Snijsnelheid

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Snijsnelheid

Bericht door benkr »

Kennelijk snap ik het nog niet helemaal. (of misschien wel helemaal niet)
Ik wil aluminium verspanen, 6062 kwaliteit, 15 mm dik, frees 10 mm ruwfrees met 4 snijkanten.
Ik heb in HSM ingegeven dat ik 8000 rpm wil draaien, 0,02 mm per tand wil en een Feedrate van 1000mm/min, 1 mm per pass diep.
De frees is eigenlijk te lang voor wat ik er nu mee doe, maar het ging goed.
Ik gebruik minimaal smering met Bio Ethanol.
Dat ging goed tot de laatste pass, ik denk dat de smering toen de frees niet meer goed raakte omdat die te diep in het materiaal ging, de frees liep vol en het was over, vastloper maar niets kapot.

Ik heb het gevoel dat ik nog niet de ideale instelling heb, het lijkt dat ik sneller moet, maar 8000 rpm en een 4 snijder is nog al wat of niet?

Wat doe ik fout? En vooral waarom?

17258
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Snijsnelheid

Bericht door abs02 »

Dit had geen nut.
Laatst gewijzigd door abs02 op 05 aug 2018 08:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Snijsnelheid

Bericht door Ballegooijen »

Ben, ik doe dat meestal met een 4 of 6 mm freesje en ga dan 2 keer langs de contour met een step-over van 0,4 of 0,5 mm. De groef wordt dan wat breder een geeft ruimte aan de spanen om weg te komen. Verder, als ik wat dieper kom, veel blazen met de luchtpistool!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Snijsnelheid

Bericht door spinningwheels »

Je hebt dus een snijsnelheid van 251 meter per minuut. voor HSS nogal veel
Maar je zegt 0.02 per tand dus 0.08 per omw x 8000 maakt een feedrate van 640 mm minuut en geen 1000
Die 0.02 is toch best wel weinig voor alu , en die 1 mm diep ook.
Merk zelf dat in alu een lager toerental met aanmerkelijk meer voeding en diepte er op minder geplak geeft , en dan ook de boel zo ongeveer verzuipen in de spiritus. ( sta er met een plantenspuit bij )
In theorie kan ik praktisch alles
noteborn
Berichten: 106
Lid geworden op: 12 sep 2010 21:12
Contacteer:

Re: Snijsnelheid

Bericht door noteborn »

ff rekenen

je zit nu op 251 m/min snijsnelheid is volgens mij aan de lage kant bij hm frees zou ik eerder zitten boven de 300 m/min

aanzet per tand is 0.02 dan kom je op 640 mm/min voor een frees van 10 met 4 snijkanten jij zit op 0.031mm per tand is ook niet verkeerd.

het smeermiddel ken ik niet maar bij alu zou ik petroleum gebruiken is vettiger .


rob
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Snijsnelheid

Bericht door benkr »

Ja, ik wordt hier echt wijzer van, linksaf, rechtsaf, vooruit, achteruit enz.

En het volgende gat deed ik (per abuis) met 2 mm per pass, na ongeveer 10 cm frezen al een vastloper, dus dat was het zeker niet.

Het enige wat ik vind is een advies van HSMAdivisor --> 14000 rpm
Zou dat de oplossing zijn?

En die feedrate, ik ben begonnen bij 640 mm/min daarna manueel opgevoerd naar 1000 mm/min, ging zeker niet slechter vandaar.

Waar ik vooral benieuwd naar ben is het waarom er achter, misschien ga ik het dan begrijpen.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Snijsnelheid

Bericht door Sven »

Ik heb het niet letterlijk zo gelezen bij het frezen maar ik denk dat dit ook speelt:

Bij iets van 400 graden en voldoende druk wordt alu dikvloeibaar.

400 graden haal je makkelijk, en druk heel kort ook.
Te dunne spanen krijg je moeiljker weg, ophoping is temperatuur en druk= koek.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Snijsnelheid

Bericht door willy wonka »

Wat voor een frees heb je?
HSS of VHM?
Ongecoat hopelijk?
Op de foto ziet het eruit als TiN coating.

Even los van de gebruikte tooling
Ik zou met een helix op volle diepte het materiaal ingaan en dan met een adaptive toolpath de boel uitruimen.
Lijkt er nu op alsof je op de volle breedte erin gaat?
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Snijsnelheid

Bericht door benkr »

Wat voor frees is het? Werkelijk geen idee, ruwfrees, dat is zeker en gecoat, dat is ook zeker.
En ik heb er het hele gat mee uitgeruimd, op de laatste pass na, toe kreeg ik een volloper, ik denk omdat de smering niet meer voldoende bij de frees kon komen.

Het volgende gat had ik zonder dat ik het in de gaten had op 2 mm diep uitruimen gezet, in de kortste keren een volloper dus dat was zeker niet de oplossing.
Ik denk dat mijn instellingen nog niet zo verkeerd waren, maar HSMAdvisor vertelt mij dat vooral de snelheid omhoog moet, naar zo'n 14000 rpm, maar is dat niet heel erg snel?

