draadtappen in RVS lukt niet

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

draadtappen in RVS lukt niet

Berichtdoor jaja op 09 Jun 2012 22:25

Tap handmatig een M18-1.0 draad in RVS. Dat gaat uitstekend maar bij het terug draaien van de tap komt er RVS in de groeven van de tap waardoor die tap er bijna niet meer uitgedraaid kan worden en de hele draad kapot gaat. Die groeven zijn ook niet gemakkelijk weer schoon te krijgen omdat de RVS er heel vast in zit.
Ik gebruikte snijolie en bij de derde poging gewone olie als smeermiddel.
Iemand enig idee wat ik hieraan kan doen?

gr
jaja
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 02 Mei 2010 19:35

Re: draadtappen in RVS lukt niet

Berichtdoor mie op 09 Jun 2012 23:02

Beste jaja
als je tapt moet je je spaan breken, dat doe je door bijvoorbeeld 2 keer rond te gaan en dan een halve slag terug
dan weer 2 keer rond te gaan en dan weer halve slag terug enzovoort. Zo krijg je korte spaantjes en niet z'n lange spaan. Verder kun je het beste een doorlopende tap gebruiken , die gooit de spaantjes onderin.
Een blinde tap gooit de spaantjes naar boven en als je dan dieper gaat dan de draad van de tap is heb je ook kans dat de spanen er tussen komen. Verder kun je het beste een tap met blauwe ring gebruiken (die zijn voor inox)
Hier nog een link vor het verschil van blinde tappen en doorlopende tappen.
http://www.verspaningonline.eu/assortim ... roltap.htm

Mie
Gebruikers-avatar
mie
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 30 Jul 2010 22:12
Woonplaats: Tilburg

Re: draadtappen in RVS lukt niet

Berichtdoor IronMan op 10 Jun 2012 01:01

Ja ja,

en je moet er voor zorgen dat je gat 0.1 groter is. b.v M18x1 boren met 17.1
En gewoon blijven smeren met snij olie. En zorg er voor dat je tap mooie recht er boven zit desnoods gebruik je een v blok ofzo. De begin is altijd het belangrijkst ( de eerste paar gangen).
Niet te lang stil staan. Door naar het volgende........
IronMan
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 16 Okt 2009 01:37
Woonplaats: Venray

Re: draadtappen in RVS lukt niet

Berichtdoor snader op 10 Jun 2012 06:55

Bij rvs tappen gebruik ik altijd tapvet, Dit vind ik fijner werken dan snijolie in rvs.
snader
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 07 Jan 2010 20:30
Woonplaats: venlo-blerick

Re: draadtappen in RVS lukt niet

Berichtdoor 1234 op 10 Jun 2012 09:59

met het tappen van blinde gaten gebruik ik altijd tapvet, en dan het gat niet in 1x tappen maar meerdere keren zodat de tap niet vol loopt met spanen en altijd de spaan breken
open gaten kan met olie en vet
Geduld verliest men het makkelijkst als men het niet bezit
Gebruikers-avatar
1234
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 22 Jun 2011 18:49
Woonplaats: papendrecht

Re: draadtappen in RVS lukt niet

Berichtdoor jaja op 11 Jun 2012 16:26

Bedankt voor jullie reacties maar ook als ik jullie advies opvolg blijven er RVS deeltjes zich afzetten in de groeven van de tap. Alleen het ietsjes groter boren of draaien heb ik nog niet geprobeerd. Wellicht is het een heel bijzondere soort RVS. Het komt van de sloop en het kan dus van alles zijn. Ik heb hiervoor nog nooit problemen gehad met het tappen van schroefdraad, ook niet in RVS.
Bedankt voor de tips, die zijn later nog bruikbaar.
gr jaja
jaja
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 02 Mei 2010 19:35

Re: draadtappen in RVS lukt niet

Berichtdoor kees van oosten op 11 Jun 2012 19:34

als ik RvS tap gebruik ik altijd ROCOL snijolie, stinkt wel een beetje en bij draaien rookt het, maar werkt super.
maar het is zeker ook belangrijk dat je weet welke kwalietijd je hebt. 304 of 316 is nogal een verschil om een gaatje te tappen.
kees van oosten
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 17 Dec 2011 15:41

Re: draadtappen in RVS lukt niet

Berichtdoor jaja op 12 Jun 2012 21:09

Kees,
Toevallig gebruik ik ook datzelfde merk snijolie en ik vind dat het lekker werkt. Maar ja als je via de oudijzerhandelaar aan je materiaal komt weet je bijna nooit welk materiaal het is. Alhoewel hij wel een aparte bak heeft voor 316.
Hij verkoopt het voor €2,- per kilo. (Pas nog een kilo's bouten en moeren A-4 gekocht) Het is een bijzonder aardige man die het altijd goed vindt als ik de RVS bak induik.
Alleen is het jammer dat hij bijna nooit messing heeft liggen. Als hij het heeft houdt hij dat apart voor mij. Aardig hé.
Bedankt voor je reactie.
gr jaja
jaja
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 02 Mei 2010 19:35

Re: draadtappen in RVS lukt niet

Berichtdoor 1234 op 14 Jun 2012 14:57

perslucht er op tijdens het terug draaien wil ook wel eens helpen
Geduld verliest men het makkelijkst als men het niet bezit
Gebruikers-avatar
1234
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 22 Jun 2011 18:49
Woonplaats: papendrecht

Re: draadtappen in RVS lukt niet

Berichtdoor tuurbo op 14 Jun 2012 15:39

En een gespiraliseerde tap gebruiken,dan gaan de spanen gelijk bij het tappen naar boven.
kunnen ze dus ook niet meer tussen het materiaal komen bij het terugdraaien! :lol:
tuurbo
 
Berichten: 200
Geregistreerd: 01 Aug 2007 16:15

Re: draadtappen in RVS lukt niet

Berichtdoor mie op 14 Jun 2012 16:11

@ tuurbo
Zo'n tap heet een blinde tap en is voor blinde gaten (niet doorlopend).
Wat ik al eerder in dit topic zij is als je met zo'n tap dieper gaat dan de draadlengte van de tap dat dan juist die spanen er tussen komen. Dat is mijn ervaring iig.

Mie
Gebruikers-avatar
mie
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 30 Jul 2010 22:12
Woonplaats: Tilburg

Re: draadtappen in RVS lukt niet

Berichtdoor cnc junkie op 14 Jun 2012 17:05

Of gewoon roltappen,heb je helemaal geen krullen. ;-)
groetjes martin


www.metalo.nl
Gebruikers-avatar
cnc junkie
 
Berichten: 86
Geregistreerd: 10 Sep 2009 15:16
Woonplaats: zaandam

Re: draadtappen in RVS lukt niet

Berichtdoor kees van oosten op 14 Jun 2012 17:28

jaja.

je kan weel ongeveer zien welke soort je hebt 304/316.

304 is zeer licht magnetisch, de magneet zal niet blijven hangen maar bij 316 heeft ie totaal geen aantrekkingskracht.

misschien kan je hier wat mee..

groet kees.
kees van oosten
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 17 Dec 2011 15:41

Re: draadtappen in RVS lukt niet

Berichtdoor jaja op 16 Jun 2012 22:24

Allemaal bedankt voor jullie reacties.
Ondertussen heb ik de draad op de draaibank gemaakt en dat ging natuurlijk prima met mach3.
Eerst de binnendraad daarna de buitendraad,omdat ik die makkelijker bij de binnendraad kan aanpassen en heel strak kan uitvoeren.
gr jaja
jaja
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 02 Mei 2010 19:35


Terug naar Diverse materialen



Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten