flatcable, die zet ik om naar schroefklemmen.
Damencnc verkoopt echter drivers met een adaptertje waar je zo de 10-pins flatcable in kan steken.

ik zag zelf ook enorm tegen het aansluiten van de electronica op, als gereedschapmaker weet ik ook niet veel van elektriek, maar het aansluiten stelt niet zo veel voor..
een voeding (35 V DC
Gebruikersavatar
Jozef
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 feb 2009 23:25

Re: Aansturing CNC (algemeen)

Bericht door Jozef »

Kijk, nu zie ik toch weer een beetje licht in de duisternis! Dit snap ik :P.
Dan zal ik denk ik maar wat spulletjes gaan bestellen bij damen en hopen dat school genoeg geld heeft.

Ik geloof dat veel van de apparatuur die (bijvoorbeeld bij damencnc) te koop is plug-and-play is, nietwaar? Alleen even aansluiten, testen en in een mooi kastje doen. Of verbeeld ik me nu dingen :roll: .
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Aansturing CNC (algemeen)

Bericht door Arie Kabaalstra »

In elk geval verkoopt Damen CNC veel Kant en klare besturingskasten, daar hoef je letterlijk alleen maar een PC aan te hangen met de USB, de motoren met stekkers aan de andere kant van de kast, Stekkers in het stopcontact, Computer aan, USBCNC opstarten en je kunt aan de slag..

tevens ( en dat vind ik heel mooi gemaakt ) heeft ie kant en klare printjes met een 10-pin flatcableconnector, en een Driverconnector erop, die zet je op je driver, en daar sluit je zo de 10 pins flatcable op aan.. niks geen draden trekken..

Ook heeft ie een printje met 2 solid state relais, 10pins flatcable aan de ene kant erin, 220V op de andere kant, en je kunt er vanuit USBCNC de spilmotor, en bijvoorbeeld een koelpomp, of stofzuiger mee aanzetten..
Gebruikersavatar
Jozef
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 feb 2009 23:25

Re: Aansturing CNC (algemeen)

Bericht door Jozef »

Ik heb een beetje rondgezocht voor de software, maar dat is toch nog best prijzig. Zo'n Zeus of Turbo CNC zijn wel de goedkopere.

Maar moet ik dan (bij zeus en turbocnc) gewoon zo'n printerkabel in me pc doen, de draden strippen en aansluiten op een print net zoals bij usbcnc of mach3? of gaat dit signaal direct naar de drivers zonder interfaceprint?

En ik weet niet welke print je precies bedoeld bij damen. Ik zie bijvoorbeeld ook de 3d step chopper print staan: 'interface is included, so it's click & go'. Dit is dus 3 drivers-in-één, MET interface print?

Ik zoek eigenlijk een oplossing met zo min mogelijk losse printjes, want ik vind het allemaal wel een beetje verwarrend :P. En zo'n complete set van Damen zou ideaal zijn, maar ze vinden op school dat ik ook maar eens wat moet leren, dus ik zal wel IETS zelf moeten doen haha. Helaas.
Gebruikersavatar
dirk w
Berichten: 261
Lid geworden op: 23 jan 2007 21:33
Locatie: Haasdonk (belgië)
Contacteer:

Re: Aansturing CNC (algemeen)

Bericht door dirk w »

http://www.mechapro.de/catalog/stepper- ... qcc87djq81
Je kan een bouwpakket kopen van een driver, dat moet je zelf in elkaar solderen en je krijgt er ook nog het schema bij zodat je weet welke onderdelen wat doen.
Dan kan je meteen de hele werking ervan uitleggen aan de leeraar :mrgreen:
Heeft me geholpen bij de reparatie ervan na een mislukt experimentje.
Voor een freesmachine kan ik de 3D-step kaart aanbevelen, die kan 3 motoren aansturen en je kan deze aan een bestaande printerkabel aansluiten.
2A max per spoel en max 50V ingang.
Mijn portaalfrees werk ook met deze kaart.

gr.

Dirk
Gebruikersavatar
Jozef
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 feb 2009 23:25

Re: Aansturing CNC (algemeen)

Bericht door Jozef »

hmm, dat zelf maken zie ik ook nog niet zo zitten haha.

Maar dat 3d chopper klinkt wel leuk dan. Wordt dat dan:
PC -> 3d Chopper (aangesloten op een voeding van 50v 10A) -> stappenmotoren (3 stuks)?

Dus deze print is 3 drivers en interfacekaart in een? (in het geval dat ik turbocnc of zeus cnc zou gebruiken met de seriele poort)

Ik neem aan dat er een beschrijving voor het aansluiten bij de print geleverd wordt.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Aansturing CNC (algemeen)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Jozef schreef:Ik heb een beetje rondgezocht voor de software, maar dat is toch nog best prijzig. Zo'n Zeus of Turbo CNC zijn wel de goedkopere.

Maar moet ik dan (bij zeus en turbocnc) gewoon zo'n printerkabel in me pc doen, de draden strippen en aansluiten op een print net zoals bij usbcnc of mach3? of gaat dit signaal direct naar de drivers zonder interfaceprint?

