hiwin grote spoed?.

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

hiwin grote spoed?.

Bericht door elvis3 »

Ik ben nieuw in het portaalfrees gebeuren, nu kwam ik deze portaal tegen( zie foto's van geleidingen) met bredere en lagere hiwin geleidingen en een omloopspil met grote spoed Nu is mijn vraag is dit net zo goed als de standaard geleidingen ?.
En met standaard bedoel ik zoals op de opensource gebruikt worden , of zeggen jullie gewoon van af blijven.
gr Kees

16786

16787
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: hiwin grote spoed?.

Bericht door Kjelt »

Op de OSPF worden ook Hiwin geleidingen gebruikt dus prima.
Grotere spoed wil zeggen dat iedere omwenteling vd motor/as de wagen een grotere afstand aflegt. Dus wil je weten in hoeveel stapjes je de motor kunt geven voor een enkele omwenteling en dat is dan je resolutie (stap nauwkeurigheid).
Voordeel is meestal wel dat je een grotere snelheid kunt halen maar het is aan de motor of dit dan wel of niet ten koste gaat vd nauwkeurigheid.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: hiwin grote spoed?.

Bericht door benkr »

Je hebt ook meer kracht nodig, die moet je dus ook hebben, anders is het gauw over.
4 x grotere spoed betekent ook 4 x groter kracht nodig, dus als je voor 5mm spoed 2 Nm nodig hebt dan moet je met 20mm spoed echt 8 Nm hebben voor dezelfde resultaten.
En omdat je snelheid flink toeneemt (kan maar moet natuurlijk niet) wordt waarschijnlijk de acceleratie groter wat je flink wat extra kracht kost, dus ja het kan allemaal maar je moet wel even aan het rekenen om er achter te komen of je dit wel wilt.