En in één keer er helemaal doorheen en dan gaan uitruimen??? geen idee, maar iets zegt me dat mijn BF25 freesmachientje dat niet aankan, Bij die 2 mm kreunde het al flink.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Snijsnelheid

Bericht door spinningwheels »

Of het vhm of hss is voel je al direct aan het gewicht.
In ieder geval moet je geen gecoate frees gebruiken.
Heb zelf uitgevonden dat een ruwfrees in alu niet zo lekker werkt, of het nu komt omdat de spaantjes kleiner zijn en dus minder warmte opnemen ik weet het niet.
Een frees voor alu of staal daar zit toch best wel wat verschil in. eigenlijk net zoals bij de wisselplaten .
Heb je ook een 10 mm tweesnijder in die maat / dan is de spaanafvoer in ieder geval al wat beter.
In theorie kan ik praktisch alles
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Snijsnelheid

Bericht door willy wonka »

benkr schreef: 04 aug 2018 23:07 Wat voor frees is het? Werkelijk geen idee, ruwfrees, dat is zeker en gecoat, dat is ook zeker.
En ik heb er het hele gat mee uitgeruimd, op de laatste pass na, toe kreeg ik een volloper, ik denk omdat de smering niet meer voldoende bij de frees kon komen.

Het volgende gat had ik zonder dat ik het in de gaten had op 2 mm diep uitruimen gezet, in de kortste keren een volloper dus dat was zeker niet de oplossing.
Ik denk dat mijn instellingen nog niet zo verkeerd waren, maar HSMAdvisor vertelt mij dat vooral de snelheid omhoog moet, naar zo'n 14000 rpm, maar is dat niet heel erg snel?

En in één keer er helemaal doorheen en dan gaan uitruimen??? geen idee, maar iets zegt me dat mijn BF25 freesmachientje dat niet aankan, Bij die 2 mm kreunde het al flink.
Koop maar eens ongecoat VHM freesje (drie snijder). Dan kun je het ook met veel toeren draaien (waar je spindel voor is bedoeld).
En dan zal het een stuk beter gaan :roll:

Hoeveel is je stepover?

Ik heb ook een licentie voor HSMadvisor, gebruik het alleen nooit omdat ik er ook vage waarden uit kreeg.
Nu alleen nog maar frezen waar de snij gegevens bijgeleverd worden (scheelt je veel gekloot, maar voor de hobby zal het niet veel uitmaken)
spinningwheels schreef: 04 aug 2018 23:23 Heb zelf uitgevonden dat een ruwfrees in alu niet zo lekker werkt, of het nu komt omdat de spaantjes kleiner zijn en dus minder warmte opnemen ik weet het niet.
Ruwfrees (voor alu) is top. Lekkere korte spanen i.p.v. lange slierten.
Kun je veel harder en hogere stepover dan een normale frees.


Maar ik snap jullie koelprobleem niet? Op mjn hobbymachine die ik 2 jaar geleden had nooit problemen mee gehad. Dat was met zo'n mistdruppelsysteem en Fonella koelmiddel. Werkte super.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Snijsnelheid

Bericht door hfjbuis »

Ethanol is ook te schraal en verdampt snel als het warm wordt
Ik heb voor het draaien van aluminium van alles geprobeerd, van water (ging zelfs goed) tot groene zeep. Petroleum gaat eigenlijk heel goed, maar die lucht...

Uiteindelijk ben ik uitgekomen op met water verdunde olie (boor olie 1:20 verkrijgbaar bij o.a. HBM). Ik zal niet zeggen dat dit het beste is, maar wel universeel inzetbaar voor wat ik frees of draai (staal, messing, aluminium en RVS).

Beitelplaatjes voor aluminium CCGT zijn gepolijst en zeer scherp, daar kan ik goed mee uit de voeten. Om te frezen zou ik een HSS M2 AL frees kiezen ( 2 snijder), zonder coating omdat die na één keer slijpen toch weg is.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Snijsnelheid

Bericht door andrefc101 »

hfjbuis schreef: 05 aug 2018 00:02 Uiteindelijk ben ik uitgekomen op met water verdunde olie (boor olie 1:20 verkrijgbaar bij o.a. HBM). Ik zal niet zeggen dat dit het beste is, maar wel universeel inzetbaar voor wat ik frees of draai (staal, messing, aluminium en RVS). is.
Koolmist77.......
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Snijsnelheid

Bericht door benkr »

hfjbuis schreef: 05 aug 2018 00:02
Ethanol is ook te schraal en verdampt snel als het warm wordt
Ik heb voor het draaien van aluminium van alles geprobeerd, van water (ging zelfs goed) tot groene zeep. Petroleum gaat eigenlijk heel goed, maar die lucht...

Uiteindelijk ben ik uitgekomen op met water verdunde olie (boor olie 1:20 verkrijgbaar bij o.a. HBM). Ik zal niet zeggen dat dit het beste is, maar wel universeel inzetbaar voor wat ik frees of draai (staal, messing, aluminium en RVS).

Beitelplaatjes voor aluminium CCGT zijn gepolijst en zeer scherp, daar kan ik goed mee uit de voeten. Om te frezen zou ik een HSS M2 AL frees kiezen ( 2 snijder), zonder coating omdat die na één keer slijpen toch weg is.
Slijpen??? Doe je dat zelf of laat je dat doen? Vertel er eens wat meer over.
Plaats reactie