En ik weet niet welke print je precies bedoeld bij damen. Ik zie bijvoorbeeld ook de 3d step chopper print staan: 'interface is included, so it's click & go'. Dit is dus 3 drivers-in-één, MET interface print?

Ik zoek eigenlijk een oplossing met zo min mogelijk losse printjes, want ik vind het allemaal wel een beetje verwarrend :P. En zo'n complete set van Damen zou ideaal zijn, maar ze vinden op school dat ik ook maar eens wat moet leren, dus ik zal wel IETS zelf moeten doen haha. Helaas.
Bij Zeus gaan de draden vanuit de printerkabel inderdaad zo de drivers in ( of deze nu in een apart kastje zitten, of met zijn drietjes op een print ( 3D-Step kaart )

wat er bij DamenCNC bedoeld wordt met "interface is included" weet ik eigenlijk niet..

Afbeelding

dit is mijn PC toen ie nog met Zeus draaide, onderin de drivers (4 Stuks), 't rode kabeltje helemaal links komt vanaf de PC voeding, en is voor de voeding van mijn drives.
't bovenste plaatje met de 9-pins Sub-D connector komt vanuit de printerpoort, ik had de 8 pins in de 25 Pins Sub D die de driversignalen geven op een "verloopje gezet naar een 9-pins Sub D, hiervandaan komen dus de vier slangen met elk 2 draden voor de drivers, de onderste connectors zijn ook 9-pins, maar die zijn voor de motoren.
helemaal links op de foto zie je nog de grijze kabels naar de motoren , rechts in de kast zit de voeding voor de motoren ( een ringkerntrafo met een brugcel, en een dikke afvlak Elco, die is er om de hobbels in je gelijkgerichte spanning een beetje glad te trekken..
Gebruikersavatar
Jozef
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 feb 2009 23:25

Re: Aansturing CNC (algemeen)

Bericht door Jozef »

Aah, dat ziet er wel mooi uit zo, alles in 1 kastje! lekker makklijk.

Maar nu zei je dat het rode draadje links, van de voeding naar de driver liep. En rechts heb je de voeding van de motoren zitten, die gaat ook via de driver.
Heeft de driver een aparte voeding voor zichzelf nodig, los van de motor-voeding?

Ik heb de handleiding erbij gepakt van de HP5056 driver (ik denk dat het deze is op jouw foto) en ik zie bovenaan 6 aansluitpunten. stap, dir en enable. Dit is dus de input vanuit de pc. Maar er staat ook 3x +5v bij. Is dit de voeding voor de driver zelf? en hoeveel volt moet daarin? is bijvoorbeeld zo'n PC voeding goed genoeg?

Driver HP 5056
1343
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Aansturing CNC (algemeen)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Bijna goed.. ik had daar de MSD-32-2.5 inzitten.. :)

die 5 V kun je gewoon uit je PC voeding aftakken, die is voor de electronica.
de "enable" is een signaal waarmee je de drivers in je software aan en uit kunt schakelen, Step en Dir zijn de signalen voor het aansturen van je Stappenmotor.

in het kort komt het hier op neer:
een driver heeft een "laagspanningskant", en een "hoogspanningskant".

aan de laagspanningskant komen de spanning voor de regelelectronica ( 5V), en de Signalen binnen.
aan de hoogspanningskant komt de spanning voor de motoren binnen, en de regelelectronica laat die spanning door naar de stappenmotoren.
die schakelt dus tussen de verschillende spoelen in je motor, waardoor ie stappen kan maken.
het tempo waarmee dit gebeurt bepaald het toerental, de volgorde de draairichting.
Ramon
Berichten: 42
Lid geworden op: 04 feb 2009 12:18
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Aansturing CNC (algemeen)

Bericht door Ramon »

hallo,
als je de 'HobbyCNC EZ Driver Board Kit' neemt heb je dan nog andere dingen nodig of sluit je de stappenmotoren er gelijk op aan???

mvg ramon
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Aansturing CNC (algemeen)

Bericht door Leeuwinga »

Of je neemt een G540
Heb je een complete 4- kanaals stappenmotor driver paneel
met geintergreerde interface bord.
Paralelle kabel eensluiten motoren aan sluiten, klaar!
1344
Ramon
Berichten: 42
Lid geworden op: 04 feb 2009 12:18
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Aansturing CNC (algemeen)

Bericht door Ramon »

Heb je er mischien een prijslijst van want ik heb dit gevonde maar snap er niks van.

1 - 1 $299.00
2 - 4 $285.00
5 - 9 $270.00
10 - 19 $255.00
20 - 49 $240.00
50 - 99 $225.00
100 - 199 $210.00
200 - 499 $195.00
500 - 999 $180.00
1000 - 1999 $165.00
2000 - 4999 $150.00
5000 - 9999 $135.00
10000 - 20000 $120.00

P.S ik zoek lowbudget. ;-)
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Aansturing CNC (algemeen)

Bericht door Leeuwinga »

Wat mag een
4 voudige 3,5Amp steppendriver
compleet met interace dan kosten?
Plaats reactie