error code "DL" op VDF

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
coremans
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 jun 2009 14:22
Locatie: Oostenrijk- Tirol

error code "DL" op VDF

Bericht door coremans »

Goedemorgen,

Na een paar jaar m'n CNC-frees bijna niet te hebben gebruikt, begin ik eindelijk weer wat meer vrije tijd te krijgen , afgelopen week moest ik wat frezen. ( behuizing voor een 3D-Printer die net is binnen gekomen). En na wat andere probleempjes ( computer defect, alles opnieuw instellen voor de nieuwe computer :evil: , draadbreuk in een limit sensor. pfffff) Kwam ik een probleempje tegen wat ik niet weet op te lossen en ook geen idee hoe te troubleshooten. Dit probleempje heb ik vroeger ook al eens gehad , maar toen genegeerd .

Het gaat om een VDF van cinese Makelijk , deze geeft soms een foutcode "DL" , na aan en uitzetten is alles weer OK , maa als iemand weet wat het is zodat ik het voorkomen kan , dan zou dat erg mooi zijn.

Hier een filmpje van iemand anders die hetzelfde probleem heeft:


Bedankt,
Cor
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: error code "DL" op VDF

Bericht door audiomanics »

in de manual staat dat dL betekent dat er een kortsluiting tussen de VFD en de motor zit.. een rottig draadje of een slecht aangezette connector, of zelfs sluiting in de motor komt voor..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
coremans
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 jun 2009 14:22
Locatie: Oostenrijk- Tirol

Re: error code "DL" op VDF

Bericht door coremans »

@ Audiomanics;

Dank voor het opzoeken ( mijn handleiding zit nog ergens in een verhuisdoos :oops: ) . Wel erg gek , van de week is het een keer gebeurd , en helemaal in het begin toen de machine in gebruik werd genomen ( jaar of 5 geleden). In de tussentijd een 100 -120 uur gedraaid , zonder de foutmelding.

Eens ff kijken hoe ik dat het beste kan troubleshooten, want het gebeurd veel te weinig en inconsequent. Als eerste maar eens de kabels doormeten en die goed bewegen.

Thanks,
Cor
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: error code "DL" op VDF

Bericht door Bjornski1976 »

Het met een multimeter doormeten van je kabel kan alleen uitsluitsel geven of er een breuk is of een sluiting naar een andere geleider.
Met een megger kan je beter de isolatie weerstand meten omdat je een hogere spanning aanlegt en daardoor een lek stroom beter kan meten.
Met een thompsonbrug kan je de wikkellingsweerstand nauwkeurig meten omdat de inwendig weerstand van de meter geen rol speelt.

Op de bovenstaande manieren kan je ook je motor doormeten. Gebruik voor het megger geen hogere spanning dan 250Vdc en ontkoppel electronica.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
coremans
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 jun 2009 14:22
Locatie: Oostenrijk- Tirol

Re: error code "DL" op VDF

Bericht door coremans »

Oplossing 1 ..... dat gaat me lukken.
Oplossing 2 & 3: pfffff , eerste moeilijke woorden opzoeken in google , en kijken wat daar allemaal voor komt kijken.
:shock:

Cor
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: error code "DL" op VDF

Bericht door DirkSchipper »

Bjornski1976 schreef: 05 jun 2018 12:53Met een thompsonbrug kan je de wikkellingsweerstand nauwkeurig meten omdat de inwendig weerstand van de meter geen rol speelt.
:shock: Kun je daar een auto mee omhoog krijgen om de olie te verversen? :mrgreen:
Anders misschien even een stukje "elektronica voor beginners bijsluiten"?! ;-)

Enne ... een 'megger'? Een mekker ken ik wel (uit de tijd dat ik nog kleine kinderen had).
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: error code "DL" op VDF

Bericht door Bjornski1976 »

Bij deze enige technische onderbouwing

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Brug_van_Thomson

Een megger, ook wel isolatiemeter genoemd, is een apparaat dat een hele laag stroom kan meten. De meter legt een spanning aan op het te meten object en door de aanwezige isolatie weerstand gaat er een klein stroompje lopen. Door de wet van ohm kan de weerstand berekend worden.

Nee je krijgt je auto er niet mee omhoog maar wel vooruit.

Ook wel leuk om tijdens de open CNC dag hier iets over te vertellen.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: error code "DL" op VDF

Bericht door benkr »

Okee jongens, de eerste spreker is nu dus bekend.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: error code "DL" op VDF

Bericht door DirkSchipper »

Bjornski1976 schreef: 05 jun 2018 16:07 Bij deze enige technische onderbouwing

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Brug_van_Thomson

Een megger, ook wel isolatiemeter genoemd, is een apparaat dat een hele laag stroom kan meten. De meter legt een spanning aan op het te meten object en door de aanwezige isolatie weerstand gaat er een klein stroompje lopen. Door de wet van ohm kan de weerstand berekend worden.
:?:
Ik lees in het wikipedia-artikel : "... wordt gebruikt om een onbekende elektrische weerstand onder de 1Ω te meten.".
Jij schrijft "een apparaat dat een hele laag stroom kan meten".
Dat lijkt mij strijdig met elkaar.
Een lage stroom veronderstelt immers een hoge weerstand. :shock: :?:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: error code "DL" op VDF

Bericht door Kjelt »

Zijn twee losse zaken die brug van Thompson is om lage weerstand te meten.
De Megger is om kleine lekstromen te meten ;-)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: error code "DL" op VDF

Bericht door Kjelt »

Overigens kunnen sommige bench multimeters ook wel zeer lage weerstanden meten mbv een 4 punts meting en 0-setpunt, dus wellicht is dat makkelijker.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: error code "DL" op VDF

Bericht door audiomanics »

Zachte fouten, zoals deze, kan je eigenlijk alleen uitsluiten met "search by replacement" en geduld (of het nog eens optreedt) Zo had ik in een motor een draadje dat tegen de rotor kwam. En alleen maar als er genoeg stroom getrokken werd om door het magnetisch veld zover te verbuigen dat de sluiting optrad.. Alleen door het vervangen van de motor kwam ik er achter dat het wel de motor moest zijn.. Dat ding dus uit elkaar gehaald en grondig geinspecteerd en zo de doorgesleten isolatie van een intern draadje gevonden.. Even het draadje opnieuw geisoleerd en anders in de motor gelegd, en daarmee was het opgelost..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie