Restmateriaal, wat doen jullie daar mee?

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Restmateriaal, wat doen jullie daar mee?

Bericht door stef stuntpiloot »

Ik ben bezig met een opruim ronde door de werkplaats en vind veel restmaterialen van verschillende aluminium legeringen, carbon, staal en kunststof. Nu zit ik met het punt: wat moet ik hier mee? Oftewel: wat doen jullie er mee? Ik twijfel tussen gewoon weggooien, weggeven (kijken wat iemand anders er mee kan) of inleveren voor recycling. Bij wat voor hoeveelheden gaan jullie het laatste overwegen?

Bedankt alvast!
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Restmateriaal, wat doen jullie daar mee?

Bericht door Sven »

Had ik ook al eens gedacht daar een cnczone topic aan te wagen.

Soms heb ik ook te goed spul over om zomaar weg te gooien.

Als anderen daar mee geholpen zijn...

Misschien vragen of daar een sticky topic aan gewijd mag worden waar je dan kan bijhouden wat je over hebt?

Ik heb vaak stukjes koolstof buis over 25x22, van maximaal ongeveer 300 mm lang, en pvc schuimplaat, wit, 10 mm dik.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Restmateriaal, wat doen jullie daar mee?

Bericht door stef stuntpiloot »

Ja dat is het punt: zonde om weg te gooien maar valt buiten wat je zelf kan gebruiken.

Een sticky is wat veel werk voor de mods, maar we zouden een extra board kunnen toevoegen onder de tekoop en gevraagd groep, genaamd: "restmateriaal" of "gratis af te halen/ruilen"
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Restmateriaal, wat doen jullie daar mee?

Bericht door spinningwheels »

Als je weg gaat geven dan heb ik wel interesse, zonde om naar de recycling weg te doen.

Zelf gooi ik alleen de spanen en krullen weg, heb van alles door elkaar zitten dus gewoon de kliko in.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Restmateriaal, wat doen jullie daar mee?

Bericht door stef stuntpiloot »

Aanvullend met recycling, vanaf wat voor bedrag krijg je er ook nog wat voor terug? (als in, per kg een bedrag)
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Restmateriaal, wat doen jullie daar mee?

Bericht door spinningwheels »

In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Restmateriaal, wat doen jullie daar mee?

Bericht door audiomanics »

Ik kan voor mijn draaibankje nog wel een paar reststukjes messing (25-20-16 rond) wat roestvast staal in die diameters en zelfs wat aluminium gebruiken.. Dus als iemand nog van die stukjes heeft liggen van 5 cm of langer, houd ik me in ieder geval aanbevolen... Kan ik er weer mooie dingen van maken of onderdeeltjes voor mijn machientjes
Verzendkosten zijn dan voor mij natuurlijk..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Restmateriaal, wat doen jullie daar mee?

Bericht door DaBit »

Reststukjes moeten toch wel heel klein zijn of in grote hoeveelheden aanwezig wil ik ze wegdoen; ook een plakje metaalplaat van 30x30x6mm word nog wel eens ooit gerecycled als bevestigingstabje of als opofferlaag als ik ergens op wil meppen met de hamer ofzo.

Aluminiumspanen en reststukken aluminium waar niks meer mee te doen is gaan in een bak, en van tijd tot tijd breng ik dat ooit weg. Oud accuutje, wat aluminium, wat koper, en het is toch vaak weer 20-100 euro wat het oplevert plus dat er ooit wat te schuimen valt. Wint het wel van het vierkante archief.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Restmateriaal, wat doen jullie daar mee?

Bericht door stef stuntpiloot »

Ik zie al dat als schroot inleveren geen zin heeft, misschien een idee om er een topic voor te openen in de verkoop hoek, of een los board waarbij je als advertentie een foto maakt van alle stukken die je over hebt ( 1 foto om overzicht te houden) en dan idd maar eens zien of er op gereageerd wordt. Weggooien vind ik vaak zonde maar inleveren heeft gezien de hoeveelheid ook geen zin. 80 cent per kg is de moeite niet waard voor mij. (ook aangezien het onafhankelijk is van de legering)
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Restmateriaal, wat doen jullie daar mee?

Bericht door rkr »

de enigste keer dat ik wat wegbreng naar de oudijzerboer, is als ik er toevallig toch heen moet om wat te halen, anders is het gewoon niet de moeite

paar maanden terug, 150 KG voor 22 euro, maar wel 40 Km voor gereden, dan je tijd nog.... nee, voor mij ook het grijze archief, scheelt een hoop troep in de tuin

( en dan ook nog hopen dat je niet wegrijd met een spijker in je band )
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Restmateriaal, wat doen jullie daar mee?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Titanium kan interressant zijn om in te leveren.. Ik moet toch elke maand naar de bloedbank.. en daar krijg ik kilometervergoeding voor.. ik combineer dat dan vaak met een bezoekje aan een metaalhandel die een Km verderop zit om materiaal in te kopen.. brons en Alu vooral.. ze doen alleen NON-Ferro.. aan de andere kant van de stad, ik kom er practisch langs, zit een oud metaal handel.. daar kan ik dan mijn Titanium wel afleveren als ik 20Kg ofzo heb.. levert me dan wel iets van 3 tientjes op ofzo.. niet veel, maar als je er toch langskomt op een trip waarvan de brandstofkosten gedekt zijn?.. dan is het wel pure winst.. :)

Mogelijk wordt het volgend jaar anders.. dan zit ik met veel hogere productieaantallen.. en kan het goed zijn dat ik zoveel heb dat ze het komen halen bij me.. :)
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Restmateriaal, wat doen jullie daar mee?

Bericht door janplastiek »

als het de moeite is om op te halen, zal ik het telkens melden hier op de site, zodat er toch nog gebruik van kan gemaakt worden door de forumleden.
wat voor mij niet of moeilijk vast te leggen is op de tafel, of te klein van oppervlakte, gaat in de restanten bakken, deze bakken worden al regelmatig gecontroleerd door cnczonen ;-) die er nog iets mee kunnen doen.
Zij blij met hun materiaal, ik tevreden met het bezoekje. :lol:
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Restmateriaal, wat doen jullie daar mee?

Bericht door janplastiek »

er staan weer 2 boxen vol met kunststof restmateriaal, wat voor mij niet of moeilijk vast te leggen is op de tafel, of te klein van oppervlakte, gaat in bakken voor de recyclage, maar eerst nodig ik de cnc zonen uit om hier weer eens in te komen sprokkelen
tast toe zou ik zeggen ;-)
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Restmateriaal, wat doen jullie daar mee?

Bericht door janplastiek »

ook liggen er weer een kleine 20 latten hpl in een grijze kleur Arpa 0595 940mm x +/-85mm
moest ik op de cnc zone dag geraken, breng ik wat mee, maar wie eerst is heeft het meeste kans

dit alles gratis ;-)
Breek de dag, frees een lijntje.
Plaats reactie