Zelfbouw toolchanger?

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Zelfbouw toolchanger?

Bericht door stef stuntpiloot »

Over de super goedkope BT30 toolholders:

Met ER11 collet (9,42 euro):
http://www.ebay.nl/itm/New-1-of-M12-BT3 ... c66&_uhb=1

Met ER16 collet (14,65 euro):
http://www.ebay.nl/itm/New-1PCS-M12-BT3 ... 95c&_uhb=1

Met ER25 collet (21,96 euro):
http://www.ebay.nl/itm/High-Precision-B ... 0e9&_uhb=1

Met ER32 collet (17,04 euro):
http://www.ebay.nl/itm/New-BT30-ER32-20 ... 401&_uhb=1


Voor de duidelijkheid, ik zeg niet dat ze goed zijn, ik zeg enkel dat ze voordelig zijn ;)
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Zelfbouw toolchanger?

Bericht door Guvner »

stef stuntpiloot schreef:Omdat het kan en omdat het leerzaam is. Daarnaast frees ik veel plaatmateriaal waarbij ik ongv 4 verschillende freesjes nodig heb. dit zal mij dan dus zeker helpen. (en ook best veel plaatmateriaal, kleine serieproductie)

Afbeelding
https://farm4.staticflickr.com/3759/143 ... 40bc_o.jpg

Wat je hier ziet:
- een voorzet stuk die je op de as schroeft, hier zal de toolholder in geklemd worden
- Verlengd voorstuk, dat voorzien worden van lagers, die heb ik nog niet getekend maar verbind dus dmv lagers het rode en zwarte stuk
- in het midden met kogels de lock die de Pull stud aantrekt, Deze zal gebruik maken van de vorm die nu al in de as zit voor de er20 collets.
- Blauw is de stang die door de as loopt, die word bovenin aangetrokken door een veer, als je collet los wil hebben dan moet die van bovenaf ingedrukt worden.
Dus als ik het goed begrijp draait het rode deel met de toolholder mee en blijft het zwarte deel stil staan?
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Zelfbouw toolchanger?

Bericht door stef stuntpiloot »

Klopt, as blauw en rood draaien mee. Zwart en zilver is behuizing en staat stil
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Zelfbouw toolchanger?

Bericht door Guvner »

Ik heb een mail gestuurd naar die ebay verkoper met de vraag of ze een extra as zouden kunnen meeleveren en wat dit zou kosten. Dan zou die gebruikt kunnen worden om aan te passen voor de ATC. Ben er benieuwd.
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Zelfbouw toolchanger?

Bericht door Zee&Zee »

Uit nieuwschierigheid: Welke ebay verkoper heb je dat gemaild ? Diegene die zo'n spindle verkoopt is geen fabrikant hoor, dat is gewoon 1 van de miljoenen dozen/spindle schuivers op Ebay. En de daadwerkelijk fabrikant van de spindles begint er denk ik niet aan als je er minder dan een container van koopt.

Een Chai zou je wellicht wel kunnen proberen, die heeft wellicht de juiste connecties, alhoewel de nauwkeurigheid dan mee en/of tegen kan vallen.
CNC you later
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Zelfbouw toolchanger?

Bericht door stef stuntpiloot »

Ik heb zelf problemen gehad met mijn spindle, de verkoper op ebay heeft toen een nieuwe as aangevraagd bij de fabrikant en die werd gewoon mee gezonden met zijn levering...
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Zelfbouw toolchanger?

Bericht door Guvner »

Zee&Zee schreef:Uit nieuwschierigheid: Welke ebay verkoper heb je dat gemaild ? Diegene die zo'n spindle verkoopt is geen fabrikant hoor, dat is gewoon 1 van de miljoenen dozen/spindle schuivers op Ebay. En de daadwerkelijk fabrikant van de spindles begint er denk ik niet aan als je er minder dan een container van koopt.

Een Chai zou je wellicht wel kunnen proberen, die heeft wellicht de juiste connecties, alhoewel de nauwkeurigheid dan mee en/of tegen kan vallen.
Dat gaat om love-happyshopping

Hij heeft ook van anderen hier de spindel geleverd.
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Zelfbouw toolchanger?

Bericht door Zee&Zee »

Ik denk dat je bot vangt daar...maar dan zou je Chai ( linearmotionbearing2008 ) eens erom kunnen vragen als je het niet in NL wilt laten maken.
CNC you later
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Zelfbouw toolchanger?

Bericht door stef stuntpiloot »

Deze as is niet even in Nederland te laten maken, er is maar 1 optie, en dat is om hem vanaf de fabrikant te krijgen.
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Zelfbouw toolchanger?

Bericht door Guvner »

Is de as volledig massief die jij hebt?
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zelfbouw toolchanger?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Willen jullie nu een nieuwe as in je hoogfrequent spindel gaan plaatsen ?
Welke aangepast is middels een gat door en door.
En ga je die na montage van je anker ( hoe je dat voor elkaar gaat krijgen ben ik nieuwsgierig naar ) ook weer correct balanceren, en de juiste lagers op de goede manier monteren.

Ik vind het een dappere onderneming. :P
Dan zou je die excersitie dus ook met een standaard 3 phase motortje uit kunnen proberen voordat je je hf spil sloopt.
Weet iemand hoeveel kN trekkracht er op zo'n SK30 houder staat zodat ie goed in de spil blijft bij 24000 toeren.
En hoe je dat dan ook weer losdrukt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Zelfbouw toolchanger?

Bericht door stef stuntpiloot »

Goed punt Hugo,

Ik wou het testen op een afgeschreven as die ik hier nog heb liggen, daar wil ik de mechanica op testen voordat ik me waag aan een goede as. Ik ben overigens stiekem afgestapt van BT30 toolholders en zit nu te denken aan SK15 of SK20. Ik heb toch niet groter dan 8mm freesjes nodig dus dan voldoet SK20 ook. Die is echter wel een flinke stap kleiner.

Links 20 rechts 30
Afbeelding
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Zelfbouw toolchanger?

Bericht door stef stuntpiloot »

Zijn ISO20 en SK20 collets gelijk overigens? kan er niet veel over vinden namelijk....
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Zelfbouw toolchanger?

Bericht door Guvner »

stef stuntpiloot schreef:Goed punt Hugo,

Ik wou het testen op een afgeschreven as die ik hier nog heb liggen, daar wil ik de mechanica op testen voordat ik me waag aan een goede as. Ik ben overigens stiekem afgestapt van BT30 toolholders en zit nu te denken aan SK15 of SK20. Ik heb toch niet groter dan 8mm freesjes nodig dus dan voldoet SK20 ook. Die is echter wel een flinke stap kleiner.

Links 20 rechts 30
Afbeelding
Ja goed idee :oops:

[noobmodus] Dat zijn dus freesjes met een schacht van 8 mm. Dat zegt niks over het snijdende deel van de frees toch? [/noobmodus]
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Plaats reactie