Zelfbouw lineaire geleiding

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Zelfbouw lineaire geleiding

Bericht door Erik »

Ik hoop dat Aanrip dit bericht leest.

Op zoek naar een betaalbaar systeem om geleidingen te maken denk ik al een poosje aan het volgende systeem zoals Aanrip ze gebruikt;

Afbeelding

Ik beschik over een kleine cnc-machine, het aluminiumwerk is dus geen probleem. Ik denk aan max. 1/100 speling.

Is dit systeem (spelingsarm) goed zelf te maken?

Is het verstandig om de (kogel)lagers nastelbaar te monteren?

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: zelfbouw lineaire geleiding

Bericht door aanrip »

Voor een vakman is dit niet moeilijk. Met een digitale uitlezing op de machine en een uitgeklokte machineklem is het eenvoudig om de tapgaten voor de kogellagers te boren. Gebruik een plaatboor 5mm, boor eerst de gaten voor de kogellagerbouten zonder gereedschap te wisselen. Tap daarna in dezelfde volgorde. Het grootste blok bevat de niet nastelbare 2 horizontale en 2 vertikale kogellagers. Het onderste blok is met 4 bouten en 4 tegenbouten aan het bovenste geschroefd en daarmee geheel nastelbaar. Het blok links is op dezelfde wijze in elkaar gezet. Het lijkt verder eenvoudig, doch ik heb er tamelijk lang over nagedacht hoe de krachten van de frees worden ontbonden op dit geval. Tip: maak niet de fout door beide geleidingen met lagerstelsels van 60 graden uit te voeren. Dat gaat gegarandeerd wringen.
Ik heb deze machine onlangs overigens verkocht. De nieuwe eigenaar is zeer tevreden.
I like the smell of hot chips
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: zelfbouw lineaire geleiding

Bericht door create »

Heb je hier nog meer Foto`s?? Aanrip of Erik?

ziet er wel mooi uit, zou alleen de linkerkant ook willen zien

Aanrip hoe zat jij met je speling? 1/10 1/100?

En met welke afmeting (lengte) is dit nog een goede optie?

gr Create
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: zelfbouw lineaire geleiding

Bericht door aanrip »

Die speling, Create, is afhankelijk van de mogelijkheid om de lagers tegen de geleidingen vast te zetten en de buigsterkte van de 16mm geleidingen zelf. De gehele kruisslede oefent daarnaast natuurlijk torsiekracht uit op de geleidingen en het frame van de machine. Op mijn site staan meer foto's van de opbouw. Om kort te gaan: de kracht van de motoren bepaalt in dit geval de precisie. Met de toegapaste 0,5Nm 3-fase motoren lukt het allemaal wel.
Ik weet trouwens niet hoe ik foto's naar hier kan uploaden (en kennelijk meer mensen niet)
Laatst gewijzigd door aanrip op 03 feb 2007 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
I like the smell of hot chips
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: zelfbouw lineaire geleiding

Bericht door aanrip »

Oh, ja. Ik heb hiermee een machientje gebouwd van y 500 x 350. In principe kan dat best factor 2 of 3 opgeschaald worden. De onderste geleiding zou ik dan maken van geslepen dikwandige buis van 20 doorsnede. Hoe het loopt? Fantastisch!. Als de slede niet geblokkeerd wordt door de spindel, dan is een duwtje genoeg om hem van de ene naar de andere kant van de machine te laten rollen.
I like the smell of hot chips
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: zelfbouw lineaire geleiding

Bericht door Erik »

Aanrip,

Om een foto te uploaden heb ik de volgende tutorial geschreven.

Dat die geleidingen fantastisch soepel lopen heb ik ook al ondervonden bij een testopstellinkje, alleen heb ik nog een klein beetje mijn twijfel over de optredende spelingen.

Ik neem aan dat de geleiding op de foto bedoeld is voor de y-as en dat je daarom bovenaan ook 2 kogellagers hebt gemonteerd. Voor een complete x-as kun je volgens mij volstaan met 2 geleidebuizen en 12 kogellagers, correct?

Heb je de onderste 6 kogellagers vast gemonteerd in het aluminiumblok of nastelbaar met slobgaten?

Heb je de eerste/beste kogellagers gebruikt of toch iets specialers?

Waar heb je die geslepen buizen vandaan gehaald?

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: zelfbouw lineaire geleiding

Bericht door aanrip »

@erik: om deze hobby te kunnen betalen moet je creatief gebruik maken van alle oude shit, die je kan krijgen. Ik schaf bijna nooit iets nieuw aan. De precisie buis komt van een afgekeurde batch van een staalfabriek en ja, is voor veel geld ook gewoon in de handel. Kwestie van googl-en. De kogellagers komen van Kevin Damen, ook al niet duur. Blokjes alu van de schroot, inbusboutjes M6 de kop afdraaien op 8mm en uit de bak...enz. De hele machine heeft mij €180.- gekost.
De geleiding IS spelingsvrij omdat 2 x 3 lagers de onderste geleiding omvatten en volledig opsluiten. Van elk stel van drie lagers is het bovenste lager het loopwiel. De twee, die onder een hoek van 60graden staan opgesteld, zijn gemonteerd op een blok. Dat onderste blok is nastelbaar ten opzichte van het bovenste gemonteerd Elke van de vier bouten waarmee dat gebeurt heeft een kontra stelbout om op spanning te kunnen stellen. Van slobgaten heb ik nog nooit gehoord en als ik dat zou moeten doen, dan keur ik het werk af. Mijn werk gaat op 0.005 mm, wordt gepaspend en mijn grootste vijand is de temperatuur.
Wanneer ik maar 1 geleiding zou hebben, zou het kruisstuk kiepen. De bovenste geleiding voorkomt dat. Die lagers wringen nooit met mijn op de onderste geleiding aangebrachte precisie, want ook hier is een stelbaar blok met een lager tegenover een vast lager gezet volgens hetzelfde principe als bij de onderste geleiding. In totaal heb ik dus 2x3+2x2= 10 lagers nodig gehad in de maat 20x8x6.
In beginsel maakt het niet uit voor welke as je een lageropstelling maakt volgens deze constructie. Dit is de X. Nadeel van deze constructie is dat zij veel ruimte vraagtAfbeelding
I like the smell of hot chips
Ronald

Re: zelfbouw lineaire geleiding

Bericht door Ronald »

Hallo Aanrip heel mooi gemaakt maar buigen die buizen onder belasting niet vreselijk door?
Ik heb hier 30mm zilverstalen assen liggen van ongv 1,2 mtr
en zelfs die kan ik indrukken in het midden ongv 1 a 2 mm minstens


Ronald
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: zelfbouw lineaire geleiding

Bericht door aanrip »

Nee Ronald, dit zijn trouwens geen buizen maar de zuigerstangen van persluchtcylinders. De dikte is 16 mm en de machine is 500 breed. Los daarvan is de hele omringende constructie zo sterk, dat van enige buiging bij de heersende krachten geen sprake is. Zie mijn http://www.aanrip.nl
Wanneer ik nog eens een grotere machine zou bouwen, dan ga ik deze constructie ook toepassen voor de Y-as, maar dan zadel ik de geleidingen met een tussenruimte van 200 mm op een vloerplaat.
I like the smell of hot chips
Plaats reactie