Kleine freesjes

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Kleine freesjes

Bericht door benkr »

Ik heb hier wat kleine freesjes gekocht:

https://www.baco-army-goods.nl/medisch/ ... inger.html

Ze hebben een diameter van 1,4 mm, de structuur van de frees ziet er uit als een kleine ruwfrees, 4 snijder.
Vooral de prijs vond ik interessant, reden om 10 doosjes te bestellen.
Lijkt me ideaal voor het graveren in Trespa b.v.
Het zijn van origine tandartsfreesjes, dus bedoeld voor heel hard materiaal.
Mijn vraag is nu welke snelhied en welke voeding kan ik het beste aanhouden voor deze freesjes?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kleine freesjes

Bericht door DaBit »

Ik heb ook een paar doosjes uit een voorraad van een kilo of 10. Maar zo interessant zijn ze niet; ze snijden niet heel lekker in normale materialen. Blijkbaar is bot toch een wat ander materiaal dan waar wij normaal mee werken, en de toerentallen waar ze voor ontworpen zijn halen wij ook bij lange na niet.

Ik zal voor de open dag eens kijken of die voorraad niet per ongeluk al in het vierkante archief ligt. Dan kan eenieder zijn eigen mening vormen :mrgreen:

Kwa snelheid/voeding: toerental zo hoog als je kunt. Voeding een beetje spelen, maar traag.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Kleine freesjes

Bericht door serum »

Misschien iets voor PCB of carbon? of staan alle tanden op dezelfde hoogte?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kleine freesjes

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als ik ze zo bekijk, zijn ze wel handig in een dremel, als je een keer met de hand iets wilt uit rommelen, kabeldoorvoer in een melamine stopcontact oid.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Kleine freesjes

Bericht door benkr »

serum schreef:Misschien iets voor PCB of carbon? of staan alle tanden op dezelfde hoogte?
Ja, alle tanden staan op dezelfde hoogte.

Maar als ik zie dat ik in Trespa heel snel een VHM frees versleten heb dan ben ik heel blij wanneer ik met 1 zo'n freesje een klusje kan klaren, zo'n freesje kost zo ongeveer 17 cent, jammer voor het freesje maar na 1 klusje heeft het zijn geld wel opgebracht denk ik zo.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Kleine freesjes

Bericht door benkr »

DaBit schreef:Ik zal voor de open dag eens kijken of die voorraad niet per ongeluk al in het vierkante archief ligt. Dan kan eenieder zijn eigen mening vormen
Effe afwachten, 10kg zijn aardig wat doosjes (van 6 stuks) dus ik denk dat iedereen wel aan de beurt komt.
Plaats reactie