hiwin grote spoed?.

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

hiwin grote spoed?.

Bericht door elvis3 »

Ik ben nieuw in het portaalfrees gebeuren, nu kwam ik deze portaal tegen( zie foto's van geleidingen) met bredere en lagere hiwin geleidingen en een omloopspil met grote spoed Nu is mijn vraag is dit net zo goed als de standaard geleidingen ?.
En met standaard bedoel ik zoals op de opensource gebruikt worden , of zeggen jullie gewoon van af blijven.
gr Kees

16786

16787
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: hiwin grote spoed?.

Bericht door Kjelt »

Op de OSPF worden ook Hiwin geleidingen gebruikt dus prima.
Grotere spoed wil zeggen dat iedere omwenteling vd motor/as de wagen een grotere afstand aflegt. Dus wil je weten in hoeveel stapjes je de motor kunt geven voor een enkele omwenteling en dat is dan je resolutie (stap nauwkeurigheid).
Voordeel is meestal wel dat je een grotere snelheid kunt halen maar het is aan de motor of dit dan wel of niet ten koste gaat vd nauwkeurigheid.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: hiwin grote spoed?.

Bericht door benkr »

Je hebt ook meer kracht nodig, die moet je dus ook hebben, anders is het gauw over.
4 x grotere spoed betekent ook 4 x groter kracht nodig, dus als je voor 5mm spoed 2 Nm nodig hebt dan moet je met 20mm spoed echt 8 Nm hebben voor dezelfde resultaten.
En omdat je snelheid flink toeneemt (kan maar moet natuurlijk niet) wordt waarschijnlijk de acceleratie groter wat je flink wat extra kracht kost, dus ja het kan allemaal maar je moet wel even aan het rekenen om er achter te komen of je dit wel wilt.
Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

Re: hiwin grote spoed?.

Bericht door elvis3 »

Deze motoren staan erop, TB6600 Stappenmotor Driver single Puls 4A 9 ~ 42 V 2/4 Fase Hybride Controller Micro-Stap.
Is dat volgens jullie goed of niet goed.
gr Kees
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: hiwin grote spoed?.

Bericht door benkr »

Je schrijft over motoren en haat de gegevens van de motordriver aan.
Die drivers is niet veel zaaks, wil je echte performance kies dan Leadshine DM driver. b.v. de DM556.
Die presteren echt vweeeeeeeel beter in snelheid, acceleratie en soepel regelen, die TB660 dingen hebben b.v. last van resonantiepieken waardoor je bepaalde snelheden gewoon niet kunt gebruiken, knap lastig als je machine opeens niet wil wat het programma opdraagt. De Leadshine drivers hebben daar software voor die daar veel beter mee omgaat en in de praktijk vrijwel onderdrukt.

https://nl.aliexpress.com/item/Original ... Title=true
BennedeBakker
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:39
Locatie: Rijswijk ZH
Contacteer:

Re: hiwin grote spoed?.

Bericht door BennedeBakker »

Ik heb deze portaalfrees ook op marktplaats voorbij zien komen. In de advertentie staat vermeld dat de kogelomloop een spoed heeft van 50mm. Dit is niet wat je wilt hebben op een portaalfrees als je hardere materialen wil frezen. Er wordt geschreven dat de machine uitermate geschikt is voor aluminium, maar daar geloof ik echt niks van. Misschien als je 0.1mm per keer afneemt. De motoren zien eruit als 2-2.5 Nm nema 23, ter vergelijking, de opensource portaalfrees gebruikt ook 2Nm Closed Loop motoren bij een spoed van 5 of evt 10mm, dat is dus 5-10 keer zo sterk.

https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-ze ... ousPage=lr
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: hiwin grote spoed?.

Bericht door stef stuntpiloot »

Dat is inderdaad een vreemde keuze (50mm spoed spindels). Daarintegen, als de lineargeleidingen echte zijn en geen china kloon dan zit er voor een klein vermogen aan geleidingen op. 2 jaar geleden heb ik een offerte aangevraagd van THK voor MGW15 vergelijkbaar type geleidingen en dan zou deze set richting de 2500 euro kosten (4x 700mm + 8 karren)

met andere woorden: paar dikke nema34 motoren er op en gaan met die banaan. (zonde namelijk om deze mooie kogelomloop spindels te verschroten)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: hiwin grote spoed?.

Bericht door Kjelt »

50mm is echt teveel IMO, 10 of 20 max.
Maar ik geloof niet dat het 50mm spoed is want de as is kleiner dan een meter en ik tel al 35 a 40 draaingen vanaf de foto.
Als het in de buurt is ga eens kijken en meten want als de spindels ook van Hiwin zijn heb je aan materiaal vd geleidingen en spindel al 2000€ en dan nog de rest, zit al gauw 5000€ onderdelen in die machine. Even wiebelen a.d. z as om te kijken hoeveel speling er in zit etc.
Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

Re: hiwin grote spoed?.

Bericht door elvis3 »

Bedankt tot zover voor de reactie's.
Ik heb voor morgen een afspraak, maar weinig verstand ervan . Vandaar hier mijn vragen.
Kjelt, het is bij jou in de buurt, in ieder geval in Eindhoven .
Ik wil graag een portaal kopen, maar dan moet de basis in ieder geval wel oke zijn.
gr Kees
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

Re: hiwin grote spoed?.

Bericht door elvis3 »

Hoe zou ik kunnen zien of de lineargeleidingen nep zijn of niet?. gr Kees
En zijn de motoren wel oke?.
gr Kees
Laatst gewijzigd door elvis3 op 20 apr 2018 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: hiwin grote spoed?.

Bericht door FSSF »

Had het ding ook voorbij zien komen op MP, prijs lijkt niet verkeerd. Als de machine verder goed gebouwd is en doet wat ie doen moet dan heb je een flinke portaalfrees voor weinig. Wel zien de opstaande platen er wat fragiel uit maar daar is zelf altijd nog wat verbetering in te brengen.
Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

Re: hiwin grote spoed?.

Bericht door elvis3 »

@FSSF, Ja zo had ik het ook in gedachte.
Maar misschien nog meer tips waar ik zeker op moet letten?.
gr Kees
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: hiwin grote spoed?.

Bericht door stef stuntpiloot »

Echt of niet, meestal is het bij de echte hiwin er in geetst (zoals je ziet op de foto) maar het gene waar je het doorgaans echt van merkt is de soepelheid als je de kar over de rail beweegt met de hand. verschil van dag en nacht met de (Goedkope) chinezen.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: hiwin grote spoed?.

Bericht door Sven »

Je kan niet zomaar stellen dat grotere spoed ook groter koppel uit de motoren nodig heeft.

Als je grotere spoed hebt dan beweegt de machine zich voor een groter deel in het lage toeren bereik van de motoren waar ze juist het hoogste koppel hebben.
Omgekeerd heb juist met een kleine spoed je machine in een oogwenk in het toerengebied waar die niks meer klaarspeelt.

Zonder er aan te rekenen (spreadsheet ergens in de knowlegebase) weet je het niet zeker.

Maar deze machine lijkt me wel een bezoekje waard.